Månadsstatistik 2010-2020: Detta förklarar allt!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Månadsstatistik 2010-2020: Detta förklarar allt!?

Inlägg av Enceladus »

Varje månad publiceras rapporter för SL-trafiken. Dessa månadsrapporter kan hittas här. Nedan sammanställs antal påstigande per dygn för de stora trafikslagen:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

(Siffrorna för Tvärbanan inkluderar alltid Solnagrenen.)

Här ser vi att pendeltågen och Tvärbanan har ökat kraftigt under de senaste åren. Eftersom trafikutbudet är anpassat till hur resandet såg ut för 5-10 år sedan förklarar detta tunnelbanans unika status. Vi ser också effekten av Mälarbanans avstängningar i julisiffrorna för pendeltågen och blå linjen. Vidare ser vi när Tvärbanan har varit helt eller delvis avstängd (exempelvis i början av år 2012).

Slutligen kan vi konstatera att resandet har kraschat under de senaste månaderna, vilket är en effekt av coronapandemin. För pendeltågen och Tvärbanan var marssiffrorna faktiskt bättre än vissa tidigare år tack vare de senaste årens kraftiga ökning, men aprilsiffrorna verkar vara de sämsta någonsin för båda trafikslagen (bortsett från avstängningar).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Månadsstatistik 2010-2020: Detta förklarar allt!?

Inlägg av Odd »

Så, tunnelbanan har, trots ej minskat trafikutbud, minskat i antal resenärer. Alltså är utbudet hyfsat balanserat till efterfrågan.

Däremot kan man se att Tvärbanan och Pendeltågen har ökat antal resenärer och eftersom ökningen varit signifikant så verkar det ju som att det fortfarande finns större efterfrågan än utbud.

Det talar för att utbyggnader bör satsa framför allt på Pendeltågen och på Tvärbanan, snarare än på tunnelbanan. Skulle inte förvåna mig om det gav mer bang för the bucks om man byggde en spårvägslinje mellan Solna och Ropsten via Odenplan, i stället för den fåniga gulfärgade linjen man tvekar om idag.

Hur ser det ut för Lidingöbanan, Djurgårdslinjen och Roslagsbanan? De har visserligen väl inte ändrat på utbudet, så det borde vara en ganska platt kurva men jag skulle tro att om man satte in lite tätare trafik på alla dessa så skulle man se att det finns potential att öka.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Månadsstatistik 2010-2020: Detta förklarar allt!?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Så, tunnelbanan har, trots ej minskat trafikutbud, minskat i antal resenärer. Alltså är utbudet hyfsat balanserat till efterfrågan.

Däremot kan man se att Tvärbanan och Pendeltågen har ökat antal resenärer och eftersom ökningen varit signifikant så verkar det ju som att det fortfarande finns större efterfrågan än utbud.

Det talar för att utbyggnader bör satsa framför allt på Pendeltågen och på Tvärbanan, snarare än på tunnelbanan. Skulle inte förvåna mig om det gav mer bang för the bucks om man byggde en spårvägslinje mellan Solna och Ropsten via Odenplan, i stället för den fåniga gulfärgade linjen man tvekar om idag.

Hur ser det ut för Lidingöbanan, Djurgårdslinjen och Roslagsbanan? De har visserligen väl inte ändrat på utbudet, så det borde vara en ganska platt kurva men jag skulle tro att om man satte in lite tätare trafik på alla dessa så skulle man se att det finns potential att öka.
Resandet med tunnelbanan har ju endast minskat marginellt, bortsett från coronautbrottet förstås. År 2018 hade tunnelbanan det största resandet någonsin. Året därpå minskade resandet något, men det är fortfarande på rekordnivåer jämfört med början av decenniet. Bara fyra gånger har gröna linjen kommit över 600 000 påstigande: november 2016, november 2017, november 2018 och november 2019. Förra årets resande är alltså större än samtliga år före år 2016.

Röda linjen ligger en bra bit högre jämfört med början av decenniet. Emellertid har resandet stagnerat under slutet av decenniet. Pendeltågen har så gott som kommit ikapp röda linjen. Juni 2019 hade pendeltågen för första gången någonsin fler resenärer än röda linjen, och nu är antalet resenärer i princip lika.

Blå linjen har dock stagnerat under hela decenniet. Det är bara i juli som resandet har ökat, och det är ju enbart tack vare Mälarbanans avstängningar. Troligen kommer en stor del av pendeltågens resandeökning från blå linjen. Det totala resandet i spårtrafiken har ju ökat enormt, så det är inte så att befolkningen reser mindre. Numera har pendeltågen mer än dubbelt så många resenärer och Tvärbanan mer än hälften så många resenärer. Dessa förändringar verkar ha blivit permanenta.

Däremot förstår jag inte varför det ska satsas på fler järn- och spårvägar när trafiken på den befintliga infrastrukturen är så begränsad. En del av poängen med den här tråden är ju att visa att Trafikförvaltningen och regionpolitikerna inte vill satsa på något annat än tunnelbana. Det naturliga är väl då att välja det som har en realistisk chans att få ett attraktivt trafikutbud?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Månadsstatistik 2010-2020: Detta förklarar allt!?

Inlägg av Enceladus »

En skribent har efterfrågat liknande sammanställningar för de mindre lokalbanorna. Här är de:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

(Notera att avstängningar och ersättningsbussar kan förvränga siffrorna.)

Roslagsbanan har haft många avstängningar, men den generella trenden är tydlig: Resandet ökar.

Saltsjöbanan har begränsad kapacitet och har nyligen också kortats av till Henriksdal. Det är ändå positivt att resandet inte har minskat markant.

Lidingöbanan har haft några avstängningar, men den generella trenden är tydlig: Resandet ökar.

Nockebybanan har inte förändrats särskilt mycket, men både befolkningen och kollektivtrafikandelen ökar, vilket leder till att resandet med Nockebybanan också ökar. Till skillnad från blå linjens upptagningsområden där pendeltågen ligger nära saknas konkurrenskraftiga alternativ här. Med dessa volymer är det inte längre lätt att ersätta Nockebybanan med bussar! För tio år sedan fanns det bara sex busslinjer som hade över 12 000 påstigande, där ingen av dessa är en enkelriktad matarlinje.

Spårväg City har haft en del avstängningar, men den generella trenden är tydlig: Resandet ökar. Siffrorna för år 2017 är dock konstiga (väldigt låg valideringsgrad enligt sidan 6) och det saknas siffror för år 2018. Det syns emellertid tydligt att Spårväg City har en helt annan högsäsong än de andra banorna.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Månadsstatistik 2010-2020: Detta förklarar allt!?

Inlägg av Enceladus »

Här är ett bättre diagram för Spårväg City:

Bild

Diagrammet använder data från oktober istället för december som uppenbarligen har absurda siffror. Nu ser vi tydligt att resandet under vintermånaderna är större än någonsin sedan förlängningen till T-Centralen. Denna ökning kommer även att manifestera sig i "Fakta om SL och länet 2019" som ju endast betraktar dessa månader. Det tidigare rekordet för Spårväg City är 9 000 påstigande per vintervardag (se sidan 35). Detta kommer att överträffas med råge.

(Vet någon av forumets skribenter varför siffrorna från december är så knasiga? Jämför siffrorna på sidan 6 från oktober respektive december!)
Skriv svar