Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Nobina verkar köra stenhårt på det. I måndags förra veckan hade någon enstaka vagn på 639 plexi. Nu känns det som att alla har det, oavsett modell på buss
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
AMV tog ju beslutet att plexiglasen inte var säkra, bl a med hänvisning till att de stör sikten för föraren.LÅ1 skrev:Där fanns det klippet. Jag hade sett det och tänkte lägga upp det här för några dagar sedan. Men jag hittade det inte. Letade på många nyhetssajter.Vidling skrev:Plexiglasen verkar ge problem med sikten.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/lar ... vsfarliga/
https://www.facebook.com/per.boden.9/po ... 0386815856
Den naturliga följdfrågan är då hur det ser ut "där ute". Används skydden eller har SL fått ge vika? Fortsätter man att montera dessa plexiglas på fler bussar? Det har varit tyst om detta i media senaste dagarna.
Sedan hände något. SL gick ut med att de blödde ekonomiskt. De tog det kontroversiella beslutet att alla måste ha en giltig biljett, trots att det inte går att blippa... inte för att det var rimligt, utan för att det var en nödvändighet för att få in intäkter och ens kunna köra vidare trafiken.
Det sattes en stor press på AMV. Två dagar senare var plexiglasen godkända.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Installationerna av plexiglas fortsätter, och även protesterna.
https://ka.se/2020/12/17/bussforare-var ... plexiglas/
https://ka.se/2020/12/17/bussforare-var ... plexiglas/
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Än är inte sista ordet sagt. Komunal vill stoppa skyddsglasen. "Kommunal: Stoppa skyddsglasen i bussarna!"
Det är lätt att förstå. Reflexer och speglingar kan inte vara roligt i trafiken. Speciellt inte i mörker
Det är lätt att förstå. Reflexer och speglingar kan inte vara roligt i trafiken. Speciellt inte i mörker
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
VBP gör att bussarna som går på linjerna 639, 686 och 676 ligger allra först i prioriteringslistan. Dessutom används bussarna som till vardags rullar på 639 och 686 även på en mängd andra linjer på sina väldigt blandade omlopp, så det krävs plexiglas på väldigt många röda bussar i trafikområdet.slaeshjag skrev:Nobina verkar köra stenhårt på det. I måndags förra veckan hade någon enstaka vagn på 639 plexi. Nu känns det som att alla har det, oavsett modell på buss
I övrigt är det rätt underhållande att man i övriga länet, även ur innerstadsperspektivet, för att få reda på vad som händer, nu själv måste börja vända blicken mot den annars bortglömda undanskuffade 639:an, som man vanligtvis inte vill uppmärksamma.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Just nu är det reducerad trafik på linjerna 1, 2 och 4 enligt SL:s trafik information.
På expressen.se hittar jag rubriken "SL-bussar stoppade - kritik mot coronaskydd". Länken leder till en sida med direktrapportering som fylls på kontinuerligt. Jag hittade ingen relevant text där.
På expressen.se hittar jag rubriken "SL-bussar stoppade - kritik mot coronaskydd". Länken leder till en sida med direktrapportering som fylls på kontinuerligt. Jag hittade ingen relevant text där.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
https://www.dn.se/sthlm/skyddsstopp-pa- ... stockholm/LÅ1 skrev:Just nu är det reducerad trafik på linjerna 1, 2 och 4 enligt SL:s trafik information.
På expressen.se hittar jag rubriken "SL-bussar stoppade - kritik mot coronaskydd". Länken leder till en sida med direktrapportering som fylls på kontinuerligt. Jag hittade ingen relevant text där.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Och nu: "Skyddsstopp på bussar i Stockholm hävt"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
"Fritt fram att gå på fram" på bussarna i Östgötatrafiken.
Hur har det gått i SL-trafiken? Är det fortfarande skyddsstopp?
Har någon mer region börjat montera skyddsglas för förarna?
Hur har det gått i SL-trafiken? Är det fortfarande skyddsstopp?
Har någon mer region börjat montera skyddsglas för förarna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Nu är det innerstadens blåbusslinjer som ska få påstigning fram.
I måndags åkte jag med en 4:a och la märke till att det inte fanns något avspärrande plastband fram i bussen och att det fanns plexiglas vid vid förarplatsen. Så jag anade att det snart skulle bli påstigning fram. I dag är det dags!
SvT/Stockholm
SL
Det har varig tyst om förarnas kritik sedan skyddsstoppet hävdes.
I måndags åkte jag med en 4:a och la märke till att det inte fanns något avspärrande plastband fram i bussen och att det fanns plexiglas vid vid förarplatsen. Så jag anade att det snart skulle bli påstigning fram. I dag är det dags!
SvT/Stockholm
SL
Det har varig tyst om förarnas kritik sedan skyddsstoppet hävdes.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Det var tyst ett tag, nu är debatten igång igen.LÅ1 skrev:Nu är det innerstadens blåbusslinjer som ska få påstigning fram.
I måndags åkte jag med en 4:a och la märke till att det inte fanns något avspärrande plastband fram i bussen och att det fanns plexiglas vid vid förarplatsen. Så jag anade att det snart skulle bli påstigning fram. I dag är det dags!
SvT/Stockholm
SL
Det har varig tyst om förarnas kritik sedan skyddsstoppet hävdes.
https://www.dn.se/sthlm/bussforare-larm ... cksrisken/
https://www.dn.se/sthlm/oppositionen-kr ... r-stoppas/
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Nu finns det nya idéer om hur bussförarna ska skyddas från virus och samtidigt slippa reflexer från plexiglaset. "Polisen fixar säkrare vardag åt busschaufförer".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Frågan är hur man från början har godkänt att det är okej att köra runt med trafikosäkra fordon. Men det är väl som med lastbilar och döda vinkeln, några döda oskyddade trafikanter får man helt enkelt räkna med.LÅ1 skrev:Nu finns det nya idéer om hur bussförarna ska skyddas från virus och samtidigt slippa reflexer från plexiglaset. "Polisen fixar säkrare vardag åt busschaufförer".
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Nu försvinner plexiglasskydden vid förarplatserna i DL-bussarna.
"Nu slipper bussförarna skyddsglasen".
Äntligen säger jag. Men många butiker etc. har kvar olika skydd och skyltningar som handlar om riskminimering. Även handsprit är kvar på många ställen, även om det har liten betydelse för spridningen av coronaviruset, men tycks ha minska influensans spridning.
Hur har det varit på bussarna i övriga Sverige?
"Nu slipper bussförarna skyddsglasen".
Äntligen säger jag. Men många butiker etc. har kvar olika skydd och skyltningar som handlar om riskminimering. Även handsprit är kvar på många ställen, även om det har liten betydelse för spridningen av coronaviruset, men tycks ha minska influensans spridning.
Hur har det varit på bussarna i övriga Sverige?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Även om handsprit har liten betydelse för spridningen så är det i alla fall lite. En kombination av många små, enkla, åtgärder kan ofta ha en minst lika bra effekt som en enda stor åtgärd, men om de många små åtgärderna är enkla att implementera så får de större acceptans, och då gör det större verkan.LÅ1 skrev:Nu försvinner plexiglasskydden vid förarplatserna i DL-bussarna.
"Nu slipper bussförarna skyddsglasen".
Äntligen säger jag. Men många butiker etc. har kvar olika skydd och skyltningar som handlar om riskminimering. Även handsprit är kvar på många ställen, även om det har liten betydelse för spridningen av coronaviruset, men tycks ha minska influensans spridning.
Hur har det varit på bussarna i övriga Sverige?
Tyvärr verkar den binära uppfattningen om att det endast finns en enda lösning för varje problem sprida sig i samhället och i debatten, vilket inte sällan resulterar i argument som "nån gjorde så men blev ändå drabbad" för att avfärda en lösning, metod eller åtgärd.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 5916
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Bussförarna förtjänar ett bättre skydd mot både droppsmitta och väder och vind än de har nu. Egentligen förstår jag inte varför inte förarplatsen är helt avskild från passagerarkupén. Öppna förarplatser hade man ju tidigare inom spårvägen, men det förekommer väl knappast längre (reservation - vet inte hur det är med M29 Gbg). Det är väl en fråga om pengar, förstås.LÅ1 skrev:Nu försvinner plexiglasskydden vid förarplatserna i DL-bussarna.
"Nu slipper bussförarna skyddsglasen".
Äntligen säger jag. Men många butiker etc. har kvar olika skydd och skyltningar som handlar om riskminimering. Även handsprit är kvar på många ställen, även om det har liten betydelse för spridningen av coronaviruset, men tycks ha minska influensans spridning.
Hur har det varit på bussarna i övriga Sverige?
Fasta skydd mot droppsmitta i andra lokaler kan vi diskutera i coronatråden, om behov finnes. Däremot vill jag påpeka att en god handhygien iofs. alltid är bra men förutsätter inte alltid alkoholdesinfektion. Det är heller ingen skillnad mellan coronavirus och influensavirus när det gäller handspritens effekt (mot calicivirus - vinterkräkan - har alkohol däremot mycket begränsad effekt). Hur stor betydelse handhygienen har för att motverka smittspridning generellt beror på virusbelastningen i den aktuella miljön, inte vilket typ av virussmitta som förekommer. Luftvägsinfektionen sprids i huvudsak ändå inte via kontaktsmitta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Man skulle ha investerat i plexiglas i början av förra året; aldrig har något köpts in för så mycket pengar som inte visat sig fungera.
Bra att de äntligen börjar tas bort.
https://www.bloombergquint.com/business ... stop-covid
Bra att de äntligen börjar tas bort.
https://www.bloombergquint.com/business ... stop-covid
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 5916
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Lösningen kanske inte var den rätta. Men problemet kvarstår alltjämt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Egentligen är problemet ganska enkelt att lösa. Bygg en hytt för föraren och använde den främre av de två dörrhalvorna åt endast föraren.
Dock bör man ju även samtidigt se till att påstigning är tillåtet i alla dörrar och att maskiner för biljettkontroll finns vid alla dörrar.
Här ett exempel från Łódź, Polen, i juli 2019...
I en gammal Düwag-ledvagn GT8NF (506 med ursprung i Mannheim) ser det ut såhär...
Man har helt enkelt satt en dörr i linje med främre dörrparets mittstolpe och på- och av-stigning kan då endast ske i den bakre dörrhalvan.
Detta utförande är vanlig på många håll i bl.a Polen och man kan på sommaren se att föraren ofta kör med den främre dörren öppen, då det blir varmt i hytten.
Här ser vi en Düwagledvagn GT6 (1072 med ursprung i Mannheim som 425) som kör med öppen dörr. Man ser även här väggen/dörren mot passageraravdelningen.
Även moderniserade och orginalvagnar från Konstal har samma lösning.
Här Konstal 805NaND 1702, där vi ser skiljeväggen tydligt.
Här Konstal 805Na,även här syns väggen i dörren ganska bra.
Moderna nya vagnar och moderna ombyggen i Polen får ju självklart en mer anpassad och välbyggd hytt.
Som tex denna Duewag Ptm (Tramwaje Śląskie 908 med ursprung i Frankfurt a M Pt 667).
Samma idéer går naturligtvis att applicera på både gamla och nya bussar, men framför allt bör man ju se till att det även i svensk kollektivtrafik går att stiga på och av i alla dörrar.
Dock bör man ju även samtidigt se till att påstigning är tillåtet i alla dörrar och att maskiner för biljettkontroll finns vid alla dörrar.
Här ett exempel från Łódź, Polen, i juli 2019...
I en gammal Düwag-ledvagn GT8NF (506 med ursprung i Mannheim) ser det ut såhär...
Man har helt enkelt satt en dörr i linje med främre dörrparets mittstolpe och på- och av-stigning kan då endast ske i den bakre dörrhalvan.
Detta utförande är vanlig på många håll i bl.a Polen och man kan på sommaren se att föraren ofta kör med den främre dörren öppen, då det blir varmt i hytten.
Här ser vi en Düwagledvagn GT6 (1072 med ursprung i Mannheim som 425) som kör med öppen dörr. Man ser även här väggen/dörren mot passageraravdelningen.
Även moderniserade och orginalvagnar från Konstal har samma lösning.
Här Konstal 805NaND 1702, där vi ser skiljeväggen tydligt.
Här Konstal 805Na,även här syns väggen i dörren ganska bra.
Moderna nya vagnar och moderna ombyggen i Polen får ju självklart en mer anpassad och välbyggd hytt.
Som tex denna Duewag Ptm (Tramwaje Śląskie 908 med ursprung i Frankfurt a M Pt 667).
Samma idéer går naturligtvis att applicera på både gamla och nya bussar, men framför allt bör man ju se till att det även i svensk kollektivtrafik går att stiga på och av i alla dörrar.