"Lite pyssel för den händige .... ?"

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

"Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av 1 »

Sitter Du kanske i karantän i egenskap av "Gammal och Skör" - börjar bli uttråkad och saknar utmaningar .... ?

Från ett företag i USA, verksamt inom "beg. spårvagns-branschen", dimper understundom ner i min inkorg lite roliga förslag. Jodå, det är kanske mest järnvägsmateriel med allt från diesel- och ånglok samt pax-och godsvagnar till alla typer av "tillbehör".

Men idag var det tre PCC-vagnar från SEPTA, nr. 2160, 2728 & 2799. Jag skulle tro att det är "insomnade renoveringsobjekt".

"Southeastern Pennsylvania Transportation Authority PCC trolley car, in good overall condition, needs restoration. Seller believes the control systems are intact but the car will need to be inspected by Buyer."

Priset .... ? En struntsumma på 15.000 US$ / styck - i dagens växlingskurs SEK 150.000:-.

Går säkert att pruta rejält. Kanske något gruppen runt (just nu något sovande :) ) SS PCC11 i Malmköping bör fundera över. Skrota vagnen på plats i USA och plocka manöverutrustning och boggier som reservdelar.

Föreslår glatt / Lena
PCC-vagn-(1)--x.jpg
PCC-vagn-(1)--x.jpg (103.51 KiB) Visad 12181 gånger
PCC-vagn-(2)--x.jpg
PCC-vagn-(2)--x.jpg (89.43 KiB) Visad 12181 gånger
PCC-vagn-(5)--x.jpg
PCC-vagn-(5)--x.jpg (106.71 KiB) Visad 12181 gånger
PCC-vagn-(6)--x.jpg
PCC-vagn-(6)--x.jpg (112.93 KiB) Visad 12181 gånger
PCC-vagn-(4)--x.jpg
PCC-vagn-(4)--x.jpg (98.39 KiB) Visad 12181 gånger
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av C12C3C3C12 »

Varför skrota dessa vagnar? Släpa den/dom över pölen, använd dom på Djurgårdslinjen, kunde man pressa in 150 pers i en mustang - observera den breda mittgången - går nog flera in dom här :)

Skickat från en som hann med att åka PCC-vagnarna i Mexico City inan dom lade ner spårvägen.

Har inte låst in mig än, så länge internet samt datorerna här hemma funkar är jag nöjd.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den onsdag 22 april 2020 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av TKO »

Eftersom RIKTIGA spårvagnar i Stockholm enligt expertisen skall ha KONDUKTÖR är inte enmansbetjäningens arketypvagn 'PCC' att tänka när det gäller Djurgårdslinjen.
Dessutom undrar jag om inte Phillyvagnarna är för breda?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av C12C3C3C12 »

TKO skrev:Eftersom RIKTIGA spårvagnar i Stockholm enligt expertisen skall ha KONDUKTÖR är inte enmansbetjäningens arketypvagn 'PCC' att tänka när det gäller Djurgårdslinjen.
Dessutom undrar jag om inte Phillyvagnarna är för breda?

/TKO
Nema problema, det är bara att fixa till en konduktörsplats vid framdörrarna, samma som fanns på tidiga Capitolare samt Volvobussarna på 60-talet i Stockholm. Är inte Djurgårdslinjen anpassad för breda vagnar nu? :)

Är det inte 6igt med "standing windows"?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av Stefan Widén »

2.65 vagnar funkar fint.....på Djl
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av TKO »

PCC-vagnarna byggdes i olika bredder (och längder), men dessa är kanske inte bredare än 2,65?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev:
TKO skrev:Eftersom RIKTIGA spårvagnar i Stockholm enligt expertisen skall ha KONDUKTÖR är inte enmansbetjäningens arketypvagn 'PCC' att tänka när det gäller Djurgårdslinjen.
Dessutom undrar jag om inte Phillyvagnarna är för breda?

/TKO
Nema problema, det är bara att fixa till en konduktörsplats vid framdörrarna, samma som fanns på tidiga Capitolare samt Volvobussarna på 60-talet i Stockholm. Är inte Djurgårdslinjen anpassad för breda vagnar nu? :)

Är det inte 6igt med "standing windows"?
Det fanns PCC-vagnar med konduktörsplats i USA och SS två vagnar hade det också liksom Göteborgs PCC-wannabees.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
C12C3C3C12 skrev:
TKO skrev:Eftersom RIKTIGA spårvagnar i Stockholm enligt expertisen skall ha KONDUKTÖR är inte enmansbetjäningens arketypvagn 'PCC' att tänka när det gäller Djurgårdslinjen.
Dessutom undrar jag om inte Phillyvagnarna är för breda?

/TKO
Nema problema, det är bara att fixa till en konduktörsplats vid framdörrarna, samma som fanns på tidiga Capitolare samt Volvobussarna på 60-talet i Stockholm. Är inte Djurgårdslinjen anpassad för breda vagnar nu? :)

Är det inte 6igt med "standing windows"?
Det fanns PCC-vagnar med konduktörsplats i USA och SS två vagnar hade det också liksom Göteborgs PCC-wannabees.
Visst var det så - Chicago Surface Lines hade långa (och breda) PCC-vagnar med ingångsdörrar (3 st?) längst bak och fast konduktör. Men de allra flesta PCC-vagnar hade PAYE framme hos föraren.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av Harald »

TKO skrev:PCC-vagnarna byggdes i olika bredder (och längder), men dessa är kanske inte bredare än 2,65?

/TKO
Philadelphias PCC var 8'4"=2,54 m breda. Detta var den vanligaste bredden. De andra bredder som förekom var 8'8"=2,64 m och 9'=2,74 m.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av TKO »

Då är det väl bara att köpa in vagnarna, ordna transport till Stockholm, göra en lättare upprustning och börja köra på Djurgårdslinjen!

Frågan är om vagnarna skall förses med andra strömavtagare eller om kontaktledningen skall anpassas till trolleystång?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av Harald »

Det finns väl redan ett lik i Malmköping. Behöver man flera menar du?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av TKO »

Eftersom jag inte tror att det här är den mest seriösa diskussion som förts på detta forum skall du inte ta mina inlägg på så stort allvar. Men ärligt talat tror jag att världen klarar sej utan fler bevarade PCC-vagnar, både i USA och resten av världen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Eftersom jag inte tror att det här är den mest seriösa diskussion som förts på detta forum skall du inte ta mina inlägg på så stort allvar.
Inte mina heller.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av 1 »

Harald skrev:Det finns väl redan ett lik i Malmköping. Behöver man flera menar du?
TKO skrev:Eftersom jag inte tror att det här är den mest seriösa diskussion som förts på detta forum skall du inte ta mina inlägg på så stort allvar. Men ärligt talat tror jag att världen klarar sej utan fler bevarade PCC-vagnar, både i USA och resten av världen.

/TKO
Visst vore det kul med ett flertal PCC-vagnar som elegant glider fram på Djurgårdslinjen. Men om herrar skrivbordsanalytiker höjer blicken från behovet av en smalspårig Roslagsbana till Tyresö eller existentiella frågor om anslutande busslinjer till pendeltågen, borde Ni ha insett att gamla SEPTA-vagnar är behäftade med en egenhet, vilket innebär att framförda lustifikationer faller platt till marken. De aktuella vagnarna är nämligen "bredspåriga", d.v.s. 1.581 mm!

Avvikande spårvidder på järnväg resp. spårväg framför allt i USA, handlade ursprungligen om en konkurrensbegränsande faktor. Spårvägsbolagen ville skydda sig från att järnvägsföretag köpte upp finansiellt svaga spårvägar och började konkurrera.

Anledningen till min lilla tråd, var väl fastmer att jag upplevde det intressant, att tänkta museifordonsprojekt havererar och vagnarna "kommer ut på marknaden".

Kanske var det en liten del seriositet när jag antydde att det för SSS bevarade PCC 11 kan finnas möjlighet att komma över reservdelar. Från SEPTA-vagnarna då boggierna som kan plockas på delar.

Jag betraktar Harald som en seriös debattör och blir en aning förvånad när han klassar Malmköpings PCC 11 som "lik". Att TKO häktar på är dock mindre förvånande. Ett besök i muséet borde tillhöra allmänbildningen och rekommenderas innan man sprider illasinnade rykten.

Tills dess har jag nöjet att meddela att "liket" faktiskt rör på sig.
2005-06-11-PCC11-(1)--x.jpg
2005-06-11-PCC11-(1)--x.jpg (91.79 KiB) Visad 11927 gånger
2005-06-11-PCC11-(2)--x.jpg
2005-06-11-PCC11-(2)--x.jpg (85.93 KiB) Visad 11927 gånger
Jag antydde att man gjort ett uppehåll i den pågående renoveringen. Inte alls ovanligt när man är verksam i det "trafikmuseala arvet"! När man "fått rull" på ett projekt måste man kanske prioritera andra vagnar under en tid. Även om allt arbete görs av frivilliga och oavlönade medlemmar måste en hel del också inköpas externt, vilket innebär att "kassan" måste fyllas på, vilket kan kräva tid.

Just när det gäller "prioritering", är PCC-tekniken tämligen udda och vid planering av den dagliga museitrafiken, är det en fördel att inte tursätta allt för många "avvikande" vagnar med hänsyn till att det finnes erforderliga förare med vagntypskompetens.
2005-06-11-pcc11-(3).jpg
2005-06-11-pcc11-(3).jpg (95.46 KiB) Visad 11927 gånger
Låt oss finna en gemensam glädje i att en fantastisk grupp medlemmar lyckats förvandla ett "Lik", kanske ännu inte till "Pärla". Men jag är övertygad om att det kliar i fingrarna hos dem att fullfölja projektet!
2005-06-11-PCC11-(4).jpg
2005-06-11-PCC11-(4).jpg (92.93 KiB) Visad 11927 gånger
Vänliga Hälsningar / Lena
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hehe jag var inne på den lilla detaljen med spårvidd i mina tankar, frågan är om det vi kallar normalspår är normalt bland spårvägarna i USA. Sedan den andra lilla detaljen med att slanta upp stålarna särskilt i dessa tider med vikande resandesiffror...

För dom som längtar efter att åka "riktiga" PCC-vagnar får nu när Haag inte längre har dem får åka till Boston eller San Francisco på andra sidan pölen (har jag glömt bort någon stad? Vet inte om Pittsburg PA har en linje med PCC-vagnar?).
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av TKO »

Nu vet jag inte om Lena glömt ta på sej glasögonen, men jag har inte uttalat mej om statusen på PCC-vagnen i Malmköping. Däremot anser jag att det finns tillräckligt med bevarade amerikanska PCC-vagnar så det finns ingen anledning att ta hit någon av det skälet.

Jag förmodar att användandet av begreppet "seriös" i den diskussionen var en form av förfinad ironi?

(Och jag har aldrig gillat Malmköping - idén att köra spårvagnar ute i den sörmländska skogen har för länge sedan förlorat sin motivation)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av TKO »

Lite spårviddsinformation:
PTC*, liksom föregångarna, använde "Pennsylvania trolley gauge" - alltså ingen avvikande spårvidd. Det är inte förenat med så stora problem att bygga om hjulsätten till normalspårvidd.

*Lite ägarinformation:
Det var PTC som köpte PCC-vagnarna, SEPTA som tog över 1968 har sedan dess gjort allt man kunnat för att lägga ner gatuspårvägen. Jag tycker därför det känns fel att kalla dessa vagnar för "SEPTA-vagnar"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av Bussmicke »

Inbillar jag mig men är vagnen i början inte för bred eller bredare än våra vagnar?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re:

Inlägg av daniel_s »

Bussmicke skrev:Inbillar jag mig men är vagnen i början inte för bred eller bredare än våra vagnar?

//Bussmicke
http://www.bussmicke.se
Framgår redan i tråden (tack Harald) så det är inget problem i Stockholm eller Malmköping, däremot är spårvidden problematisk. Men den går nog att ändra.
Senast redigerad av daniel_s den onsdag 25 november 2020 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Lite pyssel för den händige .... ?"

Inlägg av Harald »

Man ska inte tro allt man hittar med Google. Man ska läsa i Spårvägssällskapets Forum för tillförlitlig information :wink:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 5#pr390182
Skriv svar