Saltsjöbanans vagnbrist
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Saltsjöbanans vagnbrist
Hej, har ställt dessa frågor till Trafikförvaltningen men inte fått svar:
1. Varför lider Saltsjöbanan av konstant vagnbrist?
Förut tror jag man konstant körde med 6 vagnar förutom på kvällar, nätter och helger. Numera kör man bara med 4 i högtrafik med undantag för kanske 3 avgångar mellan 7-8 på morgonen. SL själv rapporterar vagnbrist varje dag sedan 2 år tillbaka. Saltsjöbanans vagnpark ska bestå av totalt 30 st c10+c11 vagnar (2 förstördes i olyckan som ersattes av två tunnelbanevagnar nummer 2809-2810, som byggdes om). Om man tar hänsyn till att de inte spetsvänder i Henriksdal så behövs i dagsläget tre tågsätt i högtrafik varav som mest två folk har sett innehålla sex vagnar, vilket kräver 12+4 för huvudlinjen plus Grenbanan 2 vagnar. Det ger ett behov av 18 vagnar. Det betyder att 12 vagnar är konstant ur drift – hur kommer det sig?
2. Har några av de 30 vagnarna registrerade att vara del i vagnparken permanent tagits ur drift eller redan skrotats?
3. De 4 nya vagnarna som ska byggas om från röda linjen (c6-or) - är de redan satta i drift på Saltsjöbanan?
Om någon kanske vet...?
1. Varför lider Saltsjöbanan av konstant vagnbrist?
Förut tror jag man konstant körde med 6 vagnar förutom på kvällar, nätter och helger. Numera kör man bara med 4 i högtrafik med undantag för kanske 3 avgångar mellan 7-8 på morgonen. SL själv rapporterar vagnbrist varje dag sedan 2 år tillbaka. Saltsjöbanans vagnpark ska bestå av totalt 30 st c10+c11 vagnar (2 förstördes i olyckan som ersattes av två tunnelbanevagnar nummer 2809-2810, som byggdes om). Om man tar hänsyn till att de inte spetsvänder i Henriksdal så behövs i dagsläget tre tågsätt i högtrafik varav som mest två folk har sett innehålla sex vagnar, vilket kräver 12+4 för huvudlinjen plus Grenbanan 2 vagnar. Det ger ett behov av 18 vagnar. Det betyder att 12 vagnar är konstant ur drift – hur kommer det sig?
2. Har några av de 30 vagnarna registrerade att vara del i vagnparken permanent tagits ur drift eller redan skrotats?
3. De 4 nya vagnarna som ska byggas om från röda linjen (c6-or) - är de redan satta i drift på Saltsjöbanan?
Om någon kanske vet...?
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Det har aldrig planenligt körts sexvagnarståg utanför högtrafik på Saltsjöbanan, det är främst fyravagnars som är grunden. När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag. I morgonens högtrafik gick två sexvagnarståg, ett femvagnars, ett fyrvagnars samt grenbanan. Med åren har nog teorin blivit mer ambitiös och sexvagnarståg är nog tanken för alla tåg i högtrafik.
Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst!Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Och så var det ångdrift då.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Nu blir frågan mer semantisk känner jag. Räknas inte ett sekelskifte som sammanfaller med ett millennieskifte?dr Cassandra Nojdh skrev:Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst!Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Ja, hehe, om man rotar runt lite hittar man t.ex. den här (ganska gamla) ordväxlingen på något obskyrt diskussionsforum och där en viss Samir Hajdari mästrar oss alla med uttryck som "Din inställning beror säkert på att du är ovan vid saker som tänkande och stilfullt språkbruk, men betydelserna av dessa uttryck, fastställs av kontext, oavsett vad du anser".Karsten skrev:Nu blir frågan mer semantisk känner jag. Räknas inte ett sekelskifte som sammanfaller med ett millennieskifte?dr Cassandra Nojdh skrev:Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst!Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
https://swnet.svenska.narkive.com/CrEYj ... kelskiftet
Samir vet tydligen inte att man använder bestämd form, "kontexten", i stilfullt språkbruk (inte heller verkar han ha några större begrepp om kommatering). Men det här var ju förstås innan hyfs och stil var uppfunnet i internetdiskussioner.
Nå, bättre vägledning kan kanske hämtas härifrån:
https://www.ordguru.se/synonymer/sekelskifte
Med det är väl alla frågor fullständigt besvarade, eller hur?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Möjligen, men jag lägger in en länk till!dr Cassandra Nojdh skrev:Med det är väl alla frågor fullständigt besvarade, eller hur?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Ja, jag bjuder på det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Hur många vagnar behövs för att ha 12-minuterstrafik med fullängdståg på Saltsjöbanan? Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?Karsten skrev:Det har aldrig planenligt körts sexvagnarståg utanför högtrafik på Saltsjöbanan, det är främst fyravagnars som är grunden. När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag. I morgonens högtrafik gick två sexvagnarståg, ett femvagnars, ett fyrvagnars samt grenbanan. Med åren har nog teorin blivit mer ambitiös och sexvagnarståg är nog tanken för alla tåg i högtrafik.
Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Det hade varit roligt!dr Cassandra Nojdh skrev:Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst!Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
Dock är "förra sekelskiftet" faktiskt nyåret 1999-2000, och det förrförra sekelskiftet nyåret 1899-1900.
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Ja, det borde nog vara så, men begreppen används normalt inte på det viset. Utan man skiljer på förra och senaste sekelskiftet.Verspieder skrev:Det hade varit roligt!dr Cassandra Nojdh skrev:Runt förra sekelskiftet? Då måste ju herrn vara bortåt 140 år, minst!Karsten skrev:När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag.
(ursäkta men jag kunde inte låta bli att slå på denna boll - nästan som advokaten Bergsteen)
Dock är "förra sekelskiftet" faktiskt nyåret 1999-2000, och det förrförra sekelskiftet nyåret 1899-1900.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
För 12-minuterstrafik med tågmöte i Henriksdal, Saltsjö Järla, Saltsjö Duvnäs, Fisksätra, och Neglinge åtgår 6 omlopp för huvudbanan. Det blir 6*6 = 36 vagnar eller 18 vagnparEnceladus skrev:Hur många vagnar behövs för att ha 12-minuterstrafik med fullängdståg på Saltsjöbanan? Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?Karsten skrev:Det har aldrig planenligt körts sexvagnarståg utanför högtrafik på Saltsjöbanan, det är främst fyravagnars som är grunden. När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag. I morgonens högtrafik gick två sexvagnarståg, ett femvagnars, ett fyrvagnars samt grenbanan. Med åren har nog teorin blivit mer ambitiös och sexvagnarståg är nog tanken för alla tåg i högtrafik.
Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
Med 12-minuterstrafik på grenbanan åtgår 2 omlopp på grenbanan. det blir 2*2 = 4 vagnar eller 2 vagnpar
För att klara av att tursätta 20 vagnpar bör man kanske ha 3 vagnpar i reserv vilket då ger ett behov att ha 23 vagnpar på Saltsjöbanan. Idag finns det 15 vagnpar.
Sedan är det en helt annan matematik om hur långa tåg man behöver och vill ha.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Trafikupplägg grenbanan
Enligt "SL och länet 2018" är det i genomsnitt per dygn 2000 påstigande vid grenbanan och 1500 vid Neglinge, Ringvägen och Saltsjöbaden, så för resenärerna vore det väl bättre att ha genomgående tåg Stockholm - Solsidan. Jag antar att bl a behov av ombyggnad av växelsystemet vid Igelboda (så att tåg från Solsidan kan möta tåg mot Solsidan) har hindrat en sådan trafikeringsändring. Det blir också mer tomkörning till och från vagnhallarna vid Neglinge, och kanske finns det även andra orsaker till att man behållit det traditionella upplägget?Enceladus skrev:Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?
/Gunnar Ekeving
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Troligtvis anslutning till waxholmsbåtarna. Man vill ju slippa ett extra byte för det.
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Trafikupplägg grenbanan
Infrastruktur främst. Dels spårlayouten i Igelboda, men också det faktum att det endast ryms fyra vagnar vid plattformarna längs grenbanan.gek skrev:Enligt "SL och länet 2018" är det i genomsnitt per dygn 2000 påstigande vid grenbanan och 1500 vid Neglinge, Ringvägen och Saltsjöbaden, så för resenärerna vore det väl bättre att ha genomgående tåg Stockholm - Solsidan. Jag antar att bl a behov av ombyggnad av växelsystemet vid Igelboda (så att tåg från Solsidan kan möta tåg mot Solsidan) har hindrat en sådan trafikeringsändring. Det blir också mer tomkörning till och från vagnhallarna vid Neglinge, och kanske finns det även andra orsaker till att man behållit det traditionella upplägget?Enceladus skrev:Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Tjänsteutlåtande angående Saltsjöbanans nygamla vagnarCS skrev:För 12-minuterstrafik med tågmöte i Henriksdal, Saltsjö Järla, Saltsjö Duvnäs, Fisksätra, och Neglinge åtgår 6 omlopp för huvudbanan. Det blir 6*6 = 36 vagnar eller 18 vagnparEnceladus skrev:Hur många vagnar behövs för att ha 12-minuterstrafik med fullängdståg på Saltsjöbanan? Är det fortfarande optimalt att ha genomgående tåg till Saltsjöbaden och anslutande tåg till Solsidan?Karsten skrev:Det har aldrig planenligt körts sexvagnarståg utanför högtrafik på Saltsjöbanan, det är främst fyravagnars som är grunden. När jag jobbade på SB, runt förra sekelskiftet kördes tvåvagnarståg dagtid måndag-fredag. I morgonens högtrafik gick två sexvagnarståg, ett femvagnars, ett fyrvagnars samt grenbanan. Med åren har nog teorin blivit mer ambitiös och sexvagnarståg är nog tanken för alla tåg i högtrafik.
Sedan får du nog räkna om på vagnbehovet. Det åtgår fyra tåg på huvudlinjen (24 vagnar) samt grenbanan, totalt 26 vagnar. Det innebär i sin tur att endast två vagnpar finns i reserv, vilket lätt kan bli känsligt om en tredje motorvagn av någon anledning bli obrukbar.
Med 12-minuterstrafik på grenbanan åtgår 2 omlopp på grenbanan. det blir 2*2 = 4 vagnar eller 2 vagnpar
För att klara av att tursätta 20 vagnpar bör man kanske ha 3 vagnpar i reserv vilket då ger ett behov att ha 23 vagnpar på Saltsjöbanan. Idag finns det 15 vagnpar.
Sedan är det en helt annan matematik om hur långa tåg man behöver och vill ha.
Enligt den ursprungliga planen skulle 14 tunnelbanevagnar byggas om till sju vagnpar för Saltsjöbanan, vilket hade gett 22 vagnpar. Nu blir det bara 16 vagnpar, d.v.s. 12 vagnpar på huvudbanan, 2 vagnpar på grenbanan och 2 vagnpar i reserv.Trafikförvaltningen skrev:I det senaste genomförandebeslutet 2020 (SL 2017-0735) reducerades fordonsombyggnaden till ett fordon vilket möjliggör 12-minuterstrafik med 4-vagnståg (70 meter). Syftet med reduceringen av fordonsombyggnaden var att frigöra investeringsmedel för att åtgärda Saltsjöbanans bullerproblem. Behov av 6-vagnståg i 12-minuterstrafik uppstår först när Saltsjöbanan kan gå in till Slussen igen. En förutsättning för trafik till Slussen är att både Norra Danviksbron och Slussens järnvägsstation har öppnat för trafik vilket i nuläget tidigast kan ske 2026.
Kommer Saltsjöbanan att få 12-minuterstrafik med 4-vagnståg innan tågen kan gå in till Slussen igen?
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Beslut om att inleda inriktningsfas avseende Saltsjöbanan FUT
Tunnelbanans försening ökar trycket på Saltsjöbanan:
Tunnelbanans försening ökar trycket på Saltsjöbanan:
Därmed måste Saltsjöbanans kapacitet ökas från korta tåg (70 m) till långa tåg (105 m) i rusningstrafik, vilket innebär att det behövs fler vagnar. Samtidigt omges de gamla vagnarna av bullerproblematik:Trafikförvaltningen skrev:I och med tunnelbanans försening till Nacka räcker inte kapaciteten i dagens system för att möta den kommande resandeefterfrågan under 2020-talet. Detta föreslås lösas med en kombination av åtgärder som justering av busslinjenät i ostsektorn, utökad mottagarkapacitet för buss i centrala delar av regionen samt utökad kapacitet på Saltsjöbanan.
Därför föreslås anskaffning av 16 moderna fordon:Trafikförvaltningen skrev:Samtidigt är det nödvändigt att åtgärda den bullerproblematik som omger de drygt 45 år gamla fordon C10/C11. Genom att trafikera Saltsjöbanan med moderna fordon under tider då buller stör som mest (tidiga morgnar, sena kvällar och helgtid) kan trafik med de äldre vagnarna undvikas utanför rusningstrafik. Saltsjöbanans bullernivåer kan därmed minskas under de mest känsliga delarna av dygnet samt utgöra ett viktigt steg i att uppnå riktvärden för buller. På detta sätt skulle kompletterande bulleråtgärder om ca 100 miljoner kronor undvikas som då istället investeras i nya fordon och miljön längs banan få ett lyft.
Det totala antalet fordon behöver vara minst 24, varav fyra fungerar som underhållsreserv:Trafikförvaltningen skrev:Åtgärdsvalet rekommenderar att 16 moderna fordon anskaffas (varav två fordon behövs som underhållsreserv) för att ersätta C10/C11 i bastrafiken i syfte att öka Saltsjöbanans attraktivitet samt hantera Saltsjöbanans bullerproblematik, och att ett antal C10/C11 behålls som kapacitetsförstärkning för att möjliggöra långa tåg i rusningstrafiken fram till tunnelbanan till Nacka öppnar för trafik.
Genom att variera tåglängden kan trafiken utökas under hela dygnet, även då det bara ska köras moderna fordon:Trafikförvaltningen skrev:Hur många moderna fordon som ska anskaffas för underhållsreserv och hur många C10/C11 som bör sparas som underhållsreserv behöver balanseras med uppställningsmöjligheterna samt underhållskraven på nytt fordon. Frågan behöver därför utredas vidare i inriktningsfasen. Ett minimum bedöms vara 2 moderna fordon och 2 C10/C11 vilket ger en fordonsflotta på 16 moderna fordon och 8 C10/C11, det vill säga totalt 24 fordon.
Trafikförvaltningen skrev:Denna lösning innebär att Saltsjöbanan avses trafikeras enbart med moderna fordon under tidiga morgnar, sena kvällar och helgtid och C10/C11 avses användas i rusningstid. Detta skulle innebära möjlighet att utöka trafiken under hela dygnet samtidigt som bullerstörningarna från C10/C11 under rusningstrafik bedöms minska jämfört med dagens 20-minuterstrafik, trots en betydande utökning av kapaciteten.
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Är det inte dags att byta ut hela vagnparken istället med moderna fordon?
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Jo, men Trafikförvaltningen kan inte motivera den investeringen med FUTs försening. Men de föreslår att det görs runt 2031, om jag läste rättADDE skrev:Är det inte dags att byta ut hela vagnparken istället med moderna fordon?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)