Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:På vilket sätt har pandemin accelererat behovet av avgiftsfri kollektivtrafik? Om pandemin har accelererat något så är det väl att behovet att förflytta oss inte är så stort som vi intalat oss.
Pandemin har dels visat att en förvånansvärt stor del av kollektivtrafiken är oumbärlig, dels att behovet varierar starkt mellan olika socioekonomiska grupper. Samtidigt har ojämlikheten ökat rekordartat under pandemin, speciellt i mer ojämlika länder som Ryssland och Sverige. Notera vidare att större delen av Europa, inklusive Frankrike, har en annorlunda syn på ojämlikhet än det moderna Sverige, vars ojämlikhet är minst sagt extrem för att vara en demokrati.
Ser fortfarande inte hur pandemin har accelererat behovet av avgiftsfri kollektivtrafik. Som skrivet har pandemin visast att vårt behov av kollektivtrafik inte är så stort som vi trott. Fler har jobbat hemifrån, fler har cyklat, fler har gått etc. Utökad kollektivtrafik för mindre trängsel? Javisst. Men avgiftsfri, nä där måste du komma med bättre argument.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:
BSB101 skrev:På vilket sätt har pandemin accelererat behovet av avgiftsfri kollektivtrafik? Om pandemin har accelererat något så är det väl att behovet att förflytta oss inte är så stort som vi intalat oss.
Pandemin har dels visat att en förvånansvärt stor del av kollektivtrafiken är oumbärlig, dels att behovet varierar starkt mellan olika socioekonomiska grupper. Samtidigt har ojämlikheten ökat rekordartat under pandemin, speciellt i mer ojämlika länder som Ryssland och Sverige. Notera vidare att större delen av Europa, inklusive Frankrike, har en annorlunda syn på ojämlikhet än det moderna Sverige, vars ojämlikhet är minst sagt extrem för att vara en demokrati.
Ser fortfarande inte hur pandemin har accelererat behovet av avgiftsfri kollektivtrafik. Som skrivet har pandemin visast att vårt behov av kollektivtrafik inte är så stort som vi trott. Fler har jobbat hemifrån, fler har cyklat, fler har gått etc. Utökad kollektivtrafik för mindre trängsel? Javisst. Men avgiftsfri, nä där måste du komma med bättre argument.
Nja, pandemin har snarare visat hur viktig kollektivtrafiken är. I början talades det om att alla skulle jobba hemifrån, men det visade sig ganska snabbt att bara en minoritet kan göra det. För många är gång och cykel inte heller ett alternativ, och denna grupp överlappar till stor del med den som inte kan jobba hemifrån, d.v.s. personer med låg inkomst som bor i periferin. Samtidigt ökade klyftorna rekordartat. Gratis kollektivtrafik skulle bidra till att vända den på sikt ohållbara utvecklingen.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev:Vad gäller Avestas nolltaxa så verkar den vara avskaffad sen förra året. Det verkar även ha förekommit rapporter om försämrad arbetsmiljö för busschaufförer pga nolltaxan där.
Intressant. Nu under pandemin uppges motsatsen:
Kommunalarbetaren skrev:Samtidigt har chaufförerna upplevt en bättre arbetsmiljö med nästintill minimerad hot- och våldsbild samt att flödet vid av och påstigning har förbättrats.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Nja, pandemin har snarare visat hur viktig kollektivtrafiken är. I början talades det om att alla skulle jobba hemifrån, men det visade sig ganska snabbt att bara en minoritet kan göra det. För många är gång och cykel inte heller ett alternativ, och denna grupp överlappar till stor del med den som inte kan jobba hemifrån, d.v.s. personer med låg inkomst som bor i periferin. Samtidigt ökade klyftorna rekordartat. Gratis kollektivtrafik skulle bidra till att vända den på sikt ohållbara utvecklingen.
Att vi har sociala skillnader i samhället har inget med pandemin att göra. Som sagt finns det argument för en avgiftsfri kollektivtrafik men inget av dessa argument har något med pandemin att göra.

Gällande hur man tar sig till jobbet är jag övertygad om att betydligt fler idag skulle kunna cykla till jobbet, speciellt med en elcykel. Om man helt kan skippa SL-kortet så har man tagit igen kostnaden för elcykeln efter 6 - 9 månader om man väljer en elcykel i det lägre prisspannet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Nja, pandemin har snarare visat hur viktig kollektivtrafiken är. I början talades det om att alla skulle jobba hemifrån, men det visade sig ganska snabbt att bara en minoritet kan göra det. För många är gång och cykel inte heller ett alternativ, och denna grupp överlappar till stor del med den som inte kan jobba hemifrån, d.v.s. personer med låg inkomst som bor i periferin. Samtidigt ökade klyftorna rekordartat. Gratis kollektivtrafik skulle bidra till att vända den på sikt ohållbara utvecklingen.
Att vi har sociala skillnader i samhället har inget med pandemin att göra. Som sagt finns det argument för en avgiftsfri kollektivtrafik men inget av dessa argument har något med pandemin att göra.

Gällande hur man tar sig till jobbet är jag övertygad om att betydligt fler idag skulle kunna cykla till jobbet, speciellt med en elcykel. Om man helt kan skippa SL-kortet så har man tagit igen kostnaden för elcykeln efter 6 - 9 månader om man väljer en elcykel i det lägre prisspannet.
Jaså? Så lät det inte förra året! https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p391657
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
bark skrev:Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL
Nä. Köp en elcykel istället. Eller uppgradera din gamla hoj: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-f ... el-6989396
Låter inte särskilt miljövänligt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev: Jaså? Så lät det inte förra året! https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p391657
Ser inte riktigt relevansen i din jämförelse mellan inläggen. Inläggen handlar om två helt olika frågor, men visst om du vill gräva upp gamla inlägg och göra obegripliga kopplingar så gör det om du mår bättre av det.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Jaså? Så lät det inte förra året! https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p391657
Ser inte riktigt relevansen i din jämförelse mellan inläggen. Inläggen handlar om två helt olika frågor, men visst om du vill gräva upp gamla inlägg och göra obegripliga kopplingar så gör det om du mår bättre av det.
Att du har problem med att förstå innebörden av dina egna ståndpunkter är något som jag tyvärr inte kan göra någonting åt. Då hävdade du att det inte var särskilt miljövänligt att skaffa elcykel, nu är det tydligen OK.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Jaså? Så lät det inte förra året! https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p391657
Ser inte riktigt relevansen i din jämförelse mellan inläggen. Inläggen handlar om två helt olika frågor, men visst om du vill gräva upp gamla inlägg och göra obegripliga kopplingar så gör det om du mår bättre av det.
Att du har problem med att förstå innebörden av dina egna ståndpunkter är något som jag tyvärr inte kan göra någonting åt. Då hävdade du att det inte var särskilt miljövänligt att skaffa elcykel, nu är det tydligen OK.
Som sagt så drar du en koppling som inte finns mellan inläggen men om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig. Sedan har jag inte uttalat mig om att det inte skulle vara okej med elcykel. Men som vanligt tolkar du in saker som folk inte uttalar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:Som sagt så drar du en koppling som inte finns mellan inläggen men om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig. Sedan har jag inte uttalat mig om att det inte skulle vara okej med elcykel. Men som vanligt tolkar du in saker som folk inte uttalar.
Det enda jag diskuterar är införskaffandet av och användningen av elcyklar oavsett motiven för de underliggande transportbehoven. Det går inte att blanda bort med påståenden om en "koppling som inte finns" eller att försöka dribbla bort den bristande förklaringen med projektiva formuleringar av typen "om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig". Ett mera normalt beteende hade annars varit att försöka klargöra sin åsikter på ett sansat och tydligt sätt, men det hade förstås varit att hoppas på för mycket.

Men vi tar det lugnt och sakta: Såhär såg konversationen ut. Mitt förslag om elcykel, oavsett underliggande transportbehov men i detta fall huvudsakligen som ett transportmedel som ersättning för kollektivtrafikresande, bemöttes på detta sätt.
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Nä. Köp en elcykel istället. Eller uppgradera din gamla hoj: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-f ... el-6989396
Låter inte särskilt miljövänligt.
Jaså. Varför det?
BSB101 skrev:Missat hela diskussionen om (bil)batterier?
Jag inser ju nu att detta inte var något seriöst inlägg från BSB101, utan bara ett försök till spark på smalbenet, men det svar som gavs var alltså motfrågan: "Missat hela diskussionen om (bil)batterier?" Det är ju praktiskt med den typen av svar, då kan man alltid påstå att andra ägnar sig åt vantolkningar. Enligt min mening är det enda möjliga tolkningen av detta att det inte är "särskilt miljövänligt" att skaffa en elcykel, pga.- "diskussionen om (bil)batterier" - med detta avses antagligen resursförbrukningen vid tillverkning av litium-jon-batterier, liksom återvinningen av förbrukade sådana. Efter lite press slank det ur BSB101 att
BSB101 skrev: Jag har aldrig skrivit att man inte ska köpa elcykel utan det jag skrivit är att köpa en elcykel eller uppgradera sin befintliga cykel kanske inte är så miljövänligt kontra att behålla sin cykel.
Detta sistnämnda påstående är ju en ren efterhandskonstruktion som inte har täckning tidigare i den tråden. Dessutom framgår det inte varför det skulle vara mer miljövänligt att behålla sin trampcykel (om man har någon) istf. för att köpa elcykel. Trampcykeln kan man ju i förekommande fall sälja, så kan den komma någon annan tillgodo. Och om man inte har någon cykel alls, är det då mer miljövänligt att köpa en elcykel?

Nu påstås det helt oförfärat
BSB101 skrev:Gällande hur man tar sig till jobbet är jag övertygad om att betydligt fler idag skulle kunna cykla till jobbet, speciellt med en elcykel. Om man helt kan skippa SL-kortet så har man tagit igen kostnaden för elcykeln efter 6 - 9 månader om man väljer en elcykel i det lägre prisspannet.
Någonstans här faller argumentationen isär. Fast egentligen är det ju helt ointressant vad BSB101 tycker om eldrivna fordon. Jag, för min del, ersatte ju kollektivtrafiken med en (riktig) elskoter, med mycket batterier i!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av kildor »

Nu tycker jag du är ute och cyklar :wink:. Dessutom har nog BSB101 rätten att själv få bestämma vilka åsikter hen har.

Låt oss komma upp på banan och till trådens ämne istället. Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

kildor skrev:Nu tycker jag du är ute och cyklar :wink:. Dessutom har nog BSB101 rätten att själv få bestämma vilka åsikter hen har.

Låt oss komma upp på banan och till trådens ämne istället. Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
Yttrandefriheten innebär att var och en har rätt att hysa vilka åsikter den vill, och fritt (inom vissa gränser) uttrycka dessa. Däremot ingår inte rätten att vara oemotsagd.

Beträffande mitt cyklande kan jag meddela att sedan jag skaffade min elskoter så är det färdigtrampat för min del. Själv har jag svårt att förstå hur elcyklarna kom in i detta. I Belgien och Luxemburg har jag dessutom en känsla av att det körs mera skoter än (el)cyklas (avd. onödigt vetande).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av X12 »

kildor skrev:Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
Jag kan hitta att spårvagnsresandet ökat från 31 000 per vardag i februari 2020 till 42 000 per vardag i februari 2021. Däremellan har resandet tidvis varit mycket lågt pga pandemin och påstås ännu inte ha återhämtat sig helt då distansarbete fortfarande är vanligt.

Tycker också det är intressant att biljettintäkterna, innan avgiftsfriheten inleddes, var förhållandevis små: endast 416 Mkr/år. Driftskostnaderna är ca 5 miljarder kr per år så kostnadstäckningsgraden var endast 8 %. Men de kanske räknar in kostnader för infrastruktur?

I jämförelse hade Östgötatrafiken biljettintäkter på 575 Mkr under 2019, mer än Luxemburg.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Anders Hanquist »

Förvisso är Luxemburg ett land i betydelsen suverän stat. Men storleksmässingt är det mer jämförbart med ett svenskt län (och i många fall till och med kommuner, Tierp och Luxemburg har ungefär samma yta). Ytan är något mindre än Blekinges och befolkningen något högre än Östergötlands. Gratis kollektivtrafik på riksnivå kan nog bara tänkas i länder som har ett så "behändigt format". Att kunna ta sig en fri tur till Göteborg, Luleå eller Malmö (ur Stockholmsperspektiv, då) bara för skojs skull vore naturligtvis trevligt, men är kanske inte helt realistiskt.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

För en som tycker att mina åsikter om eldrivna fordon är ointressant lägger du ner väldigt mycket tid på det hela. Men du skjuter helt vid sidan om men intressant att du först gör en koppling som inte finns och sedan lägger ner massor av tid på att dels lägga på folk åsikter allt för att försöka "bevisa" att du har rätt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:För en som tycker att mina åsikter om eldrivna fordon är ointressant lägger du ner väldigt mycket tid på det hela. Men du skjuter helt vid sidan om men intressant att du först gör en koppling som inte finns och sedan lägger ner massor av tid på att dels lägga på folk åsikter allt för att försöka "bevisa" att du har rätt.
Ja men så praktiskt, då. Elcyklar har inte med elcyklar att göra. Den kopplingen finns inte. Då vet vi det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av Lennart Petersen »

X12 skrev:
kildor skrev:Är det någon som vet hur det har gått med det luxemburgska försöket?
Jag kan hitta att spårvagnsresandet ökat från 31 000 per vardag i februari 2020 till 42 000 per vardag i februari 2021. Däremellan har resandet tidvis varit mycket lågt pga pandemin och påstås ännu inte ha återhämtat sig helt då distansarbete fortfarande är vanligt.

Tycker också det är intressant att biljettintäkterna, innan avgiftsfriheten inleddes, var förhållandevis små: endast 416 Mkr/år. Driftskostnaderna är ca 5 miljarder kr per år så kostnadstäckningsgraden var endast 8 %. Men de kanske räknar in kostnader för infrastruktur?

I jämförelse hade Östgötatrafiken biljettintäkter på 575 Mkr under 2019, mer än Luxemburg.
En del av ökningen kanske kan tillskrivas att en bit ny spårväg öppnades i Dec 2020.
Men av kända pandemiskäl så är det nog svårt jämföra, om några år vet vi bättre.
Det var busbilligt tidigare att åka i Luxemburg, en dagsbiljett kostade runt 25kr, så kanske biljettintäckterna gick jämt upp med försälningskostnaf och biljettkontroller. Dock är det fprtfarande avgift för 1kl.
Och Luxemburg är litet men ändå inte så litet, det tog mig två dagar att åka igenom hela järnvägsnätet.
Kanske ska vi jämföra Luxemburg med en region i stället för land.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:För en som tycker att mina åsikter om eldrivna fordon är ointressant lägger du ner väldigt mycket tid på det hela. Men du skjuter helt vid sidan om men intressant att du först gör en koppling som inte finns och sedan lägger ner massor av tid på att dels lägga på folk åsikter allt för att försöka "bevisa" att du har rätt.
Ja men så praktiskt, då. Elcyklar har inte med elcyklar att göra. Den kopplingen finns inte. Då vet vi det.
Nu är du och felkopplar igen, hoppas du inte är elektriker.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:För en som tycker att mina åsikter om eldrivna fordon är ointressant lägger du ner väldigt mycket tid på det hela. Men du skjuter helt vid sidan om men intressant att du först gör en koppling som inte finns och sedan lägger ner massor av tid på att dels lägga på folk åsikter allt för att försöka "bevisa" att du har rätt.
Ja men så praktiskt, då. Elcyklar har inte med elcyklar att göra. Den kopplingen finns inte. Då vet vi det.
Nu är du och felkopplar igen, hoppas du inte är elektriker.
Hur ska du ha det nu? Du har tydligen inget bättre att komma med. Dina förhoppningar kan du behålla för dig själv!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Nu är du och felkopplar igen, hoppas du inte är elektriker.
Hur ska du ha det nu? Du har tydligen inget bättre att komma med. Dina förhoppningar kan du behålla för dig själv!
Vad ska jag komma med? Du gör uppenbarligen felkopplingar och uppenbara feltolkningar och drar paralleller, som inte finns, mellan inlägg. Jag kan inte hjälpa dig med dessa problem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Nu är du och felkopplar igen, hoppas du inte är elektriker.
Hur ska du ha det nu? Du har tydligen inget bättre att komma med. Dina förhoppningar kan du behålla för dig själv!
Vad ska jag komma med? Du gör uppenbarligen felkopplingar och uppenbara feltolkningar och drar paralleller, som inte finns, mellan inlägg. Jag kan inte hjälpa dig med dessa problem.
Lägg ned, grabben. Du har förlorat den här diskussionen. Köp en elcykel istället!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar