Musikaliska lok

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Musikaliska lok

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag skrev ju tidigare i annan tråd om Siemens Eurosprinter ES64U, och när man i ett rekordförsök körde ett (kort) tåg draget av detta lok i 357 km/tim (loket är godkänt för 230 km/tim). Det är tysk industrikvalitet, det!

En annan sak, som jag inte lagt märke till förut, är att de tidigare modellerna av lok-typen har musikaliska kvaliteter. Vid start ger nämligen maskinströmriktarna ifrån sig en diatonisk skala, som i mitt inte alltför tränade musiköra förefaller vara e f g a b c1 d1 e1 f1 g1 a1 b1 c2 d2, alltså nästan två oktaver (kantorn får väl rätta mig om jag har fel). Låter nästan som en altsaxofon.





Mozart on rails, som jag såg en kommentar på Youtube (gäller förstås endast lok tillhöriga ÖBB).

Sedan ändrade man konstruktionen så detta försvann, tyvärr.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Musikaliska lok

Inlägg av Kantorn »

God morgon doktorn! Efter att ha lyssnat på första filmen konstaterar jag två fulla oktaver, eftersom skalan börjar på d och sedan enligt det du skrev. Trevligt med musik där man kanske inte är beredd på det!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Musikaliska lok

Inlägg av Odd »

Säkert ett s k påskägg som ingenjörerna lagt in. De kunde säkert ha valt andra frekvenser men det hade inte varit lika kul :-D
taurus-melody.jpg
taurus-melody.jpg (139.65 KiB) Visad 5511 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Musikaliska lok

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Letar man runt så förefaller det råda lite olika meningar om det här ljudet verkligen från början var avsiktligt, eller ej. Utan att veta särskilt mycket om elektrisk motorstyrning antar jag att detta kontrolleras i maskinströmriktarnas mjukvara, men jag tycker att det är lite imponerande att man fått till så pass exakta frekvenser att man får en någorlunda ren diatonisk skala. Det ostrukna d-et först i skalan hör faktiskt inte jag, men jag början väl bli som Beethoven.

Här skrivs det lite mer om Eurosprinter-loken från en sk. diggare:
https://www.eurogunzel.com/2019/06/do-r ... ocomotive/

Här tillhandahåller dessutom ÖBB en ljudfil för nedladdning:
https://blog.oebb.at/sonderbar-aber-wunderbar/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Musikaliska lok

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

ADDE skrev:Bästa exemplet:

https://youtu.be/aRf30pVGMp4

(skickat från mobilen)
Hjärtligt tack för det , ADDE.Det finns många Youtubeklipp om Eurosprinter, men de här var en av de bättre. Anledningen är förstås att här drar loket ett tungt godståg och accelererar långsamt, så man hör tydligt skalan, även det ostrukna d-et. Jag tar mig friheten att länka in klippet direkt här.


Det är tydligen så att varje motor styrs av en egen strömriktare, och dess frekvens regleras i sin tur av olika framdrivningsparametrar som t.ex. slirning. Efter ett tag spelar ju loket rena ackorden!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Musikaliska lok

Inlägg av ADDE »

Haha, tänkte redigera mitt eget inlägg för att bädda in klippet när jag väl satt vid en dator, men du hann före!

Det var f.ö. första gången jag lärde känna loket, innan jag började läsa om olika fordon som rullar i sverige och lärde att Hector Rail hade skaffat dessa.
Skriv svar