NorraLidingöbanan skrev:Kom och tänka på en tanke häromdan som jag ville dela med mig av. Tänk er hypotetiskt att all kollektivtrafik rivs upp, inga spår finns kvar. Järnvägen finns kvar, men ingen tunnelbana, citybana, lokalbana, spårvagnar och busslinjer. Vi står alltså med ett blankt papper att bygga vilken kollektivtrafik som helst på.
Du får nu i uppgift att bestämma en helt ny kollektivtrafikslösning i regionen, utan några ekonomiska restriktioner (så länge satsningarna är någorlunda lönsamma, vi vill inte ha tomma tåg). Vilka områden ska förtätas? Hur ska linjer dras? Ska vi ha ett storslaget spårvagnsnät med längre tunnelbanelinjer, som i Prag, eller ska vi satsa på tunnelbanan? Hur ska satsningarna i olika regiondelar se ut? Vilka fel gjordes på 40-, 50- och 60-talen när man planerade tunnelbana och rev upp spårvagnarna? Låt fantasin flöda!
Håhå, intressant frågeställning. Många av mina idéer bygger på den befintliga nätet och bygger på, förbättrar, korrigerar och standardiserar det nätet, men att börja från scratch är desto svårare då nästan alla förorter till stockholm har byggts tillsammans med järnvägarna, både Djursholm och Skärholmen!
Men om allt "Resettas" och vi har ett blankt papper, järnvägen är dubbelspårig, och Nynäsbanan är "Övergiven" (då endast pendeltåg kör där i nuläget med få undantag, men det sköts av trafikverket), Då skulle jag kunna tänka mig att kommunerna slås ihop i kollektivtrafikfrågan och bildar en förvaltning med gemensam taxa. Jag kan tänka mig att varje kommun sköter sin busstrafik, men att regionen i stort ansvarar för spårtrafikfrågor och stombusstrafiken/BRT.
Med denna grund så skulle man inledningsvis börja med följande regionala stombusslinjer som kanske borde utgå från en central plats i stockholm (Jämför med Kampen i Helsingfors) till Norrtälje, Åkersberga, Vaxholm, Täby, Bromma-Vällingby, Bromma-Ekerö, Lidingö, Tyresö, Nacka och Värmdö. Dessutom några tvärgående stombusslinjer såsom Tyresö-Hökarängen-Älvsjö-Skärholmen och Hallunda-Flemingsberg-Farsta strand samt på norra sidan Ekerö-Bromma-Solna-Danderyd samt Vaxholm-T'äby-Sollentuna-Kista-Spånga-Vällingby.
Nästa steg är att införa lokaltågstrafik på järnvägen, mot Uppsala via märsta eller Arlanda, Mot Bålsta, mot Södertälje, Gnesta & Nykvarn samt mot Nynäshamn. Dessa och stombussstråken kommer komplettera varandra och lokalbusstrafiken kommewr mata på pendeln som kommer bli stommen i denna nya system.
Steg tre är nog att avlasta stombusstrafiken, och skapa bansystem med stationer där matarbussar kan ansluta sig till. I vissa fall kan nog nya Järnvägslinjer för pendeltågsnätet behövas byggas till, t.ex. mot Täby, Vallentuna, Norrtälje samt en avstickare mot Åkersberga och/eller Vaxholm, och ytterligare en gren som viker av från Årstaberg mot Nacka-Värmdö och Tyresö.
Sedan finns det sträckor där den stora tunga pengeltågen blir överkapacitet och att man också behöver et separat system för att inte överbelasta järnvägen. En variant på tunnelbana som är mer inspirerad av Järnvägen (Tänk er saltsjöbanan med strömskena och breda vagnar) sth 120 och längre stationsavstånd. Inledningsvis skulle 2 banor passa: Lidingö-Hässelby/Ekerö via Norrmalm och Nacka-Liljeholmen-Norsborg genom Södermalm. Även en nord-sydlig slinje skulle behövas, t.ex. Farsta-Gullmarsplan-City-Solna-Kista.
Slutligen ska vi ha ett spårvagnsnät ovanpå detta. Det ska ha 2 distinktioner, en finmaskigt nät i innerstaden som blir stommen, och där kan vi ta linje 1, 2 och 4 som grund och hämta inspiration från Spårväg City att bygga vidare på. Då Tunnelbanan är mer för småregionala resor så kommer denna spårvägsnät ta rollen som tunnelbanan och 4:an har idag inne i stan.
Den andra dinstinktionen är ett ytterstadsnät av banor som kompletterar pendeltågen och regionstunnelbanan. Den kan bestå av inledningsvis radiellla banor som matar tunnelbanan, men som sedan fortsätter på tvären eller slingrar sig in mot innerstadsnätet och sedan ut på andra sidan. Sådana banor kan byggas som tvärbanan, mot skarpnäck, mot Högdalen, mot Saltsjöbaden, Mot Fruängen-skärholmen, Kistagrenen, Mot Näsby Park, jag kanske glömmer ett område, samt ha radiella förbindelser, t.ex. tar över några av de tvärgående stombusslinjer jag nämnde ovan.
...Jag tror jag sätter punkt där. Att bygga från scratch verkar vara svårare än att bygga vidare på det vi har nu...
Ang. misstagen från 40-60 talen eller andra misstag, well, jag återkommer med det med ett nytt inlägg.