Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av Odd »

Riksbanken har nyligen annonserat att man trycker upp nya pengar som skall slussas ut och rädda svenska företag som försätts i en knepig situation idag.

Det är väl knappast någon tvekan om att Coronautbrottet skapar en grund för djup lågkonjunktur i hela världen, en situation som förmodligen inte kan lösas allt för lätt. Det är nog inte heller någon tveksamhet om att de flesta länder med en egen valuta kommer att trycka nya pengar till inhemska projekt och för att stärka exportkraften.

Vore då inte detta ett gyllene tillfälle att starta upp ett nytt industriprojekt, att bygga riktiga snabbtågsjärnvägar mellan Stockholm, Oslo, Göteborg, Helsingborg, Luleå och stationer däremellan, och lite upprustning av småbanor för att göra det lättare att bo ute i landet? Finansieringen av dessa projekt kommer i stort sett kunna självfinansieras om man bara ställer rätt krav att det är svenska företag som skall stå för merparten av byggnation, teknik och rullande materiel, något som skulle göra det möjligt att låta Sverige bli en industrination igen.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av TKO »

Odd borde bli infrastrukturminister!
(Jag tror du tidigare varit med i partiet - eller åtminstone sympatisör)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Riksbanken har nyligen annonserat att man trycker upp nya pengar som skall slussas ut och rädda svenska företag som försätts i en knepig situation idag.

Det är väl knappast någon tvekan om att Coronautbrottet skapar en grund för djup lågkonjunktur i hela världen, en situation som förmodligen inte kan lösas allt för lätt. Det är nog inte heller någon tveksamhet om att de flesta länder med en egen valuta kommer att trycka nya pengar till inhemska projekt och för att stärka exportkraften.

Vore då inte detta ett gyllene tillfälle att starta upp ett nytt industriprojekt, att bygga riktiga snabbtågsjärnvägar mellan Stockholm, Oslo, Göteborg, Helsingborg, Luleå och stationer däremellan, och lite upprustning av småbanor för att göra det lättare att bo ute i landet? Finansieringen av dessa projekt kommer i stort sett kunna självfinansieras om man bara ställer rätt krav att det är svenska företag som skall stå för merparten av byggnation, teknik och rullande materiel, något som skulle göra det möjligt att låta Sverige bli en industrination igen.
En lika vacker som omöjlig tanke. Det går inte att ställa på krav på "att det är svenska företag som skall stå för merparten av byggnation, teknik och rullande materiel". Dessutom finns ingen sådan tillverkning kvar i Sverige längre, det finns inget kunnande.

Men det är klart att man likt Vladimir Vladimirovitj kan hoppas på att covid-19-pandemin får EU att falla sönder. Med Åkesson vid makten kanske vi sedan får se en "förändring på riktigt".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av TKO »

Att BYGGA höghastighetsbanor är inte precis raketvetenskap - det är mycket grävmaskiner som skyfflar massor. Och där lär i stort sett alla pengar hamna hos svenska småföretag - även om huvudentreprenaden går till HochTief. Så nog kommer ett sådant investeringsprogram i stor utsträckning gynna Sverige!

upplyser
Thomas K Ohlsson
byggnadsingenjör och projektledare emiritus
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Att BYGGA höghastighetsbanor är inte precis raketvetenskap - det är mycket grävmaskiner som skyfflar massor. Och där lär i stort sett alla pengar hamna hos svenska småföretag - även om huvudentreprenaden går till HochTief. Så nog kommer ett sådant investeringsprogram i stor utsträckning gynna Sverige!

upplyser
Thomas K Ohlsson
byggnadsingenjör och projektledare emiritus
Säkert! Anläggningsentreprenader är ju ingenjörns specialområde. Det är bara det att man inte kan ställa kravet att jobben bara ska gå till svenska företag. Det var själva underbyggnaden det. Sedan har vi ju spår - finns ingen spårtillverkare kvar i Sverige. El, tele, signal - finns ingen tillverkare kvar i Sverige. Rullande materiel - finns ingen tillverkare kvar i Sverige.

Lägger man entreprenaden på Skanska, kanske de beställer stålbroar i Kina.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av TKO »

Ja men det är ändå småpotatis i sammanhanget. Visst kan det bli några stålbroar från Kina men ännu fler betongviadukter - och betong vill man inte köra längre än några kilometer både av kostnads- och kvalitetsskäl.
Räler? Köper man förmodligen från Österrike, men syllarna kommer med största sannolikhet från inhemsk tillverkning - har låg värde/vikt-kvot och därför vill man inte ha onödigt höga transportkostnader.
Signaler? Finns fortfarande ett stort konstruktionskontor på Liljeholmskajen, och den stora kostnaden är installationen - som av naturliga skäl måste ske i Sverige.

Det 'Odd' föreslår är ett exemplariskt 'New Deal'-projekt - släng in lite pengar till musiker och bildkonstnärer så är vi uppe i TVA-klass!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Ja men det är ändå småpotatis i sammanhanget. Visst kan det bli några stålbroar från Kina men ännu fler betongviadukter - och betong vill man inte köra längre än några kilometer både av kostnads- och kvalitetsskäl.
Räler? Köper man förmodligen från Österrike, men syllarna kommer med största sannolikhet från inhemsk tillverkning - har låg värde/vikt-kvot och därför vill man inte ha onödigt höga transportkostnader.
Signaler? Finns fortfarande ett stort konstruktionskontor på Liljeholmskajen, och den stora kostnaden är installationen - som av naturliga skäl måste ske i Sverige.

Det 'Odd' föreslår är ett exemplariskt 'New Deal'-projekt - släng in lite pengar till musiker och bildkonstnärer så är vi uppe i TVA-klass!

/TKO
Jag antar att ingenjörn skämtar. Betong blandar man lokalt, men varifrån kommer cementen? Att rälsmaterielen inte kan tillverkas i Sverige är vi överens om. ETS kan givetvis inte lösas av något "konstruktionskontor på Liljeholmskajen" utan det blir Alstom eller Hitachi som får leverera det. Den rullande materielen berörs inte alls ser jag. Eftersom det är fantasiprodukten "höghastighetståg" som är uppe och steppar igen ser jag, så krävs en ny generation av detta. Siemens, Alstom eller (hemska tanke) CAF!

Sedan har vi finansieringen. Man trycker inte upp 500 miljarder ostraffat. Då får man nog tänka ut något i stil med dr. Hjalmar Schachts MEFO-sedlar. Men den kinesiska kommunistdiktaturen är nog mer än villig att "slänga in lite pengar." Fast kanske inte just nu: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... naagerande
Och det där med blommor och dans - det kan man i Kina.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av TKO »

Eftersom jag är lite upptagen ger jag ett kort svar:
Slite eller Skövde!

god natt önskar
Thomas K Ohlsson
(cementexpert)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Eftersom jag är lite upptagen ger jag ett kort svar:
Slite eller Skövde!

god natt önskar
Thomas K Ohlsson
(cementexpert)
Heidelberg Cement? Ja, visserligen har de lyckats skaffa sig nästan en monopolställning i Sverige, men helt ensamma i Europa är de ju inte.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av TKO »

Visst importeras det en del cement till Sverige - men det är en försvinnande liten andel av konsumtionen.

För övrigt kan jag meddela att det jag lite slarvigt kallade "konstruktionskontoret på Liljeholmskajen" är ett av Bombardiers stödjepunkter i Europa inom signalteknik. Vad firman heter i morgon är svårt att veta - men jag tror inte man gör sej av med den kompetensen oavsett vem som är ägare!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nya industriprojekt? Snabbtåg Sverige?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Visst importeras det en del cement till Sverige - men det är en försvinnande liten andel av konsumtionen.

För övrigt kan jag meddela att det jag lite slarvigt kallade "konstruktionskontoret på Liljeholmskajen" är ett av Bombardiers stödjepunkter i Europa inom signalteknik. Vad firman heter i morgon är svårt att veta - men jag tror inte man gör sej av med den kompetensen oavsett vem som är ägare!

/TKO
Det är riktigt att Bombardier har ett antal etableringar i Sverige - de följde väl med över från ABB-tiden. Men när Alstom tar över Bombardier och Hitachi tar över (huvuddelen av) ABB så kan man ju undra. I alla händelser finns inga möjligheter att begära att entreprenaderna ska gå till svenska företag, även om man naturligtvis får nedsippringseffekter.

Under alla förhållanden ska vi först genomlida italienska sjukan. Först om ett par år kan vi överblicka konsekvenserna av denna - ungefär som efter 1920!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar