Precis definition av BRT önskas

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Stefan Isaksson »

Jag känner mer och mer att det behövs en hyfsning av begreppet BRT, inte så mycket här på SSS forum som i den allmänna debatten.
Mitt skäl är närmast att vissa Uppsalapolitiker torgför BRT som ett bättre alternativ än spårväg, och att en precis definition av vad det är och vilka konsekvenser byggandet av en sådan har för stadsmiljön borde vara tillnyktrande.

I ett försök till litteratursökning (eller vad man borde kalla en websökning) kom jag in på Volvos hemsida. Volvo torgför sig där som ledande inom BRT, och att de sålt ett större antal bussar. Gott så, men webbsidan var påfallande svävande: jag hittade inga data på offererade bussmodeller, eller för den delen levererade bussar. (För konventionella bussar gick det att få fram en del data, som t ex antal resandeplatser.) BRT var enligt Volvo dubbelplusbra, eller ibland bara plussbra för att... tja alla skäl de kunde komma på. Men vilka ingrepp i stadsmiljön som BRT medför ödde de inte ett ord på. [Ni får ursäkta att jag hemföll till Orwellskt nyspråk, jag kunde inte låta bli.]

Efter att ha läst replikväxlingen mellan framför allt Enceladus och TKO i tråden om BRT i Istambul om det avgjort hemsnickrade begreppet "äkta BRT" och vad som det kan vara, så har jag fått för mig att det vore en god idé att vi enades om en någorlunda precis definition om vad "äkta BRT" är. Jag tror nämligen att vi skulle ha nytta av en sådan definition för att hyfsa debatten här på forumet, men framför allt för att kunna hyfsa den allmänna debatten.

Jag räknar kallt med att en omedelbar slutsats av en precis definition av "äkta BRT" är det är något otänkbart i både Stockholm och Uppsala och antagligen resten av Sverige med. Och då har vi en möjlighet att leda debatten in på vad som är realistiskt att bygga i Sverige. Jag vill minnas att det på någon webbsida kallats "Europeisk BRT", även om jag skulle föredra begreppet "oäkta BRT" :cheesygrin:

Mitt mål med att precisera begreppet är att tvinga politiker och andra att inse att BRT, om det ska vara något annat än gammalt vin i nya glas (alltså konventionell busstrafik, möjligen med annan färg på fordonen), kräver ingrepp i infrastrukturen som kanske är oacceptabla eller för dyra för att vara lämpliga. Och halvmesyrer bör brännmärkas som sådana, helst innan de kommer till stånd.

Jag tycker för övrigt att det finns en poäng med att dela in även oäkta BRT i underkategorier för att specificera på vad sätt den är oäkta. Till exempel förslaget att om bussarna dels gick på en BRT-sträcka (någorlunda äkta) och dels i vanlig vägtrafik kan man kalla "partiell BRT". I det fallet är det av betydelse vilken del av linjen som går i vanlig trafik: är det perifera sträckor på lågt belastade vägar (där upplägget har förutsättningar att fungera) eller centrala sträckor (för att äkta BRT är omöjlig att anlägga där, men som kan förmodas göra BRT-konceptet opraktiskt). Det är alltså kanske lämpligt att dela upp även begreppet "partiell BRT" i undergrupper för att understryka att denna lilla detalj kan ha avgörande betydelse för projektets lämplighet.

Jag har inte tänkt så noga på hur långt det är meningsfullt att kategorisera det milt talat vildvuxna begreppet BRT, men jag är övertygad om att i alla fall en viss kategorisering kan vara nyttig. Alltså, finns det några synpunkter och konstruktiva förslag? Kan vi värka fram och enas om en terminologi?

Slutligen anser jag att det är ytterst viktigt att knäsätta att så kallade "superbussar" INTE är BRT. De kan vara en del av en BRT-lösning, men bara en del.

SI
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Odd »

Att använda prefixt "äkta" och "oäkta" verkar vara en omväg.

BRT - Bus Rapid Transport, där bussarna går på därtill avsedda bussbanor och endast undantagsvis trafikeras på, korsar eller blandas med allmän trafik och fotgängare i syfte att kunna köra med högre hastighet mellan stoppen. Hållplatserna är väl i allmänhet instegsfria till bussen och hållplatserna liknar snabbspårvägshållplatser till upplägget. Kombinerar nackdelarna med buss och nackdelarna med spårtrafik. Kanske kan man likna upplägget med det som man på vissa ställen kallar för "stadsbana", en svenskifiering av tyska Stadtbahn, tyngre spårväg som delvis trafikeras som tunnelbana och där vagnarna inte sällan är ett mellanting mellan "traditionella" tunneltåg och spårvagnar. I dag skulle man nog kalla Saltsjöbanan för en "stadsbana".

Stombuss - En flummig beteckning på bussar som marknadsförs med en högre profil än övriga bussnätet och ofta med tätare trafik. Ofta med ambitioner att ha högre prioritet än övrig trafik och med en tidtabell där man skall kunna åka med utan att behöva planera exakt avgång i förväg.

Superbuss - Dekaltrimning av en lång buss. Super avses här som ett förstärkningsord för att få det att se ut som om det är något som är bättre än en buss.

Det är väl vad jag kommer på just nu.

Observera vad det står i min signatur här under ;-)
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av TKO »

Visst är det intressant att försöka definiera vad "BRT" är!
Men jag tror inte det blir lätt...

Jag tycker också att det bör ingå i övningsuppgiften att hitta en svensk term - min erfarenhet är att den som svänger sej med utrikiska begrepp (nästan alltid engelska så klart) ofta gör det för att hen inte begriper innebörden så bra att hen kan ge en svensk översättning eller ens förklaring! Men det kan ju vara steg två i övningen!

Jag tror att jag redan pekade på det i den diskussionen jag hade med signaturen "Enceladus" om "riktig BRT" att BRT är en amerikansk term, varför det kan vara lämpligt att se hur den uppstått. Här finns (minst) två möjligheter, vi kan utgå från att huvudbegreppet är "bus" och att "rapid transit" är ett förtydligande eller klargörande: Det är alltså en snabb buss(linje)! Av olika skäl tror jag dock det är fel väg, istället skall vi utgå från slutledet "Rapid Transit". En exakt svensk översättning av "Rapid Transit" är kanske inte lätt att göra - men närmast ordagrant blir det "snabb lokaltrafik". Då är alltså "Bus Rapid Transit" en snabb lokaltrafik som utföres med buss - det är snabbheten som är särskiljande från annan busstrafik, inte hur den uppnås.

Begreppet "Rapid Transit" uppstog i USA i mitten av 1800-talet, där det användes för såväl häst- som ångloksdragna järnvägar/spårvägar. Ända långt in på 1900-talet var Rapid Transit mest ett generiskt begrepp för främst spårbunden lokaltrafik, t ex kördes spårvagnarna i Brooklyn av "Brooklyn Rapid Transit". Förortsspårvägen från Cleveland till Shaker Heights kallades "Shaker Heights Rapid Transit" etc etc.

Med tiden har dock en begreppsförskjutning skett så att Rapid Transit främst används om det vi i Sverige lite oegentligt kallar "tunnelbana" - lokal kollektivtrafik med förhållandevis hög spårstandard och tunga vagnar. Definitionen på "tunnelbana" - och därmed på "Rapid Transit" har diskuterats många gånger på detta forum utan att det väl gett något entydigt resultat. Men trots detta är det ett rätt användningsbart begrepp tycker jag - i de flesta fall inser de flesta vad det handlar om!

Av detta blir min slutsats att "Buss Rapid Transit" är trafik som liknar "tunnelbana" men utföres med bussar. Och eftersom jag tidigare visat att "Rapid (Transit)" egentligen beskriver att det är en snabb trafik - inte vilka tekniska lösningar som används för att uppnå denna snabbhet - är det inte givet att begreppet skall definieras utifrån tekniska lösningar. Är busstrafiken tillräckligt snabb så är det "Rapid Transit"! Här ligger naturligtvis en svårighet i att definiera "tillräckligt snabb" - Metron i Paris är för de flesta "Rapid Transit" men särskilt fort går det inte i innerstaden, medan det finns buss- och spårvägslinjer med högre medelhastighet som de flesta troligen inte anser vara "Rapid Transit"...

Och jag har tyvärr inget bra förslag på hur vi skall översätta vare sej grundbegreppet "Rapid Transit" eller särfallet "Bus rapid Transit".

Slutligen vad det gäller Uppsala:

- Eftersom den föreslagna spårvägen knappast är "Rapid Transit" vore det förvånande om bussalternativet skulle vara "Bus Rapid Transit". Det är kanske det bästa argumentet i den lokala debatten: "Vill ni verkligen bygga TUNNELBANA för bussar?"

Jag återkommer säkert så håll i hattarna!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Enceladus »

Följande fyra attribut kännetecknar "äkta BRT":

1. Bilister kan inte använda BRT-banan (fysiska hinder mellan körfält).
2. Fotgängare kan inte använda BRT-banan (inga plankorsningar, helst plattformsdörrar).
3. Påstigning sker genom alla dörrar (stationer med spärrar eller öppen spärrlinje).
4. Samma stationsavstånd och medelhastighet som tunnelbana.

BRT-banor är i princip samma sak som tunnelbanor fast för bussar. Om ovanstående fyra attribut inte uppfylls så är det följaktligen något annat än BRT!

Accepterar signaturen "TKO" denna definition?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Följande tre attribut kännetecknar "äkta BRT":

1. Bilister kan inte använda BRT-banan (fysiska hinder mellan körfält).
2. Fotgängare kan inte använda BRT-banan (inga plankorsningar, helst plattformsdörrar).
3. Påstigning sker genom alla dörrar (stationer med spärrar eller öppen spärrlinje).

BRT-banor är i princip samma sak som tunnelbanor fast för bussar. Om ovanstående tre attribut inte uppfylls så är det följaktligen något annat än BRT!

Accepterar signaturen "TKO" denna definition?
Nej eftersom den är en teknisk definition.

Tillämpas dessa kriterier på det generella begreppet "Rapid Transit" är få tunnelbanelinjer "Rapid Transit" - vilket naturligtvis är helt orimligt.
(Det kan vara rimligt att försöka göra en generell definition och inte en som passar ens egna smala syften! DET kanske vi kan enas om?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av TKO »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Följande tre attribut kännetecknar "äkta BRT":

1. Bilister kan inte använda BRT-banan (fysiska hinder mellan körfält).
2. Fotgängare kan inte använda BRT-banan (inga plankorsningar, helst plattformsdörrar).
3. Påstigning sker genom alla dörrar (stationer med spärrar eller öppen spärrlinje).

BRT-banor är i princip samma sak som tunnelbanor fast för bussar. Om ovanstående tre attribut inte uppfylls så är det följaktligen något annat än BRT!

Accepterar signaturen "TKO" denna definition?
Nej eftersom det är en teknisk definition.

Tillämpas dessa kriterier på det generella begreppet "Rapid Transit" är få tunnelbanelinjer "Rapid Transit" - vilket naturligtvis är helt orimligt.
(Det kan vara rimligt att försöka göra en generell definition och inte en som passar ens egna smala syften! DET kanske vi kan enas om?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Olof »

Enceladus skrev:Följande fyra attribut kännetecknar "äkta BRT":

1. Bilister kan inte använda BRT-banan (fysiska hinder mellan körfält).
2. Fotgängare kan inte använda BRT-banan (inga plankorsningar, helst plattformsdörrar).
3. Påstigning sker genom alla dörrar (stationer med spärrar eller öppen spärrlinje).
4. Samma stationsavstånd och medelhastighet som tunnelbana.

BRT-banor är i princip samma sak som tunnelbanor fast för bussar. Om ovanstående fyra attribut inte uppfylls så är det följaktligen något annat än BRT!

Accepterar signaturen "TKO" denna definition?

Jag håller med att det är dessa kriterier som betecknar en BRT.
Dvs det är den tekniska utformningen som avgör det hela. Och det är genom den tekniska utformningen som man också får den högre medelhastigheten.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av TKO »

Och vi får en hög resehastighet utan t ex plattformsbarriärer - då är det inte snabbtrafik med buss ('BRT')?
Eller det omvända - hög teknisk utrustningsnivå men låg resehastighet?

Jag vidhåller dessutom att vi inte kan kräva högre utrustningsnivå på snabbtrafik med buss ('BRT') än på snabbtrafik i allmänhet ('Rapid Transit')

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av TKO »

Jag ska försöka avhålla mej från att skriva för mycket i denna tråd - det blir nog lätt lite tjatigt. Men jag kan tyvärr inte lova något bestämt!

Men jag vill ändå komma med ett råd till övriga intresserade skribenter:

- Försök tänka objektivt! Nu verkar det som om många kriterier förs fram för att skribenten sedan skall kunna utbrista "Nä, det DÄR är då rakt inte (riktig) BRT!

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Odd »

Odd skrev:...
BRT - Bus Rapid Transport, där bussarna går på därtill avsedda bussbanor och endast undantagsvis trafikeras på, korsar eller blandas med allmän trafik och fotgängare i syfte att kunna köra med högre hastighet mellan stoppen. Hållplatserna är väl i allmänhet instegsfria till bussen och hållplatserna liknar snabbspårvägshållplatser till upplägget. ...
Så man kanske kan sammanfatta det med denna mening?
Genius on call
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Ulrik Berggren »

Vad sägs om definitionsförslagen i denna uppsats:
Det finns ingen gemensamt överenskommen definition av begreppet BRT. Istället finns det flera olika definitioner som på många sätt överlappar varandra,men som skiljer sig åt i hur specifika de är och i vilka komponenter som finns med. ITDP definierar BRT på följande sätt i BRT Planning Guide(2017a, s 24):

BRT is a bus-based rapid transit system that can achieve high capacity and speed at relatively low cost by combining segregated bus lanes that are typically median aligned, off-board fare collection, level boarding, bus priority at intersections, and other quality-of-service elements (such as information technology and strong brand-ing).

Den europeiska motsvarigheten till BRT, BHLS, definieras på följande sätt (Finn et al.2011, s 20):
The Bus with High Level of Service is a bus-based system, clearly identified, that is an element of the primary public transport network. It offers tothe passenger a very good performance and comfort level, as a rail-based system, from terminus to termi-nus at station, into vehicle and during the trip. The “system” approach across infra-structure, vehicles and operating tools have coherent and permanent objectives in accordance with the mobility network and city context.

Definitionerna skiljer sig åt på flera sätt, men de bär båda visionen om ett system med hög kvalitet och prestanda. Den första definitionen är mer teknisk och den andra fokuserar mer på bussystemet som en produkt som möter resenärens behov. Detta återspeglar väl hur filo-sofinbakom BRT skiljer sig från filosofin bakom BHLS, men även vilka likheter som finns mellankoncepten. Den svenska BRT Guidelines är inspirerad av båda ovanstående definitioner, men i Sverige har man valt att hålla sig kvar vid begreppet BRT och ger följande övergripande beskrivning(X2AB et al. 2015, s 6):
BRT har etablerats som ett samlingsnamn på högkvalitativoch kapacitetsstark kol-lektivtrafik med attraktiva bussar. Tillämpningarna kan dock ha helt olika utform-ning beroende på förutsättningarna.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Enceladus »

Ulrik Berggren skrev:Vad sägs om definitionsförslagen i denna uppsats:
Ja, ITDP:s "BRT Standard" är ett bra bedömningsverktyg med olika nivåer (guld, silver och brons). Inte ens Metrobüs i Istanbul når upp till den högsta nivån (den har silver), trots att den uppfyller de flesta kraven (inklusive nattrafik alla dagar). Den högsta nivån av BRT finns i princip bara i Sydamerika. Kina, Indien och USA har dock många godkända BRT-system på lägre nivåer. Däremot kan antalet godkända BRT-system i Europa räknas på en hand...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Odd »

Ett problem med definitionsdevalvering är att ett begrepp kan uppfattas som bättre än vad det egentligen är och därmed ge en större besvikelse när det väl är infört.

Om BRT från början var ett begrepp på busstrafik med extremt (relativt) hög tillgänglighet, turtäthet och kapacitet i jämförelse med standardbussar, men att det numera även kan omfattas av det vi i Stockholm vardagligt kallar för stombussar, så har begreppet blivit så urholkat att det tappar betydelse som begrepp och blir därför värdelöst.

Tunnelbana, spårväg och järnväg har alltid haft rätt vida och överlappande definitioner. Det som i Hong Kong ofta av oss svenskar kallas för tunnelbana är egentligen något som vi här kallar för pendeltåg. På andra ställen kallar man det som vi här kallar för snabbspårväg, för tunnelbana. Men det har alltid varit vida begrepp, men BRT är annorlunda.

Jag tror det är så att en del bussförespråkare helt enkelt vill dekaltrimma lite.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av TKO »

Jag tycker att Odds inlägg varit kloka och informativa - men har en fråga:

- Om vi sedan länge har accepterat att det inom den spårburna trafiken är svårt med precisa och avgränsande definitioner (järnväg/tunnelbana/lättbana/spårväg) varför tror vi då att det går att precist definiera 'BRT'?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Jag tycker att Odds inlägg varit kloka och informativa - men har en fråga:

- Om vi sedan länge har accepterat att det inom den spårburna trafiken är svårt med precisa och avgränsande definitioner (järnväg/tunnelbana/lättbana/spårväg) varför tror vi då att det går att precist definiera 'BRT'?

/TKO
Därför att det från början varit hård definierat, kanske?
Genius on call
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av X12 »

TKO skrev:... Är busstrafiken tillräckligt snabb så är det "Rapid Transit"! ...
Om en helt vanlig busslinje i blandtrafik uppnår hög medelhastighet pga lite biltrafik och mycket få påstigande (och därmed få hållplatsuppehåll) är det då BRT? Många busslinjer i småstäder eller genom glesbygd ser ju ut såhär.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av LÅ1 »

Om ett BRT-system är helt isolerad från all övrig fordonstrafik, måste man då ha samma hastighetsbegränsning som övrig trafik i området? Och måste man då begränsa fordonslängden till 24 meter?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av TKO »

Nu har jag funderat färdigt, och kommit fram till följande "lackmuspapperstest":

Om vi tittar på en föregiven "BRT"-bana och tänker att vi lägger räls och trafikerar den med spårburna fordon - vad skulle vi då kalla just denna bana?

Om svaret är "tunnelbana" så är det BRT.

Om svaret är något annat, t ex spårväg eller lättbana så är det inte BRT.

Ovanstående är en logisk slutledning utifrån att den enda vedertagna svenska översättningen av det övergripande begreppet "Rapid Transit" är tunnelbana.

(Av detta följer även att inget abv de system som föreslagits i Sverige ens är i närheten av att vara "BRT"!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nu har jag funderat färdigt, och kommit fram till följande "lackmuspapperstest":

Om vi tittar på en föregiven "BRT"-bana och tänker att vi lägger räls och trafikerar den med spårburna fordon - vad skulle vi då kalla just denna bana?

Om svaret är "tunnelbana" så är det BRT.

Om svaret är något annat, t ex spårväg eller lättbana så är det inte BRT.

Ovanstående är en logisk slutledning utifrån att den enda vedertagna svenska översättningen av det övergripande begreppet "Rapid Transit" är tunnelbana.

(Av detta följer även att inget abv de system som föreslagits i Sverige ens är i närheten av att vara "BRT"!)
Vad är det för fel på ITDP:s "BRT Standard" som diskuteras ovan? Enligt det bedömningsverktyget finns det inte heller något godkänt BRT-system i Sverige!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Precis definition av BRT önskas

Inlägg av TKO »

Vad jag vet finns det inget organ som 'godkänner' BRT-system.

Jag kanske är tjatig - men när man inser att Bus Rapid Transit är en delmängd av Rapid Transit så blir det tämligen lätt att definiera BRT. Den som hävdar motsatsen har enligt min mening en tung bevisbörda...

Thomas K Ohlsson
logiker
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar