Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Man kan ju, utifrån det italienska perspektivet, filosofera lite över varför just Italien har drabbats så hårt av SARS-Cov2. Som jag tidigare sagt har den italienska statsmakten svag auktoritet, speciellt sedan Lega-partiet och dess ledare Matteo Salvini förpassades ur den italienska regeringen. Denne Salvini uppträdde ju oftast som om det var han som var premiärminister, medan den opolitiske premiärministern Giuseppe Conti oftast gjorde en slät figur. Salvini och andra företrädare för den postfascistiska rörelsen har ju åtskilliga gånger gjort sig kända för att vara "skeptiker" mot moderrn medicinsk vetenskap:
https://www.independent.co.uk/news/worl ... 60021.html

Samtidigt är Lega (vars egentliga namn är/var "Lega Nord per l'Indipendenza della Padania" (Padania är deras namn på ett föregivet självständigt Norditalien) ) starka i just Norditalien, den del som drabbats hårdast av SARS-Cov2. Är detta en slump? Jag har givetvis inga svar på den frågan, men med tanke på läget i Italien är den väl värd att ställa.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

Jag har heller inget svar - jag började läsa en artikel i "Süddeutsche Zeitung" som tog upp just detta men det blev lite för svårt för mej!

Men det handlar bland annat om en oklar rollfördelning mellan regionerna och staten - speciellt de nordliga regionerna* vill helst att staten lägger sej i så lite som möjligt. Sedan när dom inte är uppgiften mäktig vill dom plötsligt att staten ska ta ansvar för allt!

Jag har inte läst hur det ser ut i Sydtyrolen - det är ju en autonom provins i en autonom region där man (enligt min mening) för det mesta tar det fulla ansvaret, där finns det kanske också coronafall? Får kolla upp detta!

/TKO

*) Bland annat erkände Venetien (och kanske även Lombardiet) Rysslands ockupation av Krim, trots att utrikespolitik knappast ingår i den regionala kompetensen!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: Sen är jag tämligen övertygad om att världens alla läkemedelstillverkare och andra forskare jobbar för högtryck för att få fram vaccin och möjligen motmedel för dem som drabbats.

Stefan
Utan att vilja gå i ytterligare polemik med kamrat Widén vill jag här hänvisa till några översiktliga texter om vad som kan tänkas hända på den farmaceutiska sidan:
https://www.lakemedelsvarlden.se/vaccin ... om-fem-ar/

I artikeln finns en del länkar som länkar vidare till artiklar inom närliggande områden också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Jag har heller inget svar - jag började läsa en artikel i "Süddeutsche Zeitung" som tog upp just detta men det blev lite för svårt för mej!

Men det handlar bland annat om en oklar rollfördelning mellan regionerna och staten - speciellt de nordliga regionerna* vill helst att staten lägger sej i så lite som möjligt. Sedan när dom inte är uppgiften mäktig vill dom plötsligt att staten ska ta ansvar för allt!

Jag har inte läst hur det ser ut i Sydtyrolen - det är ju en autonom provins i en autonom region där man (enligt min mening) för det mesta tar det fulla ansvaret, där finns det kanske också coronafall? Får kolla upp detta!

/TKO

*) Bland annat erkände Venetien (och kanske även Lombardiet) Rysslands ockupation av Krim, trots att utrikespolitik knappast ingår i den regionala kompetensen!
Sydtyrolen är en mycket trevlig provins, där man dessutom kan ta sig fram utan att kunna italienska. När jag var ung åkte jag vid något tillfälle skidor i Dolomiterna (som denna del av alperna kallas) och det är en bedövande vacker del av alpkedjan. Superski Dolomiti, som skidområdet kallas sträcker sig ju in i grannprovinsen Trento/Trentino också, och det märktes tydligt när man passerat gränsen - då var det bara italienska som gällde. Som tur är har Lega bara 4 av 35 platser i Sydtyrolens regionala församling sedan 2018 (från att tidigare inte ha haft något mandat) - det har antagits att det i huvudsak är inflyttade italiensktalande som röstade på dem (föutom huvudstaden Bozen - som italienarna kallar Bolzano, har 4 ytterligare kommuner italiensktalande majoritet), men jag har inga siffror till hands som styrker detta.

De erkännanden som ingenjörn beskriver är ju på intet sätt förvånande (även om de saknar statsrättslig relevans). Matteo Salvini är sedan länge kompis med och handgången man till Vladimir Vladimirovitj - en person som han ser som sin inspiratör och förebild.
Bild
Det är med Vladimir Vladimirovitj som med P.G. Gyllenhammar - man vet aldrig om han ler eller ej

PS. Något om Sydtyrolen: Denna provins, där nu ungefär 63% av invånarna har tyska som modersmål, tillhörde före 1918 (liksom grannprovinsen i norr, Nordtyrolen) det Österrikisk-Ungerska imperiet, men gavs bort till Italien efter WW1 som tack för att Italien ställt upp i kriget på entente-sidan. Man hade hoppas att också knipa åt sig stora områden i nuv. Slovenien, men det sade segrarmakterna nej till - man ville väl inte stöta sig med det nybildade Jugoslavien, medan det krossade Österrike kunde behandlas efter eget godtycke.När Benito Mussolini tog makten inleddes en hårdför italieniseringspolitik, inflyttning från övriga Italien uppmuntrades och tillsammans med kompisen A. Hitler gjordes planer upp på att helt tömma provinsen på tysktalande. Axelmakternas nederlag 1945 satte förstås stopp för detta, även om det krävdes en hel del kamp därefter (även med våldsinslag, tyvärr) innan den tysktalande majoriteten fick sina rättigheter tillgodosedda. Förutom tyska och italienska talar ca 4% av Ladin, ett rätoromanskt språk. Självstyret i Sydtyrolen har blivit så framgångsrikt på att hantera ev. etniska motsättningar att några Ladin-talande kommuner, som överfördes till Venetien av fascistregimen, har bett att få återföras till Sydtyrolen - och det kan man ju förstå!
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 02 mars 2020 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev: Jag har inte läst hur det ser ut i Sydtyrolen - det är ju en autonom provins i en autonom region där man (enligt min mening) för det mesta tar det fulla ansvaret, där finns det kanske också coronafall? Får kolla upp detta!

/TKO
Här är officiell info om detta: https://www.suedtirol.info/en/information/coronavirus

Fast ingenjörn och jag läser ju helst på tyska, eller hur? https://www.suedtirol.info/de/informationen/coronavirus
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av roggek »

dr Cassandra Nojdh skrev:
roggek skrev: Ja, det är ju allmänt känt att "handhygien" bland dessa individer inte ligger i framkant...
Så nog får vi en epidemi allt...
Det var väl en kommentar man kunde vänta sig från vederbörande. Vad som är "allmänt känt" hos signaturen tycker jag inte är så intressant, syftet med inlägget är förstås att förolämpa alla med iranskt ursprung (riksdagsman Hanif Bali(m) också?).

Det talas mycket om handtvätt nu, och det är alltid bra att tvätta händerna. Problemet är bara att SARS-cov2 i huvudsak sprids via aerosol/droppsmitta.

Här väntas inte, och jag kan väl i så fall tala om att god handhygien är just nu det mest effektiva vapnet mot covid-19 i skrivande stund. Nu vill t o m Folkhälsomyndigheten stoppa flyg till och från Iran, så det säger väl ganska mycket om att basal handhygien är inte på dagens agenda...

Men sitt här och rapa, du och TKO som två Östermalmskärringar, låt inte mej störa... :?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

roggek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
roggek skrev: Ja, det är ju allmänt känt att "handhygien" bland dessa individer inte ligger i framkant...
Så nog får vi en epidemi allt...
Det var väl en kommentar man kunde vänta sig från vederbörande. Vad som är "allmänt känt" hos signaturen tycker jag inte är så intressant, syftet med inlägget är förstås att förolämpa alla med iranskt ursprung (riksdagsman Hanif Bali(m) också?).

Det talas mycket om handtvätt nu, och det är alltid bra att tvätta händerna. Problemet är bara att SARS-cov2 i huvudsak sprids via aerosol/droppsmitta.

Här väntas inte, och jag kan väl i så fall tala om att god handhygien är just nu det mest effektiva vapnet mot covid-19 i skrivande stund. Nu vill t o m Folkhälsomyndigheten stoppa flyg till och från Iran, så det säger väl ganska mycket om att basal handhygien är inte på dagens agenda...

Men sitt här och rapa, du och TKO som två Östermalmskärringar, låt inte mej störa... :?
Jag nedlåter mig inte att kommentera sådan här smörja, det är fullt i klass med vad "roggek" vanligen brukar producera.

Däremot är det helt korrekt att Folkhälsomyndigheten äntligen kommit till insikt om detta
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... -omprovas/

Mycket tid har förlorats och nu uppdateras bedömningen för allmän smittspridning från låg till måttlig:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... i-sverige/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Egentligen förstår jag inte varför inte EU:s flygmyndighet EASA stoppar all flygtrafik till/från Iran. Även om Transportstyrelsen drar in Iran Air:s flygtillstånd kan ju den som vill ut flyga till t.ex. Tyskland och därefter till Sverige.

Men det är antagligen för sent för sådana åtgärder nu.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Transportstyrelsen följer Folkhälsomyndighetens rekommendation och drar in trafiktillståndet för Iran Air.
https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhets ... ronavirus/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev: Jag har inte läst hur det ser ut i Sydtyrolen - det är ju en autonom provins i en autonom region där man (enligt min mening) för det mesta tar det fulla ansvaret, där finns det kanske också coronafall? Får kolla upp detta!

/TKO
Här är officiell info om detta: https://www.suedtirol.info/en/information/coronavirus

Fast ingenjörn och jag läser ju helst på tyska, eller hur? https://www.suedtirol.info/de/informationen/coronavirus
sydtirol.JPG
sydtirol.JPG (21.99 KiB) Visad 4315 gånger
Vanligt förekommande klistermärke i Sydtyrolen.
Kanske lite utanför ämnesramen - men alltid retar det någon!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:
sydtirol.JPG
Vanligt förekommande klistermärke i Sydtyrolen.
Kanske lite utanför ämnesramen - men alltid retar det någon!

/TKO
Ja, den italienska statsmakten retar det förstås alldeles enormt. Det är såvitt jag förstår det här sydtyrolska partiet som använder detta märke (som synes har det Österrikes flagga som bakgrund)
https://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCd-Tiroler_Freiheit
och såvitt jag förstår förespråkar de självständighet för Sydtyrolen (och i förlängningen eventuellt återförening med Österrike). I en demokrati har man givetvis rätt att ge uttryck för en sådan åsikt så länge man inte förespråkar våld, och jag måste säga att jag (som germanist) i viss mån sympatiserar med detta även om jag principiellt är emot bildandet av nya nationalstater i Europa. Österrike håller sig emellertid på sin kant, man har ett fördrag med Italien om att inte lägga sig i Sydtyrolens inre angelägenheter. Inget nytt Sudetenland!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Beträffande den italienska statsmakten så kan man ju reflektera över hur slappt och senfärdigt de italienska myndigheterna har reagerat på smittspridningen, och hur snabbt man förlorade kontrollen över densamma. Italien har ju på detta sätt skapat sitt alldeles egna epicentrum, som pumpar ut smittan över Europa. Nu tar man till drakoniska åtgärder, som att (ev.) stänga ned hela utbildningssystemet. Samtidigt oroar sig andra över de minskade turistintäkterna. Man lär nog ändå få anledning att oroa sig över annat, om man inte redan gör det.

Grunden till detta är, enligt min mening, den regeringskris som inträffade förra året och där postfascisten Matteo Salvini genom en misstroendeförklaring mot sin egen premiärminister Giuseppe Conti försökte tvinga fram ett nyval, men som Conti kontrade genom att avgå, vilket gav republiken Italiens president Sergio Mattarella utrymme att agera. Men den regering som framgick ur detta är om möjligt ännu svagare.
https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Ital ... ent_crisis
Å andra sidan har ju detta varit mer regel än undantag sedan republiken föddes efter folkomröstningen 1946, och kung Umberto II (ibland kallad "majkonungen" - "Il Re di Maggio", eftersom han i stort sett bara regerade i maj 1946) tvingades bort.

Bild
valsedeln från folkomröstningen 1946
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 04 mars 2020 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

Jag tror doktorn delar mitt något överdrivna intresse för italiensk politik!

utbrister
"don Tomaso"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Tja, kanske det, bästa Signore Ingegnere.

Har dock inte besökt landet som mycket, Dolomiterna, Sicilien, åtskilliga gånger i Rom. Nu lär det nog dröja.........

I det här läget spelar det egentligen ingen roll vilka åtgärder de italienska myndigheterna vidtar längre. Sjukvården går på knäna, sjukdomsfall och dödsfall ökar (nästan) exponentiellt. Allt är i det här läget för lite och för sent, ex.vis stängningen av utbildningssystemet - som dock bara gäller i 10 dagar, än så länge. Vad man har att hoppas på är möjligen att hindra hela landet från att dras in i epidemin.
https://www.svt.se/nyheter/sa-talar-de- ... ttar-andra
Italien idag, Sverige imorgon......? Förhoppningsvis har vi lärt oss av de italienska misstagen, men tidsfaktorn är emot oss.

Det verkar som om Sverige ev. har fått sin första "superspridare" (ungefär som den där ögonläkaren i Norge), en student i Lund, som varit i Italien och rört sig i omfattande kretsar efter hemkomsten (t.ex. en pubkväll på Kalmar Nation), för att inte tala om det där gruppboendet som kallas studentkorridor, och där det även i vanliga fall sprids åtskilliga infektioner.

Tyckte nog att statsepidemiolog Anders Tegnell såg lite orolig ut på dagens presskonferens. Det har han anledning att vara! Nu vill man etablera ett (något) större fångstnät vad gäller testerna, men bara logistiken kring provtagning och analys sätter ju käppar i hjulet. Provet måste tas under fullständigt smittskydd och analysen - som förmodligen sker med PCR-teknik - tar ett par timmar att köra, per prov. Region Stockholm hävdar att provtagningsidikationerna ska tillämpas generöst, men det finns flera vittnesmål om där människor som insjuknat efter utlandsvistelse nekats provtagning eller fallit mellan stolarna. Så de där näten verkar ha betydande revor. Ev. visselblåsare i vården riskerar i alla fall inte dödsstraff - som hos den iranska mördardiktaturen.

Edit: Hörde idag att franska förlaget Gallimard fått ett uppsving i försäljningen av Albert Camus roman "Pesten" från 1947. Vad det nu kan bero på.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Plague
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev:
roggek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Det bor runt 80.000 människor mer iranskt ursprung i Sverige, och en god del av dessa besöker regelmässigt det gamla landet (det märktes ju inte minst när det likaledes ytterst kompetenta iranska luftvärnet sköt ned det ukrainska passagerarplanet 8/1, och där regimen fortfarande inte har tillgängliggjort planets flygdata). Eftersom regimen ljuger vet vi inte hur omfattande utbrotten i Iran är, eller till när man kan datera dem, men när medlemmar av statsledningen framträder och visar sig smittade kan man ju undra. Risken att vi fått ett inflöde av smittade från Iran, och som gått under radarn innan detta uppmärksammades omkring den 25/2, är betydande. Vi kan alltså mycket väl ha ett antal personer som går omkring lösa och lediga i samhället och sprider smitta. Det kommer inte att dröja länge innan det första fallet av sk. samhällsförvärvad smitta, dvs. smitta där man inte alls känner smittvägarna, inträffar.
Ja, det är ju allmänt känt att "handhygien" bland dessa individer inte ligger i framkant...
Så nog får vi en epidemi allt...
Det var väl en kommentar man kunde vänta sig från vederbörande. Vad som är "allmänt känt" hos signaturen tycker jag inte är så intressant, syftet med inlägget är förstås att förolämpa alla med iranskt ursprung (riksdagsman Hanif Bali(m) också?).

Det talas mycket om handtvätt nu, och det är alltid bra att tvätta händerna. Problemet är bara att SARS-cov2 i huvudsak sprids via aerosol/droppsmitta.
Jag nämnde ju Hanif Bali tidigare (en person som jag inte i något avseende sympatiserar med) och han fortsätter ju att hetsa mot allt och alla.
https://twitter.com/hanifbali/status/12 ... 4675796993
Som de flesta högerextremister har han förstått att framtiden finns på de asociala medierna och riksdagsarbetet kan ju inte vara så betungande eftersom det finns så mycket tid till sådant här. Här får han emellertid in en poäng på statsepidemiolog Anders Tegnell, som verkar lite snuvig och hostig. Lätt hänt såhär års! Originalet finns här
https://www.svtplay.se/video/25855244/n ... start=auto (31:17 in i filmen).

Den mannen (Tegnell, alltså) kommer att sitta löst när denna epidemi är överstökad. Överhuvud taget kommer vi att få se en utrensning bland chefstjänstemännen i den statliga förvaltningen när "det konservativa blocket" tagit makten 2022. "Förändring på riktigt" som det står på Åkesson jacka. Hörby och Sölvesborg visar vägen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Senaste nytt från den kinesiska kommunistdiktaturen: https://www.dn.se/nyheter/varlden/pekin ... ekampning/

Onkel Xi och KKP skriver historia.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Våra experter är återigen oense:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg ... d-riskerna
https://www.svd.se/professor-vi-bor-for ... tascenario
Hoppas Tegnell hostar eller nyser i armvecket idag, i varje fall. Han verkar lite snuvig.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Coronaviruset

Inlägg av Ulrik Berggren »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Edit: Hörde idag att franska förlaget Gallimard fått ett uppsving i försäljningen av Albert Camus roman "Pesten" från 1947. Vad det nu kan bero på.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Plague
Här en annan bok som man inte bör läsa nu...

/En som är orolig för sin luftrörs- och infektionskänsliga svärmor
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ulrik Berggren skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Edit: Hörde idag att franska förlaget Gallimard fått ett uppsving i försäljningen av Albert Camus roman "Pesten" från 1947. Vad det nu kan bero på.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Plague
Här en annan bok som man inte bör läsa nu...

/En som är orolig för sin luftrörs- och infektionskänsliga svärmor
Jag tackar ingenjörn så hjärtligt för detta boktips, denna roman kände jag inte till (även om jag något känner till författarinnan). Den är absolut läsvärd, och går såvitt jag förstår att skaffa elektroniskt också (så man slipper stå i bokhandeln och bli smittad). En slags modern pendang till Camus roman, alltså.

Ja, ingenjörn har all anledning att vara oroligt - på samma själv som jag själv är oroligt, med ett liknande hälsotillstånd. Just nu har vi en nästan exponentiell tillväxt av nya, kända fall, om vi bara håller oss till region Stockholm. Det ska bli mycket intressant (för att uttrycka sig vänligt) att plotta in kommande dagens siffror på den kurvan. Mycket talar för att vi redan nu har en okontrollerad spridning, om man - vilket inte är helt orimligt - antar två dolda fall på varje känt. Den bedömningen gör i alla fall professor Joacim Rocklöv vid Umeå Universitet, i en TT-intervju idag:
https://www.ystadsallehanda.se/nyheter/ ... de-flesta/
Sedan har vi naturligtvis fenomenet superspridning, vilket visas av det här exemplet https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... rra-helgen
Problemet är förstås att när (inte om) vi når upp till ett antal hundra fall så kommer smittskyddet att gå på knäna vad gäller provtagning och smittspårning, både logistiskt och personellt. Når vi upp till italienska nivåer blir sådana åtgärder meningslösa. I själva verket finns det inte så mycket man kan göra, annat än att försöka vinna tid innan spridningen når pandemiska nivåer, och inte låta sig tas på sängen som italienarna.

Jag kan givetvis inte bedöma när det är dags att ta till mer drakoniska åtgärder, men hittills verkar Folkhälsomyndigheten mest tycka att det räcker med handtvätt. Omdömeslösheten når nya nivåer när Anders Tegnell säger "Ökningen av antalet svenskar som drabbas av det nya coronaviruset har nått en topp och kommer snart att klinga av."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/antal ... klinga-av/
(DN, som jag i vanliga fall liksom ingenjör Ohlsson inte har mycket till övers för har faktiskt öppnat alla artiklar om sars-cov2 och covid-19).
Detta kommer Tegnell att få äta upp! Mitt tips är att han kommer att få lämna sitt jobb efter detta. Dessutom får Tegnell mothugg av sagde Rocklöv
https://www.dn.se/nyheter/expert-finns- ... a-italien/
där han varnar för dagens fixering vid Italien. Helt korrekt, vi kan räkna med ett inflöde av smitta även från andra europeiska länder, både Tyskland (545 fall) och Frankrike (423 fall) är jämförelsevis hårt drabbade. Som en kuriositet kan nämnas att kinesiska myndigheter har rapporterat om fall som är relaterade till Italien.

Med tanke på att Sverige (trots påståendena om motsatsen) inte har kontroll på smittspridningen så förefaller en pandemisituation, kanske jämförbar med spanska sjukan, fullt möjlig. Vad vi inte vet är förstås dödstalen, en komplicerande faktor är att sjukdomsförloppet är annorlunda än när det gäller influensa. Alla som haft influensa vet att sjukdomen sätter in snabbt, här verkar det oftast vara sk. milda symptom i början, enligt professor Björn Olsen verkar de som dör avlida först efter flera veckors sjukdomsförlopp. De närmaste veckorna och månaderna blir förstås avgörande för vartåt det här barkar!
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 06 mars 2020 10:22, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Sen är jag tämligen övertygad om att världens alla läkemedelstillverkare och andra forskare jobbar för högtryck för att få fram vaccin och möjligen motmedel för dem som drabbats.

Stefan
Jag tar kamrat Widén inlägg till utgångspunkt för ett visst filosoferande kring detta. Man ska inte vara elak i onödan, därför vill jag säga att jag i grunden delar denna förhoppning, även om jag inte är så säker på att den är realistisk.

Vaccin är det som kommer att ta längst tid att få fram, många virustyper har varit utomordentlig svåra att bekämpa på detta sätt, exempel på detta är HIV och de afrikanska blödarfebrarna.

Det som man möjligen, i ett kortare perspektiv, kan hoppas på är antivirala substanser men detta är ett förhållandevis outforskat område fortfarande. Man kan väl säga att det tog fart först i och med HIV-epidemin och där man har varit förhållandevis framgångsrik givet det faktum att HIV-viruset, genom sitt funktionssätt, är utomordentligt svårt att rå på.

Just coronavirus har ägnats ganska lite uppmärksamhet i forskningsvärlden, förutom SARS, MERS och SARS-cov2 har de fyra typer som nu cirkulerar globalt betraktats som förhållandevis harmlösa "förkylningsvirus". Det preparat man sätter sitt hopp till för tillfället är det experimentella läkemedlet remdesivir, ett "misslyckat" preparat mot ebola, men som i alla fall i laboratoriemiljö har visat sig kunna bekämpa coronavirus.
https://www.gilead.com/purpose/advancin ... h/covid-19
Läkemedlet är en komplicerad molekyl som ingriper i och stör virusreplikeringen när viruset ska kopiera sin arvsmassa. Varning dock för bakslag. Remdesivir föreföll fungera bra i de inledande testerna på ebola , men när det skulle testas i större skala på ebolasjuka i Afrika fungerade medlet inte alls som tänkt. Därav uttrycket "misslyckat". Nu pågår större tester i Kina, men tidigast i april vet vi om detta är något att hoppas på.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar