DN: Tåg underskattas när framtidens resande beräknas
Postat: torsdag 16 januari 2020 11:51
Tåg underskattas när framtidens resande beräknas
Jag lägger den här tråden i detta delforum eftersom lejonparten av tågresandet utgörs av lokaltåg. Statistiken i artikeln avser dock all tågtrafik i landet, vilken även inkluderar fjärrtåg.
Artikeln har två huvudpoänger:
SL:s pendeltågsprognos - vad hände egentligen?
Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin
I den första tråden nämns att pendeltågsresandet översteg prognosen för år 2030 redan vid förra årsskiftet. Nu visar det sig att samma sak också gäller för tågtrafiken i allmänhet:
I den andra tråden ifrågasätts olika ingångsvärden i de samhällsekonomiska kalkylerna. Bland annat diskuteras koldioxidutsläpp och skattefaktor 2. DN fokuserar emellertid på restidsnyttan:
Enligt dessa kalkyler ger minskad trängsel ingen nytta. Det innebär att investeringar som bara ökar kapaciteten sällan anses vara samhällsekonomiskt lönsamma eftersom restiden inte minskar och kollektivtrafikresenärer förmodas inte bry sig om trängsel. Bilister antas däremot värdesätta både sin tid och sin standard betydligt högre:
Jag lägger den här tråden i detta delforum eftersom lejonparten av tågresandet utgörs av lokaltåg. Statistiken i artikeln avser dock all tågtrafik i landet, vilken även inkluderar fjärrtåg.
Artikeln har två huvudpoänger:
Båda dessa poänger har faktiskt diskuterats tidigare här:DN skrev:När Trafikverket beräknar framtidens resande blir det stora fel i prognoserna. Tågtrafiken underskattas återkommande, medan utvecklingen av biltransporter i stället överskattas.
Bilisternas tid skattas dessutom högre än tågresenärernas i kalkylerna. I Frankrike är det tvärtom.
SL:s pendeltågsprognos - vad hände egentligen?
Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin
I den första tråden nämns att pendeltågsresandet översteg prognosen för år 2030 redan vid förra årsskiftet. Nu visar det sig att samma sak också gäller för tågtrafiken i allmänhet:
Det är exakt samma underskattning! I och för sig är tågresandet i Sverige starkt beroende av pendeltågsresandet i Stockholm, men den övriga tågtrafiken verkar utvecklas ungefär lika snabbt.DN skrev:Antalet personkilometer för tåg i prognosen för 2030 nåddes redan 2019, enligt den officiella statistiken från Trafikanalys.
I den andra tråden ifrågasätts olika ingångsvärden i de samhällsekonomiska kalkylerna. Bland annat diskuteras koldioxidutsläpp och skattefaktor 2. DN fokuserar emellertid på restidsnyttan:
Det finns dock ännu en aspekt som DN inte tar hänsyn till: Ögonöppnare: nya tunnelbanan samhällsekonomiskt lönsam!DN skrev:En timma kortare restid för en bilist anses vara värd 93 kronor. Medan motsvarande tidsbesparing för tåg- och bussresenärer endast betraktas vara värda 74 respektive 57 kronor.
Enligt dessa kalkyler ger minskad trängsel ingen nytta. Det innebär att investeringar som bara ökar kapaciteten sällan anses vara samhällsekonomiskt lönsamma eftersom restiden inte minskar och kollektivtrafikresenärer förmodas inte bry sig om trängsel. Bilister antas däremot värdesätta både sin tid och sin standard betydligt högre:
DN skrev:På 80-talet kanske det stämde eftersom trafikanter med bättre ekonomi åkte bil och flög, men i dag har efterfrågan på klimatsmarta resor ökat i alla samhällsklasser, menar Emil Frodlund.