Resandet på SL:s linje 160 - Den oändliga historien...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Resandet på SL:s linje 160 - Den oändliga historien...

Inlägg av TKO »

Denna diskussion intresserar förmodligen enbart två skribenter på detta forum, så jag har full förståelse för om de flesta forumläsare hoppar över tråden!
Möjligen kan det finnas ett allmänintresse att se detta som en metodologisk fråga - hur skall vi värdera de siffror som olika skribenter svänger sej med i sin argumentation...

Det började så här:
TKO skrev: Den som är intresserad av räkneexempel kan fortsätta med dessa:
Linje 6 (i Göteborg) är cirka 25 km lång. Det ger då 2400 resenärer per kilometer och dag.
och ni anade nog vad som komma skall...
Linje 160 i Årsta är cirka 4 km lång. Med cirka 17000 påstigande per vardag ger det 4250 resenärer per kilometer och dag.
/TKO
Mot detta kom en invändning:
Enceladus skrev:Den återstående delen av linje 160 som är cirka 4 km lång har inga 17 000 påstigande per vardag. För cirka 10 år sedan hade linjen 11 000 påstigande per vardag. Lejonparten av tillväxten skedde på sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg, vilken ju inte längre tillhör linje 160. Linjen har väl på sin höjd 13 000 påstigande per vardag, och även denna uppskattning kan visa sig vara för optimistisk när Trafikförvaltningen publicerar innevarande års resandestatistik.
Varpå jag påstog:
TKO skrev:För 4 år sedan hade linje 160 över 17 000 påstigande, jag har statistik för varje hållplats så jag vet - till skillnad från andra verkar det som - vad jag talar om.
Dock missade att korrigera för att sträckan Årstaberg-Liljeholmen inte längre trafikeras. Därför bör resandet minskas med 2 000. Samtidigt kan det ju tänkas att resandet ökat sedan 2016...
Vad signaturen 'Enceladus' fått sina siffror från vet jag inte.
/TKO
Ännu en invändning:
Enceladus skrev:Statistik för varje hållplats ger ingen information om åt vilket håll resenärer från Årstaberg tar vägen. Men låt oss ta denna diskussion i en annan tråd!
Och här är den tråden!

Eftersom den statistik jag har framför mej (excelark från SL upprättade 2006-03-02) visar antalet påstigande resenärer vid varje hållplats och i varje riktning så ger den en utmärkt bild av "åt vilket håll resenärer från Årstaberg tar vägen"!

Årstaberg mot Gullmarsplan: 1702 påstigande per dag
Årstaberg mot Liljeholmen: 300 påstigande per dag

Om signaturen "Enceladus" har några invändningar mot dessa siffror är det dags att komma med någon form av belägg för dessa...

Varsågod nästa!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Resandet på SL:s linje 160 - Den oändliga historien...

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Eftersom den statistik jag har framför mej (excelark från SL upprättade 2006-03-02) visar antalet påstigande resenärer vid varje hållplats och i varje riktning så ger den en utmärkt bild av "åt vilket håll resenärer från Årstaberg tar vägen"!
Är dessa uppgifter fortfarande relevanta efter alla förändringar som har skett i trafiken sedan dess?

Jag gjorde en rimlig uppskattning av antalet påstigande på linje 145 och tog sedan bort dessa från linje 160. Om vi tittar på trafikutbudet så är det troligt att linje 145 inte har färre påstigande än linje 181. Båda linjerna har samma karaktär - de trafikförsörjer ett bostadsområde som ligger mellan två knutpunkter.

Enligt skriften om Stockholms busstrafik som trådstarten länkar till hade linje 181 för cirka 10 år sedan 4 000 påstigande per vardag. Eftersom Sköndal inte har någon närliggande Tvärbana som ständigt får ökad trafik är det inte heller sannolikt att resandet har minskat på den linjen. Därför kan vi anta att även linje 145 har minst 4 000 påstigande per vardag.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Resandet på SL:s linje 160 - Den oändliga historien...

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Eftersom den statistik jag har framför mej (excelark från SL upprättade 2006-03-02) visar antalet påstigande resenärer vid varje hållplats och i varje riktning så ger den en utmärkt bild av "åt vilket håll resenärer från Årstaberg tar vägen"!
Är dessa uppgifter fortfarande relevanta efter alla förändringar som har skett i trafiken sedan dess?

Jag gjorde en rimlig uppskattning av antalet påstigande på linje 145 och tog sedan bort dessa från linje 160. Om vi tittar på trafikutbudet så är det troligt att linje 145 inte har färre påstigande än linje 181. Båda linjerna har samma karaktär - de trafikförsörjer ett bostadsområde som ligger mellan två knutpunkter.

Enligt skriften om Stockholms busstrafik som trådstarten länkar till hade linje 181 för cirka 10 år sedan 4 000 påstigande per vardag. Eftersom Sköndal inte har någon närliggande Tvärbana som ständigt får ökad trafik är det inte heller sannolikt att resandet har minskat på den linjen. Därför kan vi anta att även linje 145 har minst 4 000 påstigande per vardag.
JA, i varje fall mer relevanta än några ytterst approximativa siffror i en skrift från 2011, vilket är den faktahänvisning signaturen "Enceladus" hittills har byggt sin argumentation på.

Jag förmodar att vi bägge inte vet hur resandet såg ut på linje 160 förra året, ej heller hur det ser ut idag. Jag utgår från följande:

- Resandet på linjedelen Gullmarsplan-Årstaberg är ungefär stort* lika idag som det var 2016.
- Resandet på linjedelen Årstaberg-Liljeholmen har ökat sedan 2016.
- Fram till december 2019 ökade därför det totala resandet på linje 160.
- Efter uppdelningen är resandet på linje 160 idag lika stort som resandet på linjedelen Gullmarsplan-Årstaberg var 2016.
- Jag vare sej bryr mej eller har någon aning om hur resandet på linje 181 ser ut!

Av detta finner jag att min uppskattning av resandet på linje 160 bygger på rimliga och väl underbyggda antaganden, medan signaturen "Enceladus" utgår från föråldrade och inte speciellt exakta uppgifter och sedan gissar!

*) Jag ser inga skäl till att resandet på linjedelen Gullmarsplan-Årstaberg har genomgått någon större förändring sedan 2016, men följande påverkande faktor bör tas med i bedömningen:

- Tätare trafik på Tvärbana kan ha medfört en viss överflyttning. (-)
- Tätare trafik på linje 160 kan ha medfört ökat lokalresande. (+)
- Inget större tillskott av nya bostäder influensområdet. (+/-)
- Engelska skolan har tillkommit, de flesta elever åker buss. (+)
- Ej genomgående trafik till Liljeholmen kan ha medfört att resenärer tar Tvärbanan från Valla eller Årstafältet. (-)
- Fortgående föryngring av befolkningen i Årsta leder till större resande. (+)

Jag gissar att sammantaget tar dessa faktorer ut varandra, möjligen har en mindre ökning av antalet resenärer skett.

Fast det går ju bra att gissa också!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Resandet på SL:s linje 160 - Den oändliga historien...

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:- Tätare trafik på linje 160 kan ha medfört ökat lokalresande. (+)
Det senaste årets trafikökning innebär blott att linje 160 har återfått sitt gamla trafikutbud i vardagarnas mellantrafik. Den totala trafiken är fortfarande betydligt glesare än tidigare. Beror de stora neddragningarna inte på minskat resande? Exempelvis hade linje 160 växlande 2/4-minuterstrafik i rusningen. Jämför med dagens trafikutbud...
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Resandet på SL:s linje 160 - Den oändliga historien...

Inlägg av tuc »

Eftersom den statistik jag har framför mej (excelark från SL upprättade 2006-03-02) visar antalet påstigande resenärer vid varje hållplats och i varje riktning så ger den en utmärkt bild av "åt vilket håll resenärer från Årstaberg tar vägen"!

2006 , det är ett bra tag sedan...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Resandet på SL:s linje 160 - Den oändliga historien...

Inlägg av TKO »

Jag menade 2016, ber om ursäkt för både min dumhet och mitt skrivfel!

ödmjukaste hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar