utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
evp
Inlägg: 6
Blev medlem: lördag 09 november 2019 11:37

utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av evp »

Saltsjöbanan är en mestadels enkelspårig bana som går från Slussen till Saltsjöbaden. 18 km lång, varav 2 km dubbelspår, resten enkel. 18 stationer (se bild under länk nedan). Nu planeras två nya mötesplatser (Fisksätra och Tattby) som ska möjliggöra utökning av turtätheten från 20 min till 12 minuters trafik. Vagnarna är från 70-talen, har gått 3,1 miljoner km i snitt. Mindre störningar händer dagligen med 20-min trafiken, framförallt under högtrafik. 

Tror ni på 12-minuters trafik med stopp vid alla stationer med ovanstående upplägg? (se simuleringstabell under länk nedan) Finns någon marginal för störningar i tabellen?

Linjebana med enkelspår, dubbelspår och mötesplatser (rött= befintligt, blått = tillkommande):
https://www.flickr.com/photos/187403226 ... ed-public/

Tabell simulering 12-minuterstrafik:
https://www.flickr.com/photos/187403226 ... ed-public/
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av TKO »

Varifrån kommer den "simulerade" tidtabellen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
evp
Inlägg: 6
Blev medlem: lördag 09 november 2019 11:37

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av evp »

TKO skrev:Varifrån kommer den "simulerade" tidtabellen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Den kommer från Trafikförvaltningen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av TKO »

Tack!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
evp
Inlägg: 6
Blev medlem: lördag 09 november 2019 11:37

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av evp »

TKO skrev:Tack!
/TKO
Du har inte möjligtvis lite mer reflektion kring min fråga? :)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av Lars_L »

Jag hör ju till dem som föreslagit ett sådant upplägg, men det var istället för deras förslag på 6/7-minuterstrafik som definitivt hade blivit för störningskänsligt. En tanke har ju dock också varit att man upprustar banan. Visst finns det risk med gammal vagnpark - men det problemet har man ju oavsett. På Lidingö klarade man ju att upprätthålla 10-minuterstrafik med en vagnpark från 1940-talet.

Ser väl alltså inte egentligen att 12-minuterstrafik ska behöva orsaka problem. Marginalerna blir ju inte så mycket mindre. Men det är klart att det kan vara bra med mer förebyggande underhåll.

Traditionellt har ju lokalbanorna klarat av mycket bra med hög turtäthet och få mötesspår. Sedan är det förstås alltid bättre ju fler mötesspår man har.

På en bana som Saltsjöbanan är det ju också ganska lätt att ”tura om” ifall det blir en störning och då klara av ev avlösningar på annat ställe för att få personal tillbaka på rätt tur.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av Enceladus »

Saltsjöbanan ersätts med bussar 2023-2024
Region Stockholm skrev:Den 1 januari stängs Saltsjöbanan av ända fram till våren 2024. Bland annat ska trafikförvaltningen/SL bygga dubbelspår i Tattby och Fisksätra för att tågen ska kunna gå i tätare trafik. Under avstängningen kan du som resenär välja mellan fyra busslinjer.
Saltsjöbanan är Stockholms tyngsta matarbana. Borde det inte införas 12-minuterstrafik under hela dagen? Det är förhållandevis billigt att utöka trafiken utanför rusningen, och kapaciteten kan anpassas genom varierad tåglängd istället för turtäthet. Det är faktiskt så SL gjorde med tunnelbanan en gång i tiden.
Joakim W
Inlägg: 470
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: torsdag 20 oktober 2022 23:44 Saltsjöbanan ersätts med bussar 2023-2024
Region Stockholm skrev:Den 1 januari stängs Saltsjöbanan av ända fram till våren 2024. Bland annat ska trafikförvaltningen/SL bygga dubbelspår i Tattby och Fisksätra för att tågen ska kunna gå i tätare trafik. Under avstängningen kan du som resenär välja mellan fyra busslinjer.
Saltsjöbanan är Stockholms tyngsta matarbana. Borde det inte införas 12-minuterstrafik under hela dagen? Det är förhållandevis billigt att utöka trafiken utanför rusningen, och kapaciteten kan anpassas genom varierad tåglängd istället för turtäthet. Det är faktiskt så SL gjorde med tunnelbanan en gång i tiden.
Stora frågan tycker jag är, varför krävs det 14 månaders avstängning för dessa arbeten?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av twr »

