Saltsjöbanans vagnbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
evp
Inlägg: 6
Blev medlem: lördag 09 november 2019 11:37

Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av evp »

Hej, har ställt dessa frågor till Trafikförvaltningen men inte fått svar:

1. Varför lider Saltsjöbanan av konstant vagnbrist?

Förut tror jag man konstant körde med 6 vagnar förutom på kvällar, nätter och helger. Numera kör man bara med 4 i högtrafik med undantag för kanske 3 avgångar mellan 7-8 på morgonen. SL själv rapporterar vagnbrist varje dag sedan 2 år tillbaka. Saltsjöbanans vagnpark ska bestå av totalt 30 st c10+c11 vagnar (2 förstördes i olyckan som ersattes av två tunnelbanevagnar nummer 2809-2810, som byggdes om). Om man tar hänsyn till att de inte spetsvänder i Henriksdal så behövs i dagsläget tre tågsätt i högtrafik varav som mest två folk har sett innehålla sex vagnar, vilket kräver 12+4 för huvudlinjen plus Grenbanan 2 vagnar. Det ger ett behov av 18 vagnar. Det betyder att 12 vagnar är konstant ur drift – hur kommer det sig?

2. Har några av de 30 vagnarna registrerade att vara del i vagnparken permanent tagits ur drift eller redan skrotats?

3. De 4 nya vagnarna som ska byggas om från röda linjen (c6-or) - är de redan satta i drift på Saltsjöbanan?

Om någon kanske vet...?
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av Karsten »

Det har aldrig planenligt körts sexvagnarståg utanför högtrafik på Saltsjöbanan, det är främst fyravagnars som är grunden. När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag. I morgonens högtrafik gick två sexvagnarståg, ett femvagnars, ett fyrvagnars samt grenbanan. Med åren har nog teorin blivit mer ambitiös och sexvagnarståg är nog tanken för alla tåg i högtrafik.

Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst! :wink:
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av Harald »

Och så var det ångdrift då.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av Karsten »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst! :wink:
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
Nu blir frågan mer semantisk känner jag. Räknas inte ett sekelskifte som sammanfaller med ett millennieskifte? :roll:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Karsten skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst! :wink:
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
Nu blir frågan mer semantisk känner jag. Räknas inte ett sekelskifte som sammanfaller med ett millennieskifte? :roll:
Ja, hehe, om man rotar runt lite hittar man t.ex. den här (ganska gamla) ordväxlingen på något obskyrt diskussionsforum och där en viss Samir Hajdari mästrar oss alla med uttryck som "Din inställning beror säkert på att du är ovan vid saker som tänkande och stilfullt språkbruk, men betydelserna av dessa uttryck, fastställs av kontext, oavsett vad du anser".
https://swnet.svenska.narkive.com/CrEYj ... kelskiftet
Samir vet tydligen inte att man använder bestämd form, "kontexten", i stilfullt språkbruk (inte heller verkar han ha några större begrepp om kommatering). Men det här var ju förstås innan hyfs och stil var uppfunnet i internetdiskussioner.

Nå, bättre vägledning kan kanske hämtas härifrån:
https://www.ordguru.se/synonymer/sekelskifte

Med det är väl alla frågor fullständigt besvarade, eller hur?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Med det är väl alla frågor fullständigt besvarade, eller hur?
Möjligen, men jag lägger in en länk till!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, jag bjuder på det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av Enceladus »

Karsten skrev:Det har aldrig planenligt körts sexvagnarståg utanför högtrafik på Saltsjöbanan, det är främst fyravagnars som är grunden. När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag. I morgonens högtrafik gick två sexvagnarståg, ett femvagnars, ett fyrvagnars samt grenbanan. Med åren har nog teorin blivit mer ambitiös och sexvagnarståg är nog tanken för alla tåg i högtrafik.

Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
Hur många vagnar behövs för att ha 12-minuterstrafik med fullängdståg på Saltsjöbanan? Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av Verspieder »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst! :wink:
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
Det hade varit roligt! :D
Dock är "förra sekelskiftet" faktiskt nyåret 1999-2000, och det förrförra sekelskiftet nyåret 1899-1900.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst! :wink:
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
Det hade varit roligt! :D
Dock är "förra sekelskiftet" faktiskt nyåret 1999-2000, och det förrförra sekelskiftet nyåret 1899-1900.
Ja, det borde nog vara så, men begreppen används normalt inte på det viset. Utan man skiljer på förra och senaste sekelskiftet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av CS »

Enceladus skrev:
Karsten skrev:Det har aldrig planenligt körts sexvagnarståg utanför högtrafik på Saltsjöbanan, det är främst fyravagnars som är grunden. När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag. I morgonens högtrafik gick två sexvagnarståg, ett femvagnars, ett fyrvagnars samt grenbanan. Med åren har nog teorin blivit mer ambitiös och sexvagnarståg är nog tanken för alla tåg i högtrafik.

Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
Hur många vagnar behövs för att ha 12-minuterstrafik med fullängdståg på Saltsjöbanan? Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?
För 12-minuterstrafik med tågmöte i Henriksdal, Saltsjö Järla, Saltsjö Duvnäs, Fisksätra, och Neglinge åtgår 6 omlopp för huvudbanan. Det blir 6*6 = 36 vagnar eller 18 vagnpar
Med 12-minuterstrafik på grenbanan åtgår 2 omlopp på grenbanan. det blir 2*2 = 4 vagnar eller 2 vagnpar

För att klara av att tursätta 20 vagnpar bör man kanske ha 3 vagnpar i reserv vilket då ger ett behov att ha 23 vagnpar på Saltsjöbanan. Idag finns det 15 vagnpar.

Sedan är det en helt annan matematik om hur långa tåg man behöver och vill ha.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
gek
Inlägg: 1183
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Trafikupplägg grenbanan

Inlägg av gek »

Enceladus skrev:Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?
Enligt "SL och länet 2018" är det i genomsnitt per dygn 2000 påstigande vid grenbanan och 1500 vid Neglinge, Ringvägen och Saltsjöbaden, så för resenärerna vore det väl bättre att ha genomgående tåg Stockholm - Solsidan. Jag antar att bl a behov av ombyggnad av växelsystemet vid Igelboda (så att tåg från Solsidan kan möta tåg mot Solsidan) har hindrat en sådan trafikeringsändring. Det blir också mer tomkörning till och från vagnhallarna vid Neglinge, och kanske finns det även andra orsaker till att man behållit det traditionella upplägget?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av ADDE »

Troligtvis anslutning till waxholmsbåtarna. Man vill ju slippa ett extra byte för det.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Trafikupplägg grenbanan

Inlägg av Karsten »

gek skrev:
Enceladus skrev:Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?
Enligt "SL och länet 2018" är det i genomsnitt per dygn 2000 påstigande vid grenbanan och 1500 vid Neglinge, Ringvägen och Saltsjöbaden, så för resenärerna vore det väl bättre att ha genomgående tåg Stockholm - Solsidan. Jag antar att bl a behov av ombyggnad av växelsystemet vid Igelboda (så att tåg från Solsidan kan möta tåg mot Solsidan) har hindrat en sådan trafikeringsändring. Det blir också mer tomkörning till och från vagnhallarna vid Neglinge, och kanske finns det även andra orsaker till att man behållit det traditionella upplägget?
Infrastruktur främst. Dels spårlayouten i Igelboda, men också det faktum att det endast ryms fyra vagnar vid plattformarna längs grenbanan.
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av Enceladus »

CS skrev:
Enceladus skrev:
Karsten skrev:Det har aldrig planenligt körts sexvagnarståg utanför högtrafik på Saltsjöbanan, det är främst fyravagnars som är grunden. När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag. I morgonens högtrafik gick två sexvagnarståg, ett femvagnars, ett fyrvagnars samt grenbanan. Med åren har nog teorin blivit mer ambitiös och sexvagnarståg är nog tanken för alla tåg i högtrafik.

Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
Hur många vagnar behövs för att ha 12-minuterstrafik med fullängdståg på Saltsjöbanan? Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?
För 12-minuterstrafik med tågmöte i Henriksdal, Saltsjö Järla, Saltsjö Duvnäs, Fisksätra, och Neglinge åtgår 6 omlopp för huvudbanan. Det blir 6*6 = 36 vagnar eller 18 vagnpar
Med 12-minuterstrafik på grenbanan åtgår 2 omlopp på grenbanan. det blir 2*2 = 4 vagnar eller 2 vagnpar

För att klara av att tursätta 20 vagnpar bör man kanske ha 3 vagnpar i reserv vilket då ger ett behov att ha 23 vagnpar på Saltsjöbanan. Idag finns det 15 vagnpar.

Sedan är det en helt annan matematik om hur långa tåg man behöver och vill ha.
Tjänsteutlåtande angående Saltsjöbanans nygamla vagnar
Trafikförvaltningen skrev:I det senaste genomförandebeslutet 2020 (SL 2017-0735) reducerades fordonsombyggnaden till ett fordon vilket möjliggör 12-minuterstrafik med 4-vagnståg (70 meter). Syftet med reduceringen av fordonsombyggnaden var att frigöra investeringsmedel för att åtgärda Saltsjöbanans bullerproblem. Behov av 6-vagnståg i 12-minuterstrafik uppstår först när Saltsjöbanan kan gå in till Slussen igen. En förutsättning för trafik till Slussen är att både Norra Danviksbron och Slussens järnvägsstation har öppnat för trafik vilket i nuläget tidigast kan ske 2026.
Enligt den ursprungliga planen skulle 14 tunnelbanevagnar byggas om till sju vagnpar för Saltsjöbanan, vilket hade gett 22 vagnpar. Nu blir det bara 16 vagnpar, d.v.s. 12 vagnpar på huvudbanan, 2 vagnpar på grenbanan och 2 vagnpar i reserv.

Kommer Saltsjöbanan att få 12-minuterstrafik med 4-vagnståg innan tågen kan gå in till Slussen igen?
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av Enceladus »

Beslut om att inleda inriktningsfas avseende Saltsjöbanan FUT

Tunnelbanans försening ökar trycket på Saltsjöbanan:
Trafikförvaltningen skrev:I och med tunnelbanans försening till Nacka räcker inte kapaciteten i dagens system för att möta den kommande resandeefterfrågan under 2020-talet. Detta föreslås lösas med en kombination av åtgärder som justering av busslinjenät i ostsektorn, utökad mottagarkapacitet för buss i centrala delar av regionen samt utökad kapacitet på Saltsjöbanan.
Därmed måste Saltsjöbanans kapacitet ökas från korta tåg (70 m) till långa tåg (105 m) i rusningstrafik, vilket innebär att det behövs fler vagnar. Samtidigt omges de gamla vagnarna av bullerproblematik:
Trafikförvaltningen skrev:Samtidigt är det nödvändigt att åtgärda den bullerproblematik som omger de drygt 45 år gamla fordon C10/C11. Genom att trafikera Saltsjöbanan med moderna fordon under tider då buller stör som mest (tidiga morgnar, sena kvällar och helgtid) kan trafik med de äldre vagnarna undvikas utanför rusningstrafik. Saltsjöbanans bullernivåer kan därmed minskas under de mest känsliga delarna av dygnet samt utgöra ett viktigt steg i att uppnå riktvärden för buller. På detta sätt skulle kompletterande bulleråtgärder om ca 100 miljoner kronor undvikas som då istället investeras i nya fordon och miljön längs banan få ett lyft.
Därför föreslås anskaffning av 16 moderna fordon:
Trafikförvaltningen skrev:Åtgärdsvalet rekommenderar att 16 moderna fordon anskaffas (varav två fordon behövs som underhållsreserv) för att ersätta C10/C11 i bastrafiken i syfte att öka Saltsjöbanans attraktivitet samt hantera Saltsjöbanans bullerproblematik, och att ett antal C10/C11 behålls som kapacitetsförstärkning för att möjliggöra långa tåg i rusningstrafiken fram till tunnelbanan till Nacka öppnar för trafik.
Det totala antalet fordon behöver vara minst 24, varav fyra fungerar som underhållsreserv:
Trafikförvaltningen skrev:Hur många moderna fordon som ska anskaffas för underhållsreserv och hur många C10/C11 som bör sparas som underhållsreserv behöver balanseras med uppställningsmöjligheterna samt underhållskraven på nytt fordon. Frågan behöver därför utredas vidare i inriktningsfasen. Ett minimum bedöms vara 2 moderna fordon och 2 C10/C11 vilket ger en fordonsflotta på 16 moderna fordon och 8 C10/C11, det vill säga totalt 24 fordon.
Genom att variera tåglängden kan trafiken utökas under hela dygnet, även då det bara ska köras moderna fordon:
Trafikförvaltningen skrev:Denna lösning innebär att Saltsjöbanan avses trafikeras enbart med moderna fordon under tidiga morgnar, sena kvällar och helgtid och C10/C11 avses användas i rusningstid. Detta skulle innebära möjlighet att utöka trafiken under hela dygnet samtidigt som bullerstörningarna från C10/C11 under rusningstrafik bedöms minska jämfört med dagens 20-minuterstrafik, trots en betydande utökning av kapaciteten.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av ADDE »

Är det inte dags att byta ut hela vagnparken istället med moderna fordon?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av Kristofer »

ADDE skrev:Är det inte dags att byta ut hela vagnparken istället med moderna fordon?
Jo, men Trafikförvaltningen kan inte motivera den investeringen med FUTs försening. Men de föreslår att det görs runt 2031, om jag läste rätt
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar