Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Jag kopierar ett inlägg i en annan tråd, för att försöka förhindra att den spårar ut.
dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev: Jag åker numera sällan med tunnelbanan i rusningen så trängseln där vill jag inte uttala mej om.

/TKO
Det är nog en bra idé. Professor Björn Olsen och andra infektionsläkare uppmanar alla att undvika folksamlingar den dag vi får en allmän spridning av SARS-Cov2 i samhället. För det kommer vi att få, oavsett vad Folkhälsomyndigheten försöker slå i oss: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... r-floskler

Trängseln ombord på Stockholms tunnelbanor uppfyller alla definitioner på begreppet "folksamling".
Det är nog många som med mig och "dr Cassandra Nojdh" som ser det som om man försöker tona ner riskerna. Tankarna går till Per Albin Hanssons "Vår beredskap är god".

Jag försöker nu fylla på förrådet här hemma för att kunna minimera mina promenader till närmaste matbutik en tid framöver. Flera jag talat med tycks tänka snarlikt, men jag märker inte av någon hysteri. Förutom börsernas reaktioner.

Alla som jobbar med att möta allmänheten borde känna en viss oro. Framför allt de som lider av någon lungrelaterad sjukdom, eller annan sjukdom som gör dem svaga. Har kollektivtrafikföretagen gått ut med några förhållningsorder eller liknande till de anställda?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, tack, det var bra.

Jag återger igen den nyhetslänk jag refererade till tidigare i annan tråd:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... r-floskler

Mina tankar gick också till Per Albins tal 1939:
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_ ... C3%A4r_god

Vad dåvarande statsministern egentligen menade är ju överspelat nu, men detta har ju (med rätt eller orätt) stått som modell för när det är viktigare att "lugna" än att informera. Som vanligt värst är förstås den kinesiska kommunistdiktaturen, där det inledningsvis var viktigare att få kontroll över vilken information som spreds, än själva virusspridningen. Just nu verkar det bara vara professor Björn OIsen i Uppsala som talar klarspråk.

Att vi kommer att tappa kontrollen över virusspridningen tar jag för givet, det är bara en tidsfråga. Sedan får vi se om det går att begränsa epidemin, och även hur pass sjuka de smittade egentligen blir. Potentiellt har covid-19 möjligheten att utveckla sig till en situation liknande spanska sjukan 1918 - 20. Skillnader finns förstås. Dels var världen då i ett bedrövligt skick, efter ett nyss utkämpat världskrig, dels var sjukvården dåligt utbyggd. Å andra sidan fanns inte mycket vård att ge, vacciner och verksamma läkemedel saknades, dessutom var kunskapsläget mycket sämre - man hade dimmiga begrepp om smittvägar och - spridning, liksom om virus som smittämne generellt. Ungefär 40.000 människor strök med då.

På det individuella planet oroar sig förstås många. Själv hör jag ju klart och tydligt till en sk. riskgrupp genom min ålder och mitt blodtryck. Det luriga med covid-19 är ju att den till en början åtminstone, liknar andra mer eller mindre harmlösa luftvägsinfektioner av vilka det cirkulerar massvis så här års. Åker man t.ex. i Stockholms t-bana ser man ju hur många av resenärerna som gärna delar med sig av sina infektioner utan några som helst försiktighetsmått. En Sars-cov-2-smittad person kan mycket väl tänka, asch det är bara en vanlig förkylningssläng.

Till det kommer att antalet infektionsvårdplatser är begränsat - får vi några hundra fall kommer infektionssjukvården att kollapsa. Vi talar här om en smitta som vården måste hantera med samma säkerhetsnivå som om det vore fråga om t.ex. ebola.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Yrkesgrupper som är extra utsatta är ju många gånger sådana som behövs i samhället. Kanske extra mycket i en kris som den som kan vara på väg. Sjukvårdspersonal, hemtjänstpersonal, polisen, bara för att ta några exempel.

Vissa verksamheter kan kanske dras ner till viss del. T.ex. blir det kanske färre människor som rör sig ute så att kollektivtrafiken inte blir lika hårt belastad, även om många förstås måste åka fram och tillbaka mellan jobb och hem. De som kan jobbar kanske så mycket som möjligt hemifrån. Skolor och många butiker kanske stänger ner om smittspridningen upplevs som okontrollerad.

Jag kanske verkar pessimistisk, men nog upplevs många myndighetspersoner väl optimistiska?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Yrkesgrupper som är extra utsatta är ju många gånger sådana som behövs i samhället. Kanske extra mycket i en kris som den som kan vara på väg. Sjukvårdspersonal, hemtjänstpersonal, polisen, bara för att ta några exempel.

Vissa verksamheter kan kanske dras ner till viss del. T.ex. blir det kanske färre människor som rör sig ute så att kollektivtrafiken inte blir lika hårt belastad, även om många förstås måste åka fram och tillbaka mellan jobb och hem. De som kan jobbar kanske så mycket som möjligt hemifrån. Skolor och många butiker kanske stänger ner om smittspridningen upplevs som okontrollerad.

Jag kanske verkar pessimistisk, men nog upplevs många myndighetspersoner väl optimistiska?
Ja,håller med. Statsepidemiolog Anders Tegnell verkar mest inriktad på att tala om situationen i utlandet: http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyhet ... en-i-Iran/
Statsepidemiolog Anders Tegnell skrev:Bara för att vi inte säger att världen kommer att gå under, betyder det inte att vi har gjort och gör väldigt mycket. Om man säger det riskerar man att göra mer skada än nytta. Vi har jobbat väldigt hårt och försökt hålla en bra nivå. Att skapa oro vore inte alls bra i ett sånt här läge.
Det framgår ju rätt tydligt vad som är nr. 1 på vederbörandes agenda. Det var nästan så jag började undra om han är läkare, men jodå:
https://se.linkedin.com/in/anders-tegnell-5b4a1083

Den enda som talar klarspråk är, återigen, professor Björn Olsen i Uppsala: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fyra ... -i-sverige

Har vi inte lärt oss något sedan spanska sjukan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 28 februari 2020 23:03, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

I Norge har man i alla fall tagit sig ur förnekelsefasen: https://www.nrk.no/norge/dsb_-slik-vil- ... 1.14922083

Det vore ju tacknämligt om svenska myndigheter kunde göra det också, istället för att upprepa floskler!
https://www.expressen.se/debatt/lakaren ... cker-inte/

Vi kommer att få se en smittspridning i Sverige, hur den kommer att utvecklas vet ingen, bättre att ta höjd för detta istället för att sticka huvudet i sanden:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL ... -i-sverige

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/N ... i-Sverige/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Melodifestivalsfinal om en vecka. Kommer vinnaren att åka till Rotterdam i Nederländerna, eller ställer man in av rädsla för smittspridning?
Blir det något OS i år? Diverse arrangemang och mässor är redan inställda.

2020 kanske går till historien som året utan internationella arrangemang. Året då flera flygbolag gick i konkurs, eftersom ingen vågar resa.
Kanske året med upplopp i några länder för att sjukvården inte fungerade för andra än diktatorn med anhang.
Kanske totalstängda gränser runt några länder eller öar.

Det kan bli ett spännande år! Men inte så roligt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Coronaviruset

Inlägg av Odd »

*-festivalfinalen blir nog av. Frågan är väl om det blir med eller utan publik.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Coronaviruset

Inlägg av Stefan Widén »

"Vår beredskap är god" användes tidigare och syftet då var givetvis att inte skapa panik och masshysteri. Det är långt allvarligare än de som faktiskt blir smittade. Självklart skall man ta hotet på allvar och följa de råd som finns. Men än så länge är utbredningen inte så stor att man bör överreagera. Kan däremot hålla med om att fylla på skafferiet så man klarar en vecka utan att handla är en god idé. Som av en händelse är det MSBs rekommendationer generellt för att stå rustade för andra hot, ex att banksystemen går ner och det av den orsaken inte går att handla eller ett längre strömavbrott osv.

Sen är jag tämligen övertygad om att världens alla läkemedelstillverkare och andra forskare jobbar för högtryck för att få fram vaccin och möjligen motmedel för dem som drabbats.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Coronaviruset

Inlägg av Odd »

Stefan Widén skrev:"Vår beredskap är god" användes tidigare och syftet då var givetvis att inte skapa panik och masshysteri.
...
Det används fortfarande i det syftet.

Dessutom brukar ekonomer använda uttrycket "sitt still i båten" och liknande fraser för att försöka förmå småsparare att inte sälja sina innehav, medan storkapitalet* samtidigt försöker att ta hem så mycket vinster som möjligt i situationen.


* Ordet "Storkapitalet" syftar här inte på det vänsterpolitiska begreppet av med samma benämning utan i stället på gruppen professionella investerare och finansiella aktörer vars affärsidé är att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:"Vår beredskap är god" användes tidigare och syftet då var givetvis att inte skapa panik och masshysteri. Det är långt allvarligare än de som faktiskt blir smittade. Självklart skall man ta hotet på allvar och följa de råd som finns. Men än så länge är utbredningen inte så stor att man bör överreagera. Kan däremot hålla med om att fylla på skafferiet så man klarar en vecka utan att handla är en god idé. Som av en händelse är det MSBs rekommendationer generellt för att stå rustade för andra hot, ex att banksystemen går ner och det av den orsaken inte går att handla eller ett längre strömavbrott osv.

Sen är jag tämligen övertygad om att världens alla läkemedelstillverkare och andra forskare jobbar för högtryck för att få fram vaccin och möjligen motmedel för dem som drabbats.

Stefan
Ja, det är inte förvånande att kamrat Widén intar denna attityd men jag ska inte utveckla det temat ytterligare.

Att påstå att mumlet från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen har syftet att inte "skapa panik och masshysteri", och att detta "är långt allvarligare än de som faktiskt blir smittade" liksom att "än så länge är utbredningen inte så stor att man bör överreagera" är ju ren och skär desinformation. I själva verket är det mycket vi inte vet, annat än att det är fråga om ett nytt humanvirus som vi helt saknar immunitet mot.
  • Hur stor smittspridning har vi egentligen.? Uppgifter från Italien tyder på att den kan vara väsentligt större än vad som tidigare är känt. Vi vet inte.
  • Hur stor är viruset smittsamhet? Olika siffror har 2 - 5 vidaresmittade per sjuk har nämnts. Vi vet inte.
  • Vad krävs för smitta? Hur nära måste man befinna sig en smittad? Hur många viruspartiklar måste man utsätta sig för? Vi vet inte.
  • Hur sprids smittan? Aerosoler? Kontaktsmitta. Vi vet inte.
  • Hur lång är inkubationstiden? Upp till 14 dagar har nämnts, men exempel på dubbla tiden finns. Vi vet inte.
  • Smittar en smittad person under inkubationstiden? Hittills har svaret på den frågan antagits vara nej, men ur evolutionär synvinkel är en sådan egenskap en fördel för viruset.Vi vet inte.
  • Hur ser sjukdomsförloppet ut, speciellt för de som riskerar allvarlig sjukdom? Är det så att det, till skillnad från influensa, inte är frågan om ett snabbt insjuknande utan från början milda symptom som sedan förvärras. Professor Björn Olsen anger att de som avlider kan ha ett sjukdomsförlopp på 3 veckor. Vi vet inte.
  • Hur stor är dödligheten? Den verkar vara en tiopotens högre är den vanliga säsongsinfluensan, vilket skulle vara i spannet 2 % (som jämförelse var dödstalet i spanska sjukan ca. 2,5% i Sverige), åtminstone. En del försöker vifta undan detta genom att hävda att det totala antalet sjukdomsfall är underrapporterat, vilken skull dra ned dödstalet.Vi vet inte.
  • Hur god är egentligen sjukvårdens beredskap? Med den ”slimmade” organisation vi har idag bedömer infektionsläkare ute i verkligheten (och alltså inte de som sitter på Folkhälsomyndigheten) att vi kanske kan hantera 100 sjukdomsfall, speciellt om dessa kräver intensivvård.Vi vet inte.
  • Hur är virusets förmåga att mutera? Att viruset har den förmågan sedan tidigare vet vi, eftersom det med all säkerhet är fråga om en zoonos, och viruset måste ha muterat för att överhuvud taget ha kunna korsa artbarriären. Vi vet inte.
Som jag tidigare påpekade har man i Norge befriat sig från den där strutsattityden:
NRK skrev:Torsdag sa helsedirektør Bjørn Guldvog at Helsedirektoratet, etter anmodning fra Folkehelseinstituttet, forbereder seg på et scenario der 25 prosent av Norges befolkning kan bli smittet av det nye koronaviruset.
Vi talar här om ett värstascenario som i omfång liknar spanska sjukan, och det är lika bra att tala klarspråk om detta.

i Sverige envisas man med att hävda att risken för allmän spridning är "låg" och de "råd" man går ut med är att tvätta händerna och inte pilla sig i ansiktet (något de flesta människor gör dagligen, rent reflexmässigt). I övrig kan man leva som vanligt. Att ha förnödenheter hemma är nog bra, men folk i allmänhet i skolålder eller arbetsför ålder måste ju förflytta sig till och från sin skola eller arbetsplats. Förutom den smitta man ev. kan utsätta sig för där så är ju trängseln i storstädernas kollektivtrafik ett ypperligt sätt för smittan att spridas vidare. De som jobbar i kollektivtrafiken har all anledning att vara oroliga.

Till sist delar jag inte kamrat Widén åsikt "att världens alla läkemedelstillverkare och andra forskare jobbar för högtryck för att få fram vaccin och möjligen motmedel för dem som drabbats". Den offentliga forskningen har förhållandevis liten finansiering och är glest bemannad. Läkemedelstillverkarna är måttligt intresserade av att bidra, och skälet till detta är mycket enkelt och helt i linje med hur marknadsekonomin fungerar. Det finns nämligen inga pengar att tjäna på detta! Att nya läkemedel är så dyra beror på att tillverkarna inte bara vill ha täckning för tillverkningskostnaderna utan framför allt utvecklingskostnaderna (ett nytt läkemedel kan kräva en investering på i storleksordningen 10 miljarder kr.). I fallet av pandemibekämpning kan läkemedelsföretagen knappast räkna med att få in mer än för tillverkningskostnaderna, och det dämpar naturligtvis intresset för att uttrycka sig försiktigt. Vacciner och antivirala läkemedel ligger långt fram i tiden (jmfr. med det måttliga intresset för att bekämpa malaria)!

PS. Här yttrar sig även professor emeritus Sven Britton om beredskapen: http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyhet ... av-lakare/

Enligt uppgift ska prof. Britton ändå snart resa till Rom. Prof. Britton är bland mycket annat känd för att vara en av Stockholms läns värsta hypokondriker vilket han har varit helt öppen med, bl.a. genom en artikel i Region Stockholms trycksak "Vårdguiden", givetvis under rubriken "Den inbillade sjuke".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Coronaviruset

Inlägg av Stefan Widén »

[quote="dr Cassandra Nojdh"

Stefan[/quote]
Ja, det är inte förvånande att kamrat Widén intar denna attityd men jag ska inte utveckla det temat ytterligare.

Att påstå att mumlet från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen har syftet att inte "skapa panik och masshysteri", och att detta "är långt allvarligare än de som faktiskt blir smittade" liksom att "än så länge är utbredningen inte så stor att man bör överreagera" är ju ren och skär desinformation. I själva verket är det mycket vi inte vet, annat än att det är fråga om ett nytt humanvirus som vi helt saknar immunitet mot.
  • Hur stor smittspridning har vi egentligen.? Uppgifter från Italien tyder på att den kan vara väsentligt större än vad som tidigare är känt. Vi vet inte.
  • Hur stor är viruset smittsamhet? Olika siffror har 2 - 5 vidaresmittade per sjuk har nämnts. Vi vet inte.
  • Vad krävs för smitta? Hur nära måste man befinna sig en smittad? Hur många viruspartiklar måste man utsätta sig för? Vi vet inte.
  • Hur sprids smittan? Aerosoler? Kontaktsmitta. Vi vet inte.
  • Hur lång är inkubationstiden? Upp till 14 dagar har nämnts, men exempel på dubbla tiden finns. Vi vet inte.
  • Smittar en smittad person under inkubationstiden? Hittills har svaret på den frågan antagits vara nej, men ur evolutionär synvinkel är en sådan egenskap en fördel för viruset.Vi vet inte.
  • Hur ser sjukdomsförloppet ut, speciellt för de som riskerar allvarlig sjukdom? Är det så att det, till skillnad från influensa, inte är frågan om ett snabbt insjuknande utan från början milda symptom som sedan förvärras. Professor Björn Olsen anger att de som avlider kan ha ett sjukdomsförlopp på 3 veckor. Vi vet inte.
  • Hur stor är dödligheten? Den verkar vara en tiopotens högre är den vanliga säsongsinfluensan, vilket skulle vara i spannet 2 % (som jämförelse var dödstalet i spanska sjukan ca. 2,5% i Sverige), åtminstone. En del försöker vifta undan detta genom att hävda att det totala antalet sjukdomsfall är underrapporterat, vilken skull dra ned dödstalet.Vi vet inte.
  • Hur god är egentligen sjukvårdens beredskap? Med den ”slimmade” organisation vi har idag bedömer infektionsläkare ute i verkligheten (och alltså inte de som sitter på Folkhälsomyndigheten) att vi kanske kan hantera 100 sjukdomsfall, speciellt om dessa kräver intensivvård.Vi vet inte.
  • Hur är virusets förmåga att mutera? Att viruset har den förmågan sedan tidigare vet vi, eftersom det med all säkerhet är fråga om en zoonos, och viruset måste ha muterat för att överhuvud taget ha kunna korsa artbarriären. Vi vet inte.
Som jag tidigare påpekade har man i Norge befriat sig från den där strutsattityden:
NRK skrev:Torsdag sa helsedirektør Bjørn Guldvog at Helsedirektoratet, etter anmodning fra Folkehelseinstituttet, forbereder seg på et scenario der 25 prosent av Norges befolkning kan bli smittet av det nye koronaviruset.
Vi talar här om ett värstascenario som i omfång liknar spanska sjukan, och det är lika bra att tala klarspråk om detta.

i Sverige envisas man med att hävda att risken för allmän spridning är "låg" och de "råd" man går ut med är att tvätta händerna och inte pilla sig i ansiktet (något de flesta människor gör dagligen, rent reflexmässigt). I övrig kan man leva som vanligt. Att ha förnödenheter hemma är nog bra, men folk i allmänhet i skolålder eller arbetsför ålder måste ju förflytta sig till och från sin skola eller arbetsplats. Förutom den smitta man ev. kan utsätta sig för där så är ju trängseln i storstädernas kollektivtrafik ett ypperligt sätt för smittan att spridas vidare. De som jobbar i kollektivtrafiken har all anledning att vara oroliga.

Till sist delar jag inte kamrat Widén åsikt "att världens alla läkemedelstillverkare och andra forskare jobbar för högtryck för att få fram vaccin och möjligen motmedel för dem som drabbats". Den offentliga forskningen har förhållandevis liten finansiering och är glest bemannad. Läkemedelstillverkarna är måttligt intresserade av att bidra, och skälet till detta är mycket enkelt och helt i linje med hur marknadsekonomin fungerar. Det finns nämligen inga pengar att tjäna på detta! Att nya läkemedel är så dyra beror på att tillverkarna inte bara vill ha täckning för tillverkningskostnaderna utan framför allt utvecklingskostnaderna (ett nytt läkemedel kan kräva en investering på i storleksordningen 10 miljarder kr.). I fallet av pandemibekämpning kan läkemedelsföretagen knappast räkna med att få in mer än för tillverkningskostnaderna, och det dämpar naturligtvis intresset för att uttrycka sig försiktigt. Vacciner och antivirala läkemedel ligger långt fram i tiden (jmfr. med det måttliga intresset för att bekämpa malaria)!

[/quote]

Du har just själv bevarat det som var poängen i min tes. "Vi vet inte" !! och just det faktum att vi inte vet är det som gör att man tills man får mer klarhet skall ligga lite lågt. De råd som gått ut om hur smittans sprids och hur man undviker att bli smittad, följer i princip rekommendationerna för hur vi skyddar oss mot vanligt förkylning eller undviker att i onödan smitta andra. Nu blir det lite mer fokus på dessa råd, vilket i allmänhet är bra.

Ja dessa marknadskrafter.... skillnaden mot Malaria är att den blir man mestadels bara smittad av i varmare trakter. Med Corona kan det ske även i tunnelbanan. Alltså driver det upp marknadskrafterna och därmed intresset att hitta medicin. Handen på hjärtat....om du vart erbjuden en spruta som gör att du inte blir påverkad av viruset är jag övertygad att du skulle ta den. Kostar den dessutom inte mer än en vanligt flunsaspruta är det ju strålande.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Coronaviruset

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Jag försöker nu fylla på förrådet här hemma för att kunna minimera mina promenader till närmaste matbutik en tid framöver. Flera jag talat med tycks tänka snarlikt, men jag märker inte av någon hysteri.
Inte särskilt bra beredskap att göra detta nu, att ha så man klarar sig några veckor borde vara en självklarhet. Nya virus eller inte.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Hoppas på det bästa, men förbered dig på det värsta! Det är väl en lämplig devis! :)

Den som vill kan ju se Henrik Jönssons senaste lördagsvideo. Bl.a. intervjuar han Henrik Brändén. Är man lättskrämd kanske man ska låta bli att se videon. :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:
Du har just själv bevarat det som var poängen i min tes. "Vi vet inte" !! och just det faktum att vi inte vet är det som gör att man tills man får mer klarhet skall ligga lite lågt. De råd som gått ut om hur smittans sprids och hur man undviker att bli smittad, följer i princip rekommendationerna för hur vi skyddar oss mot vanligt förkylning eller undviker att i onödan smitta andra. Nu blir det lite mer fokus på dessa råd, vilket i allmänhet är bra.

Ja dessa marknadskrafter.... skillnaden mot Malaria är att den blir man mestadels bara smittad av i varmare trakter. Med Corona kan det ske även i tunnelbanan. Alltså driver det upp marknadskrafterna och därmed intresset att hitta medicin. Handen på hjärtat....om du vart erbjuden en spruta som gör att du inte blir påverkad av viruset är jag övertygad att du skulle ta den. Kostar den dessutom inte mer än en vanligt flunsaspruta är det ju strålande.

Stefan
Ja, det är svårt att veta vad som är "tesen". Vad än mina frågor aktualiserar så är det inte att "ligga lite lågt". Där har vi diametralt motsatt uppfattning, och jag tycker att min har mer stöd bland de läkare som arbetar aktivt ute på smittskyddsklinikerna. Att det är en storm som nalkas är rätt uppenbart för alla som vill se, och då drar man i röda handtaget. Blåser stormen sedan åt ett annat håll så desto bättre. Men man kan ju tycka att det är bra underligt om det skulle krävas en pandemi för att folk i allmänhet ska iaktta elementära hygienregler på offentlig plats, när det egentligen borde tillhöra vanlig hyfs, men så verkar det vara med tanke på de beteenden som man kan notera för tillfället, t.ex. i kollektivtrafiken. I vilken utsträckning dessa råd minskar risken för att bli smittad vet egentligen ingen. Surfar man runt till specialbutikerna som säljer andningsskydd klass FFP3 så är de ju i regel slutsålda och vården har ju också vädjat till gemene man att inte hamstra. Själv funderar jag på att leta fram min gamla Sundström skyddsmask och skaffa ett nytt partikelfilter till denna.

Dra inte för långtgående slutsatser av mitt val av malaria som exempel. Den sjukdomen drabbar ändå över 200 miljoner människor varje år. Ur smittskyddssynpunkt var det naturligtvis inte någon direkt parallell, malaria smittar ju inte från människa till människa, utan förmedlas av myggor (som ett kuriosum kan nämnas att malaria fanns i Sverige fram till 1930-talet, och malariamyggor - Anopheles - lever fortfarande i Sverige.) Det hade antagligen varit bättre att ta upp någon av de afrikanska blödarfebrar som också är zoonoser.

Men du menar antagligen att läkemedelsföretagens intresse vaknar först när när människor i den rika världen drabbas. Det perspektivet kan snabbt förändras. Det är möjligt att vi i den rika världen hjälpligt kan dämma upp pandemin, men när den får fäste i Afrika och Latinamerika blir det inte lika roligt. Likheten med influensavaccinet haltar dessutom betänkligt. Skyddseffekten hos detta varierar mycket, och det är knappast någon utanför riskgrupperna som vaccinerar sig inför varje sjukdomssäsong.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Jag försöker nu fylla på förrådet här hemma för att kunna minimera mina promenader till närmaste matbutik en tid framöver. Flera jag talat med tycks tänka snarlikt, men jag märker inte av någon hysteri.
Inte särskilt bra beredskap att göra detta nu, att ha så man klarar sig några veckor borde vara en självklarhet. Nya virus eller inte.
Moralisera över andras beredskap fyller ju inget syfte. Det är nog få som har så mycket hemma. Förutom en välfylld djupfrys (om det inte blir strömavbrott) är man i så fall hänvisad till vacuumtorkat, konserver och knäckebröd. Det går förstås, det med.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Hoppas på det bästa, men förbered dig på det värsta! Det är väl en lämplig devis! :)

Den som vill kan ju se Henrik Jönssons senaste lördagsvideo. Bl.a. intervjuar han Henrik Brändén. Är man lättskrämd kanske man ska låta bli att se videon. :wink:
Filmen gav egentligen inte så mycket ny information, men det är bra med alla som talar klarspråk. Försöker man se bortom Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens desinformation kan man läsa här:
https://www.dagenssamhalle.se/blogg/202 ... topp-31588
Vårdens resurser är som bekant ändliga, när skyddsutrustningen som behövs (mest engångsprylar) har tagit slut så har den tagit slut.

Det intressanta är att Socialstyrelsen valt att hemligstämpla delar av den information man sammanställt om vårdens beredskap. Vad är det man vill dölja? Som skribenten i den refererade artikeln säger: "Vi är förbi punkten då det är tillrådligt att lugna, lugna och enbart lugna." Eller "ligga lite lågt", som det uttrycktes här tidigare.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Jag försöker nu fylla på förrådet här hemma för att kunna minimera mina promenader till närmaste matbutik en tid framöver. Flera jag talat med tycks tänka snarlikt, men jag märker inte av någon hysteri.
Inte särskilt bra beredskap att göra detta nu, att ha så man klarar sig några veckor borde vara en självklarhet. Nya virus eller inte.
Bättre sent än aldrig!
Min beredskap har varit dålig, det är bara att erkänna. Den har huvudsakligen bestått i några liter dricksvatten i frysen i en dunk som jag fått för just det ändamålet. Samt några tusen i kontanter, förutom de jag har i fickan, inte plånboken, normalt.
Lite mat har man ju alltid hemma i skåp, kyl och frys. (Skafferi finns ju inte i moderna bostäder.)

Kanske man skulle bunkra upp med ett par kilo lösgodis också! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: Bättre sent än aldrig!
Min beredskap har varit dålig, det är bara att erkänna. Den har huvudsakligen bestått i några liter dricksvatten i frysen i en dunk som jag fått för just det ändamålet. Samt några tusen i kontanter, förutom de jag har i fickan, inte plånboken, normalt.
Lite mat har man ju alltid hemma i skåp, kyl och frys. (Skafferi finns ju inte i moderna bostäder.)

Kanske man skulle bunkra upp med ett par kilo lösgodis också! :cheesygrin:
Jo, så är det ju. På min kant har jag mest förberett mig för strömavbrott (och då är ju inte frysen och kylen något att lita på, även om man så här års kan förvara färskvaror på balkongen). Ljus- och värmekälla finns, även om jag nog skulle behöva lite mer t-sprit, den kan man använda till mycket.

Livsmedelsberedskapen är det nog generellt sämre med. Kontanter är besvärligt, man får i regel stora valörer ur uttagsautomaterna och det är svårt att växla ned dessa till en lämplig kassa att ha hemma. I en strömavbrottssituation (av vilken orsak det vara månde) kan man räkna med att kassaapparaterna slutar fungera i handeln, och inte heller de har några större växelkassor.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En intressant aspekt på det här är att i Kina tillverkar man inte bara (potentiellt) pandemiska virus, utan även en stor del av de sjukvårdsartiklar och läkemedelssubstanser som västvärlden behöver (också). Det blir ju bäst och billigast så. Eller...........
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Hoppas på det bästa, men förbered dig på det värsta! Det är väl en lämplig devis! :)

Den som vill kan ju se Henrik Jönssons senaste lördagsvideo. Bl.a. intervjuar han Henrik Brändén. Är man lättskrämd kanske man ska låta bli att se videon. :wink:
Man kan ju reflektera lite över de scenarier unge Henrik (säger jag med ålderns rätt) manar fram
(Henrik har f.ö. ett munskydd på sig på vinjettbilden, något som bekant är nästan helt verkningslöst som skyddsmedel).

Modellpandemin är förstås spanska sjukan, bl.a. för att den ligger förhållandevis nära i tiden och för att vi har tillgång till relativt pålitliga data (även där gjorde den hälsovårdande myndigheten, dåvarande Medicinalstyrelsen, inledningsvis felbedömningen att sjukdomen mestadels var av mild art). Får vi en epidemi av samma omfattning kommer någonstans mellan 50.000 och 100.000 av landets invånare att dö. Vad vården kan uträtta är naturligtvis en aspekt, en annan aspekt som Henrik tar upp är påverkan på samhället i stort - som ett ytterlighetsscenario beskrivs en situation som nästan påminner om hur det amerikanska samhället kollapsar efter en storskalig sovjetisk kärnvapenattack i filmen The day after tomorrow. Jag ska inte nagelfara den förutsägelsen, men spanska sjukan ledde ju inte till någon fullskalig samhällskollaps, med den reservationen att samhällspåverkan under pandemiperioden är bristfälligt utforskad:
http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... cleId=6140

Skillnader finns givetvis, för 100 år sedan var samhället generellt sett mindre sårbart jämfört med idag, då vi nu är helt beroende av elkraft. Då var visserligen tätorterna i regel elektrifierade, men el användes mest till belysning. Mat lagades på gas- eller vedspis. I den mån husen hade centralvärme kom värmen från i fastigheten belägna värmepannor, kakelugnar var säkert en vanligt förekommande värmekälla på många håll.
I den här artikeln ventileras några aspekterna beträffande skillnaden mellan då och nu:
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/e ... -mer-31590

Beträffande vården talas det en del om "oortodoxa" lösningar om covid-19 når pandemiska dimensioner i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prof ... -handa-har

Under spanskan fick ju många sjuka inkvarteras i provisoriska lokaler, där endast basal för att inte säga rudimentär vård kunde meddelas
Bild
Provisorisk sjuksal i gamla läroverkets gymnastiksal i Östersund 1918.

De allra sjukaste i ett i ett sådant scenario kommer i stort sett att lämnas att dö. Vad man kan se på bilden ovan är också att vårdpersonalen rör sig bland de sjuka endast försedda med sina vita rockar - smittrisk och smittvägar hade man även där dimmiga begrepp om, och mycket riktigt strök en hel del läkare och sjuksköterskor med i epidemin. Något sådant skulle aldrig accepteras idag.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 29 februari 2020 20:25, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar