SL och Corona
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SL och Corona
Som de flesta stockholmare säkert noterat kommer SL att "anpassa" trafiken från och med måndag - vilket naturligtvis innebär minskad trafik. Det finns säkert mycket att diskutera kring detta, själv har jag börjat med att titta på vad som händer med min kära buss 160 - det hade ni säkert redan gissat!
Det är lite oväntat... det verkar som om de största neddragningarna sker i det vi är vana att kalla "rusningstrafiken" medan det är fortsatt 7½-minutstrafik mitt på dagen. Det är möjligt att det avspeglar efterfrågan - jag har inte tillräcklig information att bedöma detta.
Skribenten "Enceladus" kan glädja sej åt att dygnet runt-trafiken fortsätter, även här kanske det finns en fortsatt efterfrågan.
Jag har inte tittat på hur trafiken förändras på andra trafikslag och linjer, det är inte alls givet att linje 160 är typisk.
var rädda om er
Thomas K Ohlsson
Det är lite oväntat... det verkar som om de största neddragningarna sker i det vi är vana att kalla "rusningstrafiken" medan det är fortsatt 7½-minutstrafik mitt på dagen. Det är möjligt att det avspeglar efterfrågan - jag har inte tillräcklig information att bedöma detta.
Skribenten "Enceladus" kan glädja sej åt att dygnet runt-trafiken fortsätter, även här kanske det finns en fortsatt efterfrågan.
Jag har inte tittat på hur trafiken förändras på andra trafikslag och linjer, det är inte alls givet att linje 160 är typisk.
var rädda om er
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL och Corona
Man drar framför allt ned trafiken av två anledningar, risk för personalbrist och risk för underhållskapacitet. Jag misstänker dessutom att man vill göra det av kostnadsskäl då vissa avtal baseras på viserade påstigande. Det säkert dessutom mycket mer komplext än så.
Samtidigt vill man ha en hög service för att göra det möjligt för passagerarna att sitta glest. Besluten som ligger bakom dessa bedömningar tas i varje fall på dagsbasis, möjligen tätare än så. Sen finns det en viss praktisk genomförandetid, såsom att man måste planera om omlopp, tjänster osv.
I dagsläget så drar man inte ner på tunnelbanans trafik och pendeltågens, men det är möjligt att det kommer det också. Om det inte kan komma reservdelar så kanske vi inte har några trafik alls snart...
Samtidigt vill man ha en hög service för att göra det möjligt för passagerarna att sitta glest. Besluten som ligger bakom dessa bedömningar tas i varje fall på dagsbasis, möjligen tätare än så. Sen finns det en viss praktisk genomförandetid, såsom att man måste planera om omlopp, tjänster osv.
I dagsläget så drar man inte ner på tunnelbanans trafik och pendeltågens, men det är möjligt att det kommer det också. Om det inte kan komma reservdelar så kanske vi inte har några trafik alls snart...
Genius on call
Re: SL och Corona
Det hela är rent hafsverk. Man har tagit lördagstrafiken rakt av och lagt till enstaka extraturer på vissa linjer. Det får katastrofala konsekvenser för de som behöver åka på vardagsmorgnar. Trafiken på morgnarna blir rentav mycket sämre än mitt på dagen! Och så tänker man köra oannonserade extraturer men de är ju helt meningslösa eftersom ingen kan veta hur de går.Odd skrev:Man drar framför allt ned trafiken av två anledningar, risk för personalbrist och risk för underhållskapacitet. Jag misstänker dessutom att man vill göra det av kostnadsskäl då vissa avtal baseras på viserade påstigande. Det säkert dessutom mycket mer komplext än så.
Samtidigt vill man ha en hög service för att göra det möjligt för passagerarna att sitta glest. Besluten som ligger bakom dessa bedömningar tas i varje fall på dagsbasis, möjligen tätare än så. Sen finns det en viss praktisk genomförandetid, såsom att man måste planera om omlopp, tjänster osv.
I dagsläget så drar man inte ner på tunnelbanans trafik och pendeltågens, men det är möjligt att det kommer det också. Om det inte kan komma reservdelar så kanske vi inte har några trafik alls snart...
Re: SL och Corona
Har skribenten kollat alla linjer?
Eftersom det inte finns någon samlad information vore det ett närmast omöjligt arbete...
Men jag tror det ligger nåt i analysen - det tänkte inte jag på!
/TKO
Eftersom det inte finns någon samlad information vore det ett närmast omöjligt arbete...
Men jag tror det ligger nåt i analysen - det tänkte inte jag på!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL och Corona
Kan du ge något praktiskt exempel?Diripsi skrev:...
Det hela är rent hafsverk. Man har tagit lördagstrafiken rakt av och lagt till enstaka extraturer på vissa linjer. Det får katastrofala konsekvenser för de som behöver åka på vardagsmorgnar. Trafiken på morgnarna blir rentav mycket sämre än mitt på dagen! Och så tänker man köra oannonserade extraturer men de är ju helt meningslösa eftersom ingen kan veta hur de går.
I normala fall det ett par månader att ta fram en helt ny tidtabell, inte sällan ännu längre. Allt är inte alltid perfekt, särskilt inte när det skall göras under obefintlig förberedelsetid.
Genius on call
Re: SL och Corona
Många linjer har högre turtäthet på lördagar än i vardagarnas mellantrafik, så de här förändringarna innebär faktiskt att en hel del linjer får utökad trafik! Nu råkar trådstartaren ta upp en av få linjer som har ett extremt överutbud på vardagar, d.v.s. linje 160, så just där blir ingen utökad trafik. Men de linjer som har en behovsanpassad tidtabell, t.ex. linje 807, kommer att få utökad trafik i mellantrafiken. Det var kanske inte riktigt tanken med förändringarna?Odd skrev:Kan du ge något praktiskt exempel?Diripsi skrev:...
Det hela är rent hafsverk. Man har tagit lördagstrafiken rakt av och lagt till enstaka extraturer på vissa linjer. Det får katastrofala konsekvenser för de som behöver åka på vardagsmorgnar. Trafiken på morgnarna blir rentav mycket sämre än mitt på dagen! Och så tänker man köra oannonserade extraturer men de är ju helt meningslösa eftersom ingen kan veta hur de går.
I normala fall det ett par månader att ta fram en helt ny tidtabell, inte sällan ännu längre. Allt är inte alltid perfekt, särskilt inte när det skall göras under obefintlig förberedelsetid.
En annan oönskad konsekvens är att trafiken blir extremt utglesad på vardagsmorgnar eftersom väldigt få reser på lördagsmorgnar. Vissa linjer har sen trafikstart på lördagar, vilket kan omöjliggöra samhällskritiska verksamheter som behövs just nu (alla arbetare har inte en bil), medan andra linjer istället kan få problem med trängsel. Det hade varit mycket enklare att bara dra in alla direktbussar (som ju inte går på lördagar) och glesa ut trafiken i rusningen. Övergången till lördagstidtabell är en dålig omväg för att åstadkomma detta!
Ett skadat förtroende för kollektivtrafiken riskerar dessutom att öka bilens marknadsandel under många decennier. Detta kan få följder som är långt värre än själva coronaviruset!
Re: SL och Corona
Roslagsbanan tycks ha lördagstrafik nu på måndag enligt reseplaneraren. Det går ett tåg i halvtimmen från Åkersberga på morgonen, istället för normalt 6 tåg i timmen. Vid 10-tiden börjar snabbtågen att gå...Odd skrev:Kan du ge något praktiskt exempel?Diripsi skrev:...
Det hela är rent hafsverk. Man har tagit lördagstrafiken rakt av och lagt till enstaka extraturer på vissa linjer. Det får katastrofala konsekvenser för de som behöver åka på vardagsmorgnar. Trafiken på morgnarna blir rentav mycket sämre än mitt på dagen! Och så tänker man köra oannonserade extraturer men de är ju helt meningslösa eftersom ingen kan veta hur de går.