Joakim W skrev: fredag 21 oktober 2022 1:41
Enceladus skrev: torsdag 20 oktober 2022 23:44 Saltsjöbanan ersätts med bussar 2023-2024
Region Stockholm skrev:Den 1 januari stängs Saltsjöbanan av ända fram till våren 2024. Bland annat ska trafikförvaltningen/SL bygga dubbelspår i Tattby och Fisksätra för att tågen ska kunna gå i tätare trafik. Under avstängningen kan du som resenär välja mellan fyra busslinjer.
Saltsjöbanan är Stockholms tyngsta matarbana. Borde det inte införas 12-minuterstrafik under hela dagen? Det är förhållandevis billigt att utöka trafiken utanför rusningen, och kapaciteten kan anpassas genom varierad tåglängd istället för turtäthet. Det är faktiskt så SL gjorde med tunnelbanan en gång i tiden.
Stora frågan tycker jag är, varför krävs det 14 månaders avstängning för dessa arbeten?
Nu har avstängningen inletts. Har byggena påbörjats?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av daniel_s »

Det är många olika arbeten som ska utföras, varav bara vissa är till nytta för SL:s trafikanter. Man har nu börjat med de arbeten som inte är det…
antonlidstrom71
Inlägg: 42
Blev medlem: söndag 30 september 2018 8:38

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av antonlidstrom71 »

I Sickla är spår och kontaktledning borttagen.
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av daniel_s »

antonlidstrom71 skrev: lördag 14 januari 2023 20:01 I Sickla är spår och kontaktledning borttagen.
Ja gatuviadukten över banan ("Sickla bro") ska byggas om och detta föranleder spårsänkning m m.

Även mellan Nacka och Saltsjö-Järla håller anläggningen på att avlägsnas och detta för ett annat stort gatuarbete.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av Odd »

Detta är väl ett utmärkt tillfälle att få till ett dubbelspår mellan Storängen och Saltsjö Järla?
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: lördag 14 januari 2023 20:41
antonlidstrom71 skrev: lördag 14 januari 2023 20:01 I Sickla är spår och kontaktledning borttagen.
Ja gatuviadukten över banan ("Sickla bro") ska byggas om och detta föranleder spårsänkning m m.

Även mellan Nacka och Saltsjö-Järla håller anläggningen på att avlägsnas och detta för ett annat stort gatuarbete.
Jag plockar fram mina gamla bilder från del tiden allt var nytt och jag själv åkte kollektivt. Numera blir jag mest irriterad övr alla kroksvängar som måste göras på Värmdövägen (jag vägrar att köra på den vidriga motorvägen) när jag är påväg ut till Gustavsberg med skotern för att dricka kaffe på Tornkaféet därstädes.

Om jag förstår det rätt är det bron till höger i bild, som går över SB, som ska rivas och ersättas med en ny.
Bild

Här en närbild.
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: söndag 15 januari 2023 11:46 Detta är väl ett utmärkt tillfälle att få till ett dubbelspår mellan Storängen och Saltsjö Järla?
Och hur går det med Saltsjöbanans upphöjning ?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 15 januari 2023 12:26 Om jag förstår det rätt är det bron till höger i bild, som går över SB, som ska rivas och ersättas med en ny.
Bild
Stämmer!

Observera killen som står och väntar på tåget. Han får nog vänta länge!
2FC8450A-A1D5-4C33-A1AF-28FF3373830A.jpeg
2FC8450A-A1D5-4C33-A1AF-28FF3373830A.jpeg (205.15 KiB) Visad 609 gånger
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Tack för aktuell bild, Daniel. Skotern står avställd för vintern nu, så jag tar mig inte till platsen själv fn.

Ja, det har verkligen hänt en del mellan de två bilderna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av Pluppiplopp »

Varför har/får inte Slussen en dubbelspårig station?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av twr »

Pluppiplopp skrev: torsdag 19 januari 2023 10:08 Varför har/får inte Slussen en dubbelspårig station?
Den nya station som byggs i Slussen kommer att ha två spår och en mittplattform.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: utökad turtäthet Saltsjöbanan - kommer detta funka?

Inlägg av Pluppiplopp »

twr skrev: torsdag 19 januari 2023 13:41
Pluppiplopp skrev: torsdag 19 januari 2023 10:08 Varför har/får inte Slussen en dubbelspårig station?
Den nya station som byggs i Slussen kommer att ha två spår och en mittplattform.
Ah, såg inte ut så på kartan som evp visade.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Skriv svar