Den senaste presentationen om Kollektivtrafikplan 2050 innehåller både ny statistik och nya prognoser. Statistiken och prognoserna för spårtrafiken finns på sidorna 39-41.
Kort sagt: Räkna med ökad trängsel! Högre beläggning i maxtimmen är tydligen nyckeln till att minska bilens marknadsandel. Vem hade kunnat ana att sambandet var så enkelt?

(Se även tråden "Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre".)
Var är trängseln störst i nuläget? I den tidigare tråden "Var är trängseln störst? (Inom SL-trafiken)" spekulerades det om delar av röda och gröna linjerna, men det visar sig att varken den ena eller den andra har störst trängsel. Istället är det Lidingöbanan! Bland de tunga radiella banorna är trängseln störst på sträckan Flemingsberg-City, även om vissa skribenter vill tro något annat.
Hur blir det i framtiden? Sittplatsutbudet väntas öka med 7 procent på pendeltågen, 33 procent i tunnelbanan och med 60 procent på lokalbanorna och spårvägarna. Således blir det totalt kaos på Södertäljelinjen och även på de två norra pendeltågsgrenarna. Tunnelbanan får också sämre standard på grund av nya fordon med färre sittplatser.
Situationen blir något bättre på Lidingöbanan, men inte på de nya spårvägarna (Tvärbanan till Helenelund samt Spårväg Syd). Den norra delen av Spårväg Syd får inte särskilt hög belastning utan den omdiskuterade förlängningen till Gullmarsplan, men den södra delen blir rejält överbelastad med bara 10-minuterstrafik.
På sidan 46 redovisas de största knutpunkterna i regionen. Både Fridhemsplan och Liljeholmen väntas gå om Gullmarsplan. Den nya tunnelbanan tycks alltså förändra resandet från grunden. Sträckan Fridhemsplan-Älvsjö väntas få låg beläggning, men det hindrar tydligen inte resenärerna från att ändra resmönster.