Sida 1 av 2
Antal C30
Postat: tisdag 14 april 2020 22:32
av Lennart
I den numera ganska långa tråden Status C30 ställdes frågan om hur många C30 som finns i Stockholm utan att något svar gavs.
Så hur är läget nu?
Vid årsskiftet 2018/2019 fanns 2303-2305 i Stockholm.
Är 2301-2302 fortfarande kvar i Berlin?
2306 är observerad i november i testtur. När kom den?
2308 observerades i Marievik den 29 mars 2010
2310 på samma ställe redan den 24 november.
Har 2307 och 2309 kommit. Om så när?
Re: Antal C30
Postat: torsdag 16 april 2020 2:13
av Sparkfot
Följande C30 finns i Stockholm: 03,04,05,06,07,09,10
Re: Antal C30
Postat: torsdag 16 april 2020 10:09
av Lennart
Tack för svar!
Men huru med 2308 som observerades i Marievik den 29 mars enligt denna tråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p389746
Re: Antal C30
Postat: torsdag 16 april 2020 17:08
av Sparkfot
My bad, 8an fanns ju också närvarande i stall såklart.

Re: Antal C30
Postat: torsdag 16 april 2020 22:37
av Lennart
Tack!
Men dom verkar inte komma i nummerordning. 2010 finns fotad i Marievik 24 november förra året och 2008 kom ju i slutet på mars i år.
Re: Antal C30
Postat: torsdag 16 april 2020 22:45
av daniel_s
Lennart skrev:Tack!
Men dom verkar inte komma i nummerordning. 2010 finns fotad i Marievik 24 november förra året och 2008 kom ju i slutet på mars i år.
2008 kom i alla fall före 2310

Re: Antal C30
Postat: söndag 26 april 2020 22:06
av Sparkfot
Sparkfot skrev:Följande C30 finns i Stockholm: 03,04,05,06,07,09,10
Nu finns även 2311 i stan så det går framåt med leveranserna.
Re: Antal C30
Postat: söndag 31 maj 2020 21:57
av Hans Wibacke
2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).

- C30 2313
- C30-2313-20200531.jpg (117.7 KiB) Visad 5754 gånger
Re: Antal C30
Postat: måndag 01 juni 2020 8:44
av Marcus L
Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30-2313-20200531.jpg
Trevligt!
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall

).
Re: Antal C30
Postat: måndag 01 juni 2020 12:31
av LÅ1
Marcus L skrev:Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30-2313-20200531.jpg
Trevligt!
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall

).
De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20!

Re: Antal C30
Postat: måndag 01 juni 2020 13:23
av M224
Jag har jättesvårt för sidorutan på hyttdelen samt att de satt strålkastarna så långt ut på sidorna. Annars är de fina.
Re: Antal C30
Postat: måndag 01 juni 2020 15:25
av Lennart
2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
Tack Hans,
Hoppas att du rapporterar framtida ankomster av C30
Re: Antal C30
Postat: måndag 01 juni 2020 18:04
av TKO
LÅ1 skrev:Marcus L skrev:Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30-2313-20200531.jpg
Trevligt!
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall

).
De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20!

Visst är det så!
Det är i varje fall lite mindre "jag vill bli snabbtåg när jag blir stor" över C30...
Varför är typbeteckningen C30 förresten? C20 kan jag förstå - det hade med milleniumskiftet att göra. Men C30 lär knappast vara en vagn "för 3000-talet"!
(Om detta redan avhandlats ber jag om ursäkt, men som pensionär behöver jag inte längre låtsas som att jag minns allt...)
/TKO
Re: Antal C30
Postat: måndag 01 juni 2020 20:25
av Hans Wibacke
Lennart skrev:Tack Hans,
Hoppas att du rapporterar framtida ankomster av C30
Varsågod! Jag cyklar dock bara förbi den aktuella platsen 1-2 gånger per vecka så jag lär nog missa de flesta leveranser. Forumskribent Sparkfot är ett betydligt säkrare kort att hoppas på.
Re: Antal C30
Postat: tisdag 02 juni 2020 17:39
av daniel_s
TKO skrev:Varför är typbeteckningen C30 förresten? C20 kan jag förstå - det hade med milleniumskiftet att göra. Men C30 lär knappast vara en vagn "för 3000-talet"!
(Om detta redan avhandlats ber jag om ursäkt, men som pensionär behöver jag inte längre låtsas som att jag minns allt...)
/TKO
Det är väl av ungefär samma skäl som Volvo började märka bilarna med ”240” i stället för 244, 245 osv. Det känns lite häftigare med tiotal.
Re: Antal C30
Postat: torsdag 04 juni 2020 5:25
av BSB101
LÅ1 skrev:Marcus L skrev:Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
C30-2313-20200531.jpg
Trevligt!
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall

).
De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20!

Både C20 och C30 är snyggare än sina föregångare och C30 får ses som snyggare än C20.
Re: Antal C30
Postat: tisdag 16 juni 2020 2:45
av Sparkfot
Uppdatering för den intresserade: 2302 och 2314 finns nu i stan där 2302 är det senaste tillskottet i serien.
Re: Antal C30
Postat: tisdag 16 juni 2020 15:55
av strömming
Jag tycker att varken C20 eller C30 inte passar in i Stockholmsbilden överhuvudtaget trots att C20 rullat i trafik nu i drygt 20 år. Det är Cx vagnarna som definierar en del av Stockholm och det är beklämmande att man aldrig tog det i beaktning.
Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.
Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.
Re: Antal C30
Postat: tisdag 16 juni 2020 16:07
av Enceladus
strömming skrev:Jag tycker att varken C20 eller C30 inte passar in i Stockholmsbilden överhuvudtaget trots att C20 rullat i trafik nu i drygt 20 år. Det är Cx vagnarna som definierar en del av Stockholm och det är beklämmande att man aldrig tog det i beaktning.
Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.
Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.
New York har en
helt annan beläggning än Stockholm. Korta vagnar fungerar i New York, men Stockholm behöver längre vagnar för att de yttre vagnarna inte ska bli fulla.
Re: Antal C30
Postat: tisdag 16 juni 2020 16:11
av strömming
Jo. Ledade och längre vagnar kan jag ju förstå i och för sig. Men vad menar du med att det inte fungerar för en som inte är insatt alls?? Men varför experimentera med designen? Det passar sig ju inte.