Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Folkhälsomyndigheten utfärdar nya rekommendationer för covid19-vaccination av [bl.a.) oss äldre:
Fortsatt vaccination mot covid-19 under 2023 för personer 65 år och äldre samt för yngre med riskfaktorer

Själv hade jag lite för bråttom med att ta dos 5 (sett till min personliga levnadssituation) och borde egentligen ha väntat till det BA.5-uppdaterade vaccinet fanns tillgängligt i det allmänna vaccinationsprogrammet. Det tror jag hade gynnat mig, även om jag här inte går in på hur.

Utöver detta ska det bli intressant att se om nästa år för med sig några modernare vaccintyper mot säsongsinfluensan (se tidigare inlägg).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Covid19-pandemin går in på sitt fjärde år! Den kinesiska kommunistdiktaturen har uppenbarligen tappat kontrollen: Efter covidvågen: Krematorium i Kina går på full fart

Däremot har Onkel Xi och politbyråns ständiga utskott lagt locket på, och delger inte några epidemiologiska eller virusbiologiska data. Eftersom det epidemiologiska läget således är oklar, milt uttryckt, som har flera länder infört eller kommer att införa krav på covid19-intyg vid inresa från Kina. Syftet med det torde främst vara att försöka begränsa införseln av nya virusvarianter, eftersom den omfattande smittspridningen i kommunistdiktaturen kan befaras vara rena fabriken för nya virusvarianter.

Det här har förstås kommunistdiktaturen reagerat på som kommunistdiktaturer gjort sedan Lenins och Stalins tid, med hot och lögner:
Kina fördömer restriktioner – hotar med svar

Här är också en översikt över kommunistdiktaturens lögnkampanjer, och hur de sammanflätas med de ryska:
Ryssland och Kina förstärker varandras desinformation

Eftersom de kinesiska vaccinerna fungerar dåligt har EU erbjudit hjälp, vilket givetvis avvisades per omgående.
EU offers free Covid-19 vaccines to China to help curb outbreak
Kommunistpartiet har "full kontroll", eftersom det enlig marxistisk teoribildning alltid gäller.

Kommunistdiktaturen har allt de behöver i vaccinväg, enligt det engelskspråkiga propagandaorganet Global Times (anspråksfullt namn, men väl valt eftersom kommunistdiktaturen strävar till världsherravälde - därefter behövs ingen annan tidning, om man inte kan kinesiska och kan läsa "Folkets Dagblad", förstås): China approves 4 new COVID-19 vaccines for emergency use in 2 days, as authorities consider nationwide 4th dose

Flertalet kinesiska vaccin är sk. helcellsvaccin, dvs. man odlar fram massvis med Sars-CoV-2-virus och avdödar dessa, den allra äldsta vaccinteknologin. Det finns en del studier som pekar på att helcellsvaccin är sämre på att framkalla antikroppar i luftvägarnas slemhinnor, jämfört med mRNA-vacciner, vilket skulle kunna förklara den dåliga immuniseringen inom den kinesiska befolkningen. Det finns ett inom EU godkänt helcellsvaccin, Valnevas VLA2000. Tillverkningen av detta vaccin är fn. stoppad pga - föga förvånande - liten efterfrågan. Utöver det är faktiskt kinesiska SinoVacs helcellsvaccin inne i en godkännadeprocess, sk. rolling review, med den har pågått länge och ansökan är troligen inte seriös.

Global Times-artikeln talar också om sk. inhalerbart vaccin, dvs. vaccin man andas in, i ett försök att skapa en kraftigare antikroppsreaktion i luftvägarnas slemhinnor. Här i väst har AstraZeneca gjort försök att adaptera sitt Vaxzevria-vaccin för inhalerbart bruk, men de försöken har inte visat på någon framgång.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 03 januari 2023 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En Nature-artikel om AstraZenecas misslyckande att skapa ett inhalerbart vaccin: Intranasal COVID-19 vaccine fails to induce mucosal immunity

I Kina, däremot fungerar tekniken jättebra. Det kan man läsa om i den här av vaccintillverkaren CanSino köpta artikeln i Nature: Inhalable vaccine in trials

Det här har fått västerländska nyhetsmedier att fyllas med artiklar av typen "titta, kineserna har lyckats, varför har inte vi?" Det lilla problemet är bara att det aldrig går att sätta någon som helst tilltro till några som helst sifferuppgifter från den kinesiska kommunistdiktaturen. Kommunistpartiet tog att fast grepp om vad som får publiceras redan i pandemins inledning: viewtopic.php?p=390006#p390006
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 03 januari 2023 19:02 Däremot har Onkel Xi och politbyråns ständiga utskott lagt locket på, och delger inte några epidemiologiska eller virusbiologiska data. Eftersom det epidemiologiska läget således är oklar, milt uttryckt, som har flera länder infört eller kommer att införa krav på covid19-intyg vid inresa från Kina. Syftet med det torde främst vara att försöka begränsa införseln av nya virusvarianter, eftersom den omfattande smittspridningen i kommunistdiktaturen kan befaras vara rena fabriken för nya virusvarianter.
Den europeiska smittskyddsmyndigheten försöker tona ned detta och hänvisar till att Kina under december publicerat drygt 500 sk. helgenomsekvensieringar (dvs. där man kartlägger ett virusprovs arvsmassa fullständigt för att avgöra vilken (under)variant det är fråga om) i den internationella GISAID-databasen: Impact of surge in China COVID-19 cases on epidemiological situation in EU/EEA varav de flesta proven påstås vara tagna efter julhelgen.
China has started depositing SARS-CoV-2 sequences in GISAID EpiCoV[1] in higher numbers. From 1 to 30 December 2022, China has deposited 592 sequences, out of which 540 sequences were being deposited this week (from 25 December to 30 December 2022). As of 30 December 2022, of the total 592 sequences submitted from China, 437 had recent sample collection dates between 1 and 24 December 2022 in GISAID EpiCoV. These sequences mainly belonged to the lineages (including their sub-lineages) BA.5.2 (35%), BF.7 (24%), BQ.1 (18%), BA.2.75 (5%), XBB (4%), BA.2 (2%). In addition, from travel related cases, the variants BA.5.6, BA.4.6, BM.4.1.1 and BA.2.3.20 have also been detected to be circulating in China. No new variant has been detected.
Tyvärr råder ju här samma sak, vi har ingen som helst kännedom om hur fullständig den kinesiska rapporteringen är. Detta föranleder #@&-tidningen Expressens sk. vetenskapsreporter Amina Manzoor fläska på med en populistisk artikel med rubriken: Jag köper inte Folkhälsomyndighetens vändning om testkrav
Det finns en oro för att det ska dyka upp nya farliga virusvarianter till följd av smittovågen i Kina. Det är möjligt, men eftersom immuniteten är låg i Kina behöver coronaviruset sars-cov-2 inte hitta nya sätt för att sprida sig.
Det där är kvalificerat struntprat, oavsett vilken inställning man har till FoHM:s önskemål. Vi har i själva verket ingen detaljerad kunskap om hur nya virusvarianter uppstår, även om det finns ett grovt samband mellan immunitet och evolutionärt tryck på viruset. Vi kan ta omikronvarianten XBB, som faktiskt är en rekombination, en sammanslagning av två andra virusvarianter (BA.2.10.1.1 och BA.2.75.3.1.1.1 om man ska vara petig - de många suffixen visar på hur spretigt Sars-CoV-2-virusets stamträd börjar bli), något som börjat uppträda först på senare tid. Jag skrev en bit om det redan för ett år sedan: viewtopic.php?p=402909#p402909

Dessutom brukar nya varianter kunna cirkulera ett tag innan de detekteras.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Oavsett vad populister som Amina Manzoor köper, inför regeringen nu testkrav för inresande från Kina.
Inför tillfälligt krav på negativt covidtest för resenärer från Kina

Dessutom erkänner WHO, med diplomatiska formuleringar, att man inte har en susning om vad som händer i Kina. Kommunistdiktaturen berättar inte mer än den själv vill och tycker passar dess syften: TAG-VE statement on the meeting of 3 January on the COVID-19 situation in China

Kompletterande nyhetsartikel i brittiska The Guardian: China data ‘under-represents’ true impact of Covid outbreak – WHO
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Beslutet att inte ta ett vaccin känns allt mer bra måste jag säga...

https://www.reuters.com/business/health ... 023-01-13/
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: tisdag 17 januari 2023 13:23 Beslutet att inte ta ett vaccin känns allt mer bra måste jag säga...

https://www.reuters.com/business/health ... s/[snusk]/
Vad signaturen Breitspurbahn känner är inte så intressant. Men det är ju bra (åtminstone för signaturen) att signaturen mår bra. För covid19-pandemin är det dock helt ointressant. Länken med den uppgivna referensen pekar dessutom inte på någon existerande sida. En händelse som ser ut som en tanke....

Hur var det nu, var det inte så att ämnet (och tråden) var "överflödigt"? I så fall följer så gott som omedelbart att signaturen Breitspurbahns närvaro i tråden är överflödig!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det som avses ovan är förstås det här (originalet från amerikanska FDA är en bättre referens):
CDC and FDA Identify Preliminary COVID-19 Vaccine Safety Signal for Persons Aged 65 Years and Older

Det måste naturligtvis utredas, men det återstår att se om det verkligen finns någon statistiskt säkerställd korrelation, till att börja med. Ännu svårare kan det vara att fastställa kausalitet, dvs. ett verkligt orsakssamband. Skillnaden mellan dessa begrepp är inte alltid så lätt att förstå, jag skrev om detta för snart två år sedan: viewtopic.php?p=397229#p397229

De mest uppenbara fallen har ju, som jag nämner i referensen ovan, berört AstraZenecas viralvektorvaccin Vaxzevria. Risken för blodproppsbildning i samband med mRNA-vacciner har studerats åtskilliga gånger, då naturligtvis beträffande de tidigare använda monovalenta vaccinerna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 17 januari 2023 14:14
Breitspurbahn skrev: tisdag 17 januari 2023 13:23 Beslutet att inte ta ett vaccin känns allt mer bra måste jag säga...

https://www.reuters.com/business/health ... s/[snusk]/
Vad signaturen Breitspurbahn känner är inte så intressant. Men det är ju bra (åtminstone för signaturen) att signaturen mår bra. För covid19-pandemin är det dock helt ointressant. Länken med den uppgivna referensen pekar dessutom inte på någon existerande sida. En händelse som ser ut som en tanke....

Hur var det nu, var det inte så att ämnet (och tråden) var "överflödigt"? I så fall följer så gott som omedelbart att signaturen Breitspurbahns närvaro i tråden är överflödig!
Hmm, märkligt. Får se om det fungerar bättre nu?
https://www.reuters.com/business/health ... 3-01-13/
Ämnet hade kunnat vara avslutat om inte folk dör som flugor nu av hjärtfel. Det är såklart "ett sammanträffande" eller kanske "resultat av klimatförändringarna". Det kan också vara något annat.
Men Dr Nöjdh har ju sin uppfattning klar från Mars 2020 och ser inte ut att ändra åsikt. Litet lustigt. :D

Edit: Men det var då... När jag klistrar in länken så fungerar den, men i inlägget så blir det något fel.
Rubriken lyder hur som helst: U.S. FDA, CDC see early signal of possible Pfizer bivalent COVID shot link to stroke
Söker man på den på Reuters så kanske man hittar där.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

"Folk dör som flugor.." Ja, det var ju ett statistiskt säkerställt samband :) :) :) .

Det syns väl ganska tydligt vem det är som sitter fast i sina (van)föreställningar.

PS. Det är alltid den som skriver ett inlägg som svarar för att angivna länkreferenser fungerar. Förresten har jag redan länkat till FDA:s nyhetsmeddelande i ärendet, så sign. Breitspurbahns manipulationer är helt överflödiga
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Coronaviruset

Inlägg av Odd »

Breitspurbahn skrev: tisdag 17 januari 2023 13:23 Beslutet att inte ta ett vaccin känns allt mer bra måste jag säga...

https://www.reuters.com/business/health ... s/[snusk]/
Jag känner tvärtom, jag har fått fler än en vaccintyp och har inte blivit mer än lätt sjuk vid något enstaka tillfälle. Så jag är rätt nöjd med beslutet att ta vaccinen.

Det finns nog få vacciner som är så välbeprövade och har så få biverkningar som just Covid-vaccinerna. När experterna har förväntat sig biverkningar på ett par procentenheter så har det ju i verkligheten varit betydligt färre, verkar det som.
Genius on call
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Odd skrev: fredag 20 januari 2023 19:08
Breitspurbahn skrev: tisdag 17 januari 2023 13:23 Beslutet att inte ta ett vaccin känns allt mer bra måste jag säga...

https://www.reuters.com/business/health ... s/[snusk]/
Jag känner tvärtom, jag har fått fler än en vaccintyp och har inte blivit mer än lätt sjuk vid något enstaka tillfälle. Så jag är rätt nöjd med beslutet att ta vaccinen.

Det finns nog få vacciner som är så välbeprövade och har så få biverkningar som just Covid-vaccinerna. När experterna har förväntat sig biverkningar på ett par procentenheter så har det ju i verkligheten varit betydligt färre, verkar det som.
Ett vaccin som pumpats ut på rekordtid och där prövningarna görs av bolagen själva, är mer välprövat än vaccin som har funnits i flera decennier?
Tillåt mig tvivla.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: lördag 21 januari 2023 15:32
Odd skrev: fredag 20 januari 2023 19:08
Breitspurbahn skrev: tisdag 17 januari 2023 13:23 Beslutet att inte ta ett vaccin känns allt mer bra måste jag säga...

https://www.reuters.com/business/health ... s/[snusk]/
Jag känner tvärtom, jag har fått fler än en vaccintyp och har inte blivit mer än lätt sjuk vid något enstaka tillfälle. Så jag är rätt nöjd med beslutet att ta vaccinen.

Det finns nog få vacciner som är så välbeprövade och har så få biverkningar som just Covid-vaccinerna. När experterna har förväntat sig biverkningar på ett par procentenheter så har det ju i verkligheten varit betydligt färre, verkar det som.
Ett vaccin som pumpats ut på rekordtid och där prövningarna görs av bolagen själva, är mer välprövat än vaccin som har funnits i flera decennier?
Tillåt mig tvivla.
Det där är struntprat och det har jag redan bemött. Alla vacciner är f.ö. någon gång nya, ex.vis poliovaccinet: viewtopic.php?p=401441#p401441

Att de kliniska prövningarna organiseras av de tillverkande företagen är standardförfarande, men förstås bränsle för de konspirationsteoretiker som tror på "big pharma". Men det är klart, mot en närmast religiös övertygelse kan man inte göra så mycket.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Hmm ja, ytterst beklämmande för beskyllare och smutskastare. Det förefaller som att de förolämpade med tiden får rätt i diverse spörsmål.
Beklagligt för eder alla som likt fariséer kastat ris mot bättre vetande.

https://omni.se/departement-coronavirus ... b/a/9z8oPq
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: måndag 27 februari 2023 10:42 Hmm ja, ytterst beklämmande för beskyllare och smutskastare. Det förefaller som att de förolämpade med tiden får rätt i diverse spörsmål.
Beklagligt för eder alla som likt fariséer kastat ris mot bättre vetande.

https://omni.se/departement-coronavirus ... b/a/9z8oPq
Vi diskuterade det där ingående för mer än ett och ett halvt år sedan: viewtopic.php?p=398883#p398883

Hursomhelst kommer vi inte att få någon riktigt klarhet i detta, dvs hur Sars-CoV-2-viruset uppstod. Det kommer den kinesiska kommunistdiktaturen aldrig att tillåta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Hmm ja, det förefaller som att undertecknad inte längre är att betrakta som en foliehatt då även Folkhälsomyndigheten rekommenderar att min lekamen inte ska mottaga sprutor.
Ytterst välkommet att min person inte behöva höra diverse anklagelser framledes.

https://sverigesradio.se/artikel/fhm-ov ... vid-vaccin
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: torsdag 02 mars 2023 10:54 Hmm ja, det förefaller som att undertecknad inte längre är att betrakta som en foliehatt då även Folkhälsomyndigheten rekommenderar att min lekamen inte ska mottaga sprutor.
Ytterst välkommet att min person inte behöva höra diverse anklagelser framledes.

https://sverigesradio.se/artikel/fhm-ov ... vid-vaccin
Det var helt väntat. Immunitetsläget är nu sådant att det inte är befogat med massvaccinering längre, utan vaccinationskampanjerna riktas i första hand in på oss äldre. Formuleringen ovan är dessutom logiskt felaktig. Det borde ha stått "Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte att min lekamen ska mottaga sprutor". Signaturens ålder vet jag som tur är ingenting om. Här är f.ö. FoHM:s originalmeddelande:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -covid-19/

Såvitt jag kan se har ingen här anklagat signaturen för att vara "foliehatt" - ett ord som för övrigt inte ingår i min vokabulär. Signaturen har däremot ständigt återkommit till detta ord. Kan vara någon i bekantskapskretsen, kanske?

PS. Den moderna ordformen är "framdeles". https://svenska.se/saob/?id=F_1101-0227.A67F&pz=7
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Coronaviruset

Inlägg av Odd »

Som väl är så är det många av oss som tagit ansvar och som därmed bidragit till att även skydda de individer som inte kan/vill/får vaccinera sig.

Anti-vaccare har en tendens att förväxla orsak med verkan i syfte att skapa nån form av bevis för sina ståndpunkter och det i kombination med en förskjuten informationsbias gör tyvärr att rent felaktiga och skadliga åsikter ibland hanteras som om det vore fakta.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 03 mars 2023 15:16 Som väl är så är det många av oss som tagit ansvar och som därmed bidragit till att även skydda de individer som inte kan/vill/får vaccinera sig.

Anti-vaccare har en tendens att förväxla orsak med verkan i syfte att skapa nån form av bevis för sina ståndpunkter och det i kombination med en förskjuten informationsbias gör tyvärr att rent felaktiga och skadliga åsikter ibland hanteras som om det vore fakta.
Ryska beskyllningen mot väst: ”Schimpansvaccin”
SvD skrev:En annan bild, som i höstas spreds i ryska medier, visar en schimpans i vit labbdräkt med Astra Zenecas logga och i bakgrunden en illustration av vaccinerade människor som förvandlas till apor.
Enligt rysk propaganda förvandlas vaccinerade människor till apor. Trådens antivaxxare tycks vara en flitig konsument av just denna propaganda.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 03 mars 2023 18:33
Odd skrev: fredag 03 mars 2023 15:16 Som väl är så är det många av oss som tagit ansvar och som därmed bidragit till att även skydda de individer som inte kan/vill/får vaccinera sig.

Anti-vaccare har en tendens att förväxla orsak med verkan i syfte att skapa nån form av bevis för sina ståndpunkter och det i kombination med en förskjuten informationsbias gör tyvärr att rent felaktiga och skadliga åsikter ibland hanteras som om det vore fakta.
Ryska beskyllningen mot väst: ”Schimpansvaccin”
SvD skrev:En annan bild, som i höstas spreds i ryska medier, visar en schimpans i vit labbdräkt med Astra Zenecas logga och i bakgrunden en illustration av vaccinerade människor som förvandlas till apor.
Enligt rysk propaganda förvandlas vaccinerade människor till apor. Trådens antivaxxare tycks vara en flitig konsument av just denna propaganda.
Vaccinkriget har ju pågått i flera år nu. Det var naturligtvis en framgång för det tyska propagandan när de fick in artikeln om Sputnik-vaccinet i den brittiska medicinska tidskriften "The Lancet":
Safety and efficacy of an rAd26 and rAd5 vector-based heterologous prime-boost COVID-19 vaccine: an interim analysis of a randomised controlled phase 3 trial in Russia

De data som återges i arikeln har ingen kunnat verifiera. Rent allmänt kan man väl säga att intresset för viralvektorvacciner som AstraZenecas och Janssens har avtagit i västvärden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar