Sida 1 av 2

Antal C30

Postat: tisdag 14 april 2020 22:32
av Lennart
I den numera ganska långa tråden Status C30 ställdes frågan om hur många C30 som finns i Stockholm utan att något svar gavs.
Så hur är läget nu?
Vid årsskiftet 2018/2019 fanns 2303-2305 i Stockholm.
Är 2301-2302 fortfarande kvar i Berlin?
2306 är observerad i november i testtur. När kom den?
2308 observerades i Marievik den 29 mars 2010
2310 på samma ställe redan den 24 november.
Har 2307 och 2309 kommit. Om så när?

Re: Antal C30

Postat: torsdag 16 april 2020 2:13
av Sparkfot
Följande C30 finns i Stockholm: 03,04,05,06,07,09,10

Re: Antal C30

Postat: torsdag 16 april 2020 10:09
av Lennart
Tack för svar!

Men huru med 2308 som observerades i Marievik den 29 mars enligt denna tråd

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p389746

Re: Antal C30

Postat: torsdag 16 april 2020 17:08
av Sparkfot
Lennart skrev:Tack för svar!

Men huru med 2308 som observerades i Marievik den 29 mars enligt denna tråd

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p389746
My bad, 8an fanns ju också närvarande i stall såklart. :shock:

Re: Antal C30

Postat: torsdag 16 april 2020 22:37
av Lennart
Tack!

Men dom verkar inte komma i nummerordning. 2010 finns fotad i Marievik 24 november förra året och 2008 kom ju i slutet på mars i år.

Re: Antal C30

Postat: torsdag 16 april 2020 22:45
av daniel_s
Lennart skrev:Tack!

Men dom verkar inte komma i nummerordning. 2010 finns fotad i Marievik 24 november förra året och 2008 kom ju i slutet på mars i år.
2008 kom i alla fall före 2310 :-)

Re: Antal C30

Postat: söndag 26 april 2020 22:06
av Sparkfot
Sparkfot skrev:Följande C30 finns i Stockholm: 03,04,05,06,07,09,10
Nu finns även 2311 i stan så det går framåt med leveranserna.

Re: Antal C30

Postat: söndag 31 maj 2020 21:57
av Hans Wibacke
2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30 2313
C30 2313
C30-2313-20200531.jpg (117.7 KiB) Visad 5754 gånger

Re: Antal C30

Postat: måndag 01 juni 2020 8:44
av Marcus L
Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30-2313-20200531.jpg
Trevligt!
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall 8) ).

Re: Antal C30

Postat: måndag 01 juni 2020 12:31
av LÅ1
Marcus L skrev:
Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30-2313-20200531.jpg
Trevligt!
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall 8) ).
De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20! :wink:

Re: Antal C30

Postat: måndag 01 juni 2020 13:23
av M224
Jag har jättesvårt för sidorutan på hyttdelen samt att de satt strålkastarna så långt ut på sidorna. Annars är de fina.

Re: Antal C30

Postat: måndag 01 juni 2020 15:25
av Lennart
2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).

Tack Hans,

Hoppas att du rapporterar framtida ankomster av C30

Re: Antal C30

Postat: måndag 01 juni 2020 18:04
av TKO
LÅ1 skrev:
Marcus L skrev:
Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30-2313-20200531.jpg
Trevligt!
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall 8) ).
De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20! :wink:
Visst är det så!

Det är i varje fall lite mindre "jag vill bli snabbtåg när jag blir stor" över C30...

Varför är typbeteckningen C30 förresten? C20 kan jag förstå - det hade med milleniumskiftet att göra. Men C30 lär knappast vara en vagn "för 3000-talet"!

(Om detta redan avhandlats ber jag om ursäkt, men som pensionär behöver jag inte längre låtsas som att jag minns allt...)

/TKO

Re: Antal C30

Postat: måndag 01 juni 2020 20:25
av Hans Wibacke
Lennart skrev:Tack Hans,

Hoppas att du rapporterar framtida ankomster av C30
Varsågod! Jag cyklar dock bara förbi den aktuella platsen 1-2 gånger per vecka så jag lär nog missa de flesta leveranser. Forumskribent Sparkfot är ett betydligt säkrare kort att hoppas på.

Re: Antal C30

Postat: tisdag 02 juni 2020 17:39
av daniel_s
TKO skrev:Varför är typbeteckningen C30 förresten? C20 kan jag förstå - det hade med milleniumskiftet att göra. Men C30 lär knappast vara en vagn "för 3000-talet"!

(Om detta redan avhandlats ber jag om ursäkt, men som pensionär behöver jag inte längre låtsas som att jag minns allt...)

/TKO
Det är väl av ungefär samma skäl som Volvo började märka bilarna med ”240” i stället för 244, 245 osv. Det känns lite häftigare med tiotal.

Re: Antal C30

Postat: torsdag 04 juni 2020 5:25
av BSB101
LÅ1 skrev:
Marcus L skrev:
Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30-2313-20200531.jpg
Trevligt!
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall 8) ).
De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20! :wink:
Både C20 och C30 är snyggare än sina föregångare och C30 får ses som snyggare än C20.

Re: Antal C30

Postat: tisdag 16 juni 2020 2:45
av Sparkfot
Uppdatering för den intresserade: 2302 och 2314 finns nu i stan där 2302 är det senaste tillskottet i serien.

Re: Antal C30

Postat: tisdag 16 juni 2020 15:55
av strömming
Jag tycker att varken C20 eller C30 inte passar in i Stockholmsbilden överhuvudtaget trots att C20 rullat i trafik nu i drygt 20 år. Det är Cx vagnarna som definierar en del av Stockholm och det är beklämmande att man aldrig tog det i beaktning.

Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.

Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.

Re: Antal C30

Postat: tisdag 16 juni 2020 16:07
av Enceladus
strömming skrev:Jag tycker att varken C20 eller C30 inte passar in i Stockholmsbilden överhuvudtaget trots att C20 rullat i trafik nu i drygt 20 år. Det är Cx vagnarna som definierar en del av Stockholm och det är beklämmande att man aldrig tog det i beaktning.

Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.

Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.
New York har en helt annan beläggning än Stockholm. Korta vagnar fungerar i New York, men Stockholm behöver längre vagnar för att de yttre vagnarna inte ska bli fulla.

Re: Antal C30

Postat: tisdag 16 juni 2020 16:11
av strömming
Jo. Ledade och längre vagnar kan jag ju förstå i och för sig. Men vad menar du med att det inte fungerar för en som inte är insatt alls?? Men varför experimentera med designen? Det passar sig ju inte.