I normala fall det ett par månader att ta fram en helt ny tidtabell, inte sällan ännu längre. Allt är inte alltid perfekt, särskilt inte när det skall göras under obefintlig förberedelsetid.
Jag kan förstå att man inledningsvis behöver återanvända en befintlig plan för att man ska hinna med all omplanering på den korta tiden. Men det här blir ju riktigt dåligt och jag hoppas att det kommer bättre lösningar. Sommartidtabell hade ju varit lämpligare...
Re: SL och Corona
Sommartidtabell hade varit mycket bättre. Ännu bättre hade varit att helt enkelt plocka bort alla direktbussar. Det är ju de linjerna som är mest redundanta.kildor skrev:Roslagsbanan tycks ha lördagstrafik nu på måndag enligt reseplaneraren. Det går ett tåg i halvtimmen från Åkersberga på morgonen, istället för normalt 6 tåg i timmen. Vid 10-tiden börjar snabbtågen att gå...
Jag kan förstå att man inledningsvis behöver återanvända en befintlig plan för att man ska hinna med all omplanering på den korta tiden. Men det här blir ju riktigt dåligt och jag hoppas att det kommer bättre lösningar. Sommartidtabell hade ju varit lämpligare...
Re: SL och Corona
Jovisst. Men det hjälper ju inte Roslagsbanan eller andra trafikområden som inte har direktbussar. Och det är inte säkert att trafik- och personalplaneringen är gjord på ett sådan sätt att det bara går att lyfta ur direktbussar från den övriga planen. Ofta integreras övrig trafik i omlopp och turer för att skapa effektiva lösningar.Enceladus skrev:Sommartidtabell hade varit mycket bättre. Ännu bättre hade varit att helt enkelt plocka bort alla direktbussar. Det är ju de linjerna som är mest redundanta.kildor skrev:Roslagsbanan tycks ha lördagstrafik nu på måndag enligt reseplaneraren. Det går ett tåg i halvtimmen från Åkersberga på morgonen, istället för normalt 6 tåg i timmen. Vid 10-tiden börjar snabbtågen att gå...
Jag kan förstå att man inledningsvis behöver återanvända en befintlig plan för att man ska hinna med all omplanering på den korta tiden. Men det här blir ju riktigt dåligt och jag hoppas att det kommer bättre lösningar. Sommartidtabell hade ju varit lämpligare...
Re: SL och Corona
Stor passagerarneddragning:
.sl.se skrev:Tunnelbanans röda linje 13, 14
Nybohovshissen, max 4 pers.
Gäller från: 2020-03-20, 15:57:51.
Antalet resenärer med Nybohovshissen begränsas till högst fyra personer, alternativt två barnvagnar, rullstolar eller motsvarande, per resa på grund av spridningen av coronaviruset. Vi hoppas på förståelse för denna åtgärd
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL och Corona
Roslagsbanans upptagningsområden har väldigt många direktbussar. Men du har rätt i att det skulle ta tid att ta fram nya körplaner. Sommartidtabell är kanske den bästa kompromissen på kort sikt.kildor skrev:Jovisst. Men det hjälper ju inte Roslagsbanan eller andra trafikområden som inte har direktbussar. Och det är inte säkert att trafik- och personalplaneringen är gjord på ett sådan sätt att det bara går att lyfta ur direktbussar från den övriga planen. Ofta integreras övrig trafik i omlopp och turer för att skapa effektiva lösningar.Enceladus skrev:Sommartidtabell hade varit mycket bättre. Ännu bättre hade varit att helt enkelt plocka bort alla direktbussar. Det är ju de linjerna som är mest redundanta.
Re: SL och Corona
Skribenten måste ha blandat ihop siffrorna - det är ju 145 (och i vids mån 134) som har ett 'extremt överutbud', inte 160!Enceladus skrev:Många linjer har högre turtäthet på lördagar än i vardagarnas mellantrafik, så de här förändringarna innebär faktiskt att en hel del linjer får utökad trafik! Nu råkar trådstartaren ta upp en av få linjer som har ett extremt överutbud på vardagar, d.v.s. linje 160, så just där blir ingen utökad trafik. Men de linjer som har en behovsanpassad tidtabell, t.ex. linje 807, kommer att få utökad trafik i mellantrafiken. Det var kanske inte riktigt tanken med förändringarna?Odd skrev:Kan du ge något praktiskt exempel?Diripsi skrev:...
Det hela är rent hafsverk. Man har tagit lördagstrafiken rakt av och lagt till enstaka extraturer på vissa linjer. Det får katastrofala konsekvenser för de som behöver åka på vardagsmorgnar. Trafiken på morgnarna blir rentav mycket sämre än mitt på dagen! Och så tänker man köra oannonserade extraturer men de är ju helt meningslösa eftersom ingen kan veta hur de går.
I normala fall det ett par månader att ta fram en helt ny tidtabell, inte sällan ännu längre. Allt är inte alltid perfekt, särskilt inte när det skall göras under obefintlig förberedelsetid.
En annan oönskad konsekvens är att trafiken blir extremt utglesad på vardagsmorgnar eftersom väldigt få reser på lördagsmorgnar. Vissa linjer har sen trafikstart på lördagar, vilket kan omöjliggöra samhällskritiska verksamheter som behövs just nu (alla arbetare har inte en bil), medan andra linjer istället kan få problem med trängsel. Det hade varit mycket enklare att bara dra in alla direktbussar (som ju inte går på lördagar) och glesa ut trafiken i rusningen. Övergången till lördagstidtabell är en dålig omväg för att åstadkomma detta!
Ett skadat förtroende för kollektivtrafiken riskerar dessutom att öka bilens marknadsandel under många decennier. Detta kan få följder som är långt värre än själva coronaviruset!
Jag kan i o f s hålla med om att det vissa tider går onödigt många bussar på linje 160 - mellan kl 00 och 05...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL och Corona
Jag trodde att provokation var en av skribentens specialiteter! Jämfört med busstrafiken i allmänhet har ju linje 160 varken lägst eller högst beläggning. Det finns som sagt flera linjer med mycket lägre beläggning, men bland de högfrekventa linjerna ligger den i underkant (jämför exempelvis med linje 807). Det förvånar mig dock att skribenten inte nämnde linje 168. Den har nog lägst beläggning av alla linjer som räknas upp här. Dessutom tillför den inget nytt utöver det som andra linjer inklusive Tvärbanan erbjuder.TKO skrev:Skribenten måste ha blandat ihop siffrorna - det är ju 145 (och i vids mån 134) som har ett 'extremt överutbud', inte 160!
Jag kan i o f s hålla med om att det vissa tider går onödigt många bussar på linje 160 - mellan kl 00 och 05...
I lördags när jag besökte Sundbyberg och Bromma Blocks så hade jag ett utmärkt tillfälle att bevittna Trafikförvaltningens usla trafikplanering. Jag lyckades observera linjerna 112, 113, 129 och 152. Linje 113 hade förvånansvärt hög beläggning med tanke på coronaviruset och att den har 15-minuterstrafik på lördagar. Jag kan bara föreställa mig hur det brukar se ut på den linjen på söndagar när den har 30-minuterstrafik...
Samtidigt såg jag flera avgångar på linje 129 på flera platser i flera riktningar. Inte en endaste avgång hade mer än en handfull resenärer. Till skillnad från linje 113 har den här linjen 15-minuterstrafik även på söndagar. Linjen har dock så lågt resande att den skulle ha lägre beläggning även med 30-minuterstrafik. Det här är förmodligen den linje i hela Stockholm som har lägst beläggning av alla linjer med minst 15-minuterstrafik. Varför resurserna inte flyttas över till linje 113 är helt obegripligt.
Observera att linje 129 tidigare var en del av linje 509, men även då var beläggningen nästan komiskt låg. Tvärbanan har tagit nästan alla resenärer, men utbudet verkar inte kunna anpassa till efterfrågan på grund av överdrivet generösa minimiutbud i trafikavtalet. Det ska inte ta ett helt decennium att lösa trängseln på linje 113 och minska resursslöseriet på linje 129! Linje 112 hade en rimlig beläggning med tanke på coronaviruset och att den har 30-minuterstrafik. Linje 152 låg i underkant för vad som kan tänkas vara rimligt i nuläget, men likväl bättre än linje 129.
Re: SL och Corona
Apropå det, hur fungerar det med VBP-avtal när SL uppmanar resenärer att gå på genom bussarnas bakdörrar och inte gå fram till föraren för att visa färdbevis?Odd skrev:Man drar framför allt ned trafiken av två anledningar, risk för personalbrist och risk för underhållskapacitet. Jag misstänker dessutom att man vill göra det av kostnadsskäl då vissa avtal baseras på viserade påstigande. Det säkert dessutom mycket mer komplext än så.
Re: SL och Corona
Det skall bli intressant att se. Det finns en risk/möjlighet att det inte kommer att avslöjas för publikum.NerdBoy skrev:Apropå det, hur fungerar det med VBP-avtal när SL uppmanar resenärer att gå på genom bussarnas bakdörrar och inte gå fram till föraren för att visa färdbevis?Odd skrev:Man drar framför allt ned trafiken av två anledningar, risk för personalbrist och risk för underhållskapacitet. Jag misstänker dessutom att man vill göra det av kostnadsskäl då vissa avtal baseras på viserade påstigande. Det säkert dessutom mycket mer komplext än så.
Genius on call
Re: SL och Corona
Ännu en artikel om Trafikförvaltningens usla trafikplanering: Trångt på bussar efter indragna avgångar
Som signaturen "kildor" föreslog hade det varit mer ändamålsenligt att köra bussarna enligt sommartidtabell. Men ännu bättre hade varit att titta på beläggningen och anpassa utbudet därefter. Även med sommartidtabell skulle de tydligen begränsade resurserna fortfarande slösas bort på 15-minuterstrafik på linje 129...
Det där är naturligtvis struntprat. Det finns gott om resurser om Trafikförvaltningen skulle orka mäta beläggningen på avgångarna och anpassa utbudet till efterfrågan. Låt oss titta på linjerna 113 och 129 som jag tog upp tidigare. Linje 113 har en behovsanpassad tidtabell med 5-minuterstrafik i morgonrusningen och bara 30-minuterstrafik på lördagsmorgnar. Naturligtvis blir den överfull med lördagstidtabell. Linje 129 har en minimiutbudsanpassad tidtabell med 15-minuterstrafik alla dagar. Den går halvtom i normalfallet och den går säkert nästan helt tom nu.Direktpress skrev:– Det är ett allvarligt läge. Vi kommer att köra så mycket vi kan sett till de resurser vi har. Det är viktigt att kollektivtrafiken fortsätter att fungera. Men går det att ta en senare buss är det att föredra. Vi som bor i Stockholm måste hjälpas åt nu, säger Claes Keisu.
Som signaturen "kildor" föreslog hade det varit mer ändamålsenligt att köra bussarna enligt sommartidtabell. Men ännu bättre hade varit att titta på beläggningen och anpassa utbudet därefter. Även med sommartidtabell skulle de tydligen begränsade resurserna fortfarande slösas bort på 15-minuterstrafik på linje 129...
Re: SL och Corona
Även om det står klart att mycket av den nya "corona"-trafikeringen inte fungerade så bra i morse tycker jag att vi våra reaktioner måste präglas av en viss ödmjukhet. Det är troligen inte så lätt att förutse hur resandet ser ut i dessa dagar och förhoppningsvis sker kontinuerliga justeringar där det är möjligt.
På linje 160 (inte för att den är viktigare än någon annan utan för att jag har ett visst hum om hur läget är just där) är det kanske inte så dumt att köra enligt lördagstabellen med vissa extraturen. Jag uppfattar det som att resandet har minskat drastiskt under de normala högtrafiktimmarna, medan resandet mitt på dagen har en betydligt mindre minskning. Det beror säkert på att bara ett fåtal av de boende i Årsta arbetar inom primärproduktionen - och därför i stor utsträckning "jobbar hemifrån" nu. Och om dom stannat hemma utan att jobba så tror jag inte stor skada är skedd - vi kan nog under en tid klara oss utan nya reklamkampanjer för fuskmjölk eller ytterligare en studie av könsmaktsordningen inom kulturlivet... Utan att ha riktigt stöd för det tyckte jag dock mej märka i slutet av förra veckan ett ökat resande morgon och kväll - inte ens för dessa yrkeskategorier kanske det fungerar att jobba isolerad hur länge som helst. Eller så blev det helt enkelt för tråkigt!
Det ser förmodligen helt annorlunda ut på andra linjer där de boende inte kan "jobba hemifrån" i samma utsträckning…
Slutligen konstaterar jag att SL:s information om den reducerade busstrafiken är lite kryptisk:
"Busstrafiken får färre avgångar under vardagar. Under morgonen och på eftermiddagen körs extraavgångar."
Eftersom man inte talar om att det i stort sett är lördagstidtabellen som gäller blir det lite svårt att förstå vilka extraavgångar som körs!
/TKO
På linje 160 (inte för att den är viktigare än någon annan utan för att jag har ett visst hum om hur läget är just där) är det kanske inte så dumt att köra enligt lördagstabellen med vissa extraturen. Jag uppfattar det som att resandet har minskat drastiskt under de normala högtrafiktimmarna, medan resandet mitt på dagen har en betydligt mindre minskning. Det beror säkert på att bara ett fåtal av de boende i Årsta arbetar inom primärproduktionen - och därför i stor utsträckning "jobbar hemifrån" nu. Och om dom stannat hemma utan att jobba så tror jag inte stor skada är skedd - vi kan nog under en tid klara oss utan nya reklamkampanjer för fuskmjölk eller ytterligare en studie av könsmaktsordningen inom kulturlivet... Utan att ha riktigt stöd för det tyckte jag dock mej märka i slutet av förra veckan ett ökat resande morgon och kväll - inte ens för dessa yrkeskategorier kanske det fungerar att jobba isolerad hur länge som helst. Eller så blev det helt enkelt för tråkigt!
Det ser förmodligen helt annorlunda ut på andra linjer där de boende inte kan "jobba hemifrån" i samma utsträckning…
Slutligen konstaterar jag att SL:s information om den reducerade busstrafiken är lite kryptisk:
"Busstrafiken får färre avgångar under vardagar. Under morgonen och på eftermiddagen körs extraavgångar."
Eftersom man inte talar om att det i stort sett är lördagstidtabellen som gäller blir det lite svårt att förstå vilka extraavgångar som körs!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL och Corona
Ja, ingen kunde ha förutsett att en linje som har sex gånger högre turtäthet på vardagsmorgnar som på lördagsmorgnar kan få trängsel i morgonrusningen med lördagstidtabell!TKO skrev:Även om det står klart att mycket av den nya "corona"-trafikeringen inte fungerade så bra i morse tycker jag att vi våra reaktioner måste präglas av en viss ödmjukhet. Det är troligen inte så lätt att förutse hur resandet ser ut i dessa dagar och förhoppningsvis sker kontinuerliga justeringar där det är möjligt.
Re: SL och Corona
Linje 160?
Nej där tror jag inte det blev någon trängsel...
/TKO
Nej där tror jag inte det blev någon trängsel...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!