Sida 1 av 1
Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: tisdag 19 maj 2020 15:30
av TKO
Skyddsombudet har aviserat att spårvägstrafiken skall skyddsstoppas på grund av brister i personalsäkerheten - från början skulle stoppet ske idag kl 15 men är nu uppskjutet till samma tid i morgon.
Läs mer
här!
Vad säger forumets göteborgsskribenter om detta - är det befogat?
Själv har jag för en gångs skull ingen åsikt!
Thomas K Ohlsson
"stockholmare"
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: tisdag 19 maj 2020 15:46
av Erik Sandblom
Jag förstår inte hur låsta framdörrar skulle skydda förarna. Till skillnad från bussförare sitter spårvagnsförare i en glasbur som rimligen skyddar mot smitta. Se bild från en av de äldre spårvagnarna här:
https://somparals.wordpress.com/2011/10/20/dag-28/
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: tisdag 19 maj 2020 17:51
av jesper
Erik Sandblom skrev:Jag förstår inte hur låsta framdörrar skulle skydda förarna. Till skillnad från bussförare sitter spårvagnsförare i en glasbur som rimligen skyddar mot smitta. Se bild från en av de äldre spårvagnarna här:
https://somparals.wordpress.com/2011/10/20/dag-28/
Vad jag förstått så handlar det mer om de resor som görs i tjänsten, t.ex. mellan depå och rastlokal. Med avspärrat utrymme längst fram i vagnen så behöver inte förarna vistas i omedelbar närhet av andra resenärer under dessa resor.
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: tisdag 19 maj 2020 19:42
av daniel_s
Och för det ska man skyddsstopps hela spårvägen? Håhåjaja...
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: tisdag 19 maj 2020 20:14
av Harald
daniel_s skrev:Och för det ska man skyddsstopps hela spårvägen? Håhåjaja...
Ja, när man inte får något resultat när man har försökt förhandla en längre tid så blir det väl så.
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: onsdag 20 maj 2020 12:26
av Sven Blomberg
Jaha. Det är alltså en maktdemonstration.
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: onsdag 20 maj 2020 17:01
av C12C3C3C12
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: onsdag 20 maj 2020 20:23
av BSB101
Sven Blomberg skrev:Jaha. Det är alltså en maktdemonstration.
På vilket sätt då menar du? Men du kanske inte tycker att detta med en bra arbetsmiljö är så viktigt?
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: fredag 22 maj 2020 15:27
av Enceladus
GS måste förbereda för robotdrivna vagnar
GT skrev:Nu blev det inget skyddsstopp efter att Göteborgs Spårvägar och Kommunal enats om nödvändiga åtgärder för att bättre kunna skydda förarna. Att spårvagnsförarna ska ha rimlig arbetsmiljö är självklart.
Men smittrisken och hot om skyddsstopp visar på det långsiktigt ohållbara i att ha mänskliga förare längs med ett spårbundet system. Redan i dag borde Göteborgs Spårvägar förbereda sig för en total automatisering av förarsystemet.
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: tisdag 26 maj 2020 16:51
av TKO
Enceladus skrev:GS måste förbereda för robotdrivna vagnar
GT skrev:Nu blev det inget skyddsstopp efter att Göteborgs Spårvägar och Kommunal enats om nödvändiga åtgärder för att bättre kunna skydda förarna. Att spårvagnsförarna ska ha rimlig arbetsmiljö är självklart.
Men smittrisken och hot om skyddsstopp visar på det långsiktigt ohållbara i att ha mänskliga förare längs med ett spårbundet system. Redan i dag borde Göteborgs Spårvägar förbereda sig för en total automatisering av förarsystemet.
Robotdrivna spårvagnar?
GT har ju alltid haft koll... är det Sveriges sämsta dagstidning?
/TKO
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: tisdag 26 maj 2020 17:07
av Odd
TKO skrev:Enceladus skrev:GS måste förbereda för robotdrivna vagnar
GT skrev:Nu blev det inget skyddsstopp efter att Göteborgs Spårvägar och Kommunal enats om nödvändiga åtgärder för att bättre kunna skydda förarna. Att spårvagnsförarna ska ha rimlig arbetsmiljö är självklart.
Men smittrisken och hot om skyddsstopp visar på det långsiktigt ohållbara i att ha mänskliga förare längs med ett spårbundet system. Redan i dag borde Göteborgs Spårvägar förbereda sig för en total automatisering av förarsystemet.
Robotdrivna spårvagnar?
GT har ju alltid haft koll... är det Sveriges sämsta dagstidning?
/TKO
Ja, journalister har inte alltid bra koll. Det är ju därför de intervjuar personer som skall kunna något.
För det första, smittorisk och skyddsstoppshot har inget som helst med det långsiktigt hållbara att göra. Det handlar helt och hållet om policy och ekonomi.
För det andra, just spårvagnstrafik lämpar sig väl för autonom körning då det är färre faktorer att hantera än med autonoma bussar. Om inte myndighetssverige sätter för många käppar i hjulen så tror jag att vi kommer se fungerande automatdrift av spårvägstrafik före full automatisering av busstrafik.
Det är bara att titta på hur dåligt det går med försöket med självkörande bussar i Barkarby, där jag själv med cykel har råkat hamna bakom ett sådant åbäke, körandes så långsamt att det knappt är styrfart på cykeln, men utan möjlighet att köra om pga andra utplacerade hinder. Efter idogt plingande gjorde den medföljande ombordpersonen något med åbäket så det stannade och vinkade sedan förbi mig. Nu när försöken har pågått en tid så borde det ju ha hänt något, eller hur!
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: onsdag 27 maj 2020 2:52
av Enceladus
Odd skrev:Ja, journalister har inte alltid bra koll. Det är ju därför de intervjuar personer som skall kunna något.
För det första, smittorisk och skyddsstoppshot har inget som helst med det långsiktigt hållbara att göra. Det handlar helt och hållet om policy och ekonomi.
För det andra, just spårvagnstrafik lämpar sig väl för autonom körning då det är färre faktorer att hantera än med autonoma bussar. Om inte myndighetssverige sätter för många käppar i hjulen så tror jag att vi kommer se fungerande automatdrift av spårvägstrafik före full automatisering av busstrafik.
Det är bara att titta på hur dåligt det går med försöket med självkörande bussar i Barkarby, där jag själv med cykel har råkat hamna bakom ett sådant åbäke, körandes så långsamt att det knappt är styrfart på cykeln, men utan möjlighet att köra om pga andra utplacerade hinder. Efter idogt plingande gjorde den medföljande ombordpersonen något med åbäket så det stannade och vinkade sedan förbi mig. Nu när försöken har pågått en tid så borde det ju ha hänt något, eller hur!
Har inte bussbranschen ett större behov av automatdrift med tanke på de höga personalkostnaderna? Det handlar ju inte om vad som är tekniskt möjligt, utan vad branschen strävar efter. Exempelvis är automatdrift av tunnelbanetrafik ett löst problem, men många vill behålla ett föråldrat trafikstyrningssystem som omöjliggör detta.
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: onsdag 27 maj 2020 8:40
av Odd
Enceladus skrev:Odd skrev:Ja, journalister har inte alltid bra koll. Det är ju därför de intervjuar personer som skall kunna något.
För det första, smittorisk och skyddsstoppshot har inget som helst med det långsiktigt hållbara att göra. Det handlar helt och hållet om policy och ekonomi.
För det andra, just spårvagnstrafik lämpar sig väl för autonom körning då det är färre faktorer att hantera än med autonoma bussar. Om inte myndighetssverige sätter för många käppar i hjulen så tror jag att vi kommer se fungerande automatdrift av spårvägstrafik före full automatisering av busstrafik.
Det är bara att titta på hur dåligt det går med försöket med självkörande bussar i Barkarby, där jag själv med cykel har råkat hamna bakom ett sådant åbäke, körandes så långsamt att det knappt är styrfart på cykeln, men utan möjlighet att köra om pga andra utplacerade hinder. Efter idogt plingande gjorde den medföljande ombordpersonen något med åbäket så det stannade och vinkade sedan förbi mig. Nu när försöken har pågått en tid så borde det ju ha hänt något, eller hur!
Har inte bussbranschen ett större behov av automatdrift med tanke på de höga personalkostnaderna? Det handlar ju inte om vad som är tekniskt möjligt, utan vad branschen strävar efter. Exempelvis är automatdrift av tunnelbanetrafik ett löst problem, men många vill behålla ett föråldrat trafikstyrningssystem som omöjliggör detta.
Säkerligen har bussbranschen större behov, men jag är inte säker på att det kommer att löna sig lika snabbt pga de betydande svårigheter som en sådan implementation troligen bjuder på. Om man däremot vill ha framdrift på utvecklingen så är det i stort sett alltid bättre att ta de lågt hängande frukterna först. En utveckling av autonoma spårfordon (ej att förväxla med automatdrift) kommer därför att ge en knuff framåt för bussbranschen.
Sen innebär kanske inte autonoma fordon en personalbesparing om man ändå måste ha ombordpersonal som kan ta över vid situationer som inte automatiken kan hantera. Därför är det inte säkert att det blir en kostnadsbesparing över huvud taget, tvärtom. Men på sikt så kommer kvaliteten på körningen, och därmed potentiellt färre skador och möjligen punktligare trafik, ändå kunna utgöra en besparing.
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: onsdag 27 maj 2020 11:02
av TKO
Odd skrev:TKO skrev:
Robotdrivna spårvagnar?
GT har ju alltid haft koll... är det Sveriges sämsta dagstidning?
/TKO
Ja, journalister har inte alltid bra koll. Det är ju därför de intervjuar personer som skall kunna något.
För det första, smittorisk och skyddsstoppshot har inget som helst med det långsiktigt hållbara att göra. Det handlar helt och hållet om policy och ekonomi.
För det andra, just spårvagnstrafik lämpar sig väl för autonom körning då det är färre faktorer att hantera än med autonoma bussar. Om inte myndighetssverige sätter för många käppar i hjulen så tror jag att vi kommer se fungerande automatdrift av spårvägstrafik före full automatisering av busstrafik.
Det är bara att titta på hur dåligt det går med försöket med självkörande bussar i Barkarby, där jag själv med cykel har råkat hamna bakom ett sådant åbäke, körandes så långsamt att det knappt är styrfart på cykeln, men utan möjlighet att köra om pga andra utplacerade hinder. Efter idogt plingande gjorde den medföljande ombordpersonen något med åbäket så det stannade och vinkade sedan förbi mig. Nu när försöken har pågått en tid så borde det ju ha hänt något, eller hur!
Nu var det inte en journalist som skrev detta utan en ledarskribent. Dom behöver inte intervjua någon eftersom dom tror sej veta bäst själva!
Visst går det lättare att automatisera spårvägsdrift än busstrafik - hur begreppet "autonom" kommit in har jag aldrig förstått - men det betyder inte att det är helt lätt när det handlar om blandtrafik. Så jag TROR att det inte är värt besväret...
/TKO
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: onsdag 27 maj 2020 12:50
av Enceladus
Odd skrev:Säkerligen har bussbranschen större behov, men jag är inte säker på att det kommer att löna sig lika snabbt pga de betydande svårigheter som en sådan implementation troligen bjuder på. Om man däremot vill ha framdrift på utvecklingen så är det i stort sett alltid bättre att ta de lågt hängande frukterna först. En utveckling av autonoma spårfordon (ej att förväxla med automatdrift) kommer därför att ge en knuff framåt för bussbranschen.
Sen innebär kanske inte autonoma fordon en personalbesparing om man ändå måste ha ombordpersonal som kan ta över vid situationer som inte automatiken kan hantera. Därför är det inte säkert att det blir en kostnadsbesparing över huvud taget, tvärtom. Men på sikt så kommer kvaliteten på körningen, och därmed potentiellt färre skador och möjligen punktligare trafik, ändå kunna utgöra en besparing.
Röda och blå linjerna har fortfarande inte automatdrift medan Barkarbystaden redan har autonoma bussar. Lågt hängande frukter plockas inte om branschen inte vill det. Jag vet inte vilken inställning Göteborgs Spårvägar har till automatisering, men det är viljan och inte tekniska begränsningar som kommer att avgöra.
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: onsdag 27 maj 2020 14:02
av TKO
Enceladus skrev:Odd skrev:Säkerligen har bussbranschen större behov, men jag är inte säker på att det kommer att löna sig lika snabbt pga de betydande svårigheter som en sådan implementation troligen bjuder på. Om man däremot vill ha framdrift på utvecklingen så är det i stort sett alltid bättre att ta de lågt hängande frukterna först. En utveckling av autonoma spårfordon (ej att förväxla med automatdrift) kommer därför att ge en knuff framåt för bussbranschen.
Sen innebär kanske inte autonoma fordon en personalbesparing om man ändå måste ha ombordpersonal som kan ta över vid situationer som inte automatiken kan hantera. Därför är det inte säkert att det blir en kostnadsbesparing över huvud taget, tvärtom. Men på sikt så kommer kvaliteten på körningen, och därmed potentiellt färre skador och möjligen punktligare trafik, ändå kunna utgöra en besparing.
Röda och blå linjerna har fortfarande inte automatdrift medan Barkarbystaden redan har autonoma bussar. Lågt hängande frukter plockas inte om branschen inte vill det. Jag vet inte vilken inställning Göteborgs Spårvägar har till automatisering, men det är viljan och inte tekniska begränsningar som kommer att avgöra.
Som framgår av "Odd":s tidigare inlägg är inte de "autonoma" bussarna i Barkarbystaden någon jättesuccé. Det var heller inte det första försöket i Kista...
Påminner väl lite om försöket med batteribussar mellan Ropsten och Karolinska - stort ståhej när det startade och nu är det något SL helst vill glömma!
/TKO
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: torsdag 28 maj 2020 23:38
av daniel_s
Den dag förarlösa bilar blir en kommersiell produkt är förarlösa bussar ingen stor grej. Det är en process med betydligt större ekonomiska incitament än obemannade spårvagnar. De rent tekniska aspekterna är praktiskt taget betydelselösa i sammanhanget!
Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.
Postat: fredag 29 maj 2020 16:19
av TKO
daniel_s skrev:Den dag förarlösa bilar blir en kommersiell produkt är förarlösa bussar ingen stor grej. Det är en process med betydligt större ekonomiska incitament än obemannade spårvagnar. De rent tekniska aspekterna är praktiskt taget betydelselösa i sammanhanget!
Om den "tekniska aspekten" är "det fungerar inte" så är den inte helt betydelselös.
påpekar
Thomas K Ohlsson