Men den stora nyheten är väl ändå att Kristoffer Tamsons talat med en journalist. Eller har han det - är det kanske bara ett pressmeddelande som citeras?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nu återstår bara att öppna spärrlinjerna i spårtrafiken. Bloggaren Alon Levy ger följande rekommendation:
Alon Levy skrev:Fare barriers and station entrances should be designed to minimize fomites. The best option here is not used in Asia: no fare barriers at all, with proof-of-payment fare enforcement. But the smartcard systems and automatic fare barriers so common around Asia are a good second best, as they do not involve physical contact with foreign objects. The worst options are metal turnstiles that passengers turn with their hands, cage-style turnstiles, or heavy doors that passengers must push on their way out; these are found in New York and Paris, and should be replaced to reduce the spread of disease in the future.
Men det finns faktiskt ett annat problem. Enligt DN har spärrpassagerna minskat med nästan två tredjedelar:
DN skrev:Antal spärrpassager i år jämfört med samma veckor 2019.
Samtidigt är det trängsel i delar av busstrafiken. Även linjer som har ordinarie tidtabell är överfulla.
Erfarenheter från Märsta visar att åtminstone en del av resenärerna är extremt priskänsliga. Det är nästan ingen som använder de dyrare regionaltågen, trots att de är mycket snabbare. Nu riskerar busstrafiken att bli överbelastad på grund av en överströmning från spårtrafiken.
Men den stora nyheten är väl ändå att Kristoffer Tamsons talat med en journalist. Eller har han det - är det kanske bara ett pressmeddelande som citeras?
/TKO
Jag vet att du inte läser DN (det gör jag normalt inte heller) men DN verkar i alla fall ha pratat med Kristoffer Tamsons i detta ärende.
Ja ta mej tusan - Tamsons talar!
Men DN-journalisten tog inte tillfället i akt att ställa några frågor om trafikkaoset den senaste tiden... det kanske var ett villkor för intervjun?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nu återstår bara att öppna spärrlinjerna i spårtrafiken. Bloggaren Alon Levy ger följande rekommendation:
Alon Levy skrev:Fare barriers and station entrances should be designed to minimize fomites. The best option here is not used in Asia: no fare barriers at all, with proof-of-payment fare enforcement. But the smartcard systems and automatic fare barriers so common around Asia are a good second best, as they do not involve physical contact with foreign objects. The worst options are metal turnstiles that passengers turn with their hands, cage-style turnstiles, or heavy doors that passengers must push on their way out; these are found in New York and Paris, and should be replaced to reduce the spread of disease in the future.
Men det finns faktiskt ett annat problem. Enligt DN har spärrpassagerna minskat med nästan två tredjedelar:
DN skrev:Antal spärrpassager i år jämfört med samma veckor 2019.
Samtidigt är det trängsel i delar av busstrafiken. Även linjer som har ordinarie tidtabell är överfulla.
Erfarenheter från Märsta visar att åtminstone en del av resenärerna är extremt priskänsliga. Det är nästan ingen som använder de dyrare regionaltågen, trots att de är mycket snabbare. Nu riskerar busstrafiken att bli överbelastad på grund av en överströmning från spårtrafiken.
Till att börja med så är jag helt för "öppna spärrlinjer" - det har alla kulturländer!
(Och på sikt bör vi införa nolltaxa - precis som skolor, bibliotek och annat nyttigt har nolltaxa)
Men den som har besökt trafiksystem med "öppna spärrlinjer" vet att det då i stort sett alltid finns täta och effektiva kontroller ombord på tåg och bussar. Att det under rådande omständigheter är klokt att pausa biljettkontrollerna är alltså inget argument för "öppna spärrlinjer" - snarare tvärt om. Och SL:s spärrar är - trots alla övriga brister - knappast några smittospridare. Så varför skall SL öppna dessa spärrar om det nu inte handlar om att införa nolltaxa? Förslaget saknar all grund...
Alon Levy har ibland vissa poänger i sin blogg - men mest tycker jag han svamlar. Den som följt den ett tag ser dessutom att han upprepar sej lite för ofta.
Att resandet på pendeltåg och i tunnelbanan minskat är knappast förvånande - men den stora orsaken torde knappast vara att det går att åka "gratis" på bussar och spårvagnar. Något mer än anekdotisk bevisföring krävs för att jag ens skall fundera på om hypotesen ens är värd att fundera över!
Tyvärr verkar skribenten försöka använda den rådande smittosituationen till att legalisera plankning, något som knappast är produktivt. För övrigt torde "öppna spärrlinjer" i tunnelbanan och pendeltågen inte innebära att det är fritt fram att åka utan giltig biljett - på samma sätt som det inte är det på Tvärbanan.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Eftersom alla tjatar så, kommer här en liten uppdatering av trafikeringen på linje 160:
I stort sett samma trafik som igår, det vill säga 8-minuterstrafik på morgonen, 7½ på dagen och 9-minuterstrafik på eftermiddag/kväll.
Nytt är att det finns en period med 9/10-minuterstrafik mellan cirka 15 och 16:30 och att det är några 8-minutersintervall därefter men mest 9-minuterstrafik.
Fortfarande är det ingen - utom kanske dom närmast sörjande - som vet enligt vilken tidtabell SL kör. Det är i varje fall inte enligt ordinarie tidtabell...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Till att börja med så är jag helt för "öppna spärrlinjer" - det har alla kulturländer!
(Och på sikt bör vi införa nolltaxa - precis som skolor, bibliotek och annat nyttigt har nolltaxa)
Men den som har besökt trafiksystem med "öppna spärrlinjer" vet att det då i stort sett alltid finns täta och effektiva kontroller ombord på tåg och bussar. Att det under rådande omständigheter är klokt att pausa biljettkontrollerna är alltså inget argument för "öppna spärrlinjer" - snarare tvärt om. Och SL:s spärrar är - trots alla övriga brister - knappast några smittospridare. Så varför skall SL öppna dessa spärrar om det nu inte handlar om att införa nolltaxa? Förslaget saknar all grund...
Alon Levy har ibland vissa poänger i sin blogg - men mest tycker jag han svamlar. Den som följt den ett tag ser dessutom att han upprepar sej lite för ofta.
Att resandet på pendeltåg och i tunnelbanan minskat är knappast förvånande - men den stora orsaken torde knappast vara att det går att åka "gratis" på bussar och spårvagnar. Något mer än anekdotisk bevisföring krävs för att jag ens skall fundera på om hypotesen ens är värd att fundera över!
Tyvärr verkar skribenten försöka använda den rådande smittosituationen till att legalisera plankning, något som knappast är produktivt. För övrigt torde "öppna spärrlinjer" i tunnelbanan och pendeltågen inte innebära att det är fritt fram att åka utan giltig biljett - på samma sätt som det inte är det på Tvärbanan.
Nu tycker jag att skribenten motsäger sig själv. Öppna spärrlinjer betyder inte att det är fritt fram att åka utan giltig biljett på spårvagnar. Läs gärna hela artikeln:
SVT Nyheter skrev:Även fortsättningsvis kommer biljettkontrollanter om de ser uppenbara plankningar stoppa resenärer som inte betalar.
På Tvärbanan har inget egentligen förändrats. Däremot tas tilläggsavgifter inte längre ut i busstrafiken. Detta har att göra med att alla busshållplatser inte har SL-stolpar.
Det har varit en paus i rapportering om hur linje 160 trafikeras i dessa coronatider - mest för att det inte skett några större förändringar men även då jag faktiskt haft annat för mej!
Men igår upptäckte jag av en slump att trafiken verkar ha återgått till det normala - alltså med 4 till 4½-minuterstrafik i rusningen. Trafikinformationen är inte solklar men okulärobservationer (från mitt vardagsrumsfönster) tyder på att det kan stämma.
Detta har skett utan pukor och trumpeter, inte ens något av trafikregionråden har uttalat sej offentligt vad jag kan se.
Behövs denna tätare trafik? Nja, det har varit stadigt ökat resande de senaste veckorna men det är ju inte alls som "förr"... å andra sidan ska vi ju hålla avstånd i kollektivtrafiken (1½ meter? 2 meter? Ja vad vet jag...) så det är nog välkommet med tätare trafik. Alla kan ju inte "jobba hemifrån" även om man inte har ett "samhällsviktigt jobb" även om SL-ledningen verkar tro det. Och grundskolebarnen omfattas ju fortfarande av skolplikt, och dessa utgör en stor resandegrupp på årstapilen.
Tvärbanan verkar fortfarande köra 10-minuterstrafik hela dagen, vilket är helt otillräckligt. Är det förarbrist eller bara dålig trafikplanering som är orsaken?
Eder årstarapportör
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
En annan observation. För några veckor sedan läste jag i SL-appens störningsinformation att Nybohovshissen bara tog fyra passagerare per tur. Där det många gånger i normalfallet trängs upp emot 30 personer per tur i rusningsriktningen. Plötsligt var den informationen borta. Har man plastat in vakten, eller varför har man ändrat sig?
Just nu såg jag att hissen är ersatt med taxi. Men så har inte fallet varit hela tiden sedan begränsningen togs bort.
Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett förslag om en app som alla tvingas att installera för att bevisa att man inte åker buss, eller nåt sånt. Utan app = tilläggsavgift om man råkar gå förbi en busshållplats vid kontroll.
Odd skrev:Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett förslag om en app som alla tvingas att installera för att bevisa att man inte åker buss, eller nåt sånt. Utan app = tilläggsavgift om man råkar gå förbi en busshållplats vid kontroll.
Jag skulle däremot bli mycket förvånad om det ovan beskrivna inträffade!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Odd skrev:Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett förslag om en app som alla tvingas att installera för att bevisa att man inte åker buss, eller nåt sånt. Utan app = tilläggsavgift om man råkar gå förbi en busshållplats vid kontroll.
Jag skulle däremot bli mycket förvånad om det ovan beskrivna inträffade!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Ja, håller med TKO här, däremot skulle jag inte bli förvånad om det om 10 år finns övervakningskameror med ansiktsigenkänning på alla fordon i kollektivtrafiken så att det blir omöjligt att planka. Otänkbart nu, men dagens övervakningssamhälle var också otänkbart för 10 år sedan.
Odd skrev:Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett förslag om en app som alla tvingas att installera för att bevisa att man inte åker buss, eller nåt sånt. Utan app = tilläggsavgift om man råkar gå förbi en busshållplats vid kontroll.
Jag skulle däremot bli mycket förvånad om det ovan beskrivna inträffade!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Ja, håller med TKO här, däremot skulle jag inte bli förvånad om det om 10 år finns övervakningskameror med ansiktsigenkänning på alla fordon i kollektivtrafiken så att det blir omöjligt att planka. Otänkbart nu, men dagens övervakningssamhälle var också otänkbart för 10 år sedan.
Ansiktsigenkänning hit och ansiktsigenkänning dit - det är väl bara att sätta på sej en sån där skyddsmask så funkar det inte!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
"SL lovar fler avgångar än vanligt i sommar".
Man vill minska trängseln.
(För mig ska det inte ha så stor betydelse. Har varit rejält sjuk i covid-19, så jag är immun och ska enligt expertisen inte smitta.)
TKO skrev:Ansiktsigenkänning hit och ansiktsigenkänning dit - det är väl bara att sätta på sej en sån där skyddsmask så funkar det inte!
Säker på det? Folk uppmanas ju att bära mask i Kina!
TKO skrev:...
Ansiktsigenkänning hit och ansiktsigenkänning dit - det är väl bara att sätta på sej en sån där skyddsmask så funkar det inte!
/TKO
För bara två-tre år sedan var det säkert sant.
Nu går utvecklingen snabbt, särskilt i stater med odemokratiska statsskick. Och avdemokratiseringen i världen går just nu med oroande hastighet, så personlig information som är harmlös idag kan mycket väl vara skadlig för dig i morgon... https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN20W0WL
LÅ1 skrev:"SL lovar fler avgångar än vanligt i sommar".
Man vill minska trängseln.
(För mig ska det inte ha så stor betydelse. Har varit rejält sjuk i covid-19, så jag är immun och ska enligt expertisen inte smitta.)
TKO skrev:Ansiktsigenkänning hit och ansiktsigenkänning dit - det är väl bara att sätta på sej en sån där skyddsmask så funkar det inte!
Säker på det? Folk uppmanas ju att bära mask i Kina!