Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Enceladus »

Så kan du se om bussen är fullsatt – innan du kliver på

Skånetrafiken tar återigen på sig ledartröjan. Nu kan resenärerna se bussars beläggning i realtid via Skånetrafikens hemsida. Inom kort visas även Pågatågen. Det fanns tidigare en liknande tjänst för Stockholms pendeltåg, men den försvann tyvärr när SJ förlorade trafiken eftersom det var SJ som hade utvecklat tjänsten.

Tjänster av detta slag är extra användbara i dessa coronatider, men de är också användbara i normala tider. Dessa tjänster gör det möjligt för resenärerna att välja avgångar med lägre beläggning. Varför vill inte MTR utveckla en liknande tjänst som SJ hade och Skånetrafiken nu har?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartrö

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev:Varför vill inte MTR utveckla en liknande tjänst som SJ hade och Skånetrafiken nu har?
MTR gör nog inget som helst som de inte får beställning på, svårare än så är det nog inte.
Dessutom kanske de inte har access till programvara för fläskvågarna på X60. Men skulle tro det är mest brist på intresse, eftersom det nog inte skulle ge några pengar i kassan.
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartrö

Inlägg av Enceladus »

Precis som med kontaktlösa betalningar planerar SL att kopiera Skånetrafikens trängselinformation, dock några år senare:
Trafikförvaltningen skrev:I våra nya trafikavtal för busstrafik (sedan E31/E32 2019) kravställs att 100 % av fordonen ska vara utrustade med passagerarmätningsutrustning.

I nya reseplaneraren som kommer att implementeras 2024 har trafikförvaltningen som mål att kunna visa en ännu mer detaljerad trängselinformation. Data kan samlas in på olika sätt och till att börja med kommer trängselinformationen baseras på statistisk data, med ambitionen att i framtiden kunna få in realtidsdata för att komplettera statistisk data.
Bättre sent än aldrig, och i vissa fall blir kopian bättre än originalet!
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartrö

Inlägg av Silverfisk »

Enceladus skrev:Precis som med kontaktlösa betalningar planerar SL att kopiera Skånetrafikens trängselinformation, dock några år senare:
Trafikförvaltningen skrev:I våra nya trafikavtal för busstrafik (sedan E31/E32 2019) kravställs att 100 % av fordonen ska vara utrustade med passagerarmätningsutrustning.

I nya reseplaneraren som kommer att implementeras 2024 har trafikförvaltningen som mål att kunna visa en ännu mer detaljerad trängselinformation. Data kan samlas in på olika sätt och till att börja med kommer trängselinformationen baseras på statistisk data, med ambitionen att i framtiden kunna få in realtidsdata för att komplettera statistisk data.
Bättre sent än aldrig, och i vissa fall blir kopian bättre än originalet!
Skånetrafiken ganska taffliga (och inte alltid påslagna och fungerande) tjänst är inte någon realtidsinformation, utan en prognos baserad på historisk data. Den har rätt ofta fel.
Lennart Petersen
Inlägg: 3094
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartrö

Inlägg av Lennart Petersen »

Silverfisk skrev:[q

Skånetrafiken ganska taffliga (och inte alltid påslagna och fungerande) tjänst är inte någon realtidsinformation, utan en prognos baserad på historisk data. Den har rätt ofta fel.
Medan systemet för Stockholmståg faktiskt fungerade. Det var riktigt spännande att i realtid så skiftade vagnarna mellan rött-gult-grönt beroende på .
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Enceladus »

Nu kan du se var SL-bussen är – i realtid
Sveriges Radio skrev:Nu kan du se var bussen är i realtid, genom att öppna en kartfunktion i SL-appen för smarta telefoner.

Man kan också se var en annan buss ligger i trafiken om den man tänkt kliva på är överfull.
Google Maps har haft denna funktion ett bra tag. Vidare visas trängseluppskattningar som dock inte är helt tillförlitliga. Det skulle vara användbart om SL kunde rapportera beläggningen i realtid. Dessutom hade det blivit enklare att se var det behövs förstärkningar i trafiken. Trafikförändringsprocessen fungerar ju inte.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av kildor »

Jag hittar inte den nya funktionen i SL-appen. Någon som har lyckats?
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1550
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av mjtag »

kildor skrev: tisdag 01 november 2022 17:50 Jag hittar inte den nya funktionen i SL-appen. Någon som har lyckats?
Jodå, jag hittade funktionen. Klicka på kartan, sedan en hållplats och välj buss i listan så får man info om var den bussen befinner sig och kan även följa den på kartan. Jag trodde man kunde se alla bussar på kartan som var i området men tydligen måste man välja en specifik buss. Nu står det att det var en beta version så det kanske ändras senare.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Joakim W »

https://livetrafik.sl.se/

Hur live är denna tro..? Är det samma källa som den i appen? :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Odd »

I stort sett så är det samma källa. Kvaliteten blir naturligtvis allt bättre, men man skall fortfarande ta det med en nypa salt när man ser en buss fara fram på Sveavägen i 600 km/h....
Det svåra är att väga av hur mycket man litar på realtidsinformationen och hur mycket man skall använda tidtabellsinformation resp historisk data för att flytta runt på pjäserna. Om man använder enbart realtidsinformation så blir inte kvaliteten bättre än vad man kan mäta sig till och vad man kan överföra från fordonet eller trafikledningssystemet. Men tekniken har kommit långt om man jämför med hur det var för ett par år sedan när det där företaget i Wennergren Center (minns inte namnet, men jag tror dom blev uppköpta eller bytte namn) hade sin tjänst som visade i stort sett all tidtabellslagd kollektivtrafik i landet på en karta, och som man kombinerade med den begränsade information som fanns tillgängligt genom diverse publika APIer hos trafikhuvudmännen.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Enceladus »

Se prognos för trängsel ombord
SL skrev:Använder du planeringsverktyget för att söka en resa här på sl.se kan du numer inkludera en prognos för hur trångt det är ombord. Det här är en så kallad beta, alltså ett slags testversion, av det här verktyget.

[...]

När du har sökt en resa, och valt ett alternativ, kan du klicka i en ruta för att inkludera en prognos för trängsel. Tillgången på sittplatser delas in i tre nivåer:
  • Grön = det finns sannolikt gott om sittplatser
  • Gul = det finns sannolikt en del sittplatser
  • Röd = det finns sannolikt mest ståplatser.
Nu har SL lanserat en ny funktion i reseplaneraren på sl.se som visar en prognos för trängsel. Prognoserna verkar stämma någorlunda överens med mina observationer. Flera linjer har röd nivå utanför rusningen, vilket tyder på att SL medvetet inte anpassar utbudet till efterfrågan snarare än omedvetet.
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Enceladus »

Jag citerar och kommenterar några remissynpunkter utifrån den nya funktionen:
Nacka skrev:Nattrafiken till Tollare och Lännersta behöver förbättras. Hela området söder om Värmdöleden bristande har bristande nattrafik.
Tollare och Lännersta trafikeras av linjerna 414, 442 och 442X. Enbart linje 414 går kvälls- och nattetid. Enligt SL:s nya funktion har linje 414 gul nivå på alla avgångar på fredagsnätter. Flera av tunnelbanans matarbussar med dygnetrunttrafik har grön nivå. Linje 414 har timmestrafik efter midnatt och trafiken slutar halv tre. Därmed är det rimligt att förlänga timmestrafiken på helger, helst hela dygnet. Möjligtvis kan även 30-minuterstrafiken förlängas.
Haninge skrev:Boende i Norrby kan resa med buss 836 till Vega station för anslutning till pendeltåg. Att däremot ta sig vidare till Haninge centrum blir svårare och kräver byte till pendeltåg för att åka en station. Buss 836 bör förlängas från Vega station till Handens station så att boende i Norrby på ett smidigt sätt kan ta del av den service som finns där.
Norrby trafikeras enbart av linje 836. Samtliga avgångar på linje 836 har grön nivå. Därmed finns det utrymme för fler resenärer. Linjen kan med fördel förlängas till Sågen för att skapa en direktförbindelse mellan Vega och Vendelsö. Det blir inte heller någon parallellgående trafik.
Nynäshamn skrev:Kollektivtrafik behövs under hela dygnet och nattrafik till Nynäshamn bör övervägas för att tillgodose fler människors behov och rörelsemönster.
Nynäshamn har ingen nattrafik alls, men en av avgångarna på linje 893 mot Tungelsta har röd nivå (mest ståplats). Därmed behöver kapaciteten utökas på sträckan. Utökad nattrafik på pendeltågen är en naturlig lösning. Några avgångar kan fortsätta hela vägen till Nynäshamn.
Tyresö skrev:Nattbussarnas linjedragning genom Skarpnäck och via Gamla Tyresövägen innebär en utökad restid för de som åker direkt mellan Tyresö och Gullmarsplan/centrala Stockholm. Kommunen önskar en översyn av möjligheten att någon linje eller tur istället kunde gå direkt via Tyresövägen och Nynäsvägen.
Flera avgångar på linje 890 har röd nivå (mest ståplats). Därmed finns det förmodligen underlag för två olika linjer, en på lokalvägen och en på motorvägen.
Huddinge skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen i Flemingsberg under helgmornar skulle göra det mer attraktivt att resa kollektivt. Även akuta flyktingboenden är i behov av utökad busstrafik då dessa lokaliseringar ofta har ett lägre kollektivtrafikutbud.
På lördagsmorgnar har de första avgångarna från Södertälje mot City gul nivå. När 15-minuterstrafiken börjar är det grön nivå till halv tio. Ostkustbanan har 15-minuterstrafik hela morgonen och där är det bara grön nivå till halv tio. Det verkar därför vara rimligt att ha samma utbud på bägge grenarna.
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Enceladus »

SL:s nya trängselprognos bekräftar de diskrepanser som har uppmärksammats tidigare på forumet. Ett exempel är linjerna 113 och 129. Bägge går i Solna, Sundbyberg och Bromma, men linjernas utveckling har varit diametralt motsatt. Linje 113 trafikförsörjer ett nybyggnationsområde i Mariehäll medan linje 129 i stort sett har ersatts av Tvärbanan och blåbussar.

Linje 113 har 5-minuterstrafik i morgonrusningen efter ett antal utökningar medan linje 129 har 15-minuterstrafik efter ett antal minskningar. Ändå har linje 113 avsevärt högre beläggning. I mellantrafiken har båda 15-minuterstrafik. För inte så länge sedan hade linje 113 bara 30-minuterstrafik. Trots fördubblingen så har linje 113 förstås fortfarande mycket högre beläggning. Linje 129 har förmodligen samma minimiutbud som innan Tvärbanan byggdes.

Ett annat exempel är linjerna 791 och 96. Trots att linje 791 trafikeras med ledbussar och linje 96 med normalbussar så har den tidigare väsentligt högre beläggning. Ändå har den senare betydligt högre turtäthet. Denna gång är inte orsaken att resandet har minskat till följd av ny konkurrerande trafik, utan att innerstadsbor "förväntar sig" ett attraktivt trafikutbud - annars kör de bil! Boende i utsatta områden har däremot inget val...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av kildor »

Det är en bra funktion, men lite märkligt är det ju att det helt saknas prognoser för tunnelbanan på helger. Är det för att det enbart är manuell trafikanträkning som gäller där?

Jag tycker också det ser lite märkligt ut i nattrafiken på vissa nattbussar. T.ex. så finns det avgångar som är gula och röda natt mot lördag, men motsvarande avgångar är gröna natt mot söndag. Jag får en känsla av att statistiken och analysen har lite svårt att hänga med i svängarna kring dygnsskiften etc.

Det är också lite intressant att "beräkningarna görs utifrån mätningar, som gjorts upp till 45 dagar bakåt i tiden." Det borde ge en del lustiga resultat vid t.ex. övergången till sommartidtabell och liknande. Förhoppningsvis finns det någon form av beräkning som tar hänsyn till säsongsvariationer och annat, och att det inte bara baseras på statistik de senaste 45 dagarna. Men det lär väl visa sig med tiden.
Lennart Petersen
Inlägg: 3094
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Lennart Petersen »

kildor skrev: fredag 10 februari 2023 18:25 Det är en bra funktion, men lite märkligt är det ju att det helt saknas prognoser för tunnelbanan på helger. Är det för att det enbart är manuell trafikanträkning som gäller där?
Enligt SL så beror avsaknaden av helger helt enkelt för att man inte hunnit få med det ännu.
Systemet med prognoser byggs ut vartefter man hinner med och så småningom lovas även info om beläggning i realtid.
Lennart Petersen
Inlägg: 3094
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Lennart Petersen »

Lennart Petersen skrev: fredag 10 februari 2023 18:50
kildor skrev: fredag 10 februari 2023 18:25 Det är en bra funktion, men lite märkligt är det ju att det helt saknas prognoser för tunnelbanan på helger. Är det för att det enbart är manuell trafikanträkning som gäller där?
Enligt SL så beror avsaknaden av helger helt enkelt för att man inte har underlag för det ännu.
Systemet med prognoser byggs ut vartefter man hinner med och så småningom lovas även info om beläggning i realtid.
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: fredag 10 februari 2023 18:25 Jag tycker också det ser lite märkligt ut i nattrafiken på vissa nattbussar. T.ex. så finns det avgångar som är gula och röda natt mot lördag, men motsvarande avgångar är gröna natt mot söndag. Jag får en känsla av att statistiken och analysen har lite svårt att hänga med i svängarna kring dygnsskiften etc.
Helgfria veckodagar verkar ha samma prognos, trots att resandet varierar, speciellt på fredagar. Lördagar och söndagar har däremot olika prognoser, även på linjer med exakt samma trafikutbud. Till exempel har linje 173 bara gult och grönt på söndagar, men en hel del rött på lördagar. Jag misstänker att alla helgdagar inkluderas i prognosen för söndagar, och då är det kanske inte lika många som åker med linje 173 eftersom den till viss del är en shoppinglinje.

Enligt mina observationer är det i regel färre som åker natt mot söndag än natt mot lördag, men diskrepansen i SL:s prognoser förefaller överdriven.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Odd »

Den här typen av data är ju sådan som är mycket lämpad att träna ML-system med. Ju fler parametrar och värden, desto bättre.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3094
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: söndag 12 februari 2023 10:17 Den här typen av data är ju sådan som är mycket lämpad att träna ML-system med. Ju fler parametrar och värden, desto bättre.
Vad är ML-system ? Får upp något polskt företag när jag söker.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Beläggning i realtid - Skånetrafiken tar på sig ledartröjan

Inlägg av Odd »

Machine Learning. Eller självlärande maskin. En nödvändighet för att s k AI, Artificiell Intelligens, skall fungera. Ett AI-system tar beslut på data som skapats genom ML, skulle man kunna säga. Nya situationer kan då förutsägas från betydligt fler parametrar än om en manuell prognos skulle tas fram.

Den stora skillnaden mot statistiskt baserad förutsägelse är att det går att förutse nya scenarier som inte har förekommit tidigare.

Så, för trafikdata så kan man träna på en modell som lär sig att förutsäga trafikflöden utifrån parametrar som väderprognos, evenemang, helger, semesterperioder, tillfälliga arbeten etc, och därmed med högre precision förutsäga vad som skall hända.
Genius on call
Skriv svar