Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Coronaviruset

Inlägg av Odd »

Detta läste jag för ett tag sedan och det är möjligt att jag minns fel, men jag reagerade då på att gruppen "vuxna" har haft en lägre genomsnittlig dödlighet 2020 (måste det ha varit) jämfört med tidigare år men att "yngre pensionärer" har haft en högre genomsnittlig dödlighet. Jag kan ha tolkat det fel, men gäller dessa observationer fortfarande? Och i så fall, varför har det varit en lägre dödlighet bland vuxna?

Tyvärr hittar jag inte informationen men jag är rätt säker på att jag läst det på en vanligtvis trovärdig plats.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: söndag 03 april 2022 11:48 Detta läste jag för ett tag sedan och det är möjligt att jag minns fel, men jag reagerade då på att gruppen "vuxna" har haft en lägre genomsnittlig dödlighet 2020 (måste det ha varit) jämfört med tidigare år men att "yngre pensionärer" har haft en högre genomsnittlig dödlighet. Jag kan ha tolkat det fel, men gäller dessa observationer fortfarande? Och i så fall, varför har det varit en lägre dödlighet bland vuxna?

Tyvärr hittar jag inte informationen men jag är rätt säker på att jag läst det på en vanligtvis trovärdig plats.
Ja, är det fråga om de relativa dödstalen, alla dödsorsaker och fördelat på åldersgrupper (eftersom jag inte är säker på vad som avses med kategorierna "vuxna" resp. "yngre pensionärer"), så är det lätt att ta fram ur Socialstyrelsens dödsorsaksregister:
Bild

För att få en hanterbar bild har jag klippt bort gruppen 95+, men den är å andra sidan inte så intressant, sett utifrån frågeställningen. Man ser att att dödligheten svänger upp och ned genom åren för åtskilliga åldersgrupper - den mest närliggande förklaringen (före covid19) skulle väl ev. kunna vara influensa. Det här kan man naturligtvis bryta ned i detalj och studera vidare, om man vill: https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/val.aspx
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Coronaviruset

Inlägg av pnott »

Jag tänkte våga mig på att skriva en helt personlig reflexion.

En dag i början på januari så gick det inte längre. Direkt på morgonen när jag vaknade så kände jag att något var fel i lungorna. Vid den här tiden var ju testning fortfarande obligatorisk. Regionen hade ordnat med möjlighet att ta ett PCR-test i en låda och sedan lämna det på samma ställe, vilket jag gjorde. Det här var en torsdag, och på natten mellan fredag och lördag kom resultatet. Det var givetvis positivt.

Det här var ju precis när Delta gav vika till fördel för Omikron. Jag kommer aldrig få reda på vilken av varianterna som jag råkade ut för. Jag fick ett ganska allvarligt förlopp. Jag hamnade inte på sjukhus men jag satt flera gånger och fingrade på telefonen och funderade på om det var dags att ringa. Det tog 10 dagar innan jag orkade tillbaka till hemmakontoret.

För mig var symptomen koncentrerade till lungorna. Jag hade svårt att andas, och försökte jag prata så fick jag bara ur mig ett par ord, Sen var jag tvungen att bryta av för att flämtande hämta andan.

Det här var nu tre månader sen och jag känner fortfarande av att lungkapaciteten är begränsad, Jag har svårt att djupandas och kommer titt som tätt på mig själv med att sitta och flämta.

Hur man drabbas av Covid är väldigt individuellt. För en del är det en lätt sjukdom, för andra en mycket allvarlig, ibland t o m dödlig sjukdom. Visst, Omikron är mindre allvarlig än Delta. I snitt. Fortfarande drabbas vissa allvarligt. Och eftersom sjukdomen är så smittsam så är antalet allvarligt sjuka inte försumbart.

Just nu verkar det som att antalet nya sjukdomsfall är på väg ner. Eftersom regionerna på regeringens befallning har monterat ner testverksamheten så är det dock svårt att veta precist. Men det kommer säkert nya varianter och nya vågor.

Och jo. Jag var vaccinerad när jag blev sjuk. Tre doser hade jag tagit. Jag vågar inte tänka tanken hur jag hade drabbats om jag inte hade varit vaccinerad.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag tackar hr. Pnott för detta personliga vittnesmål, ett mycket värdefullt tillskott, som visar på att det faktiskt finns drabbade medmänniskor bakom all statistik. Tidsangivelsen och hr. Pnotts uppgivna vaccinationsstatus talar för att det var omikron-varianten som var framme här (lungsymtomen är däremot mera typiska för delta-varianten, så alldeles säker kan man inte vara). Beskrivningen är en (om uttrycket tillåts) välgörande motvikt till den desinformation beträffande omikron som förekommit i dessa spalter här tidigare. Här är f.ö. FoHM:s statistik om SARS-CoV-2 virusvarianter av särskild betydelse.

Nyckelfrasen i hr. Pnotts beskrivning är förstås
Pnott skrev:Hur man drabbas av Covid är väldigt individuellt. För en del är det en lätt sjukdom, för andra en mycket allvarlig, ibland t o m dödlig sjukdom. Visst, Omikron är mindre allvarlig än Delta. I snitt. Fortfarande drabbas vissa allvarligt. Och eftersom sjukdomen är så smittsam så är antalet allvarligt sjuka inte försumbart.
Det är det stora gåtan när det gäller Sars-Cov2-infektioner, liksom av uppkomsten av sk. post-covid-syndrom, som av allt att döma har sin grund i autoimmuna reaktioner. En av mina väninnor drabbades i februari och fick ett ungefär lika långdraget sjukdomsförlopp som hr. Pnott, men slapp sedan post-covid-symptom.

Av de viktiga sjukdomsparametrarna har ju virusevolutionen förstärkt smittsamheten och förmågan att undgå immunförsvaret allt eftersom, för samtliga virusvarianter av särskild betydelse, medan virulensen (förmågan att framkalla allvarlig sjukdom) ökade fram t.o.m. delta, men har sedan avtagit något i och med omikron. Detta perspektiv anser jag tyder på att det sistnämnda är en ren slump, och att det inte går att göra några förutsägelser med utgångspunkt från detta (se vidare ovan).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så några nyheter om vacciner och läkemedel
  1. Sanofi/GlaxoSmithKline har ansökt hos den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA om godkännande av sitt proteinvaccin Vidprevtyn.
    Vidprevtyn är, liksom Nuvaxovid från Novavax, ett vaccin baserat på Sars-Cov2-proteiner framställda i en cellkultur, av ett virus (ej Sars-Cov2) som genmodifierats för att framställa sådana proteiner.
  2. Det spanska läkemedelsföretaget Hipra har påbörjat en sk. rolling review hos EMA för sin proteinvaccinkandidat PHH-1V. Till skillnad från proteinvaccinerna ovan är detta vaccin enbart avsett att användas för påfyllnadsdoser.

    Förhoppningen är att proteinvacciner ska kunna producera ett mer långvarigt immunitetsskydd är mRNA-vaccinerna, eftersom man borde kunna presentera en större mängd virusproteiner för immunförsvaret vid vaccination (OBS spekulation)
  3. Sverige blir ett av de första länderna i Europa att tillgängliggöra Astrazenecas covid-19-läkemedel Evusheld (tixagevimab/cilgavimab - syntetiska antikroppar) för vissa patienter. Den patientgrupp som är aktuell för läkemedlet är personer med nedsatt immunförsvar som inte har kunnat bilda ett tillräckligt antikroppssvar av vaccinerna.
  4. Blandade erfarenheter av det antivirala läkemedlet Paxlovid från Pfizer
  5. EMA lägger in en varning för en mycket sällsynt biverkning av Modernas Spikevax-vaccin. Samtidigt varnar Läkemedelsverket för feltolkningar av biverkningsrapporteringen, ett vanligt fenomen bland antivaxxare, pandemiförnekare, högerextremister och Putin-vänner
  6. Nya studier har visat att maskmedlet ivermektin, antivaxxarnas speciella kelgris, är verkningslöst mot Sars-Cov2-infektioner
  7. Tillgången på vaccin globalt är inte längre den begränsande faktorn när det gäller vaccinering i fattiga länder, utan förmågan att ta emot vaccindoserna och genomföra vaccinationskampanjer, enligt professor Anna Mia Ekström vid KI. Detta talar tyvärr för att pandemin kommer att löpa på under en följd av år framöver.
  8. Här i Sverige har vaccinationskampanjen mer eller mindre gått i stå, eftersom publicum intalat sig själv att pandemin är över och sådant tjafs inte behövs längre.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lästips:

En ganska bra översikt av pandemin, och dess påverkan på vårdapparaten:
Infektionsläkare: »Covid-19 är en helt annan sjukdom nu« (från Läkartidningen)

Däremot förefaller vården vara dålig (inte oväntat) på att ta hand om kroniska covid-problem: Ny rapport om postcovidvården: Många upplever sig misstrodda (från Läkartidningen)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

Coronaspridning skenar i Shanghai
Realtid skrev:Kina drabbas av mer coronasmittspridning och i nedstängda Shanghai skenar antalet fall trots restriktionerna.
Vad gick snett med den kinesiska coronastrategin? Orealistiska ambitioner om eliminering? För dåliga vacciner?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Covid-19 är en i huvudsak luftburen smitta: Ny kunskap om viruspartiklar i luften kan minska smittspridning på sjukhus

Sedan Johan Carlson och Anders Tegnell avpolletterats från FoHM är inte detta längre någonting kontroversiellt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 05 april 2022 22:24 Coronaspridning skenar i Shanghai
Realtid skrev:Kina drabbas av mer coronasmittspridning och i nedstängda Shanghai skenar antalet fall trots restriktionerna.
Vad gick snett med den kinesiska coronastrategin? Orealistiska ambitioner om eliminering? För dåliga vacciner?
Kineserna har ju satsat en hel del på sk. helcellsvacciner, dvs. vacciner baserade på framodlade och avdödade Sars-CoV2-virus. Hur pass effektiva de egentligen är har inte gått att bilda sig någon uppfattning om, eftersom Kina inte släpper primärdata från sina kliniska prövningar. I sammanhanget kan det vara värt att nämna att den västerländska tillverkaren Valneva avser att försöka få sin helcellsvaccinkandidat VLA2001 godkänd inom EU, och det redan i april: https://www.lakemedelsvarlden.se/fem-fr ... r-valneva/

Hur detta ska gå till övergår mitt förstånd, eftersom Valneva i skrivande stund inte ens inkommit till den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA med en ansökan om detta. Jag är inte på något sätt principiell motståndare till helcellsvacciner, ett av de mest framgångsrika vaccinerna - det mot polio - är ett sådant. Även de vanliga influensavaccinerna är sådana, även om man numera först avdödar och sedan splittrar viruspartiklarna - biverkningarna sägs bli mindre genom detta förfarande.

Problemet med helcellsvacciner är avdödandet. Det måste göras så att alla viruspartiklar dör (eller inaktiveras, som det heter på bioslang), så att man inte råkar ut för att smitta de som vaccineras - någon som tyvärr inträffade med det första poliovaccinet eftersom Jonas Salk hade specificerat otillräckliga metoder för avdödandet (det blev svenska forskare som kom att lösa det problemet). Å andra sidan kan inte iaktiveringen göras med för starka kemikalier, då man riskerar att deformera virusproteinerna så mycket att de inte framkallar en adekvat immunitetsreaktion.

Ytterligare sten på bördan är att ju längre tiden går, desto svårare är det för tillverkare av av nya vacciner mot covid19 att sätta ihop en tillräckligt stor och tillräckligt representativ testpopulation för de kliniska prövningarna. Detta pga. immunitetsutvecklingen, både pga. av genomgången sjukdom och tidigare vaccineringsprogram. Man vet tillslut inte vad som orsakar vilket resultat. Om just Valnevas vaccinkandidat vill jag förstås inte uttala någon åsikt, jag har inte ens orkat läsa in publicerade prövningsresultat, så ovanstående får ses som generella kommentarer.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

'This cannot last': residents in locked down Shanghai scream from their balconies – video

Situationen i Shanghai blir alltmer prekär. Invånarna har svårt att få tag på mat och mediciner. Sjukvården har begränsad tillgänglighet. Husdjur avlivas. Livsmedelsaffärer plundras. Det är länge sedan den här typen av osäkerhet kunde upplevas i Kina. Och det är inte var som helst. 26-miljonersstaden Shanghai är Kinas finansiella centrum. Även staden Shenzhen, centrum för landets teknikföretag, har drabbats hårt. Hur blir det med den så viktiga Kinabilden?
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

Shanghai adds 51 new deaths from Covid-19, takes total toll to 138 amid rise in symptomatic cases

Kinas hårda nedstängningar har onekligen haft negativa effekter på tillväxten, men hittills har antalet coviddödsfall kunnat hållas på ett minimum. Nu börjar dock dödsfallen öka. Flera experter har varnat för att Kinas strategi är dömd att misslyckas. Vad är egentligen planen?
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

China digs in for permanent zero-Covid
Financial Times skrev:Yanzhong Huang, a senior fellow for Global Health at the Council for Foreign Relations think-tank, said such measures demonstrated Beijing’s commitment to zero-Covid “despite this growing social, economic cost associated with this approach”.

“The government believes they could outrun the virus. But we know for the Omicron variant this is not realistic. And for an even more transmissible variant, that will make it even less feasible,” he said.
Medan resten av världen har lämnat pandemin bakom sig ställer Kina om till "det nya normala". Kina uppges nämligen planera för nollcovid i flera år framöver.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 7:52
Medan resten av världen har lämnat pandemin bakom sig ställer Kina om till "det nya normala". Kina uppges nämligen planera för nollcovid i flera år framöver.
Vad betyder detmför Kinas ekonomi? Bör jag sälja mina kinafonder? Eller åtminstone sluta köpa nya andelar varje månad? :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 10:59
Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 7:52
Medan resten av världen har lämnat pandemin bakom sig ställer Kina om till "det nya normala". Kina uppges nämligen planera för nollcovid i flera år framöver.
Vad betyder detmför Kinas ekonomi? Bör jag sälja mina kinafonder? Eller åtminstone sluta köpa nya andelar varje månad? :?
Var och en gör ju som den vill, och jag ska inte moralisera, men personligen skulle jag inte investera en enda krona - vare sig i Ryssland eller den kinesiska kommunistdiktaturen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 7:52 China digs in for permanent zero-Covid
Financial Times skrev:Yanzhong Huang, a senior fellow for Global Health at the Council for Foreign Relations think-tank, said such measures demonstrated Beijing’s commitment to zero-Covid “despite this growing social, economic cost associated with this approach”.

“The government believes they could outrun the virus. But we know for the Omicron variant this is not realistic. And for an even more transmissible variant, that will make it even less feasible,” he said.
Medan resten av världen har lämnat pandemin bakom sig ställer Kina om till "det nya normala". Kina uppges nämligen planera för nollcovid i flera år framöver.
Onkel Xi tycker väl att han seglar mellan Scylla och Charybdis. Epidemiologiskt är ju Kinas försök (som antagligen inspirerats av hur man fick stopp på SARS-epidemin 2003-2005) dömda att misslyckas. Att å andra sidan, som vi här i väst har gjort, intala sig att pandemin är över, och släppa smittan fri kan komma att få förödande konsekvenser för den o- eller halvdåligt vaccinerade befolkningen i kommunistdiktaturen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 7:52 Medan resten av världen har lämnat pandemin bakom sig ställer Kina om till "det nya normala". Kina uppges nämligen planera för nollcovid framöver.
Ja, det är många som lever i vanföreställningen att vi lämnat pandemin bakom oss. Sedan kan man ju förstås ägna sig åt hårklyverier om skillnaden mellan pandemisk och endemisk.

Om vi börjar med att titta på evolutionsbiologin så ser vi att Sars-CoV-2 viruset under det senaste året uppvisat en rätt imponerande evolutionär förmåga, och det är omikrongrenen som uppvisat den största kompetensen när det gäller att grena ut stamträdet
Bild
I själva verket skiljer sig omikron-varianten BA.2 och dess evolutionär efterföljare så mycket genetiskt från BA.1-varianten att det egentligen vore befogat att ge den förstnämnda ett eget namn - WHO-namnsättningen har alltså brutit samman.

Det här diagrammet, där antalet mutationer i virusets arvsmassa är en funktion av tiden (varje datapunkt representerar en analys av ett visst virusprov)
och illustrerar ovanstående:
Bild
(färgkodningen av virusvarianterna är densamma i båda diagrammet). Virusvarianten BA.5 (här även kallad 22B) har dragit iväg ordentlig när det gäller antalet mutationer. Här i Sverige är BA.4 och BA.5 troligtvis relativt sällsynt förekommande, om man får tro FoHM:s analyser, men det är påfallande hur snabbt BA.2 trängde undan BA.1 i det analyserade provmaterialet. Antikroppsstudier tyder också på att BA.2-varianten är avsevärt skickligare på att undgå tidigare immunitet - även hos dem som genomgått sjukdom orsakad av BA.1-varianten. Detsamma gäller i stort sett de som insjuknat tidigare i covid19-sjukdom orsakad av alfa- eller delta-varianterna. Någon mystisk "haturlig" immunitet mot Sars-CoV-2 generellt existerar alltså inte.

Det här väcker en del förhoppningar om att Sars-CoV-2-epidemierna i framtiden ska börja uppträda på ett mer förutsägbart sätt och möjligen årstidsbundet, som det uttrycks i denna Nature-artikel: Are COVID surges becoming more predictable? New Omicron variants offer a hint
Artikeln är dock mer än en månad gammal, och utvecklingen i USA och vissa delar av Europa tycks motsäga de slutsatserna. Jag ska återkomma till det i en epidemiologisk analys senare, kanske.

När de gäller vaccinutveckling uppger Moderna att de nått positiva resultat för sitt "uppdaterade" vaccin

MODERNA ANNOUNCES OMICRON-CONTAINING BIVALENT BOOSTER CANDIDATE MRNA-1273.214 DEMONSTRATES SUPERIOR ANTIBODY RESPONSE AGAINST OMICRON
Det återstår väl att se.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 09 juni 2022 12:00
LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 10:59
Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 7:52
Medan resten av världen har lämnat pandemin bakom sig ställer Kina om till "det nya normala". Kina uppges nämligen planera för nollcovid i flera år framöver.
Vad betyder detmför Kinas ekonomi? Bör jag sälja mina kinafonder? Eller åtminstone sluta köpa nya andelar varje månad? :?
Var och en gör ju som den vill, och jag ska inte moralisera, men personligen skulle jag inte investera en enda krona - vare sig i Ryssland eller den kinesiska kommunistdiktaturen.
Tål att tänka på! Det borde jag åtminstone gjort när det uppdagades hur man behandlade Uigurerna. Men det är bara de sista månaderna som jag börjat fundera på det. För länge sedan (kanske 15 - 20 år sedan) började jag fondspara i kina- indien- och rysslandsfonder. Men avslutade och sålde rysslandsparandet efter ett halvår när jag insåg att det var en politisk risk. Men jag bör nog försöka hitta ett annat ställe att investera i. Och flytta Kina-investeringen även om det utlöser reavinstbeskattning. Men den beskattningen får jag ju oavsett när jag säljer, om jag inte har en förlust att kvitta mot. Och att reaskatten sänks eller avskaffas under överskådlig tid är nog inget att hoppas på.
Även Indien har en tveksam utveckling.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 14:12 Och att reaskatten sänks eller avskaffas under överskådlig tid är nog inget att hoppas på.
Nä, det är väl investeringssparkonton (ISK) som man hänvisas till då. Dessa är väl i någon mån hotade till sin framtid också - dessutom går det ju inte att placera äldre innehav där utan att utlösa reavinstbeskattning ändå.

För egen del är mitt sparande så uselt placerat att det skulle inte herrn tro om jag talte om. Å andra sidan, som pensionär förväntas jag väl sätta sprätt på mina pengar nu :) (till ev. arvingars förtret)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag följer upp ovanstående med lite om epidemiologin. Just nu har vi avtagande smittspridning i Sverige och inte just några påvisade fall av omikron BA.4 eller BA.5. Tittar man de aktuella statistiken från FoHM så ser man dock att läget just nu, när det gäller sjukdomsvariablerna intensivvård och dödsfall är i stort sett desamma som för ett år sedan (eftersom Sverige testar i liten utsträckning nu går det inte att bilda sig någon uppfattning om sjukdomsbelastningen totalt). Det går alltså inte att dra några säkra slutsatser om att pandemin är över, och att vi inte kommer att få några nya sjukdomsvågor. https://experience.arcgis.com/experienc ... 87457ed9aa

I andra delar av världen ser det ganska bekymmersamt ut:
USA: https://covid.cdc.gov/covid-data-tracke ... dailycases
Portugal: https://www.deseret.com/coronavirus/202 ... uth-africa

NY Times har en intressant artikel om det amerikanska läget i stort: During the Omicron Wave, Death Rates Soared for Older People

Som vanligt är det vi äldre som får betala priset, vilket inte är förvånande med den åldersrasism som råder i väst. Det yngre årgångarna ser gärna att vi försvinner, ju förr dess bättre. Det är ett tema jag tagit upp många gånger, och det är ju välkänt att pandemin har haft en åldersmässig slagsida.

Sedan har det ju visat sig att vaccination har ett i tiden begränsat värde, vilket egentligen är förväntat med tanke på att vi har med ett luftvägsvirus att göra. De ganska primitiva influensavaccin som används idag har troligen inte mer än 3 mån. skyddseffekt, givet att man lyckas komponera vaccinerna som att de matchar årets influensastammar. VI äldre kan inte förvänta oss mer än max. 4 månaders skyddseffekt av mRNA-vaccinerna och förväntas alltså ta en 5:e dos i september.. För att ingen ska tro att jag gått över till antivax-lägret så måste framhållas att vaccinerna fungerar, men Sars-Cov-2-viruset är svårt att mota bort och har överlistat oss åtskilliga gånger. Den registerstudie som FoHM har gjort här har dessutom den begränsningen att den i första hand skjuter in sig på BA.1-betingad smitta/sjukdom, även om BA.2 säkert kom med på ett hörn också.

Om BA.4 och BA.5 vet vi dock inte så mycket, och vad som händer när de varianterna väl börjar sprida sig i Sverige (29 resp. 22 kända fall fram till va. 20). Detta kommer alla reslystna svenskar att ombesörja nu under sommaren.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar