Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: Ja dessa marknadskrafter.... skillnaden mot Malaria är att den blir man mestadels bara smittad av i varmare trakter. Med Corona kan det ske även i tunnelbanan. Alltså driver det upp marknadskrafterna och därmed intresset att hitta medicin. Handen på hjärtat....om du vart erbjuden en spruta som gör att du inte blir påverkad av viruset är jag övertygad att du skulle ta den. Kostar den dessutom inte mer än en vanligt flunsaspruta är det ju strålande.

Stefan
Föreslår att du läser den här artikeln:
https://www.theatlantic.com/health/arch ... ne/607000/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev: Ja,håller med. Statsepidemiolog Anders Tegnell verkar mest inriktad på att tala om situationen i utlandet: http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyhet ... en-i-Iran/
Statsepidemiolog Anders Tegnell skrev:Bara för att vi inte säger att världen kommer att gå under, betyder det inte att vi har gjort och gör väldigt mycket. Om man säger det riskerar man att göra mer skada än nytta. Vi har jobbat väldigt hårt och försökt hålla en bra nivå. Att skapa oro vore inte alls bra i ett sånt här läge.
Det framgår ju rätt tydligt vad som är nr. 1 på vederbörandes agenda. Det var nästan så jag började undra om han är läkare, men jodå:
https://se.linkedin.com/in/anders-tegnell-5b4a1083

Den enda som talar klarspråk är, återigen, professor Björn Olsen i Uppsala: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fyra ... -i-sverige

Har vi inte lärt oss något sedan spanska sjukan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Titta vad jag hittade. En artikel i Läkartidningen från år 2005 om att "Hela samhället bör planera för en extrem situation, inklusive hög sjukfrånvaro", med ingen mindre än hr. med. dr. Anders Tegnell som medförfattare. Visserligen utgår man, trots SARS-utbrottet 2002-2003 från att det stora pandemihotet kommer från influensa.
http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... cleId=2578

Men det kanske ändå är läge att tillämpa en del av det som sägs där - bortsett från att vaccin och antivirala läkemedel saknas nu!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Coronaviruset

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Jag försöker nu fylla på förrådet här hemma för att kunna minimera mina promenader till närmaste matbutik en tid framöver. Flera jag talat med tycks tänka snarlikt, men jag märker inte av någon hysteri.
Inte särskilt bra beredskap att göra detta nu, att ha så man klarar sig några veckor borde vara en självklarhet. Nya virus eller inte.
Moralisera över andras beredskap fyller ju inget syfte. Det är nog få som har så mycket hemma. Förutom en välfylld djupfrys (om det inte blir strömavbrott) är man i så fall hänvisad till vacuumtorkat, konserver och knäckebröd. Det går förstås, det med.
Jag moraliserar inte utan konstaterar bara vilken beredskapsnivå man bör ha, virus eller inte.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Coronaviruset

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Jag försöker nu fylla på förrådet här hemma för att kunna minimera mina promenader till närmaste matbutik en tid framöver. Flera jag talat med tycks tänka snarlikt, men jag märker inte av någon hysteri.
Inte särskilt bra beredskap att göra detta nu, att ha så man klarar sig några veckor borde vara en självklarhet. Nya virus eller inte.
Bättre sent än aldrig!
Min beredskap har varit dålig, det är bara att erkänna. Den har huvudsakligen bestått i några liter dricksvatten i frysen i en dunk som jag fått för just det ändamålet. Samt några tusen i kontanter, förutom de jag har i fickan, inte plånboken, normalt.
Lite mat har man ju alltid hemma i skåp, kyl och frys. (Skafferi finns ju inte i moderna bostäder.)

Kanske man skulle bunkra upp med ett par kilo lösgodis också! :cheesygrin:
Bättre sent än aldrig. Tyvärr är beredskapen speciellt när det gäller mat dålig hos befolkningen. Detta trots att man uppmanas ha i alla fall så man klarar sig en vecka. Det är även lätt att glömma att maten ska kunna tillagas.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Coronaviruset

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev: Livsmedelsberedskapen är det nog generellt sämre med. Kontanter är besvärligt, man får i regel stora valörer ur uttagsautomaterna och det är svårt att växla ned dessa till en lämplig kassa att ha hemma. I en strömavbrottssituation (av vilken orsak det vara månde) kan man räkna med att kassaapparaterna slutar fungera i handeln, och inte heller de har några större växelkassor.
Hundralappar och tvåhundralappar får nog anses som "mindre valörer" och båda dessa kan fås i en uttagsautomat nära dig. Sedan kan det även vara bra att ha saker som man kan använda till byteshandel.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev: Bättre sent än aldrig. Tyvärr är beredskapen speciellt när det gäller mat dålig hos befolkningen. Detta trots att man uppmanas ha i alla fall så man klarar sig en vecka. Det är även lätt att glömma att maten ska kunna tillagas.
Ja, utan vatten och värme går det ju inte. Ett stormkök av något slag (med tillhörande bränsle) borde alla ha hemma. Själv har jag återupplivat mitt pålitliga Optimus 88, en raritet från ungdomens friluftsliv. Det hade nog stått undanställt i mer än 30 år, men efter en kontroll av ventiler och packningar startade det hur fint som helst.

Bild

Noteras kan också att preppning blivit till konst, på årets Vårsalong på Liljevalchs Konsthall i Stockholm
https://www.liljevalchs.se/utstallninga ... ngen-2020/

ställer konstnären Josef Mellergård ut en installation benämnd "Comfort Zone": https://bucketeer-cf3a5d66-e62e-453d-a5 ... ergard.jpg
(jag kan av upphovsrättsliga skäl inte länka in bilden - läs gärna konstnärens kommentar via Vårsalongslänken)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Jenny Nordberg skriver om coronaviruset i Svenskan. Jag antar att artikeln är bakom betalvägg, så förutom länken så citerar jag några stycken.
"Skräcken för att fastna är större än för att bli smittad"
Marc Lipsitch, som är professor i epidemiologi vid Harvarduniversitetet i Boston har ägnat hela sitt yrkesliv åt att studera hur virus sprids, och räknas som en av världens främsta experter på just smittspridning.
Innan han i stort sett stängde in sig i sitt labb har han den senaste veckan flera gånger upprepat följande i olika forum: coronaviruset kommer att drabba mellan fyrtio och sjuttio procent av jordens vuxna befolkning.

En till två procent av dessa riskerar att dö.
När och om uppemot hälften av den vuxna befolkningen är smittad blir det ju heller snart inte relevant att isolera människor från varandra.

Så hur ska en rimlig människa bete sig i ett sånt här läge?

De flesta kan inte (och vill inte) åka och sätta sig i en stuga i skogen tills det går över. I synnerhet med tanke på att de flesta experter är överens om att vi just nu befinner oss i början av något som inte ännu går att överblicka.
I en sådan här situation behövs "en väl fungerande krissjukvård" och också "tilltro till både ledare och institutioner".
Artikeln fortsätter:
Och just där befinner sig ju USA i ett särskilt skakigt läge.

Chefen för den amerikanska smittskyddsmyndigheten har bekräftat att det är inte en fråga om, utan när, viruset når USA i en lite större omfattning.

Nej, sa presidenten genast: det är inte alls troligt att det kommer drabba USA i någon större utsträckning.

Om det ändå skulle ske, fortsatte han, så är USA utomordentligt väl förberett.

Men det som har framkommit hittills från amerikanska sjukhus och smittskyddsläkare visar tyvärr något helt annat.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Jenny Nordberg skriver om coronaviruset i Svenskan. Jag antar att artikeln är bakom betalvägg, så förutom länken så citerar jag några stycken.
"Skräcken för att fastna är större än för att bli smittad"
Man kunde läsa om detta redan i den referens jag lämnade tidigare:
https://www.theatlantic.com/health/arch ... ne/607000/

Med de uppskattningar som görs här innebär det att i runda slängar någonstans mellan 50 och 100 miljoner människor kommer att stryka med i denna pandemi. Det fullt i klass med spanska sjukan!

Att Trumpen ljuger är däremot knappast någon nyhet. Dessutom har han tillsatt den ytterst kompetente vicepresidenten Pence som ledare för covid-19-bekämpningen. Inga företrädare för offentliga (eller åtminstone federala) hälsovårdande myndigheter får göra några uttalanden som inte godkänts av honom. Vladimir Vladimirovitj kunde inte ha gjort det bättre. Eller den iranska mördardiktaturen.

Det bor runt 80.000 människor mer iranskt ursprung i Sverige, och en god del av dessa besöker regelmässigt det gamla landet (det märktes ju inte minst när det likaledes ytterst kompetenta iranska luftvärnet sköt ned det ukrainska passagerarplanet 8/1, och där regimen fortfarande inte har tillgängliggjort planets flygdata). Eftersom regimen ljuger vet vi inte hur omfattande utbrotten i Iran är, eller till när man kan datera dem, men när medlemmar av statsledningen framträder och visar sig smittade kan man ju undra. Risken att vi fått ett inflöde av smittade från Iran, och som gått under radarn innan detta uppmärksammades omkring den 25/2, är betydande. Vi kan alltså mycket väl ha ett antal personer som går omkring lösa och lediga i samhället och sprider smitta. Det kommer inte att dröja länge innan det första fallet av sk. samhällsförvärvad smitta, dvs. smitta där man inte alls känner smittvägarna, inträffar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Coronaviruset

Inlägg av Odd »

Jag tycker det klagas för mycket på att det görs för litet och för sent.

Tänk om myndigheterna gång på gång talar om att nu sätter vi allt och alla i karantän och mobiliserar hela samhället, vid minsta tecken på ett sjukdomsutbrott. I de allra flesta fall så kommer inget att hända och det beror då inte på beredskapen utan på att det helt enkelt inte är så smittsamt och/eller farligt. Då riskerar vi att när myndigheterna, som vanligt, annonserar att det kommer ytterligare ett hot så struntar människor i att göra något åt det eftersom det aldrig händer något och vips, så har vi något som är mycket värre än dagens situation.

Det är som det är. Vi lever i ett sårbart samhälle eftersom vi väger fördelarna tyngre än nackdelarna. Då får vi nog tyvärr acceptera att vi då och då genom historien kommer att få uppleva dessa pandemier som kommer att skörda många dödsoffer.

Sen tror jag inte ett dugg på att riktade reseförbud hindrar en spridning. När förbuden sätts in så är det alltid för sent. Och dessutom, hur länge skall vi upprätthålla ett totalreseförbud i så fall? Det finns stor risk att när det väl hävs, och då efter lång tid, så kommer det finnas kvar smittor här och där som gått under radarn, och vips, så är cirkusen igång igen.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Självklart drar man inte igång storskaliga karantänsoperationer i det här skedet (det kanske kommer sedan, om det ens är möjligt - det är förmodligen bara den kinesiska kommunistdiktaturen som kan göra något sådant, och ändå lyckades man inte hindra smittan från att läcka ut och börja spridas pandemiskt, som man lyckades med SARS, troligen för att SARS-Cov2 är bra mycket mer smittsamt - dessutom har det globala resandet i stort sett tiodubblats sedan SARS-utbrottet). Däremot bör man tala klarspråk på ett sätt som man enligt min mening inte gjort. Sedan finns det en hel del andra åtgärder som man kanske borde vidta, det kan jag (som inte är medicine doktor) inte bedöma. Däremot har jag lyssnat rätt mycket på vad professor Björn Olsen (och även en del andra infektionsläkare utanför Folkhälsomyndighetskretsen) har att säga:
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kri ... a-dags-nu/

Jag tycker knappast att professor Olsen kan betecknas som ryktesspridare eller alarmist (för att använda en floskel som är populär inom extremhögern). Däremot är det oroväckande att de sk. experterna inte verkar vara överens. Det kanske man inte ska förvänta sig i alla lägen, men vi talar ändå om en sjukdom som enligt nu tillgängliga data verkar har en dödlighet på ~ 2% och ett reproduktionstal (R0, ett mått på hur många en smittad i genomsnitt kan förväntas smitta i sin tur) på ~3, även om det givetvis kan finnas rätt stora felmarginaler i de skattningarna. Likaså har det talats om att har vi kunnat hantera influensapandemier efter spanska sjukan, som asiaten, hongkong, och svininfluensan (många av er här är för unga för att ha upplevt de två förstnämnda) så klarar vi detta också. Skillnaden är - vilket inte alla tycks inse - att där och då hade vi dels en viss grundimmunitet (asiaten och hongkong innehöll en hel del genetiskt material från spanska sjukans H1N1-virus), dels tillgång till vaccin, något som inte alls var för handen 1918 - 20 och som inte gäller nu heller. Även antivirala läkemedel saknas, även om effektiviteten hos motsvarande preparat mot influensa har ifrågasatts. En annan åsikt som ofta torgförs är "asch, det där drabbar bara gamla och sjuka (som ändå snart ska dö)". Artigheten hindrar mig från att säga vad jag tycker om sådan cynism.

En annan oroväckande tendens är att, i vårt sönderpolariserade samhälle, det verkar gå partipolitik i detta - eller i varje fall att frågan verkar vara på väg att polariseras efter en höger- vänster-skala (som så mycket annat). Det underlättar naturligtvis inte sjukdomsbekämpningen. Sedan kan man ju fundera lite över den decentralisering av ansvaret som föreligger här, de centrala myndigheterna lägger i huvudsak ansvaret på regionerna (Socialstyrelsen har iofs. försökt skaffa sig en överblick, men den är som bekant hemligstämplad). Det är lite som under skogsbränderna 2018, då MSB länge hävdade att de inte hade någon operativ roll i brandbekämpningen.

Men visst kommer vi att drabbas av pandemier, det har alla infektionsläkare varnat för återkommande - och ändå sänker vi garden, kanske för att det är för kostsamt att hålla den uppe. I så måtto vill jag ge sign. Odd rätt när han skriver "vi lever i ett sårbart samhälle eftersom vi väger fördelarna tyngre än nackdelarna". Oftast har man som modellpandemi tänkt sig influensa, och då företrädesvis spanska sjukan, eventuellt den extremt dödliga fågelinfluensan H5N1, som dock hittills inte visat sig smitta mellan människor. Att det istället skulle vara ett corona-virus var det få som trodde, dels därför att man lyckades dämma upp utbrotten av SARS och MERS (som troligtvis var mindre smittsamma än SARS-Cov2), dels därför att fyra av de sju kända typer av coronavirus som kan infektera människor redan cirkulerar globalt och inte gör värre skada än att orsaka (svårare) förkylningar. Men det kommer mera, båda virusgrupperna är ju sk. zoonoser och det finns gott om virusreservoarer bland olika djurgrupper.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... ska-sjukan
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 02 mars 2020 0:07, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Jag försöker nu fylla på förrådet här hemma för att kunna minimera mina promenader till närmaste matbutik en tid framöver. Flera jag talat med tycks tänka snarlikt, men jag märker inte av någon hysteri.
Inte särskilt bra beredskap att göra detta nu, att ha så man klarar sig några veckor borde vara en självklarhet. Nya virus eller inte.
Bättre sent än aldrig!
Min beredskap har varit dålig, det är bara att erkänna. Den har huvudsakligen bestått i några liter dricksvatten i frysen i en dunk som jag fått för just det ändamålet. Samt några tusen i kontanter, förutom de jag har i fickan, inte plånboken, normalt.
Lite mat har man ju alltid hemma i skåp, kyl och frys. (Skafferi finns ju inte i moderna bostäder.)

Kanske man skulle bunkra upp med ett par kilo lösgodis också! :cheesygrin:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraf ... -torrvaror
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Coronaviruset

Inlägg av Hans Wibacke »

Statistik är alltid min tröst om natten. Sannolikheten att överleva även om man smittas är väldigt mycket större än sannolikheten att dö i covid-19. Jag chillar vidare och nöjer mig med Echinagard (och finska motsvarigheter).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

SvD. Kanske betalvägg? "SL planerar för viruseffekt – kan bli fordonsbrist".
Expressen. Betalvägg. "Coronaviruset – så påverkas din resa".

SvD skriver bl.a. att det på sikt kan bli vagnbrist som följd av komponentbrist. Det kan också bli personalbrist.

SvD citerar Claes Keisu, presskommunikatör på SL: ”Våra trafikentreprenörer har reduceringsplaner för hur trafiken ska köras med minsta möjliga resenärspåverkan om det skulle bli aktuellt med fordonsbrist eller personalbrist till följd av coronaviruset”.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev:Statistik är alltid min tröst om natten. Sannolikheten att överleva även om man smittas är väldigt mycket större än sannolikheten att dö i covid-19. Jag chillar vidare och nöjer mig med Echinagard (och finska motsvarigheter).
Problemet med statistik är förstås att den inte säger något om individen. Det uppgivna dödlighetstalet är förstås en genomsnittssiffra, herrn som verkar ung och stark löper naturligtvis mindre risk - där har det talats om storleksordningar som inte skiljer sig mycket från säsongsinfluensan. Värre är det för sådana som jag, eftersom dödlighetstalen verkar stiga brant med ökande ålder, och särskilt med underliggande problematik som högt blodtryck etc. etc.

Detta är ju ett vanligt mönster när det gäller infektionssjukdomar, men här skiljer faktiskt spanska sjukan ut sig för att det då var så många i förhållandevis låg ålder som strök med. Det har spekulerats i varför det var så, en anledning som har antagits är att dessa åldersgrupper inte var födda när den sk. ryska snuvan (egentligen den första kända influensapandemin) slog till omkring 1890, och därför inte kunnat förvärva någon immunitet.

För den mikrobiologiskt intresserade kan nämnas att spanska sjukan-viruset kunnat återskapas med utgångspunkt från vävnadsprover som bevarats från sjuka individer. Det är idag möjligt att med utgångspunkt från nukleotidbas-sekvensen i virusets arvsmassa återskapa ett fullt fungerande virus (och även modifiera arvsmassan med CRISPR/Cas-teknik), och den teknik som krävs för att syntetisera och replikera arvsmassa blir allt billigare och mera lättillgänglig, vilket i sin tur lett till farhågor om sk. bioterrorism.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:I Norge har man i alla fall tagit sig ur förnekelsefasen: https://www.nrk.no/norge/dsb_-slik-vil- ... 1.14922083

Det vore ju tacknämligt om svenska myndigheter kunde göra det också, istället för att upprepa floskler!
https://www.expressen.se/debatt/lakaren ... cker-inte/

Vi kommer att få se en smittspridning i Sverige, hur den kommer att utvecklas vet ingen, bättre att ta höjd för detta istället för att sticka huvudet i sanden:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL ... -i-sverige

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/N ... i-Sverige/
Men om Norge - till skillnad från Sverige antar jag är underförstått - har tagit sej ur "förnekelsefasen" så framgår det inte av vad jag har läst hur man tänker sej hantera en situation när en fjärdedel av befolkningen insjuknat. Jo man säger att det blir besvärligt och att all planerad sjukvård får ställas in, men sen då?

Själv har jag flera förslag på verkningsfulla åtgärder som borde satts in för länge sedan. Till exempel borde ALLA inkommande resenär från riskområden (Kina, Thailand, Norra Italien etc) sättas i karantän. På grund av den förändrade asylpolitiken står många f.d. flyktingförläggningar tomma så lokalfrågan löser vi lätt. När man ändå har tillfälle kan man också passa på att testa personerna för drogbruk och könssjukdomar, det är väl lika bra? När det gäller Thailandsresenärerna kan det också vara på sin plats att kolla med Försäkringskassan...
Vi behöver inte förbjuda utresor till krisområdena, däremot göra klart att inresa till Sverige blir aktuellt först när smittspridningen är under kontroll.
Att under rådande omständigheter låta samhällskritiska funktioner som kollektivtrafik och sjukvård skötas av utländska företag är knappast lämpligt, därför bör dessa ställas under statlig tvångsförvaltning. Någon ersättning till de nuvarande ägarna blir det naturligtvis inte tal om.

Ja det var bara några av de åtgärder som bör göras om vi vill lämna "förnekelsefasen". Eller borde ha gjort...

Eller vore det att överreagera?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev: Men om Norge - till skillnad från Sverige antar jag är underförstått - har tagit sej ur "förnekelsefasen" så framgår det inte av vad jag har läst hur man tänker sej hantera en situation när en fjärdedel av befolkningen insjuknat. Jo man säger att det blir besvärligt och att all planerad sjukvård får ställas in, men sen då?

Själv har jag flera förslag på verkningsfulla åtgärder som borde satts in för länge sedan. Till exempel borde ALLA inkommande resenär från riskområden (Kina, Thailand, Norra Italien etc) sättas i karantän. På grund av den förändrade asylpolitiken står många f.d. flyktingförläggningar tomma så lokalfrågan löser vi lätt. När man ändå har tillfälle kan man också passa på att testa personerna för drogbruk och könssjukdomar, det är väl lika bra? När det gäller Thailandsresenärerna kan det också vara på sin plats att kolla med Försäkringskassan...
Vi behöver inte förbjuda utresor till krisområdena, däremot göra klart att inresa till Sverige blir aktuellt först när smittspridningen är under kontroll.
Att under rådande omständigheter låta samhällskritiska funktioner som kollektivtrafik och sjukvård skötas av utländska företag är knappast lämpligt, därför bör dessa ställas under statlig tvångsförvaltning. Någon ersättning till de nuvarande ägarna blir det naturligtvis inte tal om.

Ja det var bara några av de åtgärder som bör göras om vi vill lämna "förnekelsefasen". Eller borde ha gjort...

Eller vore det att överreagera?

/TKO
Jag antar att ingenjörn är, eller åtminstone försöker vara, ironisk. Vad jag avsåg var i första hand att man i Norge är beredd att tala klarspråk om vad som är möjliga scenarier, istället för att envist hävda att risken för allmän smittspridning är liten, och att skolplikten går före allt. Vilka (storskaliga) åtgärder som i övrigt kan vara lämpliga, måste jag liksom andra överlåta till de expertmyndigheter som att satta att sköta detta, även om jag nu skulle sakna förtroende för dessa.

Om en eller två månader vet vi mer, men jag skulle inte alls förvånas över om vi då fått en mer eller mindre okontrollerad smittspridning i Sverige också. Italien är ett förhållandevis välutvecklat samhälle, även om statsmaktens auktoritet är svag och de regionala myndigheterna ofta släpphänta (och i bland korrumperade). Ändå förlorade man nästan direkt kontrollen över smittspridningen.

Jag avslutar med att citera professor Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet
Jag önskar att man kunde vara mer positiv och optimistisk och att jämföra det med spanska sjukan kan bidra till oro, men det är en väldigt speciell situation och vi lever i ett öppet samhälle och det är bra att folk får veta de fulla riskerna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

OM vi skall se scenariot med en fjärdedel av befolkningen smittat som en trolig utveckling så tycker jag att det är helt på sin plats att isolera inkommande resenärer från riskområden. Nu är det för sent och förmodligen verkningslöst.

Likaså anser jag att dom som mot bättre vetande ändå reser till t ex Thailand faktiskt får stanna kvar där tills vi vet bättre.

(Jag förstår att ovanstående åtgärder är svåra att genomföra - eftersom de skulle utgöra inskränkningar i det svenska folkets urgamla rätt att fara på semesterresor till fattiga länder - "lite ska man väl få unna sej"...)

Sedan kan jag försäkra doktorn om att även den svenska sjukvården har färdiga planer som omprioritering vid epidemier, i stort sett varje år skjuts planerade insatser - speciellt operationer - upp i influensatider.

Thomas K Ohlsson
sällan ironisk
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:
Sedan kan jag försäkra doktorn om att även den svenska sjukvården har färdiga planer som omprioritering vid epidemier, i stort sett varje år skjuts planerade insatser - speciellt operationer - upp i influensatider.

Thomas K Ohlsson
sällan ironisk
Jag tackar ingenjörn för denna information, även om den faktiskt redan var känd av mig. Med den dimensionering som svensk sjukvård har så är detta ju fullt naturligt, och att operationer ställs in (upprepade gånger) är tyvärr inte heller okänt - även när det inte är influensasäsong. Om vi tar Region Stockholm som exempel lär det inte bli någon ändring på detta förrän det sker någon förändring av majoritetsförhållandena i Regionfullmäktige. Jag utvecklar inte detta tema ytterligare eftersom jag inte i onödan vill partipolitisera frågan - detta oavsett vad jag personligen kan tänkas hysa för politisk åskådning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

Då kanske vi kan vara ense om att den svenska och norska "beredskapen" enligt vad som är känt åtminstone på pappret är på samma nivå?

En fråga som jag kastar ut i rymden är om det finns lagliga möjligheter att vid ett "nationellt krisläge" kalla hem svensk sjukvårdspersonal som arbetar utomlands?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Då kanske vi kan vara ense om att den svenska och norska "beredskapen" enligt vad som är känt åtminstone på pappret är på samma nivå?

En fråga som jag kastar ut i rymden är om det finns lagliga möjligheter att vid ett "nationellt krisläge" kalla hem svensk sjukvårdspersonal som arbetar utomlands?

/TKO
Det vet jag inte, vad det gäller konkreta åtgärder - följaktligen kan jag inte uttala mig om det (och anser inte heller att jag gjort det tidigare). Jag har i huvudsak försökt lyssna på kritiska synpunkter från välrenommerade infektionsläkare. Vad jag däremot tror mig veta är att vid en okontrollerad spridning i Sverige (och Finland) så ligger ingenjörn och jag risigt till, medan unge herr Wibacke antagligen klarar sig åtskilligt bättre.

Jag har inget svar på ingenjörns fråga (bl.a. eftersom jag inte heller är jur.dr) men det torde väl i så fall vara totalförsvarsplikten som åberopas:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1994-1809
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar