SL och Corona

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
TKO skrev:...
Ansiktsigenkänning hit och ansiktsigenkänning dit - det är väl bara att sätta på sej en sån där skyddsmask så funkar det inte!

/TKO
För bara två-tre år sedan var det säkert sant.

Nu går utvecklingen snabbt, särskilt i stater med odemokratiska statsskick. Och avdemokratiseringen i världen går just nu med oroande hastighet, så personlig information som är harmlös idag kan mycket väl vara skadlig för dig i morgon...
https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN20W0WL
Nu är det i alla fall fritt fram för kamerabevakning i kollektivtrafiken även i Sverige: Fritt fram för kameror i SL-trafiken

Apotek, flygplatser och spårområden omfattas också av lagändringen som börjar gälla den 1 augusti 2020.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och Corona

Inlägg av daniel_s »

lirdo skrev: Facket tar strid mot SL gällande sommartrafik/avstägningar:
https://klubb111.wordpress.com/2020/06/ ... -i-sommar/
Intressant! Många medlemmar kanske gärna avstår från sin semester nu i sommar och hellre jobbar, och tar den någon annan gång. En aspekt jag inte tänkt på.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL och Corona

Inlägg av Hans Wibacke »

Mitt i: SL vill kunna neka resenärer med ny lag
https://mitti.se/nyheter/vill-kunna-res ... m&view=app
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och Corona

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:Mitt i: SL vill kunna neka resenärer med ny lag
https://mitti.se/nyheter/vill-kunna-res ... m&view=app
Hur definierar man "nödvändiga resor"?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL och Corona

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:
Hans Wibacke skrev:Mitt i: SL vill kunna neka resenärer med ny lag
https://mitti.se/nyheter/vill-kunna-res ... m&view=app
Hur definierar man "nödvändiga resor"?
Jag antar att det är upp till den enskilda individen att bedöma om en resa är nödvändig eller ej. Men SL verkar i alla fall kunna se skillnaden.
Mitt i skrev:I kollektivtrafiken börjar SL nu se tendenser att resenärer inte bara åker på nödvändiga resor, utan att allt fler nöjesåker.
Det borde i alla fall glädja någon på trafikförvaltningen att det finns folk som tycker att det är ett nöje att åka med SL. (Det påstås ju ibland av somliga på forumet att bara folk som inte har nåt val väljer kollektivtrafiken.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och Corona

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:Mitt i: SL vill kunna neka resenärer med ny lag
https://mitti.se/nyheter/vill-kunna-res ... m&view=app
Skånetrafiken har en annan uppfattning.
"Skånetrafiken sågar SL-förslag om trängsel".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Angående begränsat passagerarantal:

I London hade TfL under "Lockdown" en begränsning på 20 passagerare på sina bussar - och det var på dubbeldäckare så tanken var att det skulle bli tämligen glest.
Hur det fungerade i praktiken har jag ingen aning om - men det är lite märkligt att t ex restauranger förväntas se till att nödvändig separering upprätthålls medan "det är helt omöjligt" för kollektivtrafikföretag.

Tamsons pladder om att det krävs ny lagstiftning är inget annat än pladder - trafikföretag (även offentliga) bestämmer själva hur många resenärer ett fordon får ta, upp till den gräns som typgodkännandet tilllåter.

det om detta
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Hans Wibacke skrev:Mitt i: SL vill kunna neka resenärer med ny lag
https://mitti.se/nyheter/vill-kunna-res ... m&view=app
Skånetrafiken har en annan uppfattning.
"Skånetrafiken sågar SL-förslag om trängsel".
Den här jämförelsen blir väl ganska orättvis. Skånetrafiken ligger ju ljusår före SL. För Skånetrafiken är kontaktlös betalning och beläggning i realtid redan en del av vardagen. För SL är dessa företeelser fortfarande främmande koncept. Det är klart att Skånetrafiken har helt andra möjligheter än SL.

SL har delegerat ansvaret för kollektivtrafiken till operatörerna som vinstmaximerar så gott det går. Trafikutbudet anpassas inte längre till efterfrågan och SL har inte längre koll på hur beläggningen ser ut på alla linjer vid alla tidpunkter. Som en konsekvens av detta finns det onödigt mycket trängsel i SL-trafiken.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Tamsons pladder om att det krävs ny lagstiftning är inget annat än pladder - trafikföretag (även offentliga) bestämmer själva hur många resenärer ett fordon får ta, upp till den gräns som typgodkännandet tilllåter.
Tamsons har tydligen gjort bort sig i ännu en fråga. Det är pinsamt att justitieministern ska behöva tillrättavisa trafikregionrådet: Justitieministern sågar SL:s förslag om ny trängsellag
Morgan Johansson (S) skrev:– Det bästa är väl att se till att köra så många bussar så att det inte blir trängsel. Det är väl signalen tillbaka till Stockholms läns landsting.
Utanför rusningen finns det egentligen ingen ursäkt för trängsel. Antingen har SL för dålig koll på den faktiska beläggningen eller så är standarden för låg. I rusningen är det inte säkert att det går att undvika trängsel helt, men det går definitivt att använda befintliga resurser mer effektivt.

De linjer som har för hög beläggning, t.ex. 143 och 179, hade för hög beläggning redan innan coronapandemin. Det är knappast någon överraskning att trängseln fortsätter även nu. Gör som Skånetrafiken - anpassa utbudet till efterfrågan!

Tamsons (M) om justitieministerns utspel: Känns inte påläst

Tamsons svar till justitieministern bemöter inte argumentet och saknar egentligen substans.
Kristoffer Tamsons (M) skrev:– Han förefaller inte vara påläst och går emot de bedömningar som görs av två egna myndigheter; länsstyrelsen och polisen. Det känns inte helt professionellt i min bok. Jag ser fram emot att parterna framöver för en formell och mer mogen dialog i frågan.
Sedan när lyssnar Tamsons på polisen? Tydligen bara om det passar hans egen agenda... :roll:
Senast redigerad av Enceladus den lördag 11 juli 2020 7:46, redigerad totalt 2 gång.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SL och Corona

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:Gör som Skånetrafiken - anpassa utbudet till efterfrågan!
Du menar dra in de flesta turerna?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:Gör som Skånetrafiken - anpassa utbudet till efterfrågan!
Du menar dra in de flesta turerna?
Självklart behövs både trafikökningar och trafikminskningar. Under det senaste decenniet har Skånetrafiken systematiskt anpassat trafiken till behovet. Resandet ökade kraftigt och utbudet hängde med. Skånetrafiken har därför utrymme för trafikminskningar när resandet minskar.

Vad har SL gjort under det senaste decenniet? Resandet på Roslagsbanan har ökat med drygt 40 procent, men utbudet är i princip oförändrat. Resandet med pendeltågen har exploderat, men utbudet har bara ökat marginellt. Nu har SL inget utrymme för trafikminskningar på grund av de senaste årens avsaknad av nödvändiga trafikökningar.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL och Corona

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Vad har SL gjort under det senaste decenniet? Resandet på Roslagsbanan har ökat med drygt 40 procent, men utbudet är i princip oförändrat. Resandet med pendeltågen har exploderat, men utbudet har bara ökat marginellt. Nu har SL inget utrymme för trafikminskningar på grund av de senaste årens avsaknad av nödvändiga trafikökningar.
Lite fakta som komplement till svepande formuleringar:
Sittplatsutbudet på pendeltågen ökade med 36% 2010-2018 (Fakta om SL och länet 2018). Får vi siffror för 2020 kommer vi se att ökningen är ännu större. Man kan absolut diskutera om det är tillräckligt eller inte. Men ökningen är i vart fall inte marginell.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Vad har SL gjort under det senaste decenniet? Resandet på Roslagsbanan har ökat med drygt 40 procent, men utbudet är i princip oförändrat. Resandet med pendeltågen har exploderat, men utbudet har bara ökat marginellt. Nu har SL inget utrymme för trafikminskningar på grund av de senaste årens avsaknad av nödvändiga trafikökningar.
Lite fakta som komplement till svepande formuleringar:
Sittplatsutbudet på pendeltågen ökade med 36% 2010-2018 (Fakta om SL och länet 2018). Får vi siffror för 2020 kommer vi se att ökningen är ännu större. Man kan absolut diskutera om det är tillräckligt eller inte. Men ökningen är i vart fall inte marginell.
Jag känner att ovanstående faktaupplysning behöver nyanseras en aning:

1. Sittplatsutbud är ett ganska dåligt mått på trafikutbud. Exempelvis ökade sittplatsutbudet med en fjärdedel när pendeltågen började gå till Uppsala vid årsskiftet 2012/2013. Trafikutbudets ökning var desto blygsammare. Ostkustbanan fick på sin höjd 40 procent fler avgångar medan övriga tre banor fick ingen ökning. Således ökade utbudet på befintliga sträckor inte alls med en fjärdedel, utan på sin höjd med 10 procent. Notera vidare att Region Uppsala betalar för trafiken inom Uppsala län. :!:

2. Sittplatsutbudet har ökat där det inte behövs. Exempelvis behövs inte långa tåg på Ostkustbanan under mellantrafiken. Eftersom SL vill inte köra 8 tåg/h på Södertäljebanan måste tågen på Ostkustbanan likväl vara långa. SL har valt ett ineffektivt trafikupplägg som innebär onödigt mycket överproduktion. Denna överproduktion kan inte kompensera för underproduktion på andra sträckor och vid andra tidpunkter. Hur mycket har utbudet ökat i rusningen, på Mälarbanan på lördagar samt på helgnätter? :roll:

3. Resandet exploderade hösten 2018. Samtliga relevanta siffror för år 2019 finns tillgängliga för allmänheten på SL:s och SLL:s hemsidor. Därför känns det något vilseledande att jämföra gamla siffror. Men trots nämna punkter ökade sittplatsutbudet mindre än resandet mellan åren 2010-2018. :wink:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL och Corona

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: Jag känner att ovanstående faktaupplysning behöver nyanseras en aning:
Jaså? Du får nog se mitt inlägg som ett försök att nyansera ord som explodera och marginellt.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev: Jag känner att ovanstående faktaupplysning behöver nyanseras en aning:
Jaså? Du får nog se mitt inlägg som ett försök att nyansera ord som explodera och marginellt.
I januari 2020 hade pendeltågen 423 000 påstigande per vintervardag. I januari 2010 hade pendeltågen 278 000 påstigande per vintervardag, d.v.s. en ökning med 145 000.
I februari 2020 hade pendeltågen 415 000 påstigande per vintervardag. I februari 2010 hade pendeltågen 270 000 påstigande per vintervardag, d.v.s. en ökning med 145 000.
I mars 2020 bröt coronapandemin ut. Trots detta hade pendeltågen fler resenärer i mars 2020 än i mars 2010. Det är anmärkningsvärt. Tunnelbanan hade en stor minskning.

Under det senaste decenniet har resandet alltså ökat med 145 000 påstigande per vintervardag, d.v.s. med drygt 50 procent. Ökningen saknar motstycke i absoluta tal. Är det då inte rimligt att säga att resandet har exploderat?

Visserligen har sittplatsutbudet ökat med 36 procent mellan åren 2010-2018, men resandet har ökat ännu mer. Dessutom utgörs ungefär två tredjedelar av denna ökning av Uppsalatågen (dels förlängda tåg, dels utökad trafik på Ostkustbanan utanför rusningen). I rusningen har utbudet bara ökat marginellt och på helgnätter har det inte ökat alls i riktning från stan. På Mälarbanan har det inte heller ökat i helgernas mellantrafik. Dessa tider uppfyller trafiken inte ens SL:s egna riktlinjer!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och Corona

Inlägg av NerdBoy »

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:
Hans Wibacke skrev:Mitt i: SL vill kunna neka resenärer med ny lag
https://mitti.se/nyheter/vill-kunna-res ... m&view=app
Hur definierar man "nödvändiga resor"?
Jag antar att det är upp till den enskilda individen att bedöma om en resa är nödvändig eller ej. Men SL verkar i alla fall kunna se skillnaden.
Observera att förslaget enbart handlar om att avvisa personer som tränger sig på. Det står ingenstans att någon ska bedöma om en resa är nödvändig eller inte.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
kildor skrev:
Enceladus skrev: Jag känner att ovanstående faktaupplysning behöver nyanseras en aning:
Jaså? Du får nog se mitt inlägg som ett försök att nyansera ord som explodera och marginellt.
I januari 2020 hade pendeltågen 423 000 påstigande per vintervardag. I januari 2010 hade pendeltågen 278 000 påstigande per vintervardag, d.v.s. en ökning med 145 000.
I februari 2020 hade pendeltågen 415 000 påstigande per vintervardag. I februari 2010 hade pendeltågen 270 000 påstigande per vintervardag, d.v.s. en ökning med 145 000.
I mars 2020 bröt coronapandemin ut. Trots detta hade pendeltågen fler resenärer i mars 2020 än i mars 2010. Det är anmärkningsvärt. Tunnelbanan hade en stor minskning.

Under det senaste decenniet har resandet alltså ökat med 145 000 påstigande per vintervardag, d.v.s. med drygt 50 procent. Ökningen saknar motstycke i absoluta tal. Är det då inte rimligt att säga att resandet har exploderat?

Visserligen har sittplatsutbudet ökat med 36 procent mellan åren 2010-2018, men resandet har ökat ännu mer. Dessutom utgörs ungefär två tredjedelar av denna ökning av Uppsalatågen (dels förlängda tåg, dels utökad trafik på Ostkustbanan utanför rusningen). I rusningen har utbudet bara ökat marginellt och på helgnätter har det inte ökat alls i riktning från stan. På Mälarbanan har det inte heller ökat i helgernas mellantrafik. Dessa tider uppfyller trafiken inte ens SL:s egna riktlinjer!
Har detta något som helst med trådrubriken "SL och Corona" att göra?
NÄ! Det är lite tröttsamt att skribenten "Enceladus" i stort sett aldrig kan hålla sej till trådämnet - utan halar sitt positiv oavsett vad tråden handlar om...
Jag förväntar mej en omedelbar bättring!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
(konsekvensanhängare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och Corona

Inlägg av LÅ1 »

Resandet med SL har minskat p.g.a. coronakrisen. Och en större andel av de som åker med SL betalar inte, verkar det som. Detta slår hårt mot SL:s ekonomi. ”Pengarna slut vid årsskiftet” säger trafikregionråd Kristoffer Tamsons. Om regeringen inte kompenserar SL så blir det nerdragen trafik och kanske rent av personalnedskärningar.

(Kolla bildtexten. Redaktören har haft lite kul.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Resandet med SL har minskat p.g.a. coronakrisen. Och en större andel av de som åker med SL betalar inte, verkar det som. Detta slår hårt mot SL:s ekonomi. ”Pengarna slut vid årsskiftet” säger trafikregionråd Kristoffer Tamsons. Om regeringen inte kompenserar SL så blir det nerdragen trafik och kanske rent av personalnedskärningar.

(Kolla bildtexten. Redaktören har haft lite kul.)
SD: Så stöttar vi landets kollektivtrafik

I SD:s skuggbudget får landet regionala kollektivtrafikmyndigheter - något oväntat - full ersättning för de minskade biljettintäkterna. Därmed kan det finnas en majoritet i riksdagen för att tillföra mer pengar till kollektivtrafiken. Ord är dock bara ord tills de bevisas i handling.

Hur som helst har det gångna året inte varit något annat än en besvikelse. Först blir Helldén bilkramare och föreslår att trängselskatten pausas, trots att skatten har ett fiskalt syfte. Sedan vill hans parti inte ersätta de regionala kollektivtrafikmyndigheterna fullt ut. Flygbranschen anses vara viktigare att rädda. Fortsätter det så här finns det ingen anledning att rösta på MP, och det börjar synas i opinionsmätningarna.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL och Corona

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Fortsätter det så här finns det ingen anledning att rösta på MP, och det börjar synas i opinionsmätningarna.
Börjar synas? MPs läge i optionen skulle jag mer likna vid rätt stabilt under lång tid vilket inte är så konstigt då det väl bara är personer som röstar på MP av ren princip som är kvar?
Skriv svar