Långsiktiga konsekvenser för busstrafiken av coronautbrottet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Långsiktiga konsekvenser för busstrafiken av coronautbrottet

Inlägg av Enceladus »

Busschaufför död i corona – misstänks ha smittats i tjänsten
Busschaufför i Helsingborg död – var sjuk i covid-19

För en månad sedan stängde SL bussarnas framdörrar på grund av utbrottet av coronaviruset. Sedan dess har de flesta trafikhuvudmän i Sverige gjort detsamma. Svealandstrafiken och Skånetrafiken valde däremot att invänta ett formellt beslut från Arbetsmiljöverket. Sedermera har busschaufförer dött hos båda trafikhuvudmännen. Nu backar båda trafikhuvudmännen efter dödsfallen.

Kommer busstrafiken att förändras permanent till följd av coronaviruset, t.ex. genom införande av påstigning genom alla dörrar eller plexiglas vid föraren? Det är ju inte omöjligt att det nya viruset kommer att cirkulera runt jorden ett bra tag i likhet med säsongsinfluensorna.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Långsiktiga konsekvenser för busstrafiken av coronautbro

Inlägg av 1 »

Enceladus skrev:Kommer busstrafiken att förändras permanent till följd av coronaviruset, t.ex. genom införande av påstigning genom alla dörrar eller plexiglas vid föraren? Det är ju inte omöjligt att det nya viruset kommer att cirkulera runt jorden ett bra tag i likhet med säsongsinfluensorna.
Min favorit; AI-roboten med täcknamn Enceladus greppar självklart alla problemområden och hens funderingar kring "förarskydd" på bussar får mig att konstatera sanningen i Gamla Testamentet, Predikarens ord kap 1, vers 9b och 10:

"...vad som har skett skall ske igen. Det finns ingenting nytt under solen."

Visst kan man göra en elegant inramning av förarplatsen med plexiglas, såsom på SS trådbussar typ F4;
1950 - F4 förarplats.jpg
1950 - F4 förarplats.jpg (66.31 KiB) Visad 4084 gånger
Ytterst elegant och synnerligen uppskattat av oss diggare, vilka fick fri sikt framåt i försöken att nå Gröndal. Vid denna tidpunkt, gick jag i Södra Latin och mången frukostrast användes till att räkna hur många havererade F4:or, som stod parkerade på Hornsgatan.

Men nu var det nog inte konstruerat för att stoppa spridning av elaka virus. Utan fastmer för att giva den stackars föraren viss avskildhet, när han säkerligen ytterst frustrerad, behövde hålla all fokus på att bemästra denna tekniskt misslyckade italienska konstruktion.

Att erbjuda även förarna av bussar, i detta utförande typ F3, en Chambre Séparée, förmodar jag hade inspirerats av de vid samma tidpunkter levererade spårvagnarna av mustangtyp, vilka erbjöd denna avskildhet.
1947 - F3.jpg
1947 - F3.jpg (95.7 KiB) Visad 4084 gånger
Här var det dock ingen "plexiglasinramning", utan en rejäl "garderob"!
1947 - F3 interiör.jpg
1947 - F3 interiör.jpg (69.76 KiB) Visad 4084 gånger
Vilket år 1952 bidrog till en tämligen ryslig upplevelse för den stackars föraren. Vid en resa på linje 90/91 på Skeppsbron mot Brunkebergstorg uppstod ett överslag i kontaktorutrustningen. Hytten fylldes med rök som utvecklades till brand och färden slutade tack och lov när bussen brakade in i den bastanta stenbarriären mot Stallkanalen.
1952 - F3 utbränd förarhytt.jpg
1952 - F3 utbränd förarhytt.jpg (102.03 KiB) Visad 4084 gånger
Erfarenheterna av denna tilldragelse, medförde att hytterna revs bort, vilket skapade en uppskattad "diggarplats"!
1961 - F3 interiör.jpg
1961 - F3 interiör.jpg (81.57 KiB) Visad 4084 gånger
Med faktareservationer baserat på "fritt ur minnet"!

Trevlig, solig Söndag hälsar / Lena
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Långsiktiga konsekvenser för busstrafiken av coronautbro

Inlägg av Odd »

Hytter på bussar verkar ju vara på tapeten igen i samband med de dekaltrimmade spårvagns-look-a-like-bussarna som här och där förpestar gatuutrymmet enligt devisen "Tänk spårvagn, kör buss".
tram-lookalike-bus.jpg
tram-lookalike-bus.jpg (27.1 KiB) Visad 4057 gånger
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Långsiktiga konsekvenser för busstrafiken av coronautbro

Inlägg av TKO »

1 skrev:Visst kan man göra en elegant inramning av förarplatsen med plexiglas, såsom på SS trådbussar typ F4;
1950 - F4 förarplats.jpg
Intressant bild!
Eftersom jag både är för ung och uppväxt på fel plats har jag aldrig sett dessa tekniska underverk i verkligheten vill jag fråga den/dom som vet bättre om det verkligen var plexiglas i "förarburen"? Det var inte härdat glas?

(Akrylplast började användas kommersiellt 1935, så helt omöjligt är det inte. Observera att "Plexiglas" är ett varumärke ursprungligen från Röhm & Haas, ett annat känt varumärken är "Perspex" från ICI. Eftersom familjeföretaget Plexiprodukter arbetade med materialet har jag stenkoll på detta!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Långsiktiga konsekvenser för busstrafiken av coronautbro

Inlägg av 1 »

TKO skrev: Eftersom jag både är för ung och uppväxt på fel plats har jag aldrig sett dessa tekniska underverk i verkligheten vill jag fråga den/dom som vet bättre om det verkligen var plexiglas i "förarburen"? Det var inte härdat glas? /TKO
Inte ens en susning!
Men om Du snor Dig på och kontaktar Malmköping, kan Du säkert med tacksamhet få överta delarna av den sista F4:an. Parkera den på gatan i Årsta och bekanta Dig med "underverket"!

Hälsar / Lena
SS_F4_A74055[1]---foto-Björ.jpg
SS_F4_A74055[1]---foto-Björ.jpg (123.58 KiB) Visad 3864 gånger
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Långsiktiga konsekvenser för busstrafiken av coronautbro

Inlägg av TKO »

Intressant idé!

Men om jag parkerade åbäket på Hjälmarsvägen - skulle inte någon puritan klaga på det ohistoriska med en F4:a i Årsta?
För dom har väl aldrig gått på Årstalinjerna - eller kan man ha åtminstone provkört någon gång?

(Det har förmodligen diskuterats till leda varför dessa bussar var en sådan totalkatastrof i Stockholm men uppenbarligen funkade rätt bra i sitt hemland... men hur var det egentligen?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar