SL och Corona

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Finns dessa avgångar i verkligheten eller bara på pappret? Förvisso är det väl rimligt att ha nattrafik till Vaxholm alla dagar, men i nuläget är det svårt att veta vad som faktiskt gäller!
Vi får utgå från att de turer som finns med i reseplaneraren körs - något annat har inte meddelats från SL.
Och detta är ju helt enkelt inte klokt - varför skall det plötsligt börja gå nattbussar till Vaxholm när SL påstår sej ha resursbrist?

Det enda rätta är att meddela att all trafik är inställd mellan 01 och 05 (ungefär) - det finns vad jag kan se inge vettiga argument mot detta!
Folkhälsomyndigheten expanderar väl sin dygnetruntverksamhet... "tänkte inte på det"? :roll:

Sedan finns det hemlösa som är beroende av nattrafiken... "tänkte inte på det"? :roll:
Vilken "dygnetruntverksamhet" expanderar hos FHM?
På vilket sätt skulle det innebära att det nu skall vara nödvändigt med natttrafik alla veckans dagar till Vaxholm?
HUR TÄNKTE SKRIBENTEN "ENCELADUS" HÄR?

Varför skall hemlösa plötsligt ha behov av natttrafik alla veckans dagar till Vaxholm?
HUR TÄNKTE SKRIBENTEN "ENCELADUS" HÄR?

Kan vi för en gångs skull få ett svar på frågor som dessa och inte en massa pladder!

hoppas
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9912
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Sedan finns det hemlösa som är beroende av nattrafiken... "tänkte inte på det"? :roll:
Varför skulle de vara i större behov av trafiken än de som har ett hem att åka till?

Att vara värmestuga är inte kollektivtrafikens uppgift och sådana kan ordnas på annat sätt.
I varje fall är hemlösa inte i mindre behov av trafiken än de som har ett hem att åka till. För dessa personer - som trots allt är människor - är alternativen ofta värre. Många hemlösa har ett drogmissbruk i bagaget och då är ett härbärge där droger flödar fritt den sista platsen de vill besöka. Att sova på gatan är inte heller kul.

Förra vintern talade jag med en hemlös på en nattbuss som berättade att en bekant hade precis frusit ihjäl. Klyftorna i samhället håller på att bli allt större i samhället. Det går inte ens längre att segregera sig från misären genom att bosätta sig i Stockholms innerstad. Jag antar att det är därför innerstadsborna inte är så pigga på nattrafiken...
Enceladus
Inlägg: 9912
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Vilken "dygnetruntverksamhet" expanderar hos FHM?
På vilket sätt skulle det innebära att det nu skall vara nödvändigt med natttrafik alla veckans dagar till Vaxholm?
HUR TÄNKTE SKRIBENTEN "ENCELADUS" HÄR?

Varför skall hemlösa plötsligt ha behov av natttrafik alla veckans dagar till Vaxholm?
HUR TÄNKTE SKRIBENTEN "ENCELADUS" HÄR?

Kan vi för en gångs skull få ett svar på frågor som dessa och inte en massa pladder!
Laboratorieanalyserna expanderar. Linje 160 har sex avgångar till Årsta på vardagsnätter mellan klockan 1 och 5. Varför kan inte Vaxholm ha tre?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:I varje fall är hemlösa inte i mindre behov av trafiken än de som har ett hem att åka till. För dessa personer - som trots allt är människor - är alternativen ofta värre. Många hemlösa har ett drogmissbruk i bagaget och då är ett härbärge där droger flödar fritt den sista platsen de vill besöka. Att sova på gatan är inte heller kul.

Förra vintern talade jag med en hemlös på en nattbuss som berättade att en bekant hade precis frusit ihjäl. Klyftorna i samhället håller på att bli allt större i samhället. Det går inte ens längre att segregera sig från misären genom att bosätta sig i Stockholms innerstad. Jag antar att det är därför innerstadsborna inte är så pigga på nattrafiken...
Eftersom signaturen "Enceladus" inte bara verkar sakna omdöme utan även historiska perspektiv kan jag tala om att innerstadens nattlinjer - främst 94:an - har använts som värmestuga sedan urminnes tider. Det blev ett visst liv på 70-talet när det kom fram att socialassistenter köpt biljetter så att hemlösa skulle kunna åka runt runt runt hela natten...
Så inte ens då gick det att "segregera sej från misären genom att bosätta sej i Stockholms innerstad"!


För övrigt bodde många av stadens mindre bemedlade i innerstan då - det var liksom finare att bo i Vällingby.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9912
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:I varje fall är hemlösa inte i mindre behov av trafiken än de som har ett hem att åka till. För dessa personer - som trots allt är människor - är alternativen ofta värre. Många hemlösa har ett drogmissbruk i bagaget och då är ett härbärge där droger flödar fritt den sista platsen de vill besöka. Att sova på gatan är inte heller kul.

Förra vintern talade jag med en hemlös på en nattbuss som berättade att en bekant hade precis frusit ihjäl. Klyftorna i samhället håller på att bli allt större i samhället. Det går inte ens längre att segregera sig från misären genom att bosätta sig i Stockholms innerstad. Jag antar att det är därför innerstadsborna inte är så pigga på nattrafiken...
Eftersom signaturen "Enceladus" inte bara verkar sakna omdöme utan även historiska perspektiv kan jag tala om att innerstadens nattlinjer - främst 94:an - har använts som värmestuga sedan urminnes tider. Det blev ett visst liv på 70-talet när det kom fram att socialassistenter köpt biljetter så att hemlösa skulle kunna åka runt runt runt hela natten...
Så inte ens då gick det att "segregera sej från misären genom att bosätta sej i Stockholms innerstad"!


För övrigt bodde många av stadens mindre bemedlade i innerstan då - det var liksom finare att bo i Vällingby.
Vad har detta att göra med dagens situation? En gång i tiden var hela Sverige ett fattigt land!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Vilken "dygnetruntverksamhet" expanderar hos FHM?
På vilket sätt skulle det innebära att det nu skall vara nödvändigt med natttrafik alla veckans dagar till Vaxholm?
HUR TÄNKTE SKRIBENTEN "ENCELADUS" HÄR?

Varför skall hemlösa plötsligt ha behov av natttrafik alla veckans dagar till Vaxholm?
HUR TÄNKTE SKRIBENTEN "ENCELADUS" HÄR?

Kan vi för en gångs skull få ett svar på frågor som dessa och inte en massa pladder!
Laboratorieanalyserna expanderar. Linje 160 har sex avgångar till Årsta på vardagsnätter mellan klockan 1 och 5. Varför kan inte Vaxholm ha tre?
Dom som jobbar nattskift på labbet (eller inom annan sjukvård) behöver inte natttrafik - det är ingen som är så dum att den lägger schemat så. Detta trodde jag att jag förklarat cirka tusen gånger. Det verkar saknas en insikt i hur arbetslivet fungerar...

Det signaturen "Enceladus" verkar ha missat är att den här tråden diskuterar situtaionen under viruskrisen - inte det generella behovet av natttrafik. Att i detta läge prioritera utökad trafik när inga nödvändiga resor sker är naturligtvis ett misstag, det inser säkert skribenten med om hen lugnar ner sej.

När det gäller Årsta så verkar skribenten inte observerat att mitt förslag är att ställa in ALL natttrafik - inklusive Årsta. Det är naturligtvis ett misstag att ge 160 utökad nattrafik vardagsnätter!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:I varje fall är hemlösa inte i mindre behov av trafiken än de som har ett hem att åka till. För dessa personer - som trots allt är människor - är alternativen ofta värre. Många hemlösa har ett drogmissbruk i bagaget och då är ett härbärge där droger flödar fritt den sista platsen de vill besöka. Att sova på gatan är inte heller kul.

Förra vintern talade jag med en hemlös på en nattbuss som berättade att en bekant hade precis frusit ihjäl. Klyftorna i samhället håller på att bli allt större i samhället. Det går inte ens längre att segregera sig från misären genom att bosätta sig i Stockholms innerstad. Jag antar att det är därför innerstadsborna inte är så pigga på nattrafiken...
Eftersom signaturen "Enceladus" inte bara verkar sakna omdöme utan även historiska perspektiv kan jag tala om att innerstadens nattlinjer - främst 94:an - har använts som värmestuga sedan urminnes tider. Det blev ett visst liv på 70-talet när det kom fram att socialassistenter köpt biljetter så att hemlösa skulle kunna åka runt runt runt hela natten...
Så inte ens då gick det att "segregera sej från misären genom att bosätta sej i Stockholms innerstad"!


För övrigt bodde många av stadens mindre bemedlade i innerstan då - det var liksom finare att bo i Vällingby.
Vad har detta att göra med dagens situation? En gång i tiden var hela Sverige ett fattigt land!
Ja... ordvändningen "det går inte längre att" tyder på att skribenten ville ta upp ett historiskt perspektiv. Men det var väl bara pladder!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL och Corona

Inlägg av Hans Wibacke »

Svt: "SL backar: Bussar från Värmdö och Nacka går som vanligt igen"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... r-comeback
Enceladus
Inlägg: 9912
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Ja... ordvändningen "det går inte längre att" tyder på att skribenten ville ta upp ett historiskt perspektiv. Men det var väl bara pladder!
Under de senaste två decennierna har många valt att segregera sig från misären genom att bosätta sig i Stockholms innerstad. Förnekar skribenten detta händelseförlopp? Dessa personer som numera befolkar Stockholms innerstad har därför skäl att motsätta sig utökningar av nattrafiken. Nattrafiken gör ju mer än någon annan trafik för att minska klyftorna, både mellan stadsdelar och samhällsklasser.

Förslaget att slopa nattrafiken är extremt hjärtlöst. Jag tror inte att hela regionens befolkning skulle acceptera det. Det skulle bli Tamsons fall. Vad innerstadsborna tycker om nattrafiken är irrelevant på regional nivå.
Enceladus
Inlägg: 9912
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:Svt: "SL backar: Bussar från Värmdö och Nacka går som vanligt igen"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... r-comeback
”Svårt att sätta in nya bussförare i Stockholm”
Claes Keisu skrev:Vi har nu skruvat på trafikupplägget och från i morgon, torsdag, kommer vi att kunna köra fler avgångar där vi tidigare haft problem med stor trängsel.
Är "skruvat på trafikupplägget" och "går som vanligt igen" verkligen samma sak?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Ja... ordvändningen "det går inte längre att" tyder på att skribenten ville ta upp ett historiskt perspektiv. Men det var väl bara pladder!
Under de senaste två decennierna har många valt att segregera sig från misären genom att bosätta sig i Stockholms innerstad. Förnekar skribenten detta händelseförlopp? Dessa personer som numera befolkar Stockholms innerstad har därför skäl att motsätta sig utökningar av nattrafiken. Nattrafiken gör ju mer än någon annan trafik för att minska klyftorna, både mellan stadsdelar och samhällsklasser.

Förslaget att slopa nattrafiken är extremt hjärtlöst. Jag tror inte att hela regionens befolkning skulle acceptera det. Det skulle bli Tamsons fall. Vad innerstadsborna tycker om nattrafiken är irrelevant på regional nivå.
I vanliga fall är det väldigt få som tycker natttrafik är viktigt.
I rådande läge är det i stort sett en person som tycker natttrafik är viktigt, medan resten tycker att SL skall koncentrera sej på de nödvändiga resorna.
Saknar skribenten helt kontakt med verkligheten?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL och Corona

Inlägg av Magnus Ahltorp »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Sedan finns det hemlösa som är beroende av nattrafiken... "tänkte inte på det"? :roll:
Varför skulle de vara i större behov av trafiken än de som har ett hem att åka till?

Att vara värmestuga är inte kollektivtrafikens uppgift och sådana kan ordnas på annat sätt.
Som jag skrev i en annan tråd, även om vi helt struntar i den medmänskliga aspekten så blir det problem. Om SL upphör med adhoc-värmestugan som kollektivtrafiken är just nu och den inte ersätts så kommer sjukvården få ökad belastning, vilket verkligen inte känns som rätt prioritering just nu. Alltså måste "någon" lösa det och som du säger "ordnas på annat sätt". Det bör vara bra mycket billigare och enklare att fixa värmestugor än att fixa sjukhusplatser. Finns det inte massa hotellrum lediga just nu?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och Corona

Inlägg av NerdBoy »

Enceladus skrev:
NerdBoy skrev:
TKO skrev:När nu Folkhälsomyndigheten förbjuder barserveringar är det hög tid för SL att stänga ner natttrafiken - förslagsvis mellan 00 och 04. Vakna Tamsons!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Apropå det kan jag meddela att linje 699 numera går varje natt. Antalet avgångar har alltså ökat med cirka 250%!

Den som är orolig för trängsel rekommenderas avgången 03:50 från Tekniska högskolan.
Finns dessa avgångar i verkligheten eller bara på pappret? Förvisso är det väl rimligt att ha nattrafik till Vaxholm alla dagar, men i nuläget är det svårt att veta vad som faktiskt gäller!
De finns i reseplaneraren. Jag har inte kontrollerat verkligheten, jag sover på nätterna.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Eftersom vår jourhavande coronarapportör verkar ha tagit ledigt - eller flyttat sina skriverier till ett annat forum* - får jag länka till en intressant artikel på mitti.se.

"Tamsons (M) gick hårt mot trängseln - SL svarar på kritiken" lyder (faktiskt) rubriken.

Jag funderar på att döpa om Tamsons till "mannen utan ansvar"...

/TKO

Länken funkar inte att bädda in men här är den:
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... post101298
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Infomaster »

Här och där och då och då verkat Corona-smittan ha påverkat omdömet hos ett par av våra skribenter, så att Forums regeler om att iakta "netikett" inte uppfylls.
Av det skälet låses denna diskussionstråd för en tid.
Senast redigerad av Infomaster den torsdag 02 april 2020 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Uppläsning efter karantän.
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23

Re: SL och Corona

Inlägg av Infomaster »

Diskussionen kan återuppotas, men vi uppmanar till besinning och eftertänksamhet innan inlägg görs. Respektera Forums regler.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL och Corona

Inlägg av Hans Wibacke »

SL: Ingen avstängning på Roslagsbanan - tågen rullar vidare som vanligt
https://sl.se/sv/info/nyheter/avstangni ... ar-vidare/

Svt Nyheter: SL:s trafik ska ha full kapacitet på måndag
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pa-mandag
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL och Corona

Inlägg av kildor »

Lite luddigt kanske vad som menas med "full kapacitet". Men Roslagsbanan får nya linjetidtabeller från och med imorgon (5 april). Och det ser ut att vara samma utbud som förra årets sommartidtabell. Lite stickprov i reseplaneraren på några busslinjer tyder på sommartidtabell eller något glesare. Men naturligtvis väldigt mycket bättre än den lördagstidtabell man införde för 2 veckor sedan. Inte minst för att de första turerna på morgonen nu motsvarar vardagstrafik och inte helgtrafik.

Sett till resandet, behov av avstånd till andra samt sjukskrivningar bland trafikpersonalen så är nog detta utbud ganska rimligt. Blir intressant att se vilken trafik det faktiskt blir på måndag och hur det kommer fungera.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och Corona

Inlägg av TKO »

Vi tror och hoppas att det här kommer att vara på plats på måndag, men jag kan inte lova att det kommer att finnas full trafik i alla kanaler, säger Helene Jakobsson.

Nu vet jag inte vilka kanaler som avses - SL har inte så mycket kanaltrafik vad jag vet. Inte heller vad som menas med "full trafik" - men här gissar jag att det är enligt gällande tidtabell!

Jag konstaterar att detta inte gäller linje 160, där är trafiken i stort sett oförändrad i förhållande till i fredags. Detta innebär i stort sett "jämn" trafik med cirka 7½- till 9-minuterstrafik dagtid, självklart är det glesast trafik under morgon och eftermiddagstimmarna, så har det sett ut under hela "neddragningsperioden". Jag antar att man kör med samma antal vagnar, men att varvtiderna ökar under högtrafik vilket leder till något glesare trafik. Det kanske funkar, vad vet jag?

Redan straxt före kl 18 glesas trafiken ut till 10-minuterstrafik, lite svårt att förstå varför. Går det att spara in ett omlopp ned denna marginella utglesning?

Om SL:s information angående vilken trafik som körs tidigare varit lite obegriplig är den idag obefintlig - det finns egentligen inget som tyder på att trafiken inte går enligt tidtabell om jag läser på SL:s nätplats. För alla busslinjer utom innerstadslinjerna anges till exempel:
"Övriga linjer: inga större störningar"

Lite märkligt - eftersom för linje 160 är (minst) varannan tur indragen under högtrafik, och övriga går inte enligt den publicerade tidtabellen.


För den som tycker att jag skriver för mycket om linje 160 kan jag även rapportera att jag igår åkte med linje 145 från Liljeholmen till Årstaberg. Det var aldrig mer än 4 resenärer på bussen, på sträckan Hildebergsvägen-Årstaberg var jag den enda resenären.

Klart slut!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL och Corona

Inlägg av Hans Wibacke »

Svt Nyheter: Trafikregionråd: ”Biljettkontroller pausas i kollektivtrafiken”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ivtrafiken
Skriv svar