Sida 4 av 5

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: tisdag 15 december 2020 11:37
av slaeshjag
Nobina verkar köra stenhårt på det. I måndags förra veckan hade någon enstaka vagn på 639 plexi. Nu känns det som att alla har det, oavsett modell på buss

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: torsdag 17 december 2020 5:28
av Vidling
LÅ1 skrev:
Där fanns det klippet. Jag hade sett det och tänkte lägga upp det här för några dagar sedan. Men jag hittade det inte. Letade på många nyhetssajter.

Den naturliga följdfrågan är då hur det ser ut "där ute". Används skydden eller har SL fått ge vika? Fortsätter man att montera dessa plexiglas på fler bussar? Det har varit tyst om detta i media senaste dagarna.
AMV tog ju beslutet att plexiglasen inte var säkra, bl a med hänvisning till att de stör sikten för föraren.

Sedan hände något. SL gick ut med att de blödde ekonomiskt. De tog det kontroversiella beslutet att alla måste ha en giltig biljett, trots att det inte går att blippa... inte för att det var rimligt, utan för att det var en nödvändighet för att få in intäkter och ens kunna köra vidare trafiken.

Det sattes en stor press på AMV. Två dagar senare var plexiglasen godkända.

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: fredag 18 december 2020 9:04
av Vidling
Installationerna av plexiglas fortsätter, och även protesterna.
https://ka.se/2020/12/17/bussforare-var ... plexiglas/

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: lördag 19 december 2020 20:26
av LÅ1
Än är inte sista ordet sagt. Komunal vill stoppa skyddsglasen. "Kommunal: Stoppa skyddsglasen i bussarna!"

Det är lätt att förstå. Reflexer och speglingar kan inte vara roligt i trafiken. Speciellt inte i mörker

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: måndag 21 december 2020 2:32
av Verspieder
slaeshjag skrev:Nobina verkar köra stenhårt på det. I måndags förra veckan hade någon enstaka vagn på 639 plexi. Nu känns det som att alla har det, oavsett modell på buss
VBP gör att bussarna som går på linjerna 639, 686 och 676 ligger allra först i prioriteringslistan. Dessutom används bussarna som till vardags rullar på 639 och 686 även på en mängd andra linjer på sina väldigt blandade omlopp, så det krävs plexiglas på väldigt många röda bussar i trafikområdet.
I övrigt är det rätt underhållande att man i övriga länet, även ur innerstadsperspektivet, för att få reda på vad som händer, nu själv måste börja vända blicken mot den annars bortglömda undanskuffade 639:an, som man vanligtvis inte vill uppmärksamma.

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: måndag 21 december 2020 10:45
av LÅ1
Just nu är det reducerad trafik på linjerna 1, 2 och 4 enligt SL:s trafik information.

På expressen.se hittar jag rubriken "SL-bussar stoppade - kritik mot coronaskydd". Länken leder till en sida med direktrapportering som fylls på kontinuerligt. Jag hittade ingen relevant text där.

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: måndag 21 december 2020 15:04
av Vidling
LÅ1 skrev:Just nu är det reducerad trafik på linjerna 1, 2 och 4 enligt SL:s trafik information.

På expressen.se hittar jag rubriken "SL-bussar stoppade - kritik mot coronaskydd". Länken leder till en sida med direktrapportering som fylls på kontinuerligt. Jag hittade ingen relevant text där.
https://www.dn.se/sthlm/skyddsstopp-pa- ... stockholm/

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: måndag 21 december 2020 22:45
av LÅ1

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: måndag 11 januari 2021 13:01
av LÅ1
"Fritt fram att gå på fram" på bussarna i Östgötatrafiken.

Hur har det gått i SL-trafiken? Är det fortfarande skyddsstopp?

Har någon mer region börjat montera skyddsglas för förarna?

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: onsdag 20 januari 2021 16:34
av LÅ1
Nu är det innerstadens blåbusslinjer som ska få påstigning fram.
I måndags åkte jag med en 4:a och la märke till att det inte fanns något avspärrande plastband fram i bussen och att det fanns plexiglas vid vid förarplatsen. Så jag anade att det snart skulle bli påstigning fram. I dag är det dags!

SvT/Stockholm
SL


Det har varig tyst om förarnas kritik sedan skyddsstoppet hävdes.

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: tisdag 26 januari 2021 6:10
av Vidling
LÅ1 skrev:Nu är det innerstadens blåbusslinjer som ska få påstigning fram.
I måndags åkte jag med en 4:a och la märke till att det inte fanns något avspärrande plastband fram i bussen och att det fanns plexiglas vid vid förarplatsen. Så jag anade att det snart skulle bli påstigning fram. I dag är det dags!

SvT/Stockholm
SL


Det har varig tyst om förarnas kritik sedan skyddsstoppet hävdes.
Det var tyst ett tag, nu är debatten igång igen.
https://www.dn.se/sthlm/bussforare-larm ... cksrisken/
https://www.dn.se/sthlm/oppositionen-kr ... r-stoppas/

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: måndag 01 februari 2021 13:31
av LÅ1

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: lördag 06 mars 2021 14:39
av LÅ1
Nu finns det nya idéer om hur bussförarna ska skyddas från virus och samtidigt slippa reflexer från plexiglaset. "Polisen fixar säkrare vardag åt busschaufförer".

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: söndag 07 mars 2021 14:10
av BSB101
LÅ1 skrev:Nu finns det nya idéer om hur bussförarna ska skyddas från virus och samtidigt slippa reflexer från plexiglaset. "Polisen fixar säkrare vardag åt busschaufförer".
Frågan är hur man från början har godkänt att det är okej att köra runt med trafikosäkra fordon. Men det är väl som med lastbilar och döda vinkeln, några döda oskyddade trafikanter får man helt enkelt räkna med.

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: lördag 30 oktober 2021 12:31
av LÅ1
Nu försvinner plexiglasskydden vid förarplatserna i DL-bussarna.

"Nu slipper bussförarna skyddsglasen".

Äntligen säger jag. Men många butiker etc. har kvar olika skydd och skyltningar som handlar om riskminimering. Även handsprit är kvar på många ställen, även om det har liten betydelse för spridningen av coronaviruset, men tycks ha minska influensans spridning.

Hur har det varit på bussarna i övriga Sverige?

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: lördag 30 oktober 2021 13:02
av Odd
LÅ1 skrev:Nu försvinner plexiglasskydden vid förarplatserna i DL-bussarna.

"Nu slipper bussförarna skyddsglasen".

Äntligen säger jag. Men många butiker etc. har kvar olika skydd och skyltningar som handlar om riskminimering. Även handsprit är kvar på många ställen, även om det har liten betydelse för spridningen av coronaviruset, men tycks ha minska influensans spridning.

Hur har det varit på bussarna i övriga Sverige?
Även om handsprit har liten betydelse för spridningen så är det i alla fall lite. En kombination av många små, enkla, åtgärder kan ofta ha en minst lika bra effekt som en enda stor åtgärd, men om de många små åtgärderna är enkla att implementera så får de större acceptans, och då gör det större verkan.

Tyvärr verkar den binära uppfattningen om att det endast finns en enda lösning för varje problem sprida sig i samhället och i debatten, vilket inte sällan resulterar i argument som "nån gjorde så men blev ändå drabbad" för att avfärda en lösning, metod eller åtgärd.

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: onsdag 03 november 2021 23:23
av dr Cassandra Nojdh
LÅ1 skrev:Nu försvinner plexiglasskydden vid förarplatserna i DL-bussarna.

"Nu slipper bussförarna skyddsglasen".

Äntligen säger jag. Men många butiker etc. har kvar olika skydd och skyltningar som handlar om riskminimering. Även handsprit är kvar på många ställen, även om det har liten betydelse för spridningen av coronaviruset, men tycks ha minska influensans spridning.

Hur har det varit på bussarna i övriga Sverige?
Bussförarna förtjänar ett bättre skydd mot både droppsmitta och väder och vind än de har nu. Egentligen förstår jag inte varför inte förarplatsen är helt avskild från passagerarkupén. Öppna förarplatser hade man ju tidigare inom spårvägen, men det förekommer väl knappast längre (reservation - vet inte hur det är med M29 Gbg). Det är väl en fråga om pengar, förstås.

Fasta skydd mot droppsmitta i andra lokaler kan vi diskutera i coronatråden, om behov finnes. Däremot vill jag påpeka att en god handhygien iofs. alltid är bra men förutsätter inte alltid alkoholdesinfektion. Det är heller ingen skillnad mellan coronavirus och influensavirus när det gäller handspritens effekt (mot calicivirus - vinterkräkan - har alkohol däremot mycket begränsad effekt). Hur stor betydelse handhygienen har för att motverka smittspridning generellt beror på virusbelastningen i den aktuella miljön, inte vilket typ av virussmitta som förekommer. Luftvägsinfektionen sprids i huvudsak ändå inte via kontaktsmitta.

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: torsdag 04 november 2021 14:43
av Breitspurbahn
Man skulle ha investerat i plexiglas i början av förra året; aldrig har något köpts in för så mycket pengar som inte visat sig fungera.
Bra att de äntligen börjar tas bort.

https://www.bloombergquint.com/business ... stop-covid

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: torsdag 04 november 2021 20:25
av dr Cassandra Nojdh
Lösningen kanske inte var den rätta. Men problemet kvarstår alltjämt.

Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)

Postat: fredag 05 november 2021 13:31
av leifd
Egentligen är problemet ganska enkelt att lösa. Bygg en hytt för föraren och använde den främre av de två dörrhalvorna åt endast föraren.
Dock bör man ju även samtidigt se till att påstigning är tillåtet i alla dörrar och att maskiner för biljettkontroll finns vid alla dörrar.

Här ett exempel från Łódź, Polen, i juli 2019...
I en gammal Düwag-ledvagn GT8NF (506 med ursprung i Mannheim) ser det ut såhär...
Bild
Man har helt enkelt satt en dörr i linje med främre dörrparets mittstolpe och på- och av-stigning kan då endast ske i den bakre dörrhalvan.
Detta utförande är vanlig på många håll i bl.a Polen och man kan på sommaren se att föraren ofta kör med den främre dörren öppen, då det blir varmt i hytten.
Bild
Här ser vi en Düwagledvagn GT6 (1072 med ursprung i Mannheim som 425) som kör med öppen dörr. Man ser även här väggen/dörren mot passageraravdelningen.
Även moderniserade och orginalvagnar från Konstal har samma lösning.
Bild
Här Konstal 805NaND 1702, där vi ser skiljeväggen tydligt.
Bild
Här Konstal 805Na,även här syns väggen i dörren ganska bra.

Moderna nya vagnar och moderna ombyggen i Polen får ju självklart en mer anpassad och välbyggd hytt.
Som tex denna Duewag Ptm (Tramwaje Śląskie 908 med ursprung i Frankfurt a M Pt 667).
Bild
Bild

Samma idéer går naturligtvis att applicera på både gamla och nya bussar, men framför allt bör man ju se till att det även i svensk kollektivtrafik går att stiga på och av i alla dörrar.