Sida 1 av 1
utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: fredag 13 mars 2020 13:56
av evp
Saltsjöbanan är en mestadels enkelspårig bana som går från Slussen till Saltsjöbaden. 18 km lång, varav 2 km dubbelspår, resten enkel. 18 stationer (se bild under länk nedan). Nu planeras två nya mötesplatser (Fisksätra och Tattby) som ska möjliggöra utökning av turtätheten från 20 min till 12 minuters trafik. Vagnarna är från 70-talen, har gått 3,1 miljoner km i snitt. Mindre störningar händer dagligen med 20-min trafiken, framförallt under högtrafik.
Tror ni på 12-minuters trafik med
stopp vid alla stationer med ovanstående upplägg? (se simuleringstabell under länk nedan) Finns någon marginal för störningar i tabellen?
Linjebana med enkelspår, dubbelspår och mötesplatser (rött= befintligt, blått = tillkommande):
https://www.flickr.com/photos/187403226 ... ed-public/
Tabell simulering 12-minuterstrafik:
https://www.flickr.com/photos/187403226 ... ed-public/
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: fredag 13 mars 2020 16:04
av TKO
Varifrån kommer den "simulerade" tidtabellen?
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: fredag 13 mars 2020 16:28
av evp
TKO skrev:Varifrån kommer den "simulerade" tidtabellen?
undrar
Thomas K Ohlsson
Den kommer från Trafikförvaltningen.
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: fredag 13 mars 2020 16:56
av TKO
Tack!
/TKO
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: fredag 13 mars 2020 18:02
av evp
TKO skrev:Tack!
/TKO
Du har inte möjligtvis lite mer reflektion kring min fråga?

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: söndag 15 mars 2020 11:42
av Lars_L
Jag hör ju till dem som föreslagit ett sådant upplägg, men det var istället för deras förslag på 6/7-minuterstrafik som definitivt hade blivit för störningskänsligt. En tanke har ju dock också varit att man upprustar banan. Visst finns det risk med gammal vagnpark - men det problemet har man ju oavsett. På Lidingö klarade man ju att upprätthålla 10-minuterstrafik med en vagnpark från 1940-talet.
Ser väl alltså inte egentligen att 12-minuterstrafik ska behöva orsaka problem. Marginalerna blir ju inte så mycket mindre. Men det är klart att det kan vara bra med mer förebyggande underhåll.
Traditionellt har ju lokalbanorna klarat av mycket bra med hög turtäthet och få mötesspår. Sedan är det förstås alltid bättre ju fler mötesspår man har.
På en bana som Saltsjöbanan är det ju också ganska lätt att ”tura om” ifall det blir en störning och då klara av ev avlösningar på annat ställe för att få personal tillbaka på rätt tur.
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: torsdag 20 oktober 2022 23:44
av Enceladus
Saltsjöbanan ersätts med bussar 2023-2024
Region Stockholm skrev:Den 1 januari stängs Saltsjöbanan av ända fram till våren 2024. Bland annat ska trafikförvaltningen/SL bygga dubbelspår i Tattby och Fisksätra för att tågen ska kunna gå i tätare trafik. Under avstängningen kan du som resenär välja mellan fyra busslinjer.
Saltsjöbanan är Stockholms tyngsta matarbana. Borde det inte införas 12-minuterstrafik
under hela dagen? Det är förhållandevis billigt att utöka trafiken utanför rusningen, och kapaciteten kan anpassas genom varierad tåglängd istället för turtäthet. Det är faktiskt så SL gjorde med tunnelbanan en gång i tiden.
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: fredag 21 oktober 2022 1:41
av Joakim W
Enceladus skrev: ↑torsdag 20 oktober 2022 23:44
Saltsjöbanan ersätts med bussar 2023-2024
Region Stockholm skrev:Den 1 januari stängs Saltsjöbanan av ända fram till våren 2024. Bland annat ska trafikförvaltningen/SL bygga dubbelspår i Tattby och Fisksätra för att tågen ska kunna gå i tätare trafik. Under avstängningen kan du som resenär välja mellan fyra busslinjer.
Saltsjöbanan är Stockholms tyngsta matarbana. Borde det inte införas 12-minuterstrafik
under hela dagen? Det är förhållandevis billigt att utöka trafiken utanför rusningen, och kapaciteten kan anpassas genom varierad tåglängd istället för turtäthet. Det är faktiskt så SL gjorde med tunnelbanan en gång i tiden.
Stora frågan tycker jag är, varför krävs det 14 månaders avstängning för dessa arbeten?
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: måndag 09 januari 2023 16:21
av twr
Joakim W skrev: ↑fredag 21 oktober 2022 1:41
Enceladus skrev: ↑torsdag 20 oktober 2022 23:44
Saltsjöbanan ersätts med bussar 2023-2024
Region Stockholm skrev:Den 1 januari stängs Saltsjöbanan av ända fram till våren 2024. Bland annat ska trafikförvaltningen/SL bygga dubbelspår i Tattby och Fisksätra för att tågen ska kunna gå i tätare trafik. Under avstängningen kan du som resenär välja mellan fyra busslinjer.
Saltsjöbanan är Stockholms tyngsta matarbana. Borde det inte införas 12-minuterstrafik
under hela dagen? Det är förhållandevis billigt att utöka trafiken utanför rusningen, och kapaciteten kan anpassas genom varierad tåglängd istället för turtäthet. Det är faktiskt så SL gjorde med tunnelbanan en gång i tiden.
Stora frågan tycker jag är, varför krävs det 14 månaders avstängning för dessa arbeten?
Nu har avstängningen inletts. Har byggena påbörjats?
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: måndag 09 januari 2023 18:29
av daniel_s
Det är många olika arbeten som ska utföras, varav bara vissa är till nytta för SL:s trafikanter. Man har nu börjat med de arbeten som inte är det…
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: lördag 14 januari 2023 20:01
av antonlidstrom71
I Sickla är spår och kontaktledning borttagen.
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: lördag 14 januari 2023 20:41
av daniel_s
antonlidstrom71 skrev: ↑lördag 14 januari 2023 20:01
I Sickla är spår och kontaktledning borttagen.
Ja gatuviadukten över banan ("Sickla bro") ska byggas om och detta föranleder spårsänkning m m.
Även mellan Nacka och Saltsjö-Järla håller anläggningen på att avlägsnas och detta för ett annat stort gatuarbete.
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: söndag 15 januari 2023 11:46
av Odd
Detta är väl ett utmärkt tillfälle att få till ett dubbelspår mellan Storängen och Saltsjö Järla?
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: söndag 15 januari 2023 12:26
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev: ↑lördag 14 januari 2023 20:41
antonlidstrom71 skrev: ↑lördag 14 januari 2023 20:01
I Sickla är spår och kontaktledning borttagen.
Ja gatuviadukten över banan ("Sickla bro") ska byggas om och detta föranleder spårsänkning m m.
Även mellan Nacka och Saltsjö-Järla håller anläggningen på att avlägsnas och detta för ett annat stort gatuarbete.
Jag plockar fram mina gamla bilder från del tiden allt var nytt och jag själv åkte kollektivt. Numera blir jag mest irriterad övr alla kroksvängar som måste göras på Värmdövägen (jag vägrar att köra på den vidriga motorvägen) när jag är påväg ut till Gustavsberg med skotern för att dricka kaffe på Tornkaféet därstädes.
Om jag förstår det rätt är det bron till höger i bild, som går över SB, som ska rivas och ersättas med en ny.
Här en närbild.

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: söndag 15 januari 2023 12:29
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev: ↑söndag 15 januari 2023 11:46
Detta är väl ett utmärkt tillfälle att få till ett dubbelspår mellan Storängen och Saltsjö Järla?
Och hur går det med
Saltsjöbanans upphöjning ?
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: söndag 15 januari 2023 16:12
av daniel_s
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 15 januari 2023 12:26
Om jag förstår det rätt är det bron till höger i bild, som går över SB, som ska rivas och ersättas med en ny.
Stämmer!
Observera killen som står och väntar på tåget. Han får nog vänta länge!

- 2FC8450A-A1D5-4C33-A1AF-28FF3373830A.jpeg (205.15 KiB) Visad 766 gånger
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: söndag 15 januari 2023 16:43
av dr Cassandra Nojdh
Tack för aktuell bild, Daniel. Skotern står avställd för vintern nu, så jag tar mig inte till platsen själv fn.
Ja, det har verkligen hänt en del mellan de två bilderna.
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: torsdag 19 januari 2023 10:08
av Pluppiplopp
Varför har/får inte Slussen en dubbelspårig station?
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: torsdag 19 januari 2023 13:41
av twr
Pluppiplopp skrev: ↑torsdag 19 januari 2023 10:08
Varför har/får inte Slussen en dubbelspårig station?
Den nya station som byggs i Slussen kommer att ha två spår och en mittplattform.
Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?
Postat: torsdag 19 januari 2023 13:56
av Pluppiplopp
twr skrev: ↑torsdag 19 januari 2023 13:41
Pluppiplopp skrev: ↑torsdag 19 januari 2023 10:08
Varför har/får inte Slussen en dubbelspårig station?
Den nya station som byggs i Slussen kommer att ha två spår och en mittplattform.
Ah, såg inte ut så på kartan som evp visade.