Tant Lenas Tisdagsfundering

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av 1 »

Inte utan en viss förundran, noterar jag att det tydligen inte händer någonting värt att dokumentera resp. rapportera illustrativt, från världens kollektiva trafiksystem.

Det har nu förflutit tre månader sedan vännen Harald erbjöd några smaskiga bilder från Chamonix.

Detta fick mina tankar att glida in på ett område, vilket blivit mycket populärt både i Youtube-klipp och mer traditionell bokutgivning; Reportage från obsoleta industrianläggningar, öde shoppingcenter och andra tidigare publika platser som verkar ha övergetts av levande människor.

Näst intill lite ruggigt, är att vi även i Sverige inte behöver åka långt, för att uppleva totalt öde platser, där imposanta byggnader och rester av infrastruktur påminner om problematiken kring ”Låt hela Sverige leva”!

Ungefär samtidigt som Harald var i Chamonix och litet besviken tittade på en röd flagga, som signalerade att den aktuella bansträckan var avstängd för underhåll – vilket självklart i sig är positivt – stod jag själv en stund i vördnad inför anblicken av Hultsfreds ytterst pampiga stationsbyggnad.
043xx.jpg
043xx.jpg (54.45 KiB) Visad 13014 gånger
Idag totalt öde, faktum är att det inte gick att upptäcka en enda mänsklig varelse; men en gång i tiden en gigantisk knut för normal- och smalspår med linjer till Linköping, Eksjö/Nässjö, Västervik, Åseda/Växjö, Berga/Oskarshamn och Kalmar m.fl. destinationer.

Fråga vem som helst om orten – det enda svaret Du kommer att få är den numera havererade ”Hultfredsfestivalen” …. !

En bit därifrån, lättade min känsla av att ha drabbats av ”Robinson Crusoe”-syndromet när jag vid ett minnemonument över flydda tider, fann några innevånare samt ett par ankommande med bil som efter att ha slickat i sig sina glassar, snabbt därefter försvann!
192x.jpg
192x.jpg (92.28 KiB) Visad 13014 gånger
Efter järnvägstrafikens kollaps, hakade kommunen på Statens löften med från början generösa ekonomiska bidrag, att fylla tomma bostadshus med invandrare.

För att öka lockelsen och komma i attraktionsnivå med Södertälje och andra populära orter enligt den s.k. EBO-lagen satsade Hultsfreds kommun på att skapa ett storstadsliknande kollektivtrafiksystem, där man flyttade ner rälsbusstrafiken under jord;
202xx.jpg
202xx.jpg (77.87 KiB) Visad 13014 gånger
201xx.jpg
201xx.jpg (61 KiB) Visad 13014 gånger
Hälsar / Globetrotter LenaEder utsända rapportör från Verkligheten
197x.jpg
197x.jpg (84.99 KiB) Visad 13014 gånger
Vilken ständigt fascineras av nämnda ”Verklighet” vilken verkar orkestreras av programmet ”Sanning och Konsekvens”.

Den s.k. ”huvudfåran” i dagens politiska debatt är ”Miljön” och hur vi skall anpassa vårt liv och verksamhet möjliggörandes ett liv och verksamhet även kommande tider.

Självklart skall vi inte flyga och bilar, både för person- och godstransporter, skall givetvis ersättas med järnvägstrafik. Helst med ”höghastighetsbanor” till ofattbara investeringskostnader, för att pendlare mellan storstäder skall komma fram någon halvtimme snabbare.

Samtidigt pågår i skymundan en kontinuerlig nermontering av "trafiksvaga och alltså icke lönsamma" befintliga spårsystem.

Ni kan ju gissa var jag befinner mig. Men mitt tåg var ”sista tåget ut”, från denna knutpunkt mellan smal- och normalspår. Dagen efter anlände schaktmaskiner och utplånade raskt stationen och hela spårsystemet – inkl. den normalspåriga sträckan som för inte så länge sedan uppgraderats med sprillans nytt ATC-system.

Det gives stunder där jag inför stundande 80-årsdag, med en viss förtröstan emotser ”passage av yttersta växeln”. Jag inser att jag inte längre hänger med. Men det var ju kul så länge det varade.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av Hechtwagen »

Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
Har det nånsin funnits det då?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
Nej tacka vet jag Norra Djurgårdsstaden! Där går ju allt som på räls - speciellt rälsläggningen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
Har det nånsin funnits det då?
Ja. Den som inte sovit sej igenom historielektionerna ställer inte så dumma frågor!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
Har det nånsin funnits det då?
Ja. Den som inte sovit sej igenom historielektionerna ställer inte så dumma frågor!

/TKO
Hur menar du nu? ”Framtiden” är inte en 50-årsperiod eller så. Att utsikterna för den närmaste 50-årsperioden är sämre nu än på t ex 30-talet (om de nu ens är det) betyder inte att hålorna i Bergslagen hade en bättre framtid då.

Jag har inte alls sovit mig igenom historielektionerna (de var mitt på dagen både i grundskolan och 1:an på gymnasiet) men jag medger att jag kan ha varit någon annanstans rent fysiskt!
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av stockholm79 »

Borde det inte vara R för Rälsbuss på skylten?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av daniel_s »

stockholm79 skrev:Borde det inte vara R för Rälsbuss på skylten?

/or
Nej, för rälsbussar är inget att satsa på. Tunnelbana är däremot väldigt påsatsningsvärt, och därför det givna marknadsföringsuttrycket för alla former av spårtrafik (utom möjligen i Göteborg).
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
Har det nånsin funnits det då?
Ja när gruvorna etablerades och många många decennier framåt så var det finfina framtidsutsikter för Bergslagen som dessutom infriades.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det är över en månad kvar till 1/4!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev:
stockholm79 skrev:Borde det inte vara R för Rälsbuss på skylten?

/or
Nej, för rälsbussar är inget att satsa på. Tunnelbana är däremot väldigt påsatsningsvärt, och därför det givna marknadsföringsuttrycket för alla former av spårtrafik (utom möjligen i Göteborg).
Det är bara en tidsfråga innan man börjar sätta upp T-skyltar längs A-bana... Trafikslagets beteckning är helt klart det allra viktigaste numera, viktigare än såväl ändamål som rimlighet.

Men man har ju lagt ner många av de tunnelbanelinjer med dess karaktäristiska dieseldrivna orange-crämfärgade tunnelvagnar som en gång i tiden susade omkring på Sveriges tunnelbanesträckor.
Genius on call
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av 1 »

Odd skrev: Men man har ju lagt ner många av de tunnelbanelinjer med dess karaktäristiska dieseldrivna orange-crämfärgade tunnelvagnar som en gång i tiden susade omkring på Sveriges tunnelbanesträckor.
Tja, det var ju länge sedan man såg de kapacitetsstarka rödfärgade T-banetågen muntert och tryggt dragna av dieselelektriska lok!
02x.jpg
02x.jpg (64.63 KiB) Visad 12041 gånger
Samtidigt får jag väl ge en eloge till Regionens siffernissars propåer, vilka törhända påverkade av på detta forum verksamma influensers förslag att dra Roslagens smalspår genom stadens centrum och till allehanda destinationer söderöver, att om man ytterligare smalnar av mellanrummet mellan skenorna, blir tunneldragningarna väsentligt mycket mer attraktiva för Regionens ansträngda finanser.

Målar man dessutom vagnparken enhetligt gul, sparas en hel del kostnader!
01x.jpg
01x.jpg (61.72 KiB) Visad 12041 gånger
Trevlig helg önskar som vanligt / Tant Lena

Ps: Jomenvisst är det långt till den 1 april. Å andra sidan är det nu i skrivandets stund en liten bonusdag; "Skottdagen" vilket kan vara värt att fira med lite galanteri.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tycker man skall införa "Diggabilitetsskatt" i efterskott!! :D :D :D på utfärder som man idag inte kan få uppleva. Den med gula vagnar missade jag för att jag då inte hade möjlighet att delta. När vi sen skulle försöka upprepa den hade Staden fått nya direktiv och släppte inte ner besöksgrupper. :(

Tror jag ska be programgruppen att ordna ett möte om den banan där alla som var med får möjlighet att visa upp bilder och filmer.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av 1 »

För att spinna vidare på temat: "Men man har ju lagt ner många av de tunnelbanelinjer med dess karaktäristiska dieseldrivna orange-crème-färgade tunnelvagnar som en gång i tiden susade omkring på Sveriges tunnelbanesträckor" är det mer jag tror Du har missat; exempelvis T-banelinje nr 300 i Karlskrona: Hoglands Park - Örlogsvarvet. :D
img141-x.jpg
img141-x.jpg (102.81 KiB) Visad 11970 gånger
Stefan Widén skrev: Den med gula vagnar missade jag för att jag då inte hade möjlighet att delta. Stefan
Här susar tåget med ett morrande från den raka Scanian D8 in i tunneln. Dock fick vi inte göra uppehåll vid den ytterst hemliga stationen vid den än mer hemliga stridsledningscentralen djupt nere i underjorden vilken påstods skulle kunna motstå en A-bomb. Troligtvis en jäkla tur att det aldrig testades .... !
img142-x.jpg
img142-x.jpg (122.16 KiB) Visad 11970 gånger
Tryggt kommer linje 300 tur 17 ut i solskenet på andra sidan stadens centrum.
img143-x.jpg
img143-x.jpg (117.3 KiB) Visad 11970 gånger
Vår förhoppning vid planeringen var givetvis att kunna fortsätta på Örlogsvarvets omfattande spårsystem. Men även här var det hysch-hysch, varför passagerarutbyte fick ske utanför Centralvakten.
img144-x.jpg
img144-x.jpg (112.94 KiB) Visad 11970 gånger
Fantastiskt trevlig trafik med många totalknösade turer - men sorry: Ingen nattrafik!

Minnes / Lena
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av daniel_s »

Jo tunnelbanan går i nattrafik också! Undrar om jag inte har bild på det nånstans.

Som tillfällig lösning visar jag en bild som visar att Södertälje också har tunnelbana:
4AED56E9-7795-4A2C-9D77-D022B36FF539.jpeg
4AED56E9-7795-4A2C-9D77-D022B36FF539.jpeg (140.27 KiB) Visad 11965 gånger
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av LÅ1 »

Tack för bilderna från Karlskrona!
Men när det begav sig så var det väl spårvagnar som gick i tunneln till varvet? Inköpta begagnade från Göteborg, enligt vad jag hört.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av 1 »

LÅ1 skrev:Tack för bilderna från Karlskrona!
Men när det begav sig så var det väl spårvagnar som gick i tunneln till varvet? Inköpta begagnade från Göteborg, enligt vad jag hört.
Någon spårvägstrafik i "tunneln" har aldrig förekommit. Mig veterligen fanns inte ens planer på detta. Dock gjorde man en utredning att förlänga innerstadslinjen med en utvikning ner till "Amiralitetsparken" vid "Örlogsvarvet". "För dyrt tyckte stämman"!

Däremot hade tunneln under lång tid treskensspår; 1.435 resp. 1.067 mm.

Från start hade man 4 motorvagnar tillverkade år 1910. Uppkommen vagnbrist löste man genom att år 1920 på egen verkstad tillverka ytterligare en motorvagn; nr 5:
10x.jpg
10x.jpg (66.4 KiB) Visad 11937 gånger
Under "kriget" ökade trafiken och från Göteborg inköptes år 1942 GS28 samt år 1943 GS25. Bägge dessa vagnar var från början motorvagnar vilka ombyggts till släpvagnar. I köpen ingick viss elektrisk utrustning och saknade delar införskaffades från olika håll, varefter vagnarna återkonverterades till motorvagnar. Där har Du delvis anledningen till Din "hörsägen".

Därutöver fanns det 4 släpvagnar. Vagn 13 återfinnes under revision i Malmköping, där den inom en snar framtid förhoppningsvis torde vara "på rull"!

Hälsar / Lena
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inlägg av LÅ1 »

Tack! Då vet jag att det bara var två vagnar som hade ursprung i Göteborg.

Vilken trafik gick då i tunneln? Leveranser till varvet, kanske?

Hela Karlskrona har en spännande historia. (Likt många andra städer.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar