Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (bla)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (bla)
Det finns en artikel i Svenskan idag om att Slussenbygget blivit dyrare än tänkt. Närmare bestämt ca 30% dyrare.
SVD: Nya Slussen 3,5 miljarder dyrare – kostnader skenar
Bussterminalen står för nästan hälften av de ökade kostnaderna, från 1430 miljoner kr till ca 3000 miljoner kr.
Det kanske är ett sent skede att avbryta nu men för de 1500 miljoner kronor extra som gassäkringen av terminalen kostar, skulle man nog kunna investerat i ett rejält trådbussnät på trunklinjerna ut på Nacka/Värmdölandet och kört med slidein-bussar i stället. Eller varför inte för den delen, bygga en utomhusterminal för bussar i anslutning till Nacka Forum, dit tunnelbanan skulle gå, och endast ha kvar ett fåtal av expressbussarna direkt från Slussen.
Även om det troligen skulle löna sig att flytta terminalen till Nacka Forum idag så skulle det bli en avsevärd prestigeförlust för politiker och tjänstemän och vi vet att de tenderar att löpa linan ut även om det blir dyrare eftersom prestige är viktigare än skattepengar. Låt något privat företag göra något kreativt i den kommande Slussenterminalen i stället, eller varför inte kanske en ny depå för Saltsjöbanan... Då skulle man få igen en del av investeringen i alla fall genom att slippa betala för en ny depå för Saltsjöbanan. Eller kanske som ny spårvagnshall för kommande innerstadsspårvägen!
SVD: Nya Slussen 3,5 miljarder dyrare – kostnader skenar
Bussterminalen står för nästan hälften av de ökade kostnaderna, från 1430 miljoner kr till ca 3000 miljoner kr.
Det kanske är ett sent skede att avbryta nu men för de 1500 miljoner kronor extra som gassäkringen av terminalen kostar, skulle man nog kunna investerat i ett rejält trådbussnät på trunklinjerna ut på Nacka/Värmdölandet och kört med slidein-bussar i stället. Eller varför inte för den delen, bygga en utomhusterminal för bussar i anslutning till Nacka Forum, dit tunnelbanan skulle gå, och endast ha kvar ett fåtal av expressbussarna direkt från Slussen.
Även om det troligen skulle löna sig att flytta terminalen till Nacka Forum idag så skulle det bli en avsevärd prestigeförlust för politiker och tjänstemän och vi vet att de tenderar att löpa linan ut även om det blir dyrare eftersom prestige är viktigare än skattepengar. Låt något privat företag göra något kreativt i den kommande Slussenterminalen i stället, eller varför inte kanske en ny depå för Saltsjöbanan... Då skulle man få igen en del av investeringen i alla fall genom att slippa betala för en ny depå för Saltsjöbanan. Eller kanske som ny spårvagnshall för kommande innerstadsspårvägen!
Genius on call
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Den överdimenionerade Slussenterminalen är ett fiasko i sig, men den stora förlusten blir den kostnadsexploderande busstrafik som terminalen kommer att kräva för att motivera projektet. Resurserna borde naturligtvis ha gått till att bygga långa plattformar på blå linjens förlängning. Det är ju ren populism att strunta i framtida generationers kostnader för trafiken. Vi ska vara tacksamma för att tidigare generationerna inte gjorde det mot oss...
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 09 juni 2020 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Det går alltid att förlänga plattformarna. Man fuskade faktiskt lite redan med den ursprungliga bana 3 genom att låta änden ligga i övergångskurvan m m.Enceladus skrev:Den överdimenionerade Slussenterminalen är ett fiasko i sig, men den stora förlusten blir den kostnadsexploderande busstrafik som terminalen kommer att kräva för att motivera projektet. Resurserna borde naturligtvis ha gått till att bygga långa plattformar på blå linjens förlängning. Det är ju ett vansinne att inte räkna på framtida generationers kostnader för trafiken. Tur att generationerna före oss gjorde det...
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Det händer kanske inte så ofta men ibland har även Daniel S fel!daniel_s skrev:Det går alltid att förlänga plattformarna. Man fuskade faktiskt lite redan med den ursprungliga bana 3 genom att låta änden ligga i övergångskurvan m m.Enceladus skrev:Den överdimenionerade Slussenterminalen är ett fiasko i sig, men den stora förlusten blir den kostnadsexploderande busstrafik som terminalen kommer att kräva för att motivera projektet. Resurserna borde naturligtvis ha gått till att bygga långa plattformar på blå linjens förlängning. Det är ju ett vansinne att inte räkna på framtida generationers kostnader för trafiken. Tur att generationerna före oss gjorde det...
Stationsutformningen gör att det på många ställen INTE går att förlänga plattformarna ens med fusk - det krävs en nybyggnad för att rymma 10 vagnarståg.
(Det finns en tråd där jag pedagogiskt och ingenjörsmässigt förklarar detta - men den orkar jag inte leta upp nu. Ni får antingen tro mej på mitt ord eller leta själva...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Att det inte går kan endast vara en överdrift. Att det inte blir billigt är en annan sak!
Man kan väl t ex korta av ett rulltrappsschakt och inrätta ett mellanplan, med en ny lösning för förflyttningen sista biten. Givetvis med trafikavstängning, såna är ju på modet nuförtiden.
Man kan väl t ex korta av ett rulltrappsschakt och inrätta ett mellanplan, med en ny lösning för förflyttningen sista biten. Givetvis med trafikavstängning, såna är ju på modet nuförtiden.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Ja - bygga nytt alltså!
Den enkla lösningen är att helt enkelt stänga en uppgång - men det ju väcka ett visst motstånd...
/TKO
Den enkla lösningen är att helt enkelt stänga en uppgång - men det ju väcka ett visst motstånd...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Vi har kanske olika uppfattning av vad ”bygga nytt” innebärTKO skrev:Ja - bygga nytt alltså!
Den enkla lösningen är att helt enkelt stänga en uppgång - men det ju väcka ett visst motstånd...
/TKO
Att stänga en uppgång kan nog välta riskanalyserna. Men man kan kanske klara sig med en lite smalare om den degraderas till nödutgång
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Oavsett vissa meningsskiljaktigheter tror jag vi kan enas kring profetian 'det kommer aldrig att ske'!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Tja, det är ju åtminstone väldigt sannolikt att man försöker lösa problemet med någon billighetslösning, typ att vissa dörrpar på tågen spärras...TKO skrev:Oavsett vissa meningsskiljaktigheter tror jag vi kan enas kring profetian 'det kommer aldrig att ske'!
/TKO
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Mitt tips är att det aldrig kommer att gå tiovagnarståg på Tub 3!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Det har redan hänt så det var ett dåligt tipsTKO skrev:Mitt tips är att det aldrig kommer att gå tiovagnarståg på Tub 3!
/TKO
Sen får vi ju se hur många vagnar 180 m är om 30 år...
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Ja, som vi har diskuterat i andra trådar, i praktiken är det omöjligt att förlänga plattformarna på Blå linjen. Det blir sådana extremt stora ombyggnader att det skulle kosta många miljarder och helt enketl inte kommer att hända.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Och varför i all fridens namn ska vi ha ännu längre tåg för? Tåg som kommer att packade i ändarna och tomma i mitten. Vilka dumheter.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Så bara för att vissa resenärer väljer att tränga sig så ska vi andra också tvingas till det?M224 skrev:Och varför i all fridens namn ska vi ha ännu längre tåg för? Tåg som kommer att packade i ändarna och tomma i mitten. Vilka dumheter.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Huvudpoängen med längre tåg är att trafiken blir effektivare och att utbyggnadsbehoven minskar. Längre tåg under topparna innebär inte nödvändigtvis sämre turtäthet om "den kloka principen" tillämpas. Södertäljelinjen är ett bevis på att det går att fylla långa tåg till den grad att resenärer blir kvarlämnade längs hela perrongen.M224 skrev:Och varför i all fridens namn ska vi ha ännu längre tåg för? Tåg som kommer att packade i ändarna och tomma i mitten. Vilka dumheter.
Således finns det anledning att fundera på längre tåg. Däremot håller jag med om att trafiken ska anpassas till hur den faktiska beläggningen ser ut i vagnarna. Det finns dock stora vinster att göra på en bättre fördelning mellan vagnarna och det finns naturligtvis också en gräns för hur långa tågen kan vara.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Om du går till mitten av tåget behöver du inte trängas. Fungerar utmärkt redan idag. Jag går i stort sett alltid till mitten av tåget och det är betydligt mindre folk där. Det behövs inte 200 m långa tåg. Vi vet inte heller hur resandet ser ut i framtiden. Kanske fler kommer att börja arbeta hemifrån, åka bil, cykla etc.Diripsi skrev:Så bara för att vissa resenärer väljer att tränga sig så ska vi andra också tvingas till det?M224 skrev:Och varför i all fridens namn ska vi ha ännu längre tåg för? Tåg som kommer att packade i ändarna och tomma i mitten. Vilka dumheter.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Pendeltågen är 214 meter långa och det finns inte alltid lediga ståplatser i mitten av tåget. Därmed är tunnelbanans 140 meter ingen övre gräns för tåglängd. SL överväger faktiskt att förlänga de internationellt sett redan långa pendeltågen. Då kan tunnelbanan definitivt ha längre tåg.M224 skrev:Om du går till mitten av tåget behöver du inte trängas. Fungerar utmärkt redan idag. Jag går i stort sett alltid till mitten av tåget och det är betydligt mindre folk där. Det behövs inte 200 m långa tåg. Vi vet inte heller hur resandet ser ut i framtiden. Kanske fler kommer att börja arbeta hemifrån, åka bil, cykla etc.Diripsi skrev:Så bara för att vissa resenärer väljer att tränga sig så ska vi andra också tvingas till det?M224 skrev:Och varför i all fridens namn ska vi ha ännu längre tåg för? Tåg som kommer att packade i ändarna och tomma i mitten. Vilka dumheter.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Fler stationer borde ha in- och utgångarna närmre mitten av perrongen. Det är väl få stationer med mycket resande där det är så. Hötorget och Liljeholmen är de jag kommer på i en hast. Och på T-centralen är det många som kommer upp/ner nära mitten på perrongerna om man byter T-bana där. Men i bostadsområdena runt stan är det väl sällsynt med in-/ut-gångar nära plattformsmitten.
Men vad har detta med dyrare Slussenbygge att göra?
Men vad har detta med dyrare Slussenbygge att göra?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Det beror ju enbart på att Stockholms pendeltåg har pinsamt dålig turtäthet jämfört med ex S-togen i Köpenhamn eller tyska städers S-Bahn.
Pendeltågen är 214 meter långa och det finns inte alltid lediga ståplatser i mitten av tåget. Därmed är tunnelbanans 140 meter ingen övre gräns för tåglängd. SL överväger faktiskt att förlänga de internationellt sett redan långa pendeltågen. Då kan tunnelbanan definitivt ha längre tåg.
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Nackagrenens kapacitet påverkar naturligtvis hur stor bussterminalen måste vara. Den gigantiska Slussenterminalen började emellertid planeras innan tunnelbanan till Nacka beslutades. Politikerna verkar dessvärre betrakta bygget som ett prestigeprojekt. Behovet av en gigantisk bussterminal har ju minskat kraftigt:LÅ1 skrev:Fler stationer borde ha in- och utgångarna närmre mitten av perrongen. Det är väl få stationer med mycket resande där det är så. Hötorget och Liljeholmen är de jag kommer på i en hast. Och på T-centralen är det många som kommer upp/ner nära mitten på perrongerna om man byter T-bana där. Men i bostadsområdena runt stan är det väl sällsynt med in-/ut-gångar nära plattformsmitten.
Men vad har detta med dyrare Slussenbygge att göra?
*Blå linjen förlängs till Nacka. En minskad bussterminal skulle finansiera förlängda plattformar. En slopad bussterminal skulle finansiera en förlängning till Orminge.
*Saltsjöbanan får nya mötesstationer och nästan dubbelt så hög turtäthet. Därmed kan lokalvägens busstrafik elimineras.
Fler projekt planeras. Både Östlig förbindelse och en förlängning av Tvärbanan till Nacka Forum avlastar Slussen (inga av dessa projekt är dock beslutade). Tidigare planerades även linje 474 förlängas till City, men nu verkar förlängningen inte längre vara aktuell.