Bygget av Lilla Lidingöbron

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Bild tagen lördag 25 april

Bild
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av Anders Hanquist »

Trevligt med sådan dokumentation. Hoppas tråden håller på ända till invigningen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Trevligt med sådan dokumentation. Hoppas tråden håller på ända till invigningen.
Tråden har legat i dvala i nästan två år. (Men man får fortfarande skriva i den! :wink: )

Reportage i Mitt i om Lilla Lidingöbron: "750 meter bro för försiktig promenad".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av Anders Hanquist »

Absolut i fall som detta. Synd bara att det inte skett regelbundet. Efter brons invigning och trafiken kommit i gång bör den däremot låsas.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Absolut i fall som detta. Synd bara att det inte skett regelbundet. Efter brons invigning och trafiken kommit i gång bör den däremot låsas.
Så om någon om några år hittar en webbplats med bilder från byggandet så ska det inte gå att länka till den i denna tråd. Inte heller om någon i framtiden vill dela med sig av egna bilder som visar brobygget.
Däremot tycker jag också att bilder från invigningen och tiden därefter bör läggas i en egen tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Absolut i fall som detta. Synd bara att det inte skett regelbundet. Efter brons invigning och trafiken kommit i gång bör den däremot låsas.
Så om någon om några år hittar en webbplats med bilder från byggandet så ska det inte gå att länka till den i denna tråd. Inte heller om någon i framtiden vill dela med sig av egna bilder som visar brobygget.
Däremot tycker jag också att bilder från invigningen och tiden därefter bör läggas i en egen tråd.
Ha! Vi får väl se om det läggs ut några bilder här överhuvudtaget vid invigningen, om nu forumet ens finns kvar då alltså. :mrgreen:

Vad gäller bildtrådar har ju annars det vanligaste i det här forumet vid invigningar och liknande varit att var och en startar sin egen tråd och så diskuterar man bilderna i just den tråden.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av Diripsi »

LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Absolut i fall som detta. Synd bara att det inte skett regelbundet. Efter brons invigning och trafiken kommit i gång bör den däremot låsas.
Så om någon om några år hittar en webbplats med bilder från byggandet så ska det inte gå att länka till den i denna tråd. Inte heller om någon i framtiden vill dela med sig av egna bilder som visar brobygget.
Nej inte om Anders hade fått bestämma, då hade för övrigt tråden varit låst redan nu. Men detta visar ju bara hur vansinnigt det är med hans trådlåsningsidéer.
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av JohanB »

Lidingö Nyheter skriver om bygget varje vecka med massor av fina bilder. Ser ut att gå bra allting!

https://www.lidingonyheter.se/kategori/ ... dingobron/
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av Per Lind »

Tittar man på bilderna från Lidingö Tidning ser det ut som att det kan bli möjligt en återuppbyggnad av Norra Banan, men är inte radien lite för liten mot Södra Banan?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Tittar man på bilderna från Lidingö Tidning ser det ut som att det kan bli möjligt en återuppbyggnad av Norra Banan, men är inte radien lite för liten mot Södra Banan?
-Per
Helvete, jag visste att det skulle bli NÅT fel när vi byggde! Grabbar och tjejer, det var ju SÖDRA banan vi skulle ansluta bron till, inte norra! Riv skiten och börja om. :mrgreen:
Lars_J
Inlägg: 299
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av Lars_J »

För att svara på Pers fråga så verkar det som att den nya "brogrenen" som syns på bilder från Lidingö Tidning endast är till för gående och cyklister. Andra bilder visar att bron över vattnet är bredare och lite googling antyder att spårbron (det är tydligen två broar bredvid varandra) kommer att böja av i en ny "brogren" med ungefär samma utsträckning/längd som den gamla (nuvarande) brogrenen. Dock (min gissning) så måste de färdigställa den nya bron för gång- och cykeltrafik innan de kan riva gamla brogrenen (mot norr) där gc-trafiken går idag och på så sätt pussla ihop brobygget. Detta är min gissning/bedömning, jag har ingen inside information.

/Lars J
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Bygget av Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Lars_J skrev:För att svara på Pers fråga så verkar det som att den nya "brogrenen" som syns på bilder från Lidingö Tidning endast är till för gående och cyklister. Andra bilder visar att bron över vattnet är bredare och lite googling antyder att spårbron (det är tydligen två broar bredvid varandra) kommer att böja av i en ny "brogren" med ungefär samma utsträckning/längd som den gamla (nuvarande) brogrenen. Dock (min gissning) så måste de färdigställa den nya bron för gång- och cykeltrafik innan de kan riva gamla brogrenen (mot norr) där gc-trafiken går idag och på så sätt pussla ihop brobygget. Detta är min gissning/bedömning, jag har ingen inside information.

/Lars J

Som framgick av någon tidningsartikel så bygger man först klart GC banan på nya bron. Planen som syns är endast för denna trafik. (På den planen kommer även vindarnas tempel att flyttas till)

När nya bron är öppnad för GC kan man riva den provisoriska bro till gamla bron och därmed bygga klart spårvägsbron mot Torsvik.

Framtiden får väl visa om de vart smarta och dimensionerat GS bron norrut även för spårtrafik.

Annars var väl tanken att en nordligare sträckning skulle vidare via bergtunnel.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar