Har nolltaxan ökat resandet i Stockholm?
Postat: söndag 29 mars 2020 8:51
Från och med förra tisdagen införde SL påstigning via bussarnas bakdörrar i samband med utbrottet av coronaviruset. Påstigning genom alla dörrar är inget nytt koncept - det finns i många städer i världen, och även Tvärbanan i Stockholm har det. Men SL införde inte bara påstigning via bussarnas bakdörrar:
Under den senaste veckan har det uppmärksammats att det har varit trångt på bussar i Stockholm. Huvudförklaringen är att SL införde lördagstidtabell, vilket innebär att trafiken kraftigt glesades ut i morgonrusningen. I media har SL:s pressansvariga ändå sagt att de "räknade med att det skulle bli en acceptabel trängsel" eftersom resandet har minskat drastiskt, men det blev inte riktigt så.
Har nolltaxan ökat resandet? Spårtrafiken är fortfarande avgiftsbelagd. Finns det resenärer som väljer buss framför andra trafikslag nu när det finns en prisskillnad?
I praktiken infördes nolltaxa. Enkelbiljetter behöver bara betalas i de relativt få fall då kontroller sker. Nolltaxa är inte heller något nytt koncept, men det är förhållandevis ovanligt i större städer.SLL skrev:Om man helt saknar möjlighet att köpa biljett i appen men har SL-kort med reskassa som täcker priset för en enkelbiljett kommer man inte att få tilläggsavgift vid en eventuell biljettkontroll.
Under den senaste veckan har det uppmärksammats att det har varit trångt på bussar i Stockholm. Huvudförklaringen är att SL införde lördagstidtabell, vilket innebär att trafiken kraftigt glesades ut i morgonrusningen. I media har SL:s pressansvariga ändå sagt att de "räknade med att det skulle bli en acceptabel trängsel" eftersom resandet har minskat drastiskt, men det blev inte riktigt så.
Har nolltaxan ökat resandet? Spårtrafiken är fortfarande avgiftsbelagd. Finns det resenärer som väljer buss framför andra trafikslag nu när det finns en prisskillnad?