Det börjar bli klass på Inlandsbanan!

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Det börjar bli klass på Inlandsbanan!

Inlägg av 1 »

Efter att under lång liv harvat upp och ner på Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare i galanta Y1:or samt SMOKS "gammelbussar", börjar väl 80-årig kärring trakta efter komfort, vård och omsorg.

Vilket det statliga, franska "alternativet" tagit fasta på. Men då gäller det att leta upp det på Cst fjärran gömda spår 18 - där det aktuella tåget är så grandiost, att det använder sig båda av a & b!
012x.jpg
012x.jpg (45.28 KiB) Visad 8066 gånger
Och lite på sladden hänger våra sovvagnar till Storuman inkl. en restaurangvagn. Törhända har jag väl svårt att acceptera det nya franska "järnvägslingot" där ett lok betecknas "Loket Loket" och en alldeles utmärkt Restaurangvagn markeras "Krogen Krogen".

Men när vi efter avgång, botaniserat i menyn och belåtet sjunker ner med en butelj alldeles utmärkt Bordeaux samt lite tilltugg, är jag beredd att skänka min förlåtelse över "moderna tiders" språkbruk!
041x.jpg
041x.jpg (55.36 KiB) Visad 8066 gånger
I sanningens namn bör väl kanske nämnas att det är väl kanske inte de mest fräschaste vagnar som allokerats till dessa nordliga destinationer. Men jag noterade dock vid en liten inspektionsrepa, att de flesta vagnarna tycktes ha fått tämligen nyreviderade underställ. Och det var absolut inget fel på gångegenskaperna när man drog järnet upp mot Östersund.

Något som varmt uppskattades när vi på nattkröken kröp ner i våra sängar.

I gryningen väcktes vi av ett diskret muller samt näst intill omärkliga rangeringsrörelser när tåget delades i Östersund.
047-x.jpg
047-x.jpg (73.54 KiB) Visad 8066 gånger
Inte utan en viss känsla av samhörighet, hämtade jag en mugg nybryggt kaffe i Restaurangvagnen näst intill, pallade upp lite kuddar i kojen och njöt av den fortsatta resan, när "Kära Bettan" Di3 (hon borde väl nu vara runt 60 bast .... ?) med sin generatorfinka, med glada signaler från tyfonen, plöjde sig fram genom den nyfallna snön!

Som de erfarna upptäcksresande vi är, hade vi bokat en hel kuppe som kunde arrangeras med lämpliga ytor för erforderliga dokument, kartor samt kanske viktigast; diverse årgångar av "Sveriges Kommunikationer". Icke att förglömma en "bar-hörna" med oundgängliga minibuteljer "Jägermeister" - en fenomenal chocklindrare när nostalgianfallen uppkommer!

Inlandsbanan är ju en tämligen färsk nykomling, om man nu kan använda det uttrycket, i det svenska järnvägsnätet. Och vad jag kan förstå efter att ha grävt mig ner i gamla tidtabeller, har det här aldrig förekommit sovvagnar resp. restaurangvagnar.

Däremot hittade jag i sommarturlistan år 1952 en Rälsbussförbindelse markerad med tågnummer St 1 & St 2, d.v.s. "Snälltåg". Vore kul om någon annan "grävare" kan plocka fram exempel på när man noterat en rälsbuss som Snälltåg.

I alla händelser, har det under årens lopp varit rätt vanligt, att man via konduktören ombord, för leverans vid senare station, kunnat "beställa korgar med kaffe, etc. (undrar just vad det kan vara?) bröd och smörgåsar.

Men på St 1 & 2 finnes angivet att servering fanns anordnad ombord!

Lite kul var att jämföra just detta tågpars turlista. Samma antal stationsuppehåll. Men vi behövde mer tid vid stationerna för av- och pålastning med enorma bagagemängde, skidor, kälkar samt mindre "dagisgrupper"!.

Ändock klarade "Bettan" av resan något snabbare än "Snälltågsbussen"! Enligt GPS-en var det inga problem att hålla skyltade hastigheter upp till 80, fortfarande med förunderligt bra gångegenskaper i tåget.

Och för den kompletta nörden, är det ljuv musik när Tore släppte loss Nohab-dieselns 1.300 hk i uppförsbackarna på den tidvis berg- och dalbaneliknande järnvägssträckan!

Intressant att notera att tåget hade mycket god beläggning med passagerarutbyte både upp och ner till väntande bussar vid Hoting och Vilhelmina.

