Sida 1 av 1

Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: torsdag 23 januari 2020 14:02
av mamma Ulla

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: fredag 24 januari 2020 13:15
av M224
Det är alltså de vita renoverade vagnarna som rullar på M3 det handlar om.

Det hade varit bättre om BKV renoverat deras egna vagnar istället. De var förmodligen i bättre skick än de som de köpte från Ryssland och som
stått ute i 3 år.

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: lördag 25 januari 2020 2:18
av Joakim W
M224 skrev:Det är alltså de vita renoverade vagnarna som rullar på M3 det handlar om.

Det hade varit bättre om BKV renoverat deras egna vagnar istället. De var förmodligen i bättre skick än de som de köpte från Ryssland och som
stått ute i 3 år.
Vad menar du? Dessa renoverade vita vagnar, är samma som rullade på M3 förut. Vilka vagnar har stått ute i 3 år?

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: lördag 25 januari 2020 9:50
av IngvarH
Joakim W skrev:
M224 skrev:Det är alltså de vita renoverade vagnarna som rullar på M3 det handlar om.

Det hade varit bättre om BKV renoverat deras egna vagnar istället. De var förmodligen i bättre skick än de som de köpte från Ryssland och som
stått ute i 3 år.
Vad menar du? Dessa renoverade vita vagnar, är samma som rullade på M3 förut. Vilka vagnar har stått ute i 3 år?
Läs den länkade artikeln...

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: lördag 25 januari 2020 11:29
av leifd
IngvarH skrev:
Joakim W skrev:
M224 skrev:Det är alltså de vita renoverade vagnarna som rullar på M3 det handlar om.

Det hade varit bättre om BKV renoverat deras egna vagnar istället. De var förmodligen i bättre skick än de som de köpte från Ryssland och som
stått ute i 3 år.
Vad menar du? Dessa renoverade vita vagnar, är samma som rullade på M3 förut. Vilka vagnar har stått ute i 3 år?
Läs den länkade artikeln...
Just det läs...
Jag goggelöversatte och det gick utmärkt att förstå innehållet.
Alltså har ryssarna bara skickat andra vagnar som ingen ville ha, och hoppats att ingen skulle märka något.

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: lördag 25 januari 2020 14:59
av Joakim W
IngvarH skrev:
Joakim W skrev:
M224 skrev:Det är alltså de vita renoverade vagnarna som rullar på M3 det handlar om.

Det hade varit bättre om BKV renoverat deras egna vagnar istället. De var förmodligen i bättre skick än de som de köpte från Ryssland och som
stått ute i 3 år.
Vad menar du? Dessa renoverade vita vagnar, är samma som rullade på M3 förut. Vilka vagnar har stått ute i 3 år?
Läs den länkade artikeln...
Jorå, jag läste men måste ha missta just det stycket! Intressant, ber om ursäkt :-D

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: måndag 27 januari 2020 15:05
av IngvarH
Joakim W skrev:
IngvarH skrev:
Läs den länkade artikeln...
Jorå, jag läste men måste ha missta just det stycket! Intressant, ber om ursäkt :-D
Inget att be om ursäkt för! :D

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: tisdag 28 januari 2020 20:29
av Nils Carl Aspenberg
At vogner har stått ute skulle vel ikke være noe problem. Mange t-banevogner og sporvogner står ute hele året. Problemet er snarere stålkvaliteten.

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: tisdag 28 januari 2020 21:19
av Sio
Nils Carl Aspenberg skrev:At vogner har stått ute skulle vel ikke være noe problem. Mange t-banevogner og sporvogner står ute hele året. Problemet er snarere stålkvaliteten.
Jag har också reflekterat över det. Jag funderar på om vagnarna ställdes utomhus omålade i tre år och att man sedan inte rostsanerat ordentligt innan målning och inte heller har använt ett färgsystem som är avsett att målas på rostiga ytor?

Re: Att skicka tunnelvagnar till Ryssland för renovering

Postat: tisdag 28 januari 2020 22:04
av daniel_s
Sio skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:At vogner har stått ute skulle vel ikke være noe problem. Mange t-banevogner og sporvogner står ute hele året. Problemet er snarere stålkvaliteten.
Jag har också reflekterat över det. Jag funderar på om vagnarna ställdes utomhus omålade i tre år och att man sedan inte rostsanerat ordentligt innan målning och inte heller har använt ett färgsystem som är avsett att målas på rostiga ytor?
Eller att de helt enkelt inte är speciellt motståndskraftiga mot rost (som NCA är inne på) och lätt rostar i vilket fall som helst, särskilt om de står avställda utan fartvind, varma apparater och fläktar som hjälper till att hålla fukten borta?