Sida 1 av 1
Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Postat: tisdag 28 april 2020 13:49
av Enceladus
Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Nu har utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i landet överlämnats till regeringen. Huvudbudskapet är följande:
Statens offentliga utredningar skrev:Det ska vara lika lätt att resa kollektivt i Sverige, som det är att använda mobilen i världen.
Utredningen är på drygt 400 sidor och tar upp många aspekter. Även kommersiell fjärrtågstrafik omfattas. Bland annat föreslås ett
Sverigekort för all kollektivtrafik organiserad av regionala kollektivtrafikmyndigheter i hela landet och
tap-and-go för att sänka trösklarna för nya resenärer.
Re: Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Postat: tisdag 07 september 2021 11:52
av Enceladus
Ljummet mottagande för nationellt biljettsystem
Svenska Dagbladet skrev:Att köpa en biljett med sitt betalkort i spärren går redan i Stockholm. Behovet för ett nationellt biljettsystem ifrågasätts av Svensk Kollektivtrafik.
Av någon märklig anledning har SL - till skillnad från bland andra
Östgötatrafiken och
Skånetrafiken - valt att inte införa capping, vilket kraftigt begränsar nyttan med kontaktlös betalning i kollektivtrafiken. Det är oklart varför SL inte har gjort detta, speciellt med tanke på att SL har enhetstaxa. Mer statlig styrning kan alltså vara av godo.
Ett annat önskemål är att introducera nationella periodbiljetter som gäller i hela Sverige. Eftersom det inte går att vara på två platser samtidigt borde priset för sådana biljetter vara betydligt lägre än att köpa motsvarande lokala biljetter i alla regioner. Österrike inför bland annat ett
nationellt årskort för 1 095 euro, d.v.s. 3 euro per dag.
Re: Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Postat: tisdag 07 september 2021 12:20
av dr Cassandra Nojdh
Ja, det är väl lika bra att klämma till och göra all kollektivtrafik helt skattefinansierad ?

Re: Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Postat: tisdag 07 september 2021 19:01
av C12C3C3C12
Har för mig att Holland hade det på 70-talet, på ett förköpshäfte köpt och delvis använt i Amsterdam kunde man ta NS-tåget på NS-biljett för att sedan använda häftet på lokaltrafiken i Rotterdam.
Re: Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Postat: fredag 17 september 2021 12:08
av Enceladus
Visste du att du kan blippa ditt Mastercard i kollektivtrafiken?
Mastercard skrev:Reser du sporadiskt och köper dina biljetter från gång till gång? Då är den nya funktionen med att blippa ditt kreditkort i kollektivtrafiken en smart och säker lösning. Ingen aktivering krävs utan det fungerar direkt. Idag finns det bland annat i London, Bryssel, New York, Sydney och Singapore men även i Stockholm, Åbo och flera städer i Skåne och Östergötland. Fler och fler städer ansluter till detta sätt att betala, som gör det enklare för resenären att åka kommunalt.
Hur troligt är det att alla regionala kollektivtrafikmyndigheter i Sverige inför kontaktlösa betalningar med
harmoniserade regler utan statliga påbud?
Re: Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Postat: fredag 17 september 2021 14:51
av Harald
C12C3C3C12 skrev:Har för mig att Holland hade det på 70-talet, på ett förköpshäfte köpt och delvis använt i Amsterdam kunde man ta NS-tåget på NS-biljett för att sedan använda häftet på lokaltrafiken i Rotterdam.
De hade ett zonsystem som täckte hela landet, som ju dock är betydligt mindre än Sverige. De hade också en annan finansieringsmodell med statliga anslag till de lokala trafikföretagen.
Re: Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Postat: fredag 17 september 2021 18:41
av C12C3C3C12
Harald skrev:C12C3C3C12 skrev:Har för mig att Holland hade det på 70-talet, på ett förköpshäfte köpt och delvis använt i Amsterdam kunde man ta NS-tåget på NS-biljett för att sedan använda häftet på lokaltrafiken i Rotterdam.
De hade ett zonsystem som täckte hela landet, som ju dock är betydligt mindre än Sverige. De hade också en annan finansieringsmodell med statliga anslag till de lokala trafikföretagen.
Yupp upptäckte det när jag åkte PCC-vagnen L1 från Den Haag till Delft då på 70-talet, när vi kom till zon-gränsen stegade föraren ut, krävde 1 kupong till vilket han tog. Därifrån kunde man ta bussen till Rotterdam med ytterligare kuponger förbrukade vilket jag inte visste om då.