I stort sett hela Inlandsbanan är ju strösslad med Vintersportanläggningar och framkomna exakt på tid (nja, t.o.m. några minuter för tidigt!) till Storuman var det fler pendelbussar till Vemdalen som effektivt lämnade och hämtade upp alla skibums!
038x.jpg
038x.jpg (38.11 KiB) Visad 8066 gånger
Stor vördnad för IBAB:s fantastiska medarbetare. Den synnerligen engagerade unga damen ombord, var nyutexaminerad "Tågbefälhavare" (heter det så fortfarande .... ?). När hon gick runt och "blippade" biljetter, var ett stopp vid vår "kommandokupé" självskrivet för utbyte av information.

Och vid "spetsvändningen" i Storuman stod en "rangerare" och väntade så att vår trevliga lokförare Tore kunde ta sig en paus i personalhuset samt få i sig en bit mat.
029x.jpg
029x.jpg (55.45 KiB) Visad 8066 gånger
Och Jösses - han fick verkligen med "lådan på magen" sno runt, koppla av och till, rangera om lok och el-finka, lägga om klotväxlar, låsa upp spårspärrar, borsta bort snö för att kolla växellägen m.m. Inte att förglömma bromsprov och kontroll av tågvärmeledningens funktion i alla vagnar. Varje gång han passerade det påpälsade och fotograferande "diggargänget" (som faktiskt utökats med utrikes nördar!) vinkade han glatt!

Och på avgångens exakta minut, kunde Tore med tyfonen bekräfta klarsignal från AGS och starta återresan mot Östersund som tåg 13903; "På IBAB är punktligheten 100 %" vilken den också var, när vi helt enligt tidtabellen anlände. Vilket icke tåget från Åre vi skulle kopplas ihop med, absolut icke var

Men nu blev det åka av. Och vid den sena middagen i Restaurangvagn nr 2 (en korrekt genomförd "rese-anamnes" kräver självklart besiktning samt avprovning av både meny och vinlista i tågets samtliga utmineringsvagnar) fick jag för första gången perfekt användning av ett obligatoriskt hjälpmedel, vilket alltid ingår i min handväska när jag åker med Snälltågets restaurangvagnars ytterst opraktiska bord; små klisterkuddar att fästa under tallrikar och buteljer.

Förlorad tid kördes in så elegant, att vi t.o.m. var + 20 minuter vid ankomsten till Stockholm C.

En resa väl värd att rekommenderas!

"Så långt borta (jag läste just i ett resemagasin i dessa tider av "Flygskam" - att 90 % av alla svenskar aldrig hade satt sin fot eller hade en aning om vad som fanns norr om Östersund) och ändock så nära i slutet av "Suckarnas gång" på Cst!

Hälsar Glatt / Lena
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Det börjar bli klass på Inlandsbanan!

Inlägg av 1 »

Jo, bara ett litet PS;

När "man gör en resa" - i detta fall 1.796 kilometer på "bara" 26 timmar - blir bildskörden ändock omfattande.

Många bilder är riktigt bra, andra sisådär. Men understundom kan ett motiv få mig att le. Typexempel är detta med "Den Glade Rangeraren" som väcker associationen "Att gå ut och rasta hunden"! :D
035x.jpg
035x.jpg (45.34 KiB) Visad 8015 gånger
När alla växlar är lagda och kontrollerade, kommer han förnöjt promenerande utmed plattformen med Bettan och el-finkan lunkande efter sig - precis som om det var jycken han varit ute och rastat.

Personligen tycker jag att det är lite läskigt att placera sig mellan vagnar "i rörelse". Detta efter ett liv i spårtrafikens "lättviktsklass", där det inympas att respektfullt hålla sig vid sidan av, intill dess rörelse upphört, kommande vagn p-bromsats och környckeln uppvisats.
036-x.jpg
036-x.jpg (66.47 KiB) Visad 8015 gånger
Här krävs det proffs för att lyfta och spänna skruvkoppel samt att i isande vinterkyla koppla ihop stela bromsslangar och elkablar!
037-x.jpg
037-x.jpg (63.75 KiB) Visad 8015 gånger
Konstaterar / Lena
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Det börjar bli klass på Inlandsbanan!

Inlägg av Kristofer »

1 skrev:I stort sett hela Inlandsbanan är ju strösslad med Vintersportanläggningar och framkomna exakt på tid (nja, t.o.m. några minuter för tidigt!) till Storuman var det fler pendelbussar till Vemdalen som effektivt lämnade och hämtade upp alla skibums!
Nu hoppas jag verkligen att pendelbussarna i Storuman skulle till Hemavan och inte till Vemdalen. Jag skulle personligen föredragit tåget till Röjan snarare än 40 mil pendelbuss, även om man ju då inte fått resa lika långt på Inlandsbanan.

Mycket trevligt resereferat. Tack för det!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Det börjar bli klass på Inlandsbanan!

Inlägg av 1 »

Kristofer skrev:Nu hoppas jag verkligen att pendelbussarna i Storuman skulle till Hemavan och inte till Vemdalen. Jag skulle personligen föredragit tåget till Röjan snarare än 40 mil pendelbuss, även om man ju då inte fått resa lika långt på Inlandsbanan. Mycket trevligt resereferat. Tack för det!
Tack för passningen Kristofer! Helt korrekt - anslutande bussar i Storuman matade till och från Hemavan / Tärnaby!

Ytterst pinsamt att jag snurrade till det med tanke på att jag under lång tid satt i styrelsen för Strömma som faktiskt ägde och drev denna anläggning! :( Och att jag vid besök däruppe stod just på järnvägsstationen och funderade på om inte man skulle kunna locka besökare att ta tåget istället för flyg till Storuman resp. Hemavans flygplats.

Tydligen är möjligheterna att göra "självrättelse" tidsbegränsad, varför jag skrev till moderatorn och bad denne rätta upp felet - dock utan respons!

Samtidigt var det lite spännande att se om någon av de många läsarna av mitt inlägg skulle upptäcka felskrivningen. Nu vet jag att det i alla fall finnes en besökare på Gotland som håller ordning på alla vintersportorter! :)

Jag ber att få överlämna det enda priset i felfinnartävlingen - en urusel bild på ett ånglok vilket stod huttrande på ett stickspår ...
020x.jpg
020x.jpg (44.96 KiB) Visad 7888 gånger
... i Vilhelmina!
021x.jpg
021x.jpg (50.5 KiB) Visad 7888 gånger
Som en liten överkurs för järnvägsentusiaster, kan nämnas att IBAB nu under vintersportloven kör trafik Mora - Röjan där man kan byta till Snälltåget Röjan - Östersund - Stockholm (- Malmö). Med SJ upp till Mora kan det bli en kul rundresa.

Bamsekram / Lena
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Det börjar bli klass på Inlandsbanan!

Inlägg av Kristofer »

1 skrev:Samtidigt var det lite spännande att se om någon av de många läsarna av mitt inlägg skulle upptäcka felskrivningen. Nu vet jag att det i alla fall finnes en besökare på Gotland som håller ordning på alla vintersportorter! :)

Jag ber att få överlämna det enda priset i felfinnartävlingen - en urusel bild på ett ånglok vilket stod huttrande på ett stickspår ...
... i Vilhelmina!
Tack så mycket!
Ja det såg ganska så fruset ut.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Det börjar bli klass på Inlandsbanan!

Inlägg av C12C3C3C12 »

För mig som utnyttjade mina fribiljetter på SJ med att åka hela Inlandsbanan från Mora till Gällivare med tekniskt uppehåll (läs övernattningar) på Östersund samt Storuman, att åka hela vägen från Östersund till Gällivare utan övernattning hade varit lite tröttande. Säga vad man vill om Y1:orna så gick dom fint där. Vi hade vatten med oss så då och då gick jag fram till föraren frågade om jag fick låna kokplattan för uppvärmning vilket tog en bra tid eftersom det var halva spänningen jämfört med X1X10. Står fortfarande S1:an kvar och fryser vid Svegs station, misstänker att den gick till Hede på den gamla goda tiden.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Det börjar bli klass på Inlandsbanan!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, det var ju ett trevligt bildreportage, och det ser inte ut att gå någon direkt nöd på den värderade nr. 1, även om det röda vinet verkar serveras i ett ölglas. Nå, man kanske inte kan begära allt i Norrlands inland och fjälltrakter.

Man hakar alltså av vissa vagnar i Ö-sund och drar ut dem på Inlandsbanan med ett diesellok? Det är väl inte Veolias nyare vagnar, utan de äldre som är godkända för högst 160 km/tim. Fast några sådana farter blir det ju inte fråga om här. Man måste ju hinna se vinterlandet också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar