Ser fortfarande inte hur pandemin har accelererat behovet av avgiftsfri kollektivtrafik. Som skrivet har pandemin visast att vårt behov av kollektivtrafik inte är så stort som vi trott. Fler har jobbat hemifrån, fler har cyklat, fler har gått etc. Utökad kollektivtrafik för mindre trängsel? Javisst. Men avgiftsfri, nä där måste du komma med bättre argument.Enceladus skrev:Pandemin har dels visat att en förvånansvärt stor del av kollektivtrafiken är oumbärlig, dels att behovet varierar starkt mellan olika socioekonomiska grupper. Samtidigt har ojämlikheten ökat rekordartat under pandemin, speciellt i mer ojämlika länder som Ryssland och Sverige. Notera vidare att större delen av Europa, inklusive Frankrike, har en annorlunda syn på ojämlikhet än det moderna Sverige, vars ojämlikhet är minst sagt extrem för att vara en demokrati.BSB101 skrev:På vilket sätt har pandemin accelererat behovet av avgiftsfri kollektivtrafik? Om pandemin har accelererat något så är det väl att behovet att förflytta oss inte är så stort som vi intalat oss.
Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Nja, pandemin har snarare visat hur viktig kollektivtrafiken är. I början talades det om att alla skulle jobba hemifrån, men det visade sig ganska snabbt att bara en minoritet kan göra det. För många är gång och cykel inte heller ett alternativ, och denna grupp överlappar till stor del med den som inte kan jobba hemifrån, d.v.s. personer med låg inkomst som bor i periferin. Samtidigt ökade klyftorna rekordartat. Gratis kollektivtrafik skulle bidra till att vända den på sikt ohållbara utvecklingen.BSB101 skrev:Ser fortfarande inte hur pandemin har accelererat behovet av avgiftsfri kollektivtrafik. Som skrivet har pandemin visast att vårt behov av kollektivtrafik inte är så stort som vi trott. Fler har jobbat hemifrån, fler har cyklat, fler har gått etc. Utökad kollektivtrafik för mindre trängsel? Javisst. Men avgiftsfri, nä där måste du komma med bättre argument.Enceladus skrev:Pandemin har dels visat att en förvånansvärt stor del av kollektivtrafiken är oumbärlig, dels att behovet varierar starkt mellan olika socioekonomiska grupper. Samtidigt har ojämlikheten ökat rekordartat under pandemin, speciellt i mer ojämlika länder som Ryssland och Sverige. Notera vidare att större delen av Europa, inklusive Frankrike, har en annorlunda syn på ojämlikhet än det moderna Sverige, vars ojämlikhet är minst sagt extrem för att vara en demokrati.BSB101 skrev:På vilket sätt har pandemin accelererat behovet av avgiftsfri kollektivtrafik? Om pandemin har accelererat något så är det väl att behovet att förflytta oss inte är så stort som vi intalat oss.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Intressant. Nu under pandemin uppges motsatsen:X12 skrev:Vad gäller Avestas nolltaxa så verkar den vara avskaffad sen förra året. Det verkar även ha förekommit rapporter om försämrad arbetsmiljö för busschaufförer pga nolltaxan där.
Kommunalarbetaren skrev:Samtidigt har chaufförerna upplevt en bättre arbetsmiljö med nästintill minimerad hot- och våldsbild samt att flödet vid av och påstigning har förbättrats.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Att vi har sociala skillnader i samhället har inget med pandemin att göra. Som sagt finns det argument för en avgiftsfri kollektivtrafik men inget av dessa argument har något med pandemin att göra.Enceladus skrev:Nja, pandemin har snarare visat hur viktig kollektivtrafiken är. I början talades det om att alla skulle jobba hemifrån, men det visade sig ganska snabbt att bara en minoritet kan göra det. För många är gång och cykel inte heller ett alternativ, och denna grupp överlappar till stor del med den som inte kan jobba hemifrån, d.v.s. personer med låg inkomst som bor i periferin. Samtidigt ökade klyftorna rekordartat. Gratis kollektivtrafik skulle bidra till att vända den på sikt ohållbara utvecklingen.
Gällande hur man tar sig till jobbet är jag övertygad om att betydligt fler idag skulle kunna cykla till jobbet, speciellt med en elcykel. Om man helt kan skippa SL-kortet så har man tagit igen kostnaden för elcykeln efter 6 - 9 månader om man väljer en elcykel i det lägre prisspannet.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Jaså? Så lät det inte förra året! https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p391657BSB101 skrev:Att vi har sociala skillnader i samhället har inget med pandemin att göra. Som sagt finns det argument för en avgiftsfri kollektivtrafik men inget av dessa argument har något med pandemin att göra.Enceladus skrev:Nja, pandemin har snarare visat hur viktig kollektivtrafiken är. I början talades det om att alla skulle jobba hemifrån, men det visade sig ganska snabbt att bara en minoritet kan göra det. För många är gång och cykel inte heller ett alternativ, och denna grupp överlappar till stor del med den som inte kan jobba hemifrån, d.v.s. personer med låg inkomst som bor i periferin. Samtidigt ökade klyftorna rekordartat. Gratis kollektivtrafik skulle bidra till att vända den på sikt ohållbara utvecklingen.
Gällande hur man tar sig till jobbet är jag övertygad om att betydligt fler idag skulle kunna cykla till jobbet, speciellt med en elcykel. Om man helt kan skippa SL-kortet så har man tagit igen kostnaden för elcykeln efter 6 - 9 månader om man väljer en elcykel i det lägre prisspannet.
BSB101 skrev:Låter inte särskilt miljövänligt.dr Cassandra Nojdh skrev:Nä. Köp en elcykel istället. Eller uppgradera din gamla hoj: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-f ... el-6989396bark skrev:Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Ser inte riktigt relevansen i din jämförelse mellan inläggen. Inläggen handlar om två helt olika frågor, men visst om du vill gräva upp gamla inlägg och göra obegripliga kopplingar så gör det om du mår bättre av det.dr Cassandra Nojdh skrev: Jaså? Så lät det inte förra året! https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p391657
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Att du har problem med att förstå innebörden av dina egna ståndpunkter är något som jag tyvärr inte kan göra någonting åt. Då hävdade du att det inte var särskilt miljövänligt att skaffa elcykel, nu är det tydligen OK.BSB101 skrev:Ser inte riktigt relevansen i din jämförelse mellan inläggen. Inläggen handlar om två helt olika frågor, men visst om du vill gräva upp gamla inlägg och göra obegripliga kopplingar så gör det om du mår bättre av det.dr Cassandra Nojdh skrev: Jaså? Så lät det inte förra året! https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p391657
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Som sagt så drar du en koppling som inte finns mellan inläggen men om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig. Sedan har jag inte uttalat mig om att det inte skulle vara okej med elcykel. Men som vanligt tolkar du in saker som folk inte uttalar.dr Cassandra Nojdh skrev:Att du har problem med att förstå innebörden av dina egna ståndpunkter är något som jag tyvärr inte kan göra någonting åt. Då hävdade du att det inte var särskilt miljövänligt att skaffa elcykel, nu är det tydligen OK.BSB101 skrev:Ser inte riktigt relevansen i din jämförelse mellan inläggen. Inläggen handlar om två helt olika frågor, men visst om du vill gräva upp gamla inlägg och göra obegripliga kopplingar så gör det om du mår bättre av det.dr Cassandra Nojdh skrev: Jaså? Så lät det inte förra året! https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p391657
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Det enda jag diskuterar är införskaffandet av och användningen av elcyklar oavsett motiven för de underliggande transportbehoven. Det går inte att blanda bort med påståenden om en "koppling som inte finns" eller att försöka dribbla bort den bristande förklaringen med projektiva formuleringar av typen "om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig". Ett mera normalt beteende hade annars varit att försöka klargöra sin åsikter på ett sansat och tydligt sätt, men det hade förstås varit att hoppas på för mycket.BSB101 skrev:Som sagt så drar du en koppling som inte finns mellan inläggen men om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig. Sedan har jag inte uttalat mig om att det inte skulle vara okej med elcykel. Men som vanligt tolkar du in saker som folk inte uttalar.
Men vi tar det lugnt och sakta: Såhär såg konversationen ut. Mitt förslag om elcykel, oavsett underliggande transportbehov men i detta fall huvudsakligen som ett transportmedel som ersättning för kollektivtrafikresande, bemöttes på detta sätt.
dr Cassandra Nojdh skrev:Jaså. Varför det?BSB101 skrev:Låter inte särskilt miljövänligt.dr Cassandra Nojdh skrev: Nä. Köp en elcykel istället. Eller uppgradera din gamla hoj: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-f ... el-6989396
Jag inser ju nu att detta inte var något seriöst inlägg från BSB101, utan bara ett försök till spark på smalbenet, men det svar som gavs var alltså motfrågan: "Missat hela diskussionen om (bil)batterier?" Det är ju praktiskt med den typen av svar, då kan man alltid påstå att andra ägnar sig åt vantolkningar. Enligt min mening är det enda möjliga tolkningen av detta att det inte är "särskilt miljövänligt" att skaffa en elcykel, pga.- "diskussionen om (bil)batterier" - med detta avses antagligen resursförbrukningen vid tillverkning av litium-jon-batterier, liksom återvinningen av förbrukade sådana. Efter lite press slank det ur BSB101 attBSB101 skrev:Missat hela diskussionen om (bil)batterier?
Detta sistnämnda påstående är ju en ren efterhandskonstruktion som inte har täckning tidigare i den tråden. Dessutom framgår det inte varför det skulle vara mer miljövänligt att behålla sin trampcykel (om man har någon) istf. för att köpa elcykel. Trampcykeln kan man ju i förekommande fall sälja, så kan den komma någon annan tillgodo. Och om man inte har någon cykel alls, är det då mer miljövänligt att köpa en elcykel?BSB101 skrev: Jag har aldrig skrivit att man inte ska köpa elcykel utan det jag skrivit är att köpa en elcykel eller uppgradera sin befintliga cykel kanske inte är så miljövänligt kontra att behålla sin cykel.
Nu påstås det helt oförfärat
Någonstans här faller argumentationen isär. Fast egentligen är det ju helt ointressant vad BSB101 tycker om eldrivna fordon. Jag, för min del, ersatte ju kollektivtrafiken med en (riktig) elskoter, med mycket batterier i!BSB101 skrev:Gällande hur man tar sig till jobbet är jag övertygad om att betydligt fler idag skulle kunna cykla till jobbet, speciellt med en elcykel. Om man helt kan skippa SL-kortet så har man tagit igen kostnaden för elcykeln efter 6 - 9 månader om man väljer en elcykel i det lägre prisspannet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Nu tycker jag du är ute och cyklar . Dessutom har nog BSB101 rätten att själv få bestämma vilka åsikter hen har.
Låt oss komma upp på banan och till trådens ämne istället. Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
Låt oss komma upp på banan och till trådens ämne istället. Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Yttrandefriheten innebär att var och en har rätt att hysa vilka åsikter den vill, och fritt (inom vissa gränser) uttrycka dessa. Däremot ingår inte rätten att vara oemotsagd.kildor skrev:Nu tycker jag du är ute och cyklar . Dessutom har nog BSB101 rätten att själv få bestämma vilka åsikter hen har.
Låt oss komma upp på banan och till trådens ämne istället. Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
Beträffande mitt cyklande kan jag meddela att sedan jag skaffade min elskoter så är det färdigtrampat för min del. Själv har jag svårt att förstå hur elcyklarna kom in i detta. I Belgien och Luxemburg har jag dessutom en känsla av att det körs mera skoter än (el)cyklas (avd. onödigt vetande).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Jag kan hitta att spårvagnsresandet ökat från 31 000 per vardag i februari 2020 till 42 000 per vardag i februari 2021. Däremellan har resandet tidvis varit mycket lågt pga pandemin och påstås ännu inte ha återhämtat sig helt då distansarbete fortfarande är vanligt.kildor skrev:Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
Tycker också det är intressant att biljettintäkterna, innan avgiftsfriheten inleddes, var förhållandevis små: endast 416 Mkr/år. Driftskostnaderna är ca 5 miljarder kr per år så kostnadstäckningsgraden var endast 8 %. Men de kanske räknar in kostnader för infrastruktur?
I jämförelse hade Östgötatrafiken biljettintäkter på 575 Mkr under 2019, mer än Luxemburg.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Förvisso är Luxemburg ett land i betydelsen suverän stat. Men storleksmässingt är det mer jämförbart med ett svenskt län (och i många fall till och med kommuner, Tierp och Luxemburg har ungefär samma yta). Ytan är något mindre än Blekinges och befolkningen något högre än Östergötlands. Gratis kollektivtrafik på riksnivå kan nog bara tänkas i länder som har ett så "behändigt format". Att kunna ta sig en fri tur till Göteborg, Luleå eller Malmö (ur Stockholmsperspektiv, då) bara för skojs skull vore naturligtvis trevligt, men är kanske inte helt realistiskt.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
För en som tycker att mina åsikter om eldrivna fordon är ointressant lägger du ner väldigt mycket tid på det hela. Men du skjuter helt vid sidan om men intressant att du först gör en koppling som inte finns och sedan lägger ner massor av tid på att dels lägga på folk åsikter allt för att försöka "bevisa" att du har rätt.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Ja men så praktiskt, då. Elcyklar har inte med elcyklar att göra. Den kopplingen finns inte. Då vet vi det.BSB101 skrev:För en som tycker att mina åsikter om eldrivna fordon är ointressant lägger du ner väldigt mycket tid på det hela. Men du skjuter helt vid sidan om men intressant att du först gör en koppling som inte finns och sedan lägger ner massor av tid på att dels lägga på folk åsikter allt för att försöka "bevisa" att du har rätt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
En del av ökningen kanske kan tillskrivas att en bit ny spårväg öppnades i Dec 2020.X12 skrev:Jag kan hitta att spårvagnsresandet ökat från 31 000 per vardag i februari 2020 till 42 000 per vardag i februari 2021. Däremellan har resandet tidvis varit mycket lågt pga pandemin och påstås ännu inte ha återhämtat sig helt då distansarbete fortfarande är vanligt.kildor skrev:Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
Tycker också det är intressant att biljettintäkterna, innan avgiftsfriheten inleddes, var förhållandevis små: endast 416 Mkr/år. Driftskostnaderna är ca 5 miljarder kr per år så kostnadstäckningsgraden var endast 8 %. Men de kanske räknar in kostnader för infrastruktur?
I jämförelse hade Östgötatrafiken biljettintäkter på 575 Mkr under 2019, mer än Luxemburg.
Men av kända pandemiskäl så är det nog svårt jämföra, om några år vet vi bättre.
Det var busbilligt tidigare att åka i Luxemburg, en dagsbiljett kostade runt 25kr, så kanske biljettintäckterna gick jämt upp med försälningskostnaf och biljettkontroller. Dock är det fprtfarande avgift för 1kl.
Och Luxemburg är litet men ändå inte så litet, det tog mig två dagar att åka igenom hela järnvägsnätet.
Kanske ska vi jämföra Luxemburg med en region i stället för land.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Nu är du och felkopplar igen, hoppas du inte är elektriker.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja men så praktiskt, då. Elcyklar har inte med elcyklar att göra. Den kopplingen finns inte. Då vet vi det.BSB101 skrev:För en som tycker att mina åsikter om eldrivna fordon är ointressant lägger du ner väldigt mycket tid på det hela. Men du skjuter helt vid sidan om men intressant att du först gör en koppling som inte finns och sedan lägger ner massor av tid på att dels lägga på folk åsikter allt för att försöka "bevisa" att du har rätt.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Hur ska du ha det nu? Du har tydligen inget bättre att komma med. Dina förhoppningar kan du behålla för dig själv!BSB101 skrev:Nu är du och felkopplar igen, hoppas du inte är elektriker.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja men så praktiskt, då. Elcyklar har inte med elcyklar att göra. Den kopplingen finns inte. Då vet vi det.BSB101 skrev:För en som tycker att mina åsikter om eldrivna fordon är ointressant lägger du ner väldigt mycket tid på det hela. Men du skjuter helt vid sidan om men intressant att du först gör en koppling som inte finns och sedan lägger ner massor av tid på att dels lägga på folk åsikter allt för att försöka "bevisa" att du har rätt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Vad ska jag komma med? Du gör uppenbarligen felkopplingar och uppenbara feltolkningar och drar paralleller, som inte finns, mellan inlägg. Jag kan inte hjälpa dig med dessa problem.dr Cassandra Nojdh skrev:Hur ska du ha det nu? Du har tydligen inget bättre att komma med. Dina förhoppningar kan du behålla för dig själv!BSB101 skrev:Nu är du och felkopplar igen, hoppas du inte är elektriker.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Lägg ned, grabben. Du har förlorat den här diskussionen. Köp en elcykel istället!BSB101 skrev:Vad ska jag komma med? Du gör uppenbarligen felkopplingar och uppenbara feltolkningar och drar paralleller, som inte finns, mellan inlägg. Jag kan inte hjälpa dig med dessa problem.dr Cassandra Nojdh skrev:Hur ska du ha det nu? Du har tydligen inget bättre att komma med. Dina förhoppningar kan du behålla för dig själv!BSB101 skrev:Nu är du och felkopplar igen, hoppas du inte är elektriker.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".