Östgötatraf, nya biljettsystemet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av 20581000184197 »

Jag sitter och svär över Östgötatrafikens nya biljettsystem som ersätter det nuvarande i juni, och i samband med att jag gör det undrar jag vad fler tycker och hur det fungerar i andra län. Systemet omfattar ju även Norrköpings spårvagnar, så jag hoppas att det engagerar någon i alla fall.

Det nuvarande resekortet, som fungerar utmärkt, ska tas bort, och det får man då ersätta med antingen deras nya resekort eller deras app. Det sista vill de helst att man ska välja. Om det bara handlade om ett nytt kort skulle jag ta det med ro. MEN, det som gör mig så irriterad är att det i det nya systemet inte längre ska finnas någon reskassa (pengar att ladda på för att sedan använda till valfria resor i länet). I stället så ska man I FÖRVÄG köpa resor mellan de hållplatser man vill åka mellan och ha de lagda på sitt kort, för att sedan aktivera dem ombord när man reser. Detta skapar ju krångel om man behöver göra en oplanerad resa. Låt säga att någon mest åker mellan Linghem och Linköping (1 mil) och har lagt på 10 sådana resor på kortet (via webbplatsen eller försäljningsställe). Sedan behöver personen plötsligt åka till Ödeshög, men kan då inte använda något av vad som finns på kortet. Och det sköna trygga att man i nödfall kan betala med bankkortet på landsbygdsbussarna, det försvinner! Det är som i en del andra sammanhang att man tänker att den allmänna kollektivtrafiken bara handlar om behoven av skol- och arbetspendling, samt landsbygdspensionärens behov att åka in till stan och handla någon gång i veckan, att varje person alltid åker samma sträckor.
Och alla ska ha full koll på nätköp, Swish och appar, tycker de? Är det inte för tidigt att kräva det av folk? Och så detta med olika system i varje län! Man ska inte bara lära sig vilken biljett som är den rätta att köpa i ett län man ska åka till, utan också VAR och HUR man kan köpa den! Vart enda länstrafikbolags app ska man behöva ha.

Jag hoppas verkligen att utredningen om ett nationellt biljettsystem leder till något bra. Och även om ett sådant biljettsystem skulle kretsa kring en app, så skulle jag kunna tåla det med tanke på nyttan med att det fungerade på samma sätt i hela landet, bara ett system att hålla reda på. (Men appar i Östergötland hör främst hemma på Kolmården :wink: )

Hur är det med biljett- och betalsystemen i de olika länen? Vilka är krångligast respektive enklast, allmänt och för länets tillfälliga besökare? Vilka län har reskassa?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av Ulrik Berggren »

Med reservation för att jag inte i detalj vet hur Ötraf utformat sitt system, så verkar det ytligt sett likna Skånetrafiken som jag är lika förgrymmad över som du verkar vara över Ötrafs. Framför allt att reskassan och autoladda periodkort försvunnit sen december i fjol. Vad jag vet kan man inte ens "autoladda" kort registrerat i appen. Istället måste man själv hålla reda på när kortet laddades för ny period senast - det visas inte ens när man blippar på bussen. Nä, i papperskorgen direkt säger jag om detta värdelösa system som jag tror främst införts för att kunna minska på den fysiska infrastrukturen i form av automater... We want Cubic back!

Men vi kan åtminstone åka på bankkort på alla bussar nu!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av daniel_s »

Ja det där verkar ju knasigt!

Men är inte hela spårvägsnätet en zon? Dvs i praktiken kommer man som norrköpingsbo rätt långt på att ha ett gäng ”stadstrafikbiljetter” på kortet och sen kan man betala med bankkortet när man ska till Ödeshög.

Något mer osäker på hur t ex ödeshögsbon som behöver åka in till människobyn gör, men biljetten man köper på bussen är väl i grunden en zonbiljett, som även gäller på stadstrafiken i målzonen? Sen ska man dock tillbaka till buss-stationen förstås...
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av 20581000184197 »

daniel_s skrev:Ja det där verkar ju knasigt!

Men är inte hela spårvägsnätet en zon? Dvs i praktiken kommer man som norrköpingsbo rätt långt på att ha ett gäng ”stadstrafikbiljetter” på kortet och sen kan man betala med bankkortet när man ska till Ödeshög.

Något mer osäker på hur t ex ödeshögsbon som behöver åka in till människobyn gör, men biljetten man köper på bussen är väl i grunden en zonbiljett, som även gäller på stadstrafiken i målzonen? Sen ska man dock tillbaka till buss-stationen förstås...
Jo, spårvägsnätet är en zon. Och biljetter till en stad/ort gäller även på vidare resor inom den staden/zonen. Men Norrköpingsbon som ska till Ödeshög kommer inte att kunna betala resan till Ödeshög med bankkortet, om jag förstått saken. I så fall måste han göra det genom ett försäljningsombud, eller kanske genom en automat som kommer att dyka upp på resecentrumen bl.a. Har Norrköpingsbon nya resekortet måste han i så fall få en sådan biljett inlagd på resekortet och aktivera den när han ska åka. Jag tror att dessa biljetter ska kunna köpas till resekortet via webbplatsen också. Använder han i stället appen så ska han använda Swish-betalning, har jag förstått det som, för att få biljetten i telefonen och aktivera den när han ska åka.

Ödeshögsbon som ska till människobyn kan inte betala med bankkort längre, för han behöver ju börja med landsbygdsbuss, och möjligheten att betala resa med bankkort ombord på landsbygdsbussen skulle försvinna. (Den jag pratade med i Östgötatrafikkassan på Linköpings resecentrum sade faktiskt till och med att möjligheten att betala med bankkort skulle försvinna från landsbygdsbussarna men finnas på stadsbussarna (där den inte finns idag), men då måste han väl ha varit ute och cyklat eller missförstått frågan.)

Jag håller mig med månadsbiljett län, så för mig kommer det väl inte att bli så dramatiskt. Men för en anhörig till mig som inte har så mycket tillgång och kunskap när det gäller IT och som bl.a. brukar göra spontana utflyktsresor med mig på helgerna blir det krångligt (reskassa idag). Hennes tröst blir väl att hon bara har en kilometer till Pressbyrån på resecentrum, så att vi kan gå dit och ordna med biljetter när vi ska någonstans oplanerat. Och jag tänker på när man kommer som besökare från ett främmande län (med tåg, flyg eller någons bil) till någon av Östergötlands städer och har ett behov av att resa vidare någonstans där med länstrafik (inte så planerat att man köpt resplus). Jag blir själv frustrerad och förvirrad när jag kommer till ett främmande län och det är en gåta hur man som kortlös utböling behöver gå till väga för att få ett giltigt färdbevis för länstrafikresa där. Steget för den som aldrig åker med kollektivtrafik till att någon gång börja använda länstrafiken blir också större.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av daniel_s »

Men varifrån har du infon om att kortbetalning skulle bort från landsortsbussarna?
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av 20581000184197 »

daniel_s skrev:Men varifrån har du infon om att kortbetalning skulle bort från landsortsbussarna?
Jag frågade mannen i kassan på Östgötatrafikens försäljningscenter/väntsal på Linköpings resecentrum.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av X12 »

Bakkortbetalning ska vad jag vet införas i tätortstrafiken så småningom. Man ska då blippa kortet så köps det automatiskt en stadszonsbiljett som kopplas till kortet. Som jag förstått det ska det inte finnas möjlighet att välja biljettyp vid köpet. Antar att det då inte funkar på landsbygdsbussarna då de går genom flera zoner.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av daniel_s »

20581000184197 skrev:
daniel_s skrev:Men varifrån har du infon om att kortbetalning skulle bort från landsortsbussarna?
Jag frågade mannen i kassan på Östgötatrafikens försäljningscenter/väntsal på Linköpings resecentrum.
Som att fråga en taxiförare om vägen... kan gå!
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev:Bakkortbetalning ska vad jag vet införas i tätortstrafiken så småningom. Man ska då blippa kortet så köps det automatiskt en stadszonsbiljett som kopplas till kortet. Som jag förstått det ska det inte finnas möjlighet att välja biljettyp vid köpet. Antar att det då inte funkar på landsbygdsbussarna då de går genom flera zoner.
Mycket riktigt planeras tap-and-go i Östergötland. Se vidare sidan 186 i utredningen "Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Som i de flesta kollektivtrafiksammanhang har Skåne tagit på sig ledartröjan (häromveckan började Skåne visa beläggningen i realtid), men Stockholm, Uppsala och Östergötland är också på väg att införa kortbetalning.

För övrigt använder Östergötland redan samma sorts system som Skåne (se sidan 288):
Statens offentliga utredningar skrev:Skånetrafiken har utvecklat ett nytt biljett- och betalsystem, som lanserades 2019 och som används i Skåne, Blekinge och Östergötland. Systemet innebär ett nytänkande såtillvida att det bygger på personliga zoner, som utgår från resenärens resebehov.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av 20581000184197 »

Men i ett system med "personliga zoner", gäller de zonerna alla sorts biljetter eller bara den enskilda resan (att man kan fortsätta fritt i ankomstzonen)? Hur blir det om den som brukar resa Norrköping - Valdemarsvik och har det inlagt som personliga zoner behöver resa till Kisa? Och visst kommer det även fortsättningsvis att finnas biljetter som för fritt resande i hela länet? För jag tror att jag reste med Östgötatrafiken från Linköping till varenda övrig kommun i Östergötland+Tranås under förra året.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av Diripsi »

Det som är mest skrämmande med de nya biljettsystem som införs mer och mer runt om i Sverige är ju att det i praktiken blir omöjligt att resa anonymt. Idag kan man åka på reskassa som man har köpt kontant, men med det nya systemet går det inte om man inte vet i förväg precis hur man ska åka, vilket i praktiken är en omöjlighet. Jag har absolut inget problem att betala med mobilen om det sker anonymt, vilket tekniskt inte alls är en omöjlighet, men själva syftet är ju att öka övervakningen av befolkningen! Man skulle lika gärna kunna bestämma att alla måste ha ett chip inopererat som hela tiden rapporterar ens position till FRA, men det skulle givetvis folk aldrig acceptera, så istället ser man till att de succesivt blir svårare och svårare att leva utan övervakning, och den som protesterar blir mött med argumentet att den som är laglydig inte har något att dölja.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av LÅ1 »

Diripsi skrev:Det som är mest skrämmande med de nya biljettsystem som införs mer och mer runt om i Sverige är ju att det i praktiken blir omöjligt att resa anonymt. Idag kan man åka på reskassa som man har köpt kontant, men med det nya systemet går det inte om man inte vet i förväg precis hur man ska åka, vilket i praktiken är en omöjlighet. Jag har absolut inget problem att betala med mobilen om det sker anonymt, vilket tekniskt inte alls är en omöjlighet, men själva syftet är ju att öka övervakningen av befolkningen! Man skulle lika gärna kunna bestämma att alla måste ha ett chip inopererat som hela tiden rapporterar ens position till FRA, men det skulle givetvis folk aldrig acceptera, så istället ser man till att de succesivt blir svårare och svårare att leva utan övervakning, och den som protesterar blir mött med argumentet att den som är laglydig inte har något att dölja.
SJ kräver sedan några år tillbaka att man anger namn när man köper biljett. Och man ska kunna legitimera sig vid biljettkontrollen ombord på tåget. Att legitimation avkrävs är nog mycket ovanligt. Det är ju sällan som tågpersonalen ens tittar på biljetterna. I alla fall på snabbtågen.
Det hela motiveras med att man inte vill ha någon andrahandsförsäljning av biljetterna.

Men jag håller med. Vi blir mer och mer övervakade. Inte minst när kontanter fasas ut.

Att kunna ha något slags reskassa på ett (anonymt) lokaltrafikskort kan kännas tryggt. Nu går inte det i Skåne och inte i Östergötland. Hur är det i övriga Sverige? Kan man det i Västtrafik, som ju också gjort stora ansträngningar för att resenärerna ska använda deras app i stället i stället för kort?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av 20581000184197 »

Samma sak kommer att ske även i Halland nu i juni, har jag fått uppgift om.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av leifd »

Kanske vore det bra om man kunder övertala fler Regioner att ansluta sin trafik till appen MobiTime, som idag har har trafikupplysning, tidtabeller och förbindelsesökning, samt biljettförsäljning i 16 områden.
Funktionen "Res i annat län" gör det möjligt att resa i 14 län med samma app. Lokal information finns för; Dalatrafik, Hallandstrafiken, Jönköpings Länstrafik, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken i Jämtlands län, Tabussen.nu (Västerbotten), Ultra (Umeå), Länstrafiken Kronoberg, Länstrafiken Norrbotten, Sörmlandstrafiken, Länstrafiken Örebro, Värmlandstrafik, Din Tur (Västernorrland), VL (Västmanland) och X-trafik.

https://play.google.com/store/apps/deta ... d.mobitime

Varför så många här är så otroligt rädda för att lämna elektroniska spår efter sig, har jag väldigt svårt att förstå. Men men, man får ju alltid något att oja sig om i dessa spalter allafall.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av Odd »

leifd skrev: ...
Varför så många här är så otroligt rädda för att lämna elektroniska spår efter sig, har jag väldigt svårt att förstå. Men men, man får ju alltid något att oja sig om i dessa spalter allafall.
Det är väl en annan diskussion, men det handlar i grunden om frihet och rättigheter. Vi lever trots allt i en demokrati, där varje medborgare har rätt att tänka och tycka fritt och ingen skall vara bunden vid sitt arv. I dag är kan det vara harmlös data men tänk längre fram. Vad händer om 30 år? Kanske kommer mina besök på en viss adress, mina intressen för en viss författare eller vilka vänner jag har, ligga till grund för ett misstänkliggörande från en framtida icke-demokratisk, regim. Vi ser det redan idag i länder som inte är intresserade av demokratiska rörelser och där fritänkare fängslas, försvinner eller avrättas på grumliga grunder.

Data vill av naturen vara fri, så fort det finns chans så kommer den att smita ut. Därför skall grundinställningen vara att data personidentifierande data som inte är omedelbart relevant skall förstöras omgående.

Tyvärr är det så att gränserna flyttas fram hela tiden, det är ett sluttande plan. Genom att reducera möjligheten att använda kontanter så styr man över till elektroniska betalmedel. Fördelen är att riskerna i kontanthanteringen minskar och att näringsidkarna kan kartlägga sina kunder, men priset är att ingen längre kan ha en privatekonomi. Elektronisk kommunikation är mycket billigare och snabbare än traditionell post, men baksidan är att kommunikationen inte längre är privat. Fördelarna med digitala biljettsystem med personliga biljetter är att trafikföretagen kan kartlägga resmönstren för att kunna förbättra trafiken, men nackdelen är att du inte längre kan resa någonstans utan att det finns ett register över det.

Du fattar nog vad jag är ute efter. De små stegens tyranni. Sakta och omärkbart flyter möjligheterna till ett privatliv, en av grunderna i en demokrati, iväg bortom horisonten. Det sker så långsamt att man inte märker förändringarna från dag till dag, men en dag står vi där och undrar hur det blev så här!

Detta, Leif, och flera andra anledningar, är varför jag är så otroligt rädd för att lämna elektroniska spår efter mig, spår som jag inte har kontroll på. Huruvida man får oja sig om det i dessa spalter har ju ingen relevans i detta fall.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av Enceladus »

leifd skrev:Kanske vore det bra om man kunder övertala fler Regioner att ansluta sin trafik till appen MobiTime, som idag har har trafikupplysning, tidtabeller och förbindelsesökning, samt biljettförsäljning i 16 områden.
Funktionen "Res i annat län" gör det möjligt att resa i 14 län med samma app. Lokal information finns för; Dalatrafik, Hallandstrafiken, Jönköpings Länstrafik, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken i Jämtlands län, Tabussen.nu (Västerbotten), Ultra (Umeå), Länstrafiken Kronoberg, Länstrafiken Norrbotten, Sörmlandstrafiken, Länstrafiken Örebro, Värmlandstrafik, Din Tur (Västernorrland), VL (Västmanland) och X-trafik.

https://play.google.com/store/apps/deta ... d.mobitime

Varför så många här är så otroligt rädda för att lämna elektroniska spår efter sig, har jag väldigt svårt att förstå. Men men, man får ju alltid något att oja sig om i dessa spalter allafall.
Så här lyder den översta recensionen:
Olle Sandgren skrev:Jag kan bara ge 1 stjärna. Växjö - Jönköping med Krösatåget saknades i över ett halvår. Växjö Resecentrum saknades i tabellen på Krösatåget i över 1 år och Krösatåget till Hässleholm saknades i över 3 år. Har påtalat problemet för Länstrafiken Kronoberg i flera år. Äntligen har det hänt lite saker. Man blir ju så trött på det ska ta flera år. Beror det på "Tekniska problem" som det brukar heta i sådana här fall?
Recensionen har följande svar:
Infospread Euro AB skrev:Appen MobiTime visar den information vi får från respektive Länstrafik. Har du synpunkter på Länstrafiken Kronoberg får du gärna kontakta kundcenter@lanstrafikenkron.se
Stöds den här appen officiellt?
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av bark »

Ulrik Berggren skrev:Med reservation för att jag inte i detalj vet hur Ötraf utformat sitt system, så verkar det ytligt sett likna Skånetrafiken...
Det är samma tekniska system bakom, så det är inte så konstigt.
IJsbeer
Inlägg: 26
Blev medlem: torsdag 22 december 2011 17:53

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av IJsbeer »

LÅ1 skrev:
Diripsi skrev:Det som är mest skrämmande med de nya biljettsystem som införs mer och mer runt om i Sverige är ju att det i praktiken blir omöjligt att resa anonymt. Idag kan man åka på reskassa som man har köpt kontant, men med det nya systemet går det inte om man inte vet i förväg precis hur man ska åka, vilket i praktiken är en omöjlighet. Jag har absolut inget problem att betala med mobilen om det sker anonymt, vilket tekniskt inte alls är en omöjlighet, men själva syftet är ju att öka övervakningen av befolkningen! Man skulle lika gärna kunna bestämma att alla måste ha ett chip inopererat som hela tiden rapporterar ens position till FRA, men det skulle givetvis folk aldrig acceptera, så istället ser man till att de succesivt blir svårare och svårare att leva utan övervakning, och den som protesterar blir mött med argumentet att den som är laglydig inte har något att dölja.
SJ kräver sedan några år tillbaka att man anger namn när man köper biljett. Och man ska kunna legitimera sig vid biljettkontrollen ombord på tåget. Att legitimation avkrävs är nog mycket ovanligt. Det är ju sällan som tågpersonalen ens tittar på biljetterna. I alla fall på snabbtågen.
Det hela motiveras med att man inte vill ha någon andrahandsförsäljning av biljetterna.

Men jag håller med. Vi blir mer och mer övervakade. Inte minst när kontanter fasas ut.

Att kunna ha något slags reskassa på ett (anonymt) lokaltrafikskort kan kännas tryggt. Nu går inte det i Skåne och inte i Östergötland. Hur är det i övriga Sverige? Kan man det i Västtrafik, som ju också gjort stora ansträngningar för att resenärerna ska använda deras app i stället i stället för kort?
Ja hos Västtrafik kan man än så länge få ett anonymt plastkort att anonymt ladda produkter på. Vill man använda reskassa tar de ut 50 kr i pant, som man också kan resa för. Om man vill kan man registrera kortet hos Västtrafik så får man ersättning om man tappar bort det, men det är inget krav. Än så länge. I höst ska zonsystemet göras om och som du säger är framtiden Västtrafik To Go, inte plastkort. Redan nu finns många produkter (t.ex. 1- och 3-dygnsbiljetter för olika områden) enbart i appen. Den som inte kan eller vill använda sin telefon för att resa får alltså betala en "straffavgift" för sin insubordinans.

En sak som dock irriterat mig mycket sedan införandet av GDPR-lagen. Plötsligt kan man inte längre se var man steg på och av i resehistoriken på Västtrafiks hemsida (om kortet är registrerat alltså). Man ser bara vilken tid man steg på och av. Alltså kan man inte längre kontrollera att rätt belopp dragits för resan, om man inte för egna anteckningar eller har ett utmärkt minne. De vägrar helt enkelt att lämna ut informationen med hänvisning till GDPR. Jag anser att tvånget att uppge personuppgifter för att registrera kortet hos Västtrafik är en större inskränkning i ens integritet än att resor lagras i korthistoriken. Flera personer kan ju resa på ett kort, men det kan bara registreras i en persons namn. Då ska väl den personen rimligen kunna ha koll på hur kortet använts. Det borde räcka att knappa in ett kortnummer på deras hemsida för att se resehistorik, utan att den kopplas till någon person överhuvudtaget.

Jönköping ska också byta ut sina kort nu och vad jag läst låter inte att det ska bli enklare på något sätt heller. Jönköping är ett av få län där man fortfarande kan köpa enkelbiljett ombord med kontanter. De dagarna är förmodligen också räknade.

Det blir allt krångligare att betala för sin kollektivtrafikresa. Övervakningen blir allt mer påträngande. Nästa steg är väl att vi alla ska få SJ:s chip inplanterat för att kunna spåras vart vi än reser. Tänk så bra att man aldrig kan tappa sitt resekort eller att telefonens batteri ska ta slut...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av LÅ1 »

IJsbeer skrev:...
Övervakningen blir allt mer påträngande.
...
Titta på Svt/UR-programmen Vår digitala planet. Alla tre avsnitt finns på nätet, även om bara de två första visats i tablå-TV än så länge.

Man borde egentligen skapa en egen tråd om övervakning och sparade individdata. Även om det har viss bäring på de nya biljettsystemen, som ju den här tråden handlar om.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av Diripsi »

IJsbeer skrev:Ja hos Västtrafik kan man än så länge få ett anonymt plastkort att anonymt ladda produkter på. Vill man använda reskassa tar de ut 50 kr i pant, som man också kan resa för. Om man vill kan man registrera kortet hos Västtrafik så får man ersättning om man tappar bort det, men det är inget krav. Än så länge. I höst ska zonsystemet göras om och som du säger är framtiden Västtrafik To Go, inte plastkort. Redan nu finns många produkter (t.ex. 1- och 3-dygnsbiljetter för olika områden) enbart i appen. Den som inte kan eller vill använda sin telefon för att resa får alltså betala en "straffavgift" för sin insubordinans.
Å andra sidan är det billigare med kontoladdning på vissa sträckor, men det försvinner väl med det nya zonsystemet. Annars gillar jag att åka med appbiljett i Göteborg. Eftersom man inte behöver visa upp biljetten för någon läsare går det inte att spåra vilken sträcka man åker. Är osäker på hur det är utanför Göteborg, om de har läsare för appbiljetter på vissa linjer? Men det är ju bara en tidsfråga innan det införs i vilket fall.
Skriv svar