Sida 1 av 1

Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: söndag 08 mars 2020 23:49
av Enceladus
Nackabilisternas dom: Kollektivtrafiken håller inte måttet

Lokalblaskan "Mitt i" har frågat Nackabilister vad som skulle krävas för att välja bort bilen. "Tunnelbana till Boo" var ett av svaren.

Vad är det som gör att just tunnelbana till Boo är det som krävs? Restiden? Spårfaktorn? Den unika statusen?

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: söndag 08 mars 2020 23:53
av Odd
Oinsikt?

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 8:33
av Sio
Den personen som sa så bor väl i Boo.

Man får förmoda förmodar att vederbörande inte är intresserad av att åka buss, men tunnelbana kan accepteras.
Tunnelbana framför annan spårtrafik eftersom den är snabbare än spårvagnen, går oftare än pendeltåget och har bättre stationslägen i stan än lokalbanorna.

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 8:37
av Sio
Odd skrev:Oinsikt?
Vem är det som står för oinsikten?
Kan inte samhället ordna tunnelbana från Boo till stan åt bilisten som uttalar sig, så är det inget problem för honom, han har ju sin bil.

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 8:54
av Odd
Jag menar, oinsikten beror på att personerna i fråga endast känner till vad hen berörs av i detta nu.
När hen får insikt så kommer tunnelbana kanske vara en möjlig väg, av flera.

Men att säga att endast tunnelbana duger utan att kunna motivera varför, det är oinsikt.

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 12:03
av Enceladus
Odd skrev:Jag menar, oinsikten beror på att personerna i fråga endast känner till vad hen berörs av i detta nu.
När hen får insikt så kommer tunnelbana kanske vara en möjlig väg, av flera.

Men att säga att endast tunnelbana duger utan att kunna motivera varför, det är oinsikt.
Inköp av bil är den största kostnaden för att åka bil. Om någon ändå behöver bil för att åka vissa tider på dygnet så kan den personen lika gärna åka bil hela tiden. Bara tunnelbana har ett attraktivt trafikutbud under hela dygnet.

Jämför gärna kollektivtrafikandelen i tunnelbanans, pendeltågens och Roslagsbanans upptagningsområden. Trafikutbudet gör skillnad!

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 12:09
av TKO
Enceladus skrev:
Odd skrev:Jag menar, oinsikten beror på att personerna i fråga endast känner till vad hen berörs av i detta nu.
När hen får insikt så kommer tunnelbana kanske vara en möjlig väg, av flera.

Men att säga att endast tunnelbana duger utan att kunna motivera varför, det är oinsikt.
Inköp av bil är den största kostnaden för att åka bil. Om någon ändå behöver bil för att åka vissa tider på dygnet så kan den personen lika gärna åka bil hela tiden. Bara tunnelbana har ett attraktivt trafikutbud under hela dygnet.
Det är naturligtvis därför som pendeltågen rullar i stort sett tomma - de har ju inte ett "attraktivt trafikutbud under hela dygnet"!

/TKO

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 12:29
av Enceladus
TKO skrev:Det är naturligtvis därför som pendeltågen rullar i stort sett tomma - de har ju inte ett "attraktivt trafikutbud under hela dygnet"!
Det är därför pendeltågens upptagningsområden har en lägre kollektivtrafikandel än tunnelbanans upptagningsområden, även om skillnaden har minskat sedan 15-minuterstrafik infördes på kvällar och helger.

Det är klart att pendeltågslinjerna har fler resenärer än tunnelbanelinjerna eftersom de tidigare har större upptagningsområden, men det är ju andelen och inte antalet som är relevant här!

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 13:38
av TKO
Enceladus skrev:
TKO skrev:Det är naturligtvis därför som pendeltågen rullar i stort sett tomma - de har ju inte ett "attraktivt trafikutbud under hela dygnet"!
Det är därför pendeltågens upptagningsområden har en lägre kollektivtrafikandel än tunnelbanans upptagningsområden, även om skillnaden har minskat sedan 15-minuterstrafik infördes på kvällar och helger.

Det är klart att pendeltågslinjerna har fler resenärer än tunnelbanelinjerna eftersom de tidigare har större upptagningsområden, men det är ju andelen och inte antalet som är relevant här!
För den genomsnittlige pendlaren - vare sej denne bor i Boo eller Bro - är förekomsten av "natttrafik" helt utan betydelse både för val av färdsätt vid arbetsresor och beslut om inköp av personbil. Det är bara i en alldeles särskild rymd denna fråga är den allt överskuggande...

Dessutom är inte resor med personbil något alternativ för den laglydige när det gäller nattliga hemresor - det fattar väl vem som helst?!?!?!

/TKO

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 13:45
av TKO
Enceladus skrev:Nackabilisternas dom: Kollektivtrafiken håller inte måttet

Lokalblaskan "Mitt i" har frågat Nackabilister vad som skulle krävas för att välja bort bilen. "Tunnelbana till Boo" var ett av svaren.

Vad är det som gör att just tunnelbana till Boo är det som krävs? Restiden? Spårfaktorn? Den unika statusen?
Forumets egen "Bagdad Bob" slår till igen med ett mycket selektivt referat!

Två av de tre svar som citeras i artikeln handlar inte alls om tunnelbana utan om förbättrad busstrafik.
Det framgår inte av artikeln var i Boo bilisten "Matthias" bor - men det är inte givet att tunnelbana skulle ge någon större minskning av restiden Boo-Hökarängen.

Dessutom hittar jag inte utsagan "Bara med tunnelbana slutar jag åka bil" i artikeln, inlägget verkar vara hitte-på från början till slut!

/TKO

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 20:08
av Enceladus
TKO skrev:För den genomsnittlige pendlaren - vare sej denne bor i Boo eller Bro - är förekomsten av "natttrafik" helt utan betydelse både för val av färdsätt vid arbetsresor och beslut om inköp av personbil. Det är bara i en alldeles särskild rymd denna fråga är den allt överskuggande...

Dessutom är inte resor med personbil något alternativ för den laglydige när det gäller nattliga hemresor - det fattar väl vem som helst?!?!?!
Tunnelbanans långa trafikdygn är avgörande för många arbetare. Har skribenten redan glömt bort den på detta forum uppmärksammade artikeln "Bytte jobb – för att kunna bo kvar i Huddinge"? Inte bara i detta fall har tunnelbanans unika status stor betydelse!

Varför genomför polisen nykterhetskontroller på natten om personbil inte är något alternativ för nattliga hemresor? :roll:

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 21:13
av TKO
Enceladus skrev:
TKO skrev:För den genomsnittlige pendlaren - vare sej denne bor i Boo eller Bro - är förekomsten av "natttrafik" helt utan betydelse både för val av färdsätt vid arbetsresor och beslut om inköp av personbil. Det är bara i en alldeles särskild rymd denna fråga är den allt överskuggande...

Dessutom är inte resor med personbil något alternativ för den laglydige när det gäller nattliga hemresor - det fattar väl vem som helst?!?!?!
Tunnelbanans långa trafikdygn är avgörande för många arbetare. Har skribenten redan glömt bort den på detta forum uppmärksammade artikeln "Bytte jobb – för att kunna bo kvar i Huddinge"? Inte bara i detta fall har tunnelbanans unika status stor betydelse!

Varför genomför polisen nykterhetskontroller på natten om personbil inte är något alternativ för nattliga hemresor? :roll:
Detta är ju bara fantasier... om tunnelbanans natttrafik vore till för butiksanställda vid Odenplan skulle den gå varje veckodag. Det hade alltså inte hjälpt om det gått tunnelbana till Huddinge. Och "uppmärksammad" betyder troligen i det här fallet att en forumskribent hänvisat minst 20 gånger till artikeln...

Jag har sagt det förr: Läs innantill. Jag använde ordet laglydig.

Jag ser att skribenten valt att inte kommentera övriga falsarier i ursprungsinlägget!

/TKO

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 21:43
av Enceladus
TKO skrev:Detta är ju bara fantasier... om tunnelbanans natttrafik vore till för butiksanställda vid Odenplan skulle den gå varje veckodag. Det hade alltså inte hjälpt om det gått tunnelbana till Huddinge. Och "uppmärksammad" betyder troligen i det här fallet att en forumskribent hänvisat minst 20 gånger till artikeln...
Om nu artikeln har uppmärksammats minst 20 gånger så är det desto märkligare att skribenten fortfarande missar poängen. Det är just tunnelbanans dagliga nattrafik som den där stackars snabbköpskassörskan skulle behöva!

Låt oss anta att Älvsjögrenen förlängs till Hagsätra och att den nyblivna Rågsvedsgrenen förlängs till Flemingsberg. Då går det sista tåget från Odenplan till Huddinge klockan 0:48. Nu går det sista tåget från Odenplan till Huddinge klockan 0:19. Denna halvtimmes skillnad hade varit avgörande i detta fall!

Det går inte heller att skylla på lågt resandeunderlag - linje 791 har ungefär dubbelt så många resenärer som de nattbussar som ersätter tunnelbanan.

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 21:55
av TKO
Det vore bättre om inte den marknadskapitalism som skribenten i andra sammanhang verkar vilja motarbeta inte tvingade löglöneproletariatet till omänskliga arbetstider.
Men det viktiga verkar vara möjligheten till bekväma nöjesresor.

För övrigt finns inget som talar för ett behov av dygnetrunttrafik i tunnelbanan veckans alla dagar, ej heller känner jag till att SL har några planer på en sådan trafikförändring.

/TKO

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: måndag 09 mars 2020 22:06
av Odd
TKO skrev:...
För övrigt finns inget som talar för ett behov av dygnetrunttrafik i tunnelbanan veckans alla dagar, ej heller känner jag till att SL har några planer på en sådan trafikförändring.
/TKO
Särskilt inte till Boo :-D

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: tisdag 10 mars 2020 3:41
av Enceladus
TKO skrev:Det vore bättre om inte den marknadskapitalism som skribenten i andra sammanhang verkar vilja motarbeta inte tvingade löglöneproletariatet till omänskliga arbetstider.
Men det viktiga verkar vara möjligheten till bekväma nöjesresor.
Nu förväxlar skribenten marknadsfundamentalism med resurseffektivisering, vilket i och för sig marknadsfundamentalister brukar göra. Koncepten är emellertid som natt och dag. Marknadsfundamentalism går ut på att maximera privata aktörers vinster. Resurseffektivisering går ut på att maximera hela samhällets vinster.

Jag måste dessvärre göra skribenten besviken. Det är inte världens mest marknadsfundamentalistiska länder som har anammat dygnet-runt-samhället. Singapore och Hongkong brukar räknas till världens ekonomiskt friaste länder. Dessa två stadsstater har också bland världens bästa kollektivtrafik och högsta kollektivtrafikandel. Men nattrafiken lyser med sin frånvaro.

Var finns världens bästa nattrafik? I Köpenhamn! Det går knappast att anklaga Köpenhamn - eller Danmark för den delen - för att vara ett paradis för marknadsfundamentalister. Där finns lagstiftning som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare till den tidigares fördel. Sverige börjar faktiskt halka efter Danmark när det gäller arbetsrätt.

Det är svårt att förneka hur fruktansvärt effektivt ett dygnet-runt-samhälle är. Ett samhälle som använder sina tillgångar bara halva tiden behöver uppenbarligen mer resurser än ett samhälle som är produktivt under hela dygnet. I princip behöver ett dygnet-runt-samhälle bara hälften så mycket infrastruktur om utnyttjandet fördelas jämnt över dygnet.

Det må vara en obekväm sanning för skribenten, men det är inte bara den ekonomiska överlägsenheten som gör dygnet-runt-samhället ofrånkomligt. Den ekologiska överlägsenheten är minst lika viktig. I flera aspekter kan dygnet-runt-samhället halvera samhällets ekologiska fotavtryck. Precis som urbanisering är dygnet-runt-samhället en effektivisering på många nivåer.

Men dygnet-runt-samhället löser inte alla samhällsproblem över en natt. Vissa problem kvarstår, och omställningen kan vara en utmaning i sig. Exempelvis är det viktigt med kollektivavtal som sätter en skälig minimilön för den uppoffring som obekväm arbetstid innebär. På samma sätt kan urbanisering leda till utmaningar med trångboddhet, segregation och laglöshet.
TKO skrev:För övrigt finns inget som talar för ett behov av dygnetrunttrafik i tunnelbanan veckans alla dagar, ej heller känner jag till att SL har några planer på en sådan trafikförändring.
Förvisso saknas konkreta planer, men ämnet har börjat diskuteras. Det går ju inte längre att ignorera utvecklingen i omvärlden, speciellt när Köpenhamn ligger så nära.

Ett problem med Stockholms tunnelbana är att två av tre banor har ett föråldrat trafikstyrningssystem som inte är anpassat för avbrottsfri trafik. Lyckligtvis planeras hela tunnelbanan få ett nytt trafikstyrningssystem som är anpassat för just detta. Gröna linjen kan dock ha avbrottsfri trafik redan nu, och det är ändå den banan som har störst resandeunderlag.

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: tisdag 10 mars 2020 3:42
av Enceladus
Odd skrev:
TKO skrev:...
För övrigt finns inget som talar för ett behov av dygnetrunttrafik i tunnelbanan veckans alla dagar, ej heller känner jag till att SL har några planer på en sådan trafikförändring.
/TKO
Särskilt inte till Boo :-D
Har skribenten missat att tunnelbanan har en unik status i Stockholm?

Stockholms tunnelbana har ett generöst minimiutbud som alla stationer måste ha. Nattrafik ingår i minimiutbudet. Om det saknas resandeunderlag för given turtäthet med fullängdståg så används kortare tåg - lägre turtäthet är aldrig ett alternativ. Det är ju därför alla vill ha tunnelbana!

Boo lär knappast bli något undantag. Se exempelvis tunnelbanorna till Arenastaden och Älvsjö - utan den unika statusen hade tunnelbana varit fel val av trafikslag.

Re: Boobo: Bara med tunnelbana slutar jag åka bil

Postat: tisdag 24 mars 2020 22:51
av NorraLidingöbanan
Boo lär knappast bli något undantag. Se exempelvis tunnelbanorna till Arenastaden och Älvsjö - utan den unika statusen hade tunnelbana varit fel val av trafikslag.
Och t.o.m. med den s.k. "unika statusen" är det fel val av trafikslag...