Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror nok nulltakst går greit i småsteder. Der har man vanligvis ledig kapasitet og dermed blir kostandene begrenset til bortfall av billettinntekter. Men i større steder som Stockholm og Göteborg hvor kapasiteten er fullt utnyttet på deler av dagen vil man få betydelige ekstrakostnader fordi man må sette inn flere busser, sporvogner og T-banetog.
Jag ser inte riktigt problemet med att nolltaxa skulle leda till ökade utgifter i storstäder. Storstäder har i allmänhet väsentligt lägre utgifter per invånare tack vare stordriftsfördelar, men allt behöver ju inte vara billigare i storstäder. Storstäder förblir väldigt effektiva med nolltaxa, och alla resor görs ju av någon anledning.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Hvis det skal bli gratis reiser i Stockholm så får kollektivtransporten sterkt økte kostnader og sterkt reduserte inntekter. Inntektene må da kompenseres med økte skatter eller at man bruker mindre penger til sykehus og andre helsetiltak. Man fyller opp sporvogner, busser og T-banetog med mange fotgjengere og syklister, mens de som i dag kjøre bil fortsatt kommer til å kjøre bil. Jeg kjører masse bil selv om både jeg og hele familien reiser gratis. Bil er praktisk for mange formål.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nils Carl Aspenberg skrev:Hvis det skal bli gratis reiser i Stockholm så får kollektivtransporten sterkt økte kostnader og sterkt reduserte inntekter. Inntektene må da kompenseres med økte skatter eller at man bruker mindre penger til sykehus og andre helsetiltak. Man fyller opp sporvogner, busser og T-banetog med mange fotgjengere og syklister, mens de som i dag kjøre bil fortsatt kommer til å kjøre bil. Jeg kjører masse bil selv om både jeg og hele familien reiser gratis. Bil er praktisk for mange formål.
Helt korrekt analys av Nils Carl. Dessutom anser jag, som tidigare sagt, att ett ev. större skatteuttag måste gå till vården, som inte är direkt överfinansierad idag. Sjuka människors behov av vård går före friska människors transportbehov. Sedan finns det ju förstås de på högerkanten som anser att vi inte ska ha en offentligt finansierad vård alls, utan försäkringslösningar. Men det är en sidodiskussion som vi egentligen inte ska ta här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Hvis det skal bli gratis reiser i Stockholm så får kollektivtransporten sterkt økte kostnader og sterkt reduserte inntekter. Inntektene må da kompenseres med økte skatter eller at man bruker mindre penger til sykehus og andre helsetiltak. Man fyller opp sporvogner, busser og T-banetog med mange fotgjengere og syklister, mens de som i dag kjøre bil fortsatt kommer til å kjøre bil. Jeg kjører masse bil selv om både jeg og hele familien reiser gratis. Bil er praktisk for mange formål.
Helt korrekt analys av Nils Carl. Dessutom anser jag, som tidigare sagt, att ett ev. större skatteuttag måste gå till vården, som inte är direkt överfinansierad idag. Sjuka människors behov av vård går före friska människors transportbehov. Sedan finns det ju förstås de på högerkanten som anser att vi inte ska ha en offentligt finansierad vård alls, utan försäkringslösningar. Men det är en sidodiskussion som vi egentligen inte ska ta här.
För det första saknas belägg för att nolltaxa företrädesvis skulle locka gående och cyklister. I Stockholm har arbetspendlare redan nolltaxa på helger, men ändå brukar jag se fler gående på helger än på vardagar. Försöket i Avesta visar också att det främst är bilister som lockas av möjligheten att åka gratis.

För det andra finns det inget motsatsförhållande mellan vård och kollektivtrafik. Nolltaxa skulle inte finansieras genom en omfördelning av regionernas budget. Avgiftsfri kollektivtrafik ökar acceptansen för ett högre skatteuttag, vilket inte nödvändigtvis behöver vara ökade inkomstskatter.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:För det andra finns det inget motsatsförhållande mellan vård och kollektivtrafik. Nolltaxa skulle inte finansieras genom en omfördelning av regionernas budget. Avgiftsfri kollektivtrafik ökar acceptansen för ett högre skatteuttag, vilket inte nödvändigtvis behöver vara ökade inkomstskatter.
Man måste vara både blind och döv om man ska tro på någonting sådant. Avgiftsfri kollektivtrafik i Region Stockholm innebär att i runda slängar 4 - 5 miljarder kr. till måste skakas fram och det ska tydligen ske genom skattehöjningar. I den mån man tror på "acceptansen" för sådana så måste ändå en avsevärd del av dessa medel - för att inte säga det mesta - gå till vården eftersom den redan idag är kraftigt underfinansierad (även om man från högerhåll hävdar att det beror på vårdens låga "produktivitet"). Återigen: sjuka personers behov av vård går före friska personers transportbehov!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:För det andra finns det inget motsatsförhållande mellan vård och kollektivtrafik. Nolltaxa skulle inte finansieras genom en omfördelning av regionernas budget. Avgiftsfri kollektivtrafik ökar acceptansen för ett högre skatteuttag, vilket inte nödvändigtvis behöver vara ökade inkomstskatter.
Man måste vara både blind och döv om man ska tro på någonting sådant. Avgiftsfri kollektivtrafik i Region Stockholm innebär att i runda slängar 4 - 5 miljarder kr. till måste skakas fram och det ska tydligen ske genom skattehöjningar. I den mån man tror på "acceptansen" för sådana så måste ändå en avsevärd del av dessa medel - för att inte säga det mesta - gå till vården eftersom den redan idag är kraftigt underfinansierad (även om man från högerhåll hävdar att det beror på vårdens låga "produktivitet"). Återigen: sjuka personers behov av vård går före friska personers transportbehov!
VTI:s rapport om kollektivtrafikens subventionering tyder dock på att även en rejäl ökning av subventionsgraden skulle kunna betala sig själv, ungefär som en omvänd Lafferkurva. :roll:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:För det andra finns det inget motsatsförhållande mellan vård och kollektivtrafik. Nolltaxa skulle inte finansieras genom en omfördelning av regionernas budget. Avgiftsfri kollektivtrafik ökar acceptansen för ett högre skatteuttag, vilket inte nödvändigtvis behöver vara ökade inkomstskatter.
Man måste vara både blind och döv om man ska tro på någonting sådant. Avgiftsfri kollektivtrafik i Region Stockholm innebär att i runda slängar 4 - 5 miljarder kr. till måste skakas fram och det ska tydligen ske genom skattehöjningar. I den mån man tror på "acceptansen" för sådana så måste ändå en avsevärd del av dessa medel - för att inte säga det mesta - gå till vården eftersom den redan idag är kraftigt underfinansierad (även om man från högerhåll hävdar att det beror på vårdens låga "produktivitet"). Återigen: sjuka personers behov av vård går före friska personers transportbehov!
VTI:s rapport om kollektivtrafikens subventionering tyder dock på att även en rejäl ökning av subventionsgraden skulle kunna betala sig själv, ungefär som en omvänd Lafferkurva. :roll:
Aha, perpetuum mobile ...... :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:VTI:s rapport om kollektivtrafikens subventionering tyder dock på att även en rejäl ökning av subventionsgraden skulle kunna betala sig själv, ungefär som en omvänd Lafferkurva. :roll:
Ah, perpetuum mobile ......:D :D :D :D :D :D :D :lol: :lol: :lol: :lol:
Reseavdraget brukar motiveras med att det uppmuntrar arbetslösa att ta arbete på längre avstånd, men det är utformat så att i princip bara bilister berörs. Arbetslösheten i de yttre förorterna tyder emellertid på att det även kan löna sig att minska kostnaden för att resa utan bil. Ja, det anser i alla fall Norge, Danmark och Tyskland. Då skulle nolltaxa skapa en effektivare administration jämfört med att ha en massa olika avdrag och bidrag. Om nu inte det egentliga syftet är att subventionera Volvo...
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Stockholm skulle 0-takst føre til et inntektsbortfall på noen milliarder. Så vil trafikken øke, så man må sette inn flere vogner. På Tunnelbanen finnes strekninger som er fullt belastet, og da må man kjøpe flere vogner for noen milliarder eller starte parallellkjøring med buss. Så da går det noen ekstra milliarder. Men hvor får man noen ekstra milliarder? Skal vi samle inn penger her i forumet?
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Lennart Petersen »

Nils Carl Aspenberg skrev:I Stockholm skulle 0-takst føre til et inntektsbortfall på noen milliarder. Så vil trafikken øke, så man må sette inn flere vogner. På Tunnelbanen finnes strekninger som er fullt belastet, og da må man kjøpe flere vogner for noen milliarder eller starte parallellkjøring med buss. Så da går det noen ekstra milliarder. Men hvor får man noen ekstra milliarder? Skal vi samle inn penger her i forumet?
Det har gjorts undersökningar som kom till att det behövdes en skattehöjning på 1,3kr för att betala nolltaxa och då hade man också tagit höjd för en viss utökning av trafiken.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så blir det mer ett nollsummespel eftersom de enskilda resenärerna spar ungefär lika mycket när man åker fritt.
Och ett plus i det spelet blir det när biljett och kontrollsystemet kan slopas och vidare kan bussar rörra sig snabbare när det inte behövs biljettkontroll.
Ökningen i rusningstid lär inte bli fantastisk, redan nu sker inpendlingen i rusningstid mot city till ungefär 80% med kollektivtrafik , några % går eller cyklar och resten kommer med egen bil.
Utanför rusningstid finns mycket kapacitet och många platser går tomma .
Pandemin har också minskat trafiken dramatiskt och en minskning tros bestå även efter när allt mer kontorsarbete tros gå över till arbete i hemmet. En undersökning i Danmark pekade på en trafikminskning med 20% och mest i Köpenhamn.
Så jag är försiktigt positiv till noll-taxa men tror nog inte det blir av, det saknas politisk majoritet bl.a
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:I Stockholm skulle 0-takst føre til et inntektsbortfall på noen milliarder. Så vil trafikken øke, så man må sette inn flere vogner. På Tunnelbanen finnes strekninger som er fullt belastet, og da må man kjøpe flere vogner for noen milliarder eller starte parallellkjøring med buss. Så da går det noen ekstra milliarder. Men hvor får man noen ekstra milliarder? Skal vi samle inn penger her i forumet?
Det har gjorts undersökningar som kom till att det behövdes en skattehöjning på 1,3kr för att betala nolltaxa och då hade man också tagit höjd för en viss utökning av trafiken.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så blir det mer ett nollsummespel eftersom de enskilda resenärerna spar ungefär lika mycket när man åker fritt.
Och ett plus i det spelet blir det när biljett och kontrollsystemet kan slopas och vidare kan bussar rörra sig snabbare när det inte behövs biljettkontroll.
Ökningen i rusningstid lär inte bli fantastisk, redan nu sker inpendlingen i rusningstid mot city till ungefär 80% med kollektivtrafik , några % går eller cyklar och resten kommer med egen bil.
Utanför rusningstid finns mycket kapacitet och många platser går tomma .
Pandemin har också minskat trafiken dramatiskt och en minskning tros bestå även efter när allt mer kontorsarbete tros gå över till arbete i hemmet. En undersökning i Danmark pekade på en trafikminskning med 20% och mest i Köpenhamn.
Så jag är försiktigt positiv till noll-taxa men tror nog inte det blir av, det saknas politisk majoritet bl.a
Nu framförs det ingen källa för påståendet "Det har gjorts undersökningar som kom till att det behövdes en skattehöjning på 1,3kr för att betala nolltaxa (planka.nu?) och det låter ju förrädiskt - bara 1 kr. 30 öre per intjänad hundralapp - mer! Mitt svar är kort och enkelt - de pengarna behövs i vården!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Nu framförs det ingen källa för påståendet "Det har gjorts undersökningar som kom till att det behövdes en skattehöjning på 1,3kr för att betala nolltaxa (planka.nu?) och det låter ju förrädiskt - bara 1 kr. 30 öre per intjänad hundralapp - mer! Mitt svar är kort och enkelt - de pengarna behövs i vården!
Den här tråden handlar emellertid om kollektivtrafikens finansiering. Huruvida samhällets övriga uppgifter är underfinansierade är en annan diskussion. Numera anser en pluralitet av Stockholms befolkning att en skattehöjning på några hundralappar per månad är önskvärd i utbyte mot avgiftsfri kollektivtrafik. För en stor del av befolkningen skulle detta utbyte innebära minskade utgifter. Sedan finns det andra sätt att finansiera nolltaxa än höjd landstingsskatt.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

En erfaring med gratis kollektivtrafikk er at transportmidlene fylles opp med uønskede elementer som narkomane og alkoholikere. De kan ikke vises bort. "Normale" passasjerer vil dermed redusere bruken av kollektivtrafikken fordi de ikke ønsker å reise sammen med denne typen passasjerer. Antall reisende øker også fordi syklister og gående begynne å reise kollektivt på korte avstander. Gratis kollektivtrafikk har vært prøvd mange steder, men det har gitt liten effekt utover kostnadsøkning. Hensikten har væt å få færre biler på veien, men lykkes i liten grad. Jeg reiser gratis hele året, men likevel kjører jeg ofte bil. I Oslo er det kanskje 10.000 som reiser gratis, men likevel er det fullt av biler på trafikkselskapenes parkeringsplasser. Å kjøre bil koster flere kroner pr. km, men likevel vil mange betale dette selv om de kan reise helt gratis med T-bane eller buss. Jeg tror ikke Stockholm er tjent med gratis kollektivtrafikk.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Lennart Petersen skrev:[q
Så jag är försiktigt positiv till noll-taxa men tror nog inte det blir av, det saknas politisk majoritet bl.a
Nu framförs det ingen källa för påståendet "Det har gjorts undersökningar som kom till att det behövdes en skattehöjning på 1,3kr för att betala nolltaxa (planka.nu?) och det låter ju förrädiskt - bara 1 kr. 30 öre per intjänad hundralapp - mer! Mitt svar är kort och enkelt - de pengarna behövs i vården!
Nej det är ingen planka-nu utredning utan vad jag minns en helt seriös utredning i regi av regionen.
Kostnaden är ju f.ö rätt lätt att uppskatta eftersom vi vet den summa som regionen lägger på kollektivtrafiken. Ovanpå den läggs en uppskattning av ökad trafik, främst då i rusningstid. Ser man på de siffrorna så låter 1:30 helt rimligt.
Säkert att vården behöver sitt men det ska inte behöva ställas mot trafiken.
Nolltaxa är ju f.ö i sig inte en kostnad utan en omfördelning av kostnaden. Den enskilde spar ju lika mycket i hushållskassan som man annars skulle ha betalt i biljettavgifter. En aspekt är att även notoriska plankare får vara med och betala förutsatt då att de betalar skatt.
För egen del kan jag ju notera att jag skulle förlora på noll-taxa men jag är positiv ändå.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Lennart Petersen »

Nils Carl Aspenberg skrev:E. Antall reisende øker også fordi syklister og gående begynne å reise kollektivt på korte avstander. Gratis kollektivtrafikk har vært prøvd mange steder, men det har gitt liten effekt utover kostnadsøkning. Hensikten har væt å få færre biler på veien, men lykkes i liten grad. .
Om det är så förkastligt att cyklister och gående av lathet får för sig att åka kollektivt så borde man förbjuda periodkort som månads, årskort eftersom de ger obegränsat resande. Sedan är det ju en sak att just kollektivtrafik främjar mycket promenader till från hållplatser-stationer och vid byten. När jag jobbade så gick jag 6min+10 plus några min vid bytena vilket sammanlagt gav drygt en halvtimmes promenad. Borde inte bilisten tvingas till nyttiga promenader ?
Sen ska man inte använda ordet gratis för gratis blir det inte, det är ett annat sätt att betala kostnaden.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Nu framförs det ingen källa för påståendet "Det har gjorts undersökningar som kom till att det behövdes en skattehöjning på 1,3kr för att betala nolltaxa (planka.nu?) och det låter ju förrädiskt - bara 1 kr. 30 öre per intjänad hundralapp - mer! Mitt svar är kort och enkelt - de pengarna behövs i vården!
Den här tråden handlar emellertid om kollektivtrafikens finansiering. Huruvida samhällets övriga uppgifter är underfinansierade är en annan diskussion. Numera anser en pluralitet av Stockholms befolkning att en skattehöjning på några hundralappar per månad är önskvärd i utbyte mot avgiftsfri kollektivtrafik. För en stor del av befolkningen skulle detta utbyte innebära minskade utgifter. Sedan finns det andra sätt att finansiera nolltaxa än höjd landstingsskatt.
Ånä, näe - försök inte blanda bort korten. Jag vet mycket väl vad tråden handlar om. Så länge vården och kollektivtrafiken finansieras ur samma pott är det inte "en annan diskussion". Att åberopa planka.nu som en pluralitet är ju direkt löjeväckande. Men det verkar som om det föreligger någon form av kongruens mellan Enceladus-kollektivet och plankarna.

Och Vänsterpartiet är ju alltid pigga på alla möjliga och omöjliga skattehöjningar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Lennart Petersen skrev:[q
Så jag är försiktigt positiv till noll-taxa men tror nog inte det blir av, det saknas politisk majoritet bl.a
Nu framförs det ingen källa för påståendet "Det har gjorts undersökningar som kom till att det behövdes en skattehöjning på 1,3kr för att betala nolltaxa (planka.nu?) och det låter ju förrädiskt - bara 1 kr. 30 öre per intjänad hundralapp - mer! Mitt svar är kort och enkelt - de pengarna behövs i vården!
Nej det är ingen planka-nu utredning utan vad jag minns en helt seriös utredning i regi av regionen.
Kostnaden är ju f.ö rätt lätt att uppskatta eftersom vi vet den summa som regionen lägger på kollektivtrafiken. Ovanpå den läggs en uppskattning av ökad trafik, främst då i rusningstid. Ser man på de siffrorna så låter 1:30 helt rimligt.
Säkert att vården behöver sitt men det ska inte behöva ställas mot trafiken.
Nolltaxa är ju f.ö i sig inte en kostnad utan en omfördelning av kostnaden. Den enskilde spar ju lika mycket i hushållskassan som man annars skulle ha betalt i biljettavgifter. En aspekt är att även notoriska plankare får vara med och betala förutsatt då att de betalar skatt.
För egen del kan jag ju notera att jag skulle förlora på noll-taxa men jag är positiv ändå.
Min bäste hr. Petersen, nu åberopar herrn återigen sitt minne som källa, något som ingen annan kan kontrollera. Iofs. (och för att slippa harmsna invändningar om att jag beskyllt någon för att fara med osanningar) så förefaller den angivna extra utdebiteringen inte orimlig, men av den som anger en sifferuppgift måste man nog kunna kräva en likaledes angiven källa. Jag skulle naturligtvis kunna räkna själv
( "rätt lätt att uppskatta " ), men varför skulle jag göra det?

Självklart måste vården och kollektivtrafiken ställas mot varandra, liksom alla andra regionala budgetposter, så de länge finansieras ur samma pott.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Självklart måste vården och kollektivtrafiken ställas mot varandra, liksom alla andra regionala budgetposter, så de länge finansieras ur samma pott.
Regionens invånare finansierar dock redan kollektivtrafiken. Nolltaxa ändrar enbart hur mycket olika invånare betalar, d.v.s. skribenten målar upp ett falskt motsatsförhållande.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Anders Hanquist »

Inte ens sjukvården är ju helt fri. Vid första tanken kan det kännas mer berättigat än att få resa fritt med kollektivtrafiken. Man kan ju oftast inte rå för att man blir sjuk eller råkar utför en olyckshändelse. Men då finns istället ett system med högkostnadsskydd för att de som har stort behov av sjukvård eller läkemedel inte ska drabbas alltför hårt. En viss grundkostnad får man stå för själv, men sedan träder högkostnadsskyddet in. Att de som är friskast genom skatten får stå för kostnaderna för dem som olyckligtvis behöver mer vårdresurser tror jag nog de flesta tycker är helt OK. Plötsligt kan det ju vara jag själv som behöver sjukvård. När det gäller kollektivtrafiken är det kanske inte riktigt lika självklart. Många i ett län reser över huvud taget inte med buss, tåg eller båt. De kanske bor så till att det inte fungerar eller har valt att transportera sig på annat sätt. I dagsläget betalar ju även dessa samma landstingsskatt som alla andra och bidrar då till ungefär hälften av kostnaden. Att då öka skattefinansieringen till 100 % skulle inte kännas riktigt för den gruppen. För en nolltaxa talar å andra sidan slopade kostnader för biljetthantering, avgiftskontroll och liknade. Men det är kanske en rätt marginell del av den totala kostnaden.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:[q
Min bäste hr. Petersen, nu åberopar herrn återigen sitt minne som källa, något som ingen annan kan kontrollera. Iofs. (och för att slippa harmsna invändningar om att jag beskyllt någon för att fara med osanningar) så förefaller den angivna extra utdebiteringen inte orimlig, men av den som anger en sifferuppgift måste man nog kunna kräva en likaledes angiven källa. Jag skulle naturligtvis kunna räkna själv
( "rätt lätt att uppskatta " ), men varför skulle jag göra det?

Självklart måste vården och kollektivtrafiken ställas mot varandra, liksom alla andra regionala budgetposter, så de länge finansieras ur samma pott.
Ja jag skriver faktiskt fritt ur minnet, när jag läste uppgiften hade jag ju ingen tanke på att jag borde notera källa eftersom uppgiften kunde användas i ett diskussionsforum. Men det är ju fritt fram för envar att tro eller inte tro på detta, det här är väl i all världen inte en rättegång eller någon juridiskt bindande process .
Och både SL och Regionens respektive budget finns ju lätt tillgängliga så det går ju att kontrollräkna och återkomma om jag farit fullkomligt vilse i pannkakan.
Men i princip blir det ju ingen kostnadsökning utan en omfördelning av kostnaden, i stället för att den enskilde betalar så går det på skattsedeln. Lite som när man slopade TV-licensen som fick betalas på skattsedeln.
Skriv svar