Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev: Ja, det var oväntat att Dr Nöjdh skulle bli triggad av att andra än hon själv skriver i denna tråd.
Har hon lyssnat på avsnittet? Det är tämligen innehållsrikt och de olika anklagelserna mot honom bemöts, inklusive angreppsartikeln i The Atlantic.
Det är bra att vidga sina vyer ibland.

Uppropet mot Joe Rogan är lustigt då majoriteten av de som skrev under inte är mer kvalificerade än någon annan att ha åsikter om detta än han själv.
Neil Young är en gammal avdankad rockare som erkände att han inte ens lyssnat på Joe Rogan. Troligtvis är det inte han som skrev brevet.

Det är tråkigt att så många vägrar prata om hur destruktivt det är att man inte satsade på behandlingar av patienter och att de som gjort det har blivit förlöjligade och utfrysta. Kan detta vara första gången som läkare inte förväntas behandla patienter?


Hur som helst. Lyssna in avsnittet så kanske man lär sig något nytt.
Näe, särskilt triggad blir jag inte av andras åsikter, det är ju det vanliga narrativet (för att uttrycka sig vänligt) som signaturen använder för att skapa förvirring. Det är nämligen inte en mänsklig rättighet att inte bli motsagd.

I övrigt är ju detta ingenting nytt, utan det vanliga ovetenskapliga tugget från antivaxxare och pandemiförnekare. Men det är klart, tror man sig sitta inne med de högre kunskaperna så tror man (som ex.vis ivermektin, då - eller kanske att Donald Trump egentligen vann presidentvalet 2021)

Vladimir Vladimirovitj och Onkel Xi jobbar ju också hårt med detta: Patrik Oksanen om desinformation: ”Vill skapa splittring i västerlandet
Du har alltså inte lyssnat på intervjun utan tillskriver det åsikter och saker som inte nämns.
Amerikanska valet ägde rum 2020. Och vad tusan har ärkedåren Patrik Oksanen med Joe Rogans intervju med Dr Malone att göra?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: Du har alltså inte lyssnat på intervjun utan tillskriver det åsikter och saker som inte nämns.
Amerikanska valet ägde rum 2020. Och vad tusan har ärkedåren Patrik Oksanen med Joe Rogans intervju med Dr Malone att göra?
Jag tillåter nog mig att tycka att signaturen får försöka skilja mellan vad andra har skrivit och vad man själv tycker och tänker. Liksom att låta bli att dra slutsatser om andra från det senare. Men någon större förhoppning om att detta ska sjunka in har jag förstås inte. Hur var det nu han sade, Ingemar Stenmark?.

"Ärkedåren" ja, Snacka om förutfattade meningar. Tyckte jag mig höra "nyttiga idioter"....?

PS. Tack för påpekandet om årtalet - jag har korrigerat detta nu. Tiden går fort när man har roligt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

”Sluta betrakta covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom”

De tre professorerna Anders Björkman, Magnus Gisslén och Johnny Ludvigsson vill att Sverige går samma väg som Danmark. Omikronvarianten sägs ha förändrat spelplanen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:”Sluta betrakta covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom”[

De tre professorerna Anders Björkman, Magnus Gisslén och Johnny Ludvigsson vill att Sverige går samma väg som Danmark. Omikronvarianten sägs ha förändrat spelplanen.
Ja, här har Magnus Gisslén verkligen hamnat i dåligt sällskap, med två riktiga folkförvillare Björkman och Ludvigsson, som båda konsekvent har försökt spela ned hur pandemibekämpningen misslyckats i Sverige. Jag har skrivit mycket om dessa farbröder tidigare, och om Björkmans nästan teflonliknande egenskap att kunna glida ur sina tidigare påståenden (DN 30/3 2020: Skräckprognoser om corona försvårar för beslutfattare" när han i pandemins början påstod att den som räknade med döda i tiotusental ägnade sig åt "alarmism" - själv räknade han med högst 1000 dödsfall). Den ståndpunkten modifierade han sedan, men inte mycket (mycket prutades inte men hälften prutades genast, fritt efter J.L. Runeberg).

Det intressanta är ex.vis att Björkman nu promotar allmän vaccination, något som han tidigare var motståndare till - då var det rätt personer vid rätt tillfälle som gällde. Att, som farbröderna rekommenderar, fokus läggs på att stoppa smittspridningen inom sjukvård och omsorg, är helt omöjligt när smittotrycket är så högt som det är nu, vilket jag visade redan 2 april 2020. Ja, dvs. "lägga fokus" kan man ju alltid göra (eller ännu hellre modeordet "fokusera" - av ungdomen förkortat till "foka", vilket faktiskt betyder "säl" på latin). Det brukar ju inte förpliktiga till så mycket.

Gisslén har ju genom en del drastiska ställningstaganden och yttranden bundit upp sig hårt för fri smittspridning (fastän han förstås inte använder det uttrycket) men att gå ihop med firma Björkman & Ludvigsson (den firman bestod tidigare av Ludvigsson & son, men & son blev ju utmobbad, stackarn) visar ju på extremt dåligt omdöme. I vilken utsträckning dessa läkare har större förmåga att bedöma vad som är samhällsskadligt undrandrar sig naturligtvis min bedömning, min uppfattning är i alla fall att det är för tidigt att släppa kontrollen helt, innan vi ser tydliga tecken på den nedgång alla väntar på! Det är ungefär samma uppfattning som prof. Niklas Arnberg redovisar i den tidigare refererade Aftonbladspodden. Sedan kanske vi kommer in i en endemisk fas, men det betyder inte att covid19 har blivit ofarlig:
COVID-19: endemic doesn’t mean harmless, Rosy assumptions endanger public health — policymakers must act now to shape the years to come

Gisslén gör det extremt enkelt för sig när han i denna Expressen-intervju använder uttryck som "Vi går mot ljusare tider utan tvekan, sedan kan det säkert komma små krusningar och små vågor" .
Att det värsta snart ligger bakom oss är ju en förhoppning vi alla har, men som både prof. Tove Fall och prof. Joakim Dillner säger så krävs det för att vi ska kunna ligga kvar i en endemisk fas, att det inte uppstår någon ny virusvariant som ändrar på spelreglerna. Sannolikheten för att en sådan variant kommer är nästan omöjlig att uttala sig om. Att en ny variant ska bli värre (=mer virulent) än delta förefaller osannolikt (vi vet i själva verket inte ens hur pass virulent omikron-varianten egentligen är), vad vi däremot inte vet särskilt mycket om är hur immuniteten - och hur virusevolutionen tacklar den - kommer att se ut framöver.

Jag plockar fram min enkla epidemiologiska skiss från 29 apr. 2020. Dessa grundläggande samband gäller alltjämt
Bild
Hur stora de olika sektorerna kommer att bli (eller hur stora vi tillåter dem att bli) är avgörande för vad som händer de närmaste åren.

Ett exempel på hur en endemisk sjukdom kan bete sig är mässlingen, som den uppförde sig före den allmänna vaccinationen:
Bild

Dit kommer vi självfallet inte att nå, mässlingviruset har ju den lilla egenheten att de ställen som våra antikroppar fäster vid i virusets proteiner, virusets epitoper, inte förändras, vilket gör att vi kan förvärva (i stort sett) livslång immunitet. Den fördelen har vi inte med Sars-CoV-2-viruset. Därför är det så förrädiskt när folkförvillare som firma Björkman och Ludvigsson jämför med säsongsinfluensan, som t.ex. när Björkman här matchas mot prof. Dillner: https://tv.aftonbladet.se/video/337994/ ... sinfluensa
Det Björkman säger här är egentligen bara självklarheter, även om det har varit ett populärt narrativ hos diverse pandemiförnekare. Pandemin kommer att avta gradvis (jag har använt uttrycket asymptotiskt) och det kommer egentligen inte att gå att iaktta någon skarp gräns mellan pandemisk och endemisk fas. i själva verket har vi, som prof. Dillner säger i intervjun i Läkemedelsvärlden, periodvis varit inne i vad som kan betecknas som endemiska faser under pandemin i Sverige. Självklart kan man, som Gisslén, kalla det för små krusningar och små vågor om man vill, lika illa som det var varit blir det nog inte nästa vinter, men kanske nog så besvärligt.

Egentligen är det oriktigt att använda ordet pandemi som länge vi talar avgränsat om Sverige, epidemi är ett mera korrekt uttryck.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

Experter: Vi är nära flockimmunitet

Professorna Tom Britton och Joakim Dillner är överens om att Sverige snart har en flockimmunitet, även om Dillner föredrar termen befolkningsimmunitet. Däremot vill Dillner inte gå lika långt som norska Folkehelseinstituttet som i princip rekommenderar fullvaccinerade (alltså med tre doser) att smittas av omikronvarianten nu:
DN skrev:Nyligen gick norska Folkehelseinstituttet (FHI) ut med bedömningen att det för personer som fått sin tredje dos är bättre att smittas nu än senare, medan man har en bättre skyddseffekt av vaccinet. Men det resonemanget är Joakim Dillner tveksam till.

– Man kan ju inte förespråka att folk ska bli smittade med flit. Det finns fortfarande personer i riskgrupper som kan drabbas allvarligt av infektionen och det säkraste för ens hälsa är ändå att undvika infektionen genom smittskyddsåtgärder och vaccination.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Experter: Vi är nära flockimmunitet

Professorna Tom Britton och Joakim Dillner är överens om att Sverige snart har en flockimmunitet, även om Dillner föredrar termen befolkningsimmunitet. Däremot vill Dillner inte gå lika långt som norska Folkehelseinstituttet som i princip rekommenderar fullvaccinerade (alltså med tre doser) att smittas av omikronvarianten nu:
DN skrev:Nyligen gick norska Folkehelseinstituttet (FHI) ut med bedömningen att det för personer som fått sin tredje dos är bättre att smittas nu än senare, medan man har en bättre skyddseffekt av vaccinet. Men det resonemanget är Joakim Dillner tveksam till.

– Man kan ju inte förespråka att folk ska bli smittade med flit. Det finns fortfarande personer i riskgrupper som kan drabbas allvarligt av infektionen och det säkraste för ens hälsa är ändå att undvika infektionen genom smittskyddsåtgärder och vaccination.
Så länge den nu varar: https://www.medicalnewstoday.com/articl ... pid-spread
(fast det är lite fånigt när man kallas BA.2 undervarianten av omikron "stealth")

Beträffande de norska principerna: Full smitteforvirring – FHI-direktør Camilla Stoltenberg svarer

Idéerna har ju som sagt förespråkats här tidigare:
Du ser inget självändamål i att hellre hjälpa till att sprida Omikron då den fortfarande visar sig vara smittsam men väldigt mild?
Är det inte bättre om denna variant tillåts spridas och slå ut de andra varianterna?

Det är väldigt märkligt att man varnar och inför restriktioner mot en variant som inte har dödat en enda människa och som ytterst få har hamnat på sjukhus av.
Kanske inte alltid en så bra idé: Hon sökte upp covid för att bli immun – dog (SvD)
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 30 januari 2022 8:51, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Godmorgon, alla. Omöjligt att sova under en stormnatt (fast det produceras väldiga mängder vindkraft just nu, timpriset är nere i ca. 10 öre/kWh i hela Sverige).

Alltnog, jag har försökt läsa på lite om den medicinska historien, särskilt om historiska pandemier. Spanska sjukan 1918-20 återkommer ju ständigt som modellpandemi jämfört med den vi nu befinner oss i, men frågan är om inte Ryska Snuvan (nominellt 1889-92) är mera intressant att försöka studera som jämförelseobjekt. Ryska snuvan har fram till våra dagar alltid ansetts vara en influensapandemi, även om det saknas mikrobiologiska bevis för detta. Detta till skillnad från Spanska sjukan, där man, från vävnadsprover från bevarade avlidna under denna pandemi, i modern tid kunnat fastställa det aktuella influensavirusets typ och arvsmassa, åtminstone från en av sjukdomsvågorna.

Sådant här blir naturligtvis svårare ju längre tillbaka man går, särskilt när det gäller källäget, men samhället vid den tiden var inte så primitivt som man kanske föreställer sig (i synnerhet om man var sjuk under historietimmarna i skolan :) ). Dagens välkända medicinska tidskrifter, som The Lancet (1823), British Medical journal-BMJ (1840) och New England Journal of Medicine (1812) existerade som synes redan då och bidrar med viktigt historiskt källmaterial.

En av de frågeställningar som kan inställa sig här är om historien kan säga oss någonting om framtiden, i synnerhet om vart covid19-pandemin kommer att ta vägen. Kanske, kanske inte - själv är jag egentligen inte anhängare av några "historien upprepar sig"-teorier. I vart fall - en hel del nyare studier av det historiska källmaterialet verkar visa att Ryska snuvan dels uppvisar kliniska symtom som mer liknar covid19 än influensa, dels förefaller ha återkommit i flera vågor än vad som tidigare ansetts, den sista i så fall år 1900. Utbrotten mellan 1892 och 1900 skulle i så fall också felaktigt ha diagnosticerats som influensa.

Utgångspunkten är här att Ryska snuvan alltså - vilket jag har nämnt flera gånger (första gången här - 29 april 2020, vilket jag då tyckte lät väl spekulativt) - i så fall inte alls var en influensapandemi, utan ett globalt utbrott av ett annat coronavirus, då troligen det som idag benämns HCoV-OC43, och som i nutid uppträder som ett förkylningsvirus. År 2005 gjorde en fullständig kartläggning av HCoV-OC43-virusets arvsmassa (i ett något yrvaket intresse för coronavirusen, efter det oväntade SARS-utbrottet 2002-2004 - OC43 upptäcktes annars 1967 men tilldrog sig inget större intresse då, det var ju "bara" ett förkylningsvirus). Genom att använda begreppet molekylär klocka (en inte på något sätt problemfri metod) kom man då fram till att HCoV-OC43 bör ha avskilts från (och överförts till människor) ett liknande nötboskapsvirus omkring år 1890. HCoV-OC43 skulle i så fall ha varit avsevärt mera virulent än idag, åtminstone fram till ca. år 1900, då det verkar ha tappat stinget, enligt denna teori.

I augusti 2021 publicerades en artikel på detta tema (även om just HCoV-OC43 som möjligt smittämne inte nämns):
What we can learn from the dynamics of the 1889 ‘Russian flu’ pandemic for the future trajectory of COVID‐19

Ovanstående är en bra artikel, som fokuserar på det kliniska och epidemiologiska - utan medicinsk eller molekylärbiologisk mumbojumbo - och som jag verkligen uppmanar alla intresserade att läsa, även om texten är ganska lång. Mera kondenserat får man budskapet här, via en notis i SR P1-Vetenskapsradion: Ryska snuvan kan ha varit coronapandemi.

I avsaknad av mikrobiologiska bevis blir det naturligtvis svårt att komma fram till några säkra slutsatser. Pandemins värde som förutsägelse om hur covid19-pandemin kommer att utvecklas/avvecklas är naturligtvis också begränsat. Bortsett från att vi inte har någon säker kunskap om aktuellt smittämne då, så skiljer sig både samhällsförhållandena och kunskapsläget då och nu väldigt mycket från varandra. Ändå kan jag inte låta bli att citera artikeltexten, en passage om just Sverige
Data on morbidity are also available for Sweden where questionaries were answered by 400 doctors treating people in 69 localities A sudden increase of infected persons was reported for Sweden in mid-December 1889, the numbers of infected people crossed 100 000 in mid-December, reached a peak with more than 700 000 cases in the first week of January 1890 and decreased to pre-epidemic levels in early March 1890. However, when analysed at a district level, the epidemics were of shorter duration covering just 1 or 2 and at maximum 3 weeks.
.

Någonting påminner om någonting här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev: Du har alltså inte lyssnat på intervjun utan tillskriver det åsikter och saker som inte nämns.
Amerikanska valet ägde rum 2020. Och vad tusan har ärkedåren Patrik Oksanen med Joe Rogans intervju med Dr Malone att göra?
Jag tillåter nog mig att tycka att signaturen får försöka skilja mellan vad andra har skrivit och vad man själv tycker och tänker. Liksom att låta bli att dra slutsatser om andra från det senare. Men någon större förhoppning om att detta ska sjunka in har jag förstås inte. Hur var det nu han sade, Ingemar Stenmark?.
Vi har alltså lyssnat på poddavsnittet?
"Ärkedåren" ja, Snacka om förutfattade meningar. Tyckte jag mig höra "nyttiga idioter"....?

PS. Tack för påpekandet om årtalet - jag har korrigerat detta nu. Tiden går fort när man har roligt.
Patrik Oksanen gick och trodde att en twittrare vid namn "Long Pungh" var en kinesisk agent. Vet inte om det gör någon till en nyttig eller onyttig idiot. Mest idiot kanske.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Jag tillåter nog mig att tycka att signaturen får försöka skilja mellan vad andra har skrivit och vad man själv tycker och tänker. Liksom att låta bli att dra slutsatser om andra från det senare. Men någon större förhoppning om att detta ska sjunka in har jag förstås inte. Hur var det nu han sade, Ingemar Stenmark?.
Vi har alltså lyssnat på poddavsnittet?
Vilka "vi"? Vad jag gör eller inte gör angår naturligtvis ingen, allra minst signaturen.
Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
"Ärkedåren" ja, Snacka om förutfattade meningar. Tyckte jag mig höra "nyttiga idioter"....?

PS. Tack för påpekandet om årtalet - jag har korrigerat detta nu. Tiden går fort när man har roligt.
Patrik Oksanen gick och trodde att en twittrare vid namn "Long Pungh" var en kinesisk agent. Vet inte om det gör någon till en nyttig eller onyttig idiot. Mest idiot kanske.
Är det något som signaturen har läst i högerextrema medier som "Samnytt" t.ex? Nåja, det gör detsamma, skillnaden mellan fascism och kommunism kanske inte är så stor. Oavsett vad som ligger bakom i just detta fall är det ju ett bra upplägg. Det har nog inte passerat obemärkt i vare sig Beijing eller Moskva.

Signaturen förstod tydligen inte på vem jag syftade. Dessutom vet ju alla att Long Phung (som det stavas) är en vietnamesisk restaurang i Singapore: https://www.misstamchiak.com/long-phung ... estaurant/
Rekommenderas (om man gillar det vietnamesiska köket förstås, men inte vill besöka den vietnamesiska kommunistdiktaturen).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

Danmark har öppnat – snart kan Sverige följa efter

Nu är covid-19 inte längre en samhällsfarlig sjukdom i Danmark, trots rekordhög smittspridning:

Bild

Kan smittspridningen bli tillräckligt hög i Sverige för att covid-19 inte längre ska klassas som en samhällsfarlig sjukdom även här? :roll:
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: Vilka "vi"? Vad jag gör eller inte gör angår naturligtvis ingen, allra minst signaturen.
Du avfärdar alltså Dr Malone utan att lyssna på honom. Ja men dåså. "Ignorance is bliss" som man säger.
Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
"Ärkedåren" ja, Snacka om förutfattade meningar. Tyckte jag mig höra "nyttiga idioter"....?

PS. Tack för påpekandet om årtalet - jag har korrigerat detta nu. Tiden går fort när man har roligt.
Är det något som signaturen har läst i högerextrema medier som "Samnytt" t.ex? Nåja, det gör detsamma, skillnaden mellan fascism och kommunism kanske inte är så stor. Oavsett vad som ligger bakom i just detta fall är det ju ett bra upplägg. Det har nog inte passerat obemärkt i vare sig Beijing eller Moskva.

Signaturen förstod tydligen inte på vem jag syftade. Dessutom vet ju alla att Long Phung (som det stavas) är en vietnamesisk restaurang i Singapore: https://www.misstamchiak.com/long-phung ... estaurant/
Rekommenderas (om man gillar det vietnamesiska köket förstås, men inte vill besöka den vietnamesiska kommunistdiktaturen).
Ifrågasätter man Dr Nöjdh är man foliehatt. Ifrågsätter man Oksanen är man Moskvafascist eller Pekingkommunist. Ifrågasätter man Wigårdh är man neofascistisk kitschälskare.
Inkonsekvensen är total hos den gode doktorn som ständigt sammankopplar en åsikt med något annat på sina motståndare.

Ja, Samnyttartikeln sammanfattar det hela väldigt bra. Men jag förstår att Dr Nöjdh inte erkänner att något har skett såvida inte DN har skrivit om det?
Nej, DN lyfte inte händelsen, likväl skedde det.
https://samnytt.se/satirkonto-togs-som- ... ksanen-10/
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Ifrågasätter man Dr Nöjdh är man foliehatt. Ifrågsätter man Oksanen är man Moskvafascist eller Pekingkommunist. Ifrågasätter man Wigårdh är man neofascistisk kitschälskare.
Inkonsekvensen är total hos den gode doktorn som ständigt sammankopplar en åsikt med något annat på sina motståndare.

Ja, Samnyttartikeln sammanfattar det hela väldigt bra. Men jag förstår att Dr Nöjdh inte erkänner att något har skett såvida inte DN har skrivit om det?
Nej, DN lyfte inte händelsen, likväl skedde det.
https://samnytt.se/satirkonto-togs-som- ... ksanen-10/
Det enda intressanta i sammanhanget är egentligen signaturens påstående "Du avfärdar alltså Dr Malone utan att lyssna på honom". Det är vad signaturen tror, ändå framhålls det som någon slags "sanning" och används i någon slags "argumentation". Rena projektioner, faktiskt.

Resten av inlägget är egentligen bara tanketom demagogik, ett bra exempel på hur man bygger desinformation med rena lögner. Så bygger man upp sin egen åsiktsbubblas världsbild - sitt alternativa universum. En retorik man ser i många hatsajter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev:Ifrågasätter man Dr Nöjdh är man foliehatt. Ifrågsätter man Oksanen är man Moskvafascist eller Pekingkommunist. Ifrågasätter man Wigårdh är man neofascistisk kitschälskare.
Inkonsekvensen är total hos den gode doktorn som ständigt sammankopplar en åsikt med något annat på sina motståndare.

Ja, Samnyttartikeln sammanfattar det hela väldigt bra. Men jag förstår att Dr Nöjdh inte erkänner att något har skett såvida inte DN har skrivit om det?
Nej, DN lyfte inte händelsen, likväl skedde det.
https://samnytt.se/satirkonto-togs-som- ... ksanen-10/
Det enda intressanta i sammanhanget är egentligen signaturens påstående "Du avfärdar alltså Dr Malone utan att lyssna på honom". Det är vad signaturen tror, ändå framhålls det som någon slags "sanning" och används i någon slags "argumentation". Rena projektioner, faktiskt.

Resten av inlägget är egentligen bara tanketom demagogik, ett bra exempel på hur man bygger desinformation med rena lögner. Så bygger man upp sin egen åsiktsbubblas världsbild - sitt alternativa universum. En retorik man ser i många hatsajter.
Du börjar prata om nyttiga idioter, Moskva och Peking när man avfärdar Oksanen och talar samtidigt om tanketom demagogik...

Har Dr Nöjdh sett sig själv i en spegel någon gång?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: Du börjar prata om nyttiga idioter, Moskva och Peking när man avfärdar Oksanen och talar samtidigt om tanketom demagogik...

Har Dr Nöjdh sett sig själv i en spegel någon gång?
Egentligen kunde jag utsätta signaturens (näst) senaste inlägg för lite argumentationsanalys på gymnasienivå (det borde räcka). Men eftersom det strängt taget inte tillför trådens ämne något så avstår jag. Orimligheterna i vad som påstås talar ändå för sig själva.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev: Du börjar prata om nyttiga idioter, Moskva och Peking när man avfärdar Oksanen och talar samtidigt om tanketom demagogik...

Har Dr Nöjdh sett sig själv i en spegel någon gång?
Egentligen kunde jag utsätta signaturens (näst) senaste inlägg för lite argumentationsanalys på gymnasienivå (det borde räcka). Men eftersom det strängt taget inte tillför trådens ämne något så avstår jag. Orimligheterna i vad som påstås talar ändå för sig själva.
Den totala arrogansen är nästan som en parodi. Självinsikten finns inte och lär inte uppenbara sig. Vi nöjer oss så här. Fridens liljor.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En bra, översiktlig artikel i Nature om det mänskliga immunsystemet, sett i ljuset av Sars-CoV-2-pandemin i allmänhet och omikron-variantens uppträdande i synnerhet:
What the Omicron wave is revealing about human immunity

Pandemin har ju drivit på den immunologiska forskningen, och det är alldeles nödvändigt för den fortsatta sjukdomsbekämpningen. Vi behöver en bredare palett av covid19-vacciner, men också en mer grundläggande förståelse för hur coronavirus växelverkar med vårt immununsystem. Vi har nu under två decennier haft tre utbrott av coronavirus, det är inte osannolikt att vi kan få se flera sådana under innevarande sekel. Vår gamla kompis influensan finns ju också kvar. Dessutom finns ju andra svårhanterliga epidemiska infektionssjukdomar som måste hanteras bättre, ex.vis blödarfebrarna och malaria (malaria är dock inte en virusinfektion).

I Sverige finns som bekant en ganska nybildad forskningsfond som vill stödja vetenskapen kring (potentiellt) epidemiska/pandemiska virusinfektioner. Det finns nämligen en hel del av de senare. Frågan är bara hur effektiv en sådan insamlingsfond kan bli för ett ändamål som detta, jämfört med t.ex. Cancerfonden. Att cancer finns runt om oss är alldeles självklart för de flesta (även om man gärna vill tänka bort denna för egen del). Pandemier, däremot är gärna något som lämnas åt den kollektiva glömskan, efteråt. Erfarenheterna från spanska sjukan talar tyvärr för detta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev: Du börjar prata om nyttiga idioter, Moskva och Peking när man avfärdar Oksanen och talar samtidigt om tanketom demagogik...

Har Dr Nöjdh sett sig själv i en spegel någon gång?
Egentligen kunde jag utsätta signaturens (näst) senaste inlägg för lite argumentationsanalys på gymnasienivå (det borde räcka). Men eftersom det strängt taget inte tillför trådens ämne något så avstår jag. Orimligheterna i vad som påstås talar ändå för sig själva.
Den totala arrogansen är nästan som en parodi. Självinsikten finns inte och lär inte uppenbara sig. Vi nöjer oss så här. Fridens liljor.
Som sagt, projektioner är bästa försvar, tydligen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Bara några tankar om coronans politiska följder.

Corona kan bli Xi Jinpings fall. Eller åtminstone en bidragande orsak tillsammans med fastighetskris och felaktiga siffror om demografin. Detta förutspår George Soros. Om det blir så återstår att se. Men det är väl fler ledare som riskerar att falla på grund av epidemin. Jair Bolsonaro i Brasilien till exempel. Finns säkert fler. Men om Magdalena Anderson och S-regeringen faller i höst så är det knappast på grund av coronahanteringen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:Danmark har öppnat – snart kan Sverige följa efter

Nu är covid-19 inte längre en samhällsfarlig sjukdom i Danmark, trots rekordhög smittspridning:

Bild

Kan smittspridningen bli tillräckligt hög i Sverige för att covid-19 inte längre ska klassas som en samhällsfarlig sjukdom även här? :roll:
Sverige närmar sig det danska tillståndet:

Skenande virushalter i Stockholms avlopp
Region Skåne: Vi kan se början på slutet av pandemin

Pandemin verkar sluta när smittspridningen är på sin topp.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Bara några tankar om coronans politiska följder.

Corona kan bli Xi Jinpings fall. Eller åtminstone en bidragande orsak tillsammans med fastighetskris och felaktiga siffror om demografin. Detta förutspår George Soros. Om det blir så återstår att se. Men det är väl fler ledare som riskerar att falla på grund av epidemin. Jair Bolsonaro i Brasilien till exempel. Finns säkert fler. Men om Magdalena Anderson och S-regeringen faller i höst så är det knappast på grund av coronahanteringen.
Klockan tickar för såväl Putin som Xi. Båda vill lämna ett politiskt arv efter sig, och har onekligen redan gjort det. Putin har ökat Rysslands territorium och Xi har för första gången på länge utmanat den amerikanska hegemonin. Men allt har sitt pris. Detta gäller även ländernas pandemihanteringar...
Skriv svar