Så kan jag fråga: På vilka linjer kör M28 och M29 vanligtvis just nu (och förmodligen i maj)?
Tack på förhand och hälsningar från Wien!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Normalläget har varit ungefär så här (bygger på egna observationer under hösten och vintern):Tramwaycafe skrev:I maj får jag tillbringa tre dagar i Göteborg– och ska säga adjö till PCC-vagnarna.
Så kan jag fråga: På vilka linjer kör M28 och M29 vanligtvis just nu (och förmodligen i maj)?
Tack på förhand och hälsningar från Wien!
M28 och M29 må ha vissa likheter med PCC-vagnar men de är inte det.Tramwaycafe skrev:I maj får jag tillbringa tre dagar i Göteborg– och ska säga adjö till PCC-vagnarna.
Tack så mycket, det hjälper mycket – och det är mycket glädjandejesper skrev:Vardagar: Alla linjer förutom 4, 8 och 9. Linje 13 går normalt alltid med M28/M29.
Förlåt mig, naturligtvis har du rätt; jag borde ha sagt: “PCC-liknande vagnarna“daniel_s skrev:M28 och M29 må ha vissa likheter med PCC-vagnar men de är inte det.
11 M28 är nu skrotade, den senast skrotade är 741 efter kollisionen på Göta Älvbron för något år sedan. 738 är vad jag vet långtidsavställd.Harald skrev:Noga räknat finns det 60 M28 och 58 M29 om inte några har försvunnit den senaste tiden, men vagnläget är väl sådant att allt repareras som inte är helt bortom räddning. Antagligen slopar man M28 när alla 40 M33 är trafikdugliga. Då får man ändå möjlighet att öka trafiken något. Det vore t.ex. bra att köra 8-minuterstrafik på alla linjer.
Hade en diskussion kring detta med GS i tjänsten för en tid sedan. Rätt siffra är 58.jesper skrev: Det ger alltså 59, eventuellt 58, kvarvarande M28.
Tror inte du behöver leta så mycket. Jag var där i november och såg då M29 på 1, 2, 3, 6, 7, 10 och 11. Kan ju ha ändrats, men tror man kör M29 i första hand på de kortare vardagsomloppen. Men annat kan ju förekomma såklart.Tramwaycafe skrev: ↑fredag 20 maj 2022 11:56 För två år sedan hade jag drömmen om att resa till Göteborg – men något mindre fantastiskt hände i mars 2020. Konsekvens: Inga resor på den tiden![]()
Men nu, veckan efter nästa, drömmen kommer att gå i uppfyllelseJag vet att alla M28 har forsvunnit – men vad mer har förändrats med M29-vagnarna de senaste två åren? På vilka linjer kör de vanligtvis?
På vardagar brukar det gå M29-tåg på linje 1, 2, 3, 5, 6 och 10 (om inte linje 10 är indragen pga vagnsbrist när du är i Göteborg). På lördagar kan det dyka upp enstaka M29-tåg medan det på söndagar inte brukar vara några M29 alls ute i linjetrafik. Den 1 juni startar sommarens spårarbetsperiod, så då kan nog M29:orna flyttas runt lite grann.Tramwaycafe skrev: ↑fredag 20 maj 2022 11:56 För två år sedan hade jag drömmen om att resa till Göteborg – men något mindre fantastiskt hände i mars 2020. Konsekvens: Inga resor på den tiden![]()
Men nu, veckan efter nästa, drömmen kommer att gå i uppfyllelseJag vet att alla M28 har forsvunnit – men vad mer har förändrats med M29-vagnarna de senaste två åren? På vilka linjer kör de vanligtvis?