Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
Vad ska jag komma med? Du gör uppenbarligen felkopplingar och uppenbara feltolkningar och drar paralleller, som inte finns, mellan inlägg. Jag kan inte hjälpa dig med dessa problem.
Lägg ned, grabben. Du har förlorat den här diskussionen. Köp en elcykel istället!
Om det får dig att må bättra så, men vi vet alla att det var du som redan från början förlorade då du inte ens insåg att äpplen och päron är olika frukter. Att du av oklara anledningar vidhöll att äpplen och päron är samma frukt kan bara du svara på.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
Vad ska jag komma med? Du gör uppenbarligen felkopplingar och uppenbara feltolkningar och drar paralleller, som inte finns, mellan inlägg. Jag kan inte hjälpa dig med dessa problem.
Lägg ned, grabben. Du har förlorat den här diskussionen. Köp en elcykel istället!
Om det får dig att må bättra så, men vi vet alla att det var du som redan från början förlorade då du inte ens insåg att äpplen och päron är olika frukter. Att du av oklara anledningar vidhöll att äpplen och päron är samma frukt kan bara du svara på.
Med "vi alla" menar dig dig själv, förstås. Men ut och cykla, om det får dig att må bättre. Mitt mående behöver du inte bekymra dig om.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Lägg ned, grabben. Du har förlorat den här diskussionen. Köp en elcykel istället!
Om det får dig att må bättra så, men vi vet alla att det var du som redan från början förlorade då du inte ens insåg att äpplen och päron är olika frukter. Att du av oklara anledningar vidhöll att äpplen och päron är samma frukt kan bara du svara på.
Med "vi alla" menar dig dig själv, förstås. Men ut och cykla, om det får dig att må bättre. Mitt mående behöver du inte bekymra dig om.
Blir nog en cykeltur i morgon om vädret tillåter. Gällande ditt mående bryr jag mig bara på en makronivå då dåligt mående troligtvis kommer kosta oss skattebetalare pengar. Tyvärr kan jag inte göra något åt din oförmåga att skilja på päron och äpplen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:Blir nog en cykeltur i morgon om vädret tillåter. Gällande ditt mående bryr jag mig bara på en makronivå då dåligt mående troligtvis kommer kosta oss skattebetalare pengar. Tyvärr kan jag inte göra något åt din oförmåga att skilja på päron och äpplen.
Finns väl egentligen ingenting som du kan göra någonting åt. Men cykling är bra, man blir av med en massa agressioner. Fast elcyklar är inte så miljövänligt, har jag hört.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Blir nog en cykeltur i morgon om vädret tillåter. Gällande ditt mående bryr jag mig bara på en makronivå då dåligt mående troligtvis kommer kosta oss skattebetalare pengar. Tyvärr kan jag inte göra något åt din oförmåga att skilja på päron och äpplen.
Finns väl egentligen ingenting som du kan göra någonting åt. Men cykling är bra, man blir av med en massa agressioner. Fast elcyklar är inte så miljövänligt, har jag hört.
Utan en jämförelse så kan man ju inte avgöra om elcyklar är "milövänliga" eller inte. Dels beror det på vilken, eller vems, miljö. Sen är det även vad man jämför med. En elcykel är exempelvis "milövänligare" än en elbil om båda transporterar samma antal personer samma sträcka under sin livstid.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:Gällande ditt mående bryr jag mig bara på en makronivå då dåligt mående troligtvis kommer kosta oss skattebetalare pengar.
Det var ju klädsamt att du bryr dig om "makronivån". Jag kan tala om för dig att ju äldre du blir desto mer vård kommer du att behöva. Det gäller dig också - om du nu lever så längre. Så du är tvungen att betala, vare sig du vill eller ej.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Blir nog en cykeltur i morgon om vädret tillåter. Gällande ditt mående bryr jag mig bara på en makronivå då dåligt mående troligtvis kommer kosta oss skattebetalare pengar. Tyvärr kan jag inte göra något åt din oförmåga att skilja på päron och äpplen.
Finns väl egentligen ingenting som du kan göra någonting åt. Men cykling är bra, man blir av med en massa agressioner. Fast elcyklar är inte så miljövänligt, har jag hört.
Hoppas med andra ord att du är ute och cyklar lite då och då. Ser dock att du fortsätter att undvika sakfrågan men det var väl väntat. Hoppas du inte köper ett "äpple" nästan gång du tänkte köpa ett "päron".

Gällande vad som är miljövänligt så beror det helt enkelt på vad man jämför med.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Blir nog en cykeltur i morgon om vädret tillåter. Gällande ditt mående bryr jag mig bara på en makronivå då dåligt mående troligtvis kommer kosta oss skattebetalare pengar. Tyvärr kan jag inte göra något åt din oförmåga att skilja på päron och äpplen.
Finns väl egentligen ingenting som du kan göra någonting åt. Men cykling är bra, man blir av med en massa agressioner. Fast elcyklar är inte så miljövänligt, har jag hört.
Hoppas med andra ord att du är ute och cyklar lite då och då. Ser dock att du fortsätter att undvika sakfrågan men det var väl väntat. Hoppas du inte köper ett "äpple" nästan gång du tänkte köpa ett "päron".

Gällande vad som är miljövänligt så beror det helt enkelt på vad man jämför med.
Alltså, jag är bara intresserad av en sak: är det miljövänligt eller ej med elcyklar, men jag har bara bemötts med innehållslöst svammel av typen felkopplingar eller äpplen och päron. Eller som nu senast att det beror på. Jag överväger nämligen att komplettera mitt fordonsinnehav med en elcykel och jag fäster stort avseende vid BSB101:a åsikt därvidlag :D .
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev: Alltså, jag är bara intresserad av en sak: är det miljövänligt eller ej med elcyklar, men jag har bara bemötts med innehållslöst svammel av typen felkopplingar eller äpplen och päron. Eller som nu senast att det beror på. Jag överväger nämligen att komplettera mitt fordonsinnehav med en elcykel och jag fäster stort avseende vid BSB101:a åsikt därvidlag :D .
Då du har blandat päron och äpplen så får du leva med att bli påmind om detta. Något större intresse av att diskutera trådämnet verkar inte ha funnits från din sida. Hur miljövänliga olika fordon är får du själv skapa dig en uppfattning om genom att ta del av allmän tillgänglig fakta. Diskussion om detta förs med fördel i en egen tråd.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Alltså, jag är bara intresserad av en sak: är det miljövänligt eller ej med elcyklar, men jag har bara bemötts med innehållslöst svammel av typen felkopplingar eller äpplen och päron. Eller som nu senast att det beror på. Jag överväger nämligen att komplettera mitt fordonsinnehav med en elcykel och jag fäster stort avseende vid BSB101:a åsikt därvidlag :D .
Då du har blandat päron och äpplen så får du leva med att bli påmind om detta. Något större intresse av att diskutera trådämnet verkar inte ha funnits från din sida. Hur miljövänliga olika fordon är får du själv skapa dig en uppfattning om genom att ta del av allmän tillgänglig fakta. Diskussion om detta förs med fördel i en egen tråd.
Bra jobbat, det tog bara en vecka att tänka ut ett svar. Fast något vidare resultat blev det inte, bara samma tanketomma tjafs om äpplen och päron. BSB101 tror väl inte ett ögonblick att jag tar intryck av vad han tycker, oavsett om det rör sig om elcyklar eller ej. Det var bara det att när jag förslog elcyklar som fick jag höra "Låter inte särskilt miljövänligt". När jag frågade om varför det fick jag svaret "Missat hela diskussionen om (bil)batterier?". Lika tanketomt där tydligen. Men det blir väl så när man har slut på argument. Då blir det till att lägga ut dimmoln om äpplen och päron istället.

Beträffande trådens ämne så drogs elcyklarna in den redan den 20 juni, men som bekant inte av mig. Sambandet med avgiftsfri kollektivtrafik här är ju homeopatiskt förtunnat, även om det skulle kunna ses som ett försök att införa nolltaxa på egen hand. Vad gäller avgiftsfri kollektivtrafik kan jag meddela att jag är motståndare till sådan, det finns väsentligt viktigare samhällsområdet att finansiera med (en större andel) skattemedel.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av kildor »

Wow! Diskuterar ni fortfarande vad BSB101 egentligen menade med sitt inlägg om elsparkcyklar i en annan tråd för över ett år sedan?!? Dags att gå vidare nu och lämna den här tråden i fred.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

kildor skrev:Wow! Diskuterar ni fortfarande vad BSB101 egentligen menade med sitt inlägg om elsparkcyklar i en annan tråd för över ett år sedan?!? Dags att gå vidare nu och lämna den här tråden i fred.
Ja, som jag påpekade tidigare så var det inte jag som drog in elcyklar (inte elsparkcyklar som är ett :evil: -ans otyg) i den här tråden.

Men för all del, det är inte så lätt av avgöra vad den handlar om; är det Luxemburg, avgiftsfri kollektivtrafik eller bådadera? Situationen i Luxemburg intresserar mig inte så mycket. Däremot kan jag utveckla min ståndpunkt om Sverige en del. I och med tillskapandet av de sk. Regionerna har staten lagt över mer och mer ansvar på regionala/kommunala organ. Det började redan 1964, då Nisse Hörjel, som då vara statssekreterare i kommunikationsdepartementet tyckte att "det där med regional kollektivtrafik, det kan väl ni sköta, grabbar". De dåvarande landstingen var ju i första hand tillskapade för att ta hand om sjukvården, i och med kollektivtrafiken fick man en riktig gökunge på halsen, som tvingade fram allt hårdare prioriteringar mellan vård (av sjuka personer) och kollektivtrafik (för friska personer). Just nu finns, åtminstone inom Region Stockholm någon slags konsensus om hur mycket skattepengar som ska stoppas in i kollektivtrafiken. En helt avgiftsfri kollektivtrafik kommer ju kräva ett större skatteuttag, om det nu ens är politiskt möjligt. Vården kommer att få maka på sig ännu mer. Vi har ju redan sett under pandemin hur den har fått sträcka på sig till det yttersta för att hjälpligt klara sin uppgift. Och då har vi ändå en sk. vårdskuld - hur nu den ska finansieras.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:klipp
Till skillnad mot vissa andra så har jag ett liv utanför ett internetforum som varit på dekis ett antal år. Då du sedan länge lämnat sakfrågan och fortfarande verkar ha svårt att förstå så får jag väl återkomma om en vecka eller två igen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:klipp
Till skillnad mot vissa andra så har jag ett liv utanför ett internetforum som varit på dekis ett antal år. Då du sedan länge lämnat sakfrågan och fortfarande verkar ha svårt att förstå så får jag väl återkomma om en vecka eller två igen.
Tja, tycker man att ett internetforum är på dekis så är det ju enkelt åtgärdat - man låter helt enkelt bli att delta.

Beträffande sakfrågan tror jag nog att de flesta kan se vilka som bidragit till den och vilka som inte har det. Men återkom gärna om du har något konstruktivt att bidra med. Om inte så vill jag i all vänlighet föreslå att du låter bli. Under tiden rekommenderar jag denna artikel, skriven av Aftonbladet-journalisten Peter Kadhammar (den enda i AB som skriver vettiga artiklar):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... trakmansar
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:klipp
Till skillnad mot vissa andra så har jag ett liv utanför ett internetforum som varit på dekis ett antal år. Då du sedan länge lämnat sakfrågan och fortfarande verkar ha svårt att förstå så får jag väl återkomma om en vecka eller två igen.
Tja, tycker man att ett internetforum är på dekis så är det ju enkelt åtgärdat - man låter helt enkelt bli att delta.
Att något är på dekis betyder inte att det är dåligt. En internetsida med få uppdateringar gör dock att jag besöker den mer sällan därav kan tiden mellan mina inlägg dröja. Med andra ord har tiden mellan mina inlägg inget med betänketiden jag behöver även om vissa vill göra den kopplingen.
Beträffande sakfrågan tror jag nog att de flesta kan se vilka som bidragit till den och vilka som inte har det. Men återkom gärna om du har något konstruktivt att bidra med.
Det utgår jag ifrån att folk har kapacitet till att förstå, sedan är jag inte fullt övertygad om att alla kommer till samma slutsats som dig.
Om inte så vill jag i all vänlighet föreslå att du låter bli. Under tiden rekommenderar jag denna artikel, skriven av Aftonbladet-journalisten Peter Kadhammar (den enda i AB som skriver vettiga artiklar):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... trakmansar
En rekommendation till dig är att inte bara läsa den utan även förstå den.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev: Att något är på dekis betyder inte att det är dåligt. En internetsida med få uppdateringar gör dock att jag besöker den mer sällan därav kan tiden mellan mina inlägg dröja. Med andra ord har tiden mellan mina inlägg inget med betänketiden jag behöver även om vissa vill göra den kopplingen.
Beträffande sakfrågan tror jag nog att de flesta kan se vilka som bidragit till den och vilka som inte har det. Men återkom gärna om du har något konstruktivt att bidra med.
Det utgår jag ifrån att folk har kapacitet till att förstå, sedan är jag inte fullt övertygad om att alla kommer till samma slutsats som dig.
Om inte så vill jag i all vänlighet föreslå att du låter bli. Under tiden rekommenderar jag denna artikel, skriven av Aftonbladet-journalisten Peter Kadhammar (den enda i AB som skriver vettiga artiklar):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... trakmansar
En rekommendation till dig är att inte bara läsa den utan även förstå den.
Ärligt talat är jag inte så intresserad av vilken innebörd BSB101 tillskriver ordet "dekis". För övrig kan jag upplysa om att jag inte har kommit till något "slutsats", det framgår nog för alla som klarar av att läsa innantill.
("samma slutsats som du" heter det f.ö. - bara ett tips i all välmening)

Den sistnämnda rekommendationen returnerar jag gärna. Den verkar behövas. Rekommendationen om konstruktivitet kvarstår givetvis. Den verkar också behövas.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Gratis kollektivtrafikk har vært prøvd mange steder rundt i verden og det er sikkert et titalls steder som har det enten i sentrum eller over større deler. Det som skjer er at antall reisende stiger gjerne med 100 prosent. Man får mer trengsel og økte kostnader, men de som kjører bil fortsetter stort sett å kjøre bil. Men det blir merkbart færre sykler og fotgjengere. Når det gjelder Tallin har vognene avanserte automater hvor man kan betale med kredittkort. Det var rett mange som brukte automatene.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

Nils Carl Aspenberg skrev:Gratis kollektivtrafikk har vært prøvd mange steder rundt i verden og det er sikkert et titalls steder som har det enten i sentrum eller over større deler. Det som skjer er at antall reisende stiger gjerne med 100 prosent. Man får mer trengsel og økte kostnader, men de som kjører bil fortsetter stort sett å kjøre bil. Men det blir merkbart færre sykler og fotgjengere. Når det gjelder Tallin har vognene avanserte automater hvor man kan betale med kredittkort. Det var rett mange som brukte automatene.
Äntligen ett inlägg om själva ämnet! Skribentens erfarenheter stämmer dock inte överens med utfallet i Avesta där 39 procent av de tillkomna resorna ersatte tidigare bilresor, 22 procent ersatte tidigare gång- eller cykelresor och resten var helt nya resor.

Således verkar nolltaxa ha en mer begränsad betydelse för gående och cyklister, vilket egentligen inte är så konstigt. Månadskortsresenärer brukar ju inte dra sig för att röra sig till fots eller per cykel, trots att ytterligare en resa med kollektivtrafiken hade varit gratis. Däremot finns det många bilister som helt undviker kollektivtrafiken för att enkelbiljetter anses vara för dyra, speciellt för resor i grupp. En annan grupp som starkt påverkas av nolltaxa är ungdomar och arbetslösa i perifera områden som är ofrivilligt isolerade från det övriga samhället.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, jag gjorde ett försök här ovan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 60#p400313 men vissa skribenter sitter ju fast i gamla hjulspår. För mig är saken glasklar - så längre regionerna har ansvaret för vården så går den före kollektivtrafiken. Vården är ju inte precis överfinansierad!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg tror nok nulltakst går greit i småsteder. Der har man vanligvis ledig kapasitet og dermed blir kostandene begrenset til bortfall av billettinntekter. Men i større steder som Stockholm og Göteborg hvor kapasiteten er fullt utnyttet på deler av dagen vil man få betydelige ekstrakostnader fordi man må sette inn flere busser, sporvogner og T-banetog.
Skriv svar