Tant Lenas Tisdagsfundering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Tant Lenas Tisdagsfundering
Inte utan en viss förundran, noterar jag att det tydligen inte händer någonting värt att dokumentera resp. rapportera illustrativt, från världens kollektiva trafiksystem.
Det har nu förflutit tre månader sedan vännen Harald erbjöd några smaskiga bilder från Chamonix.
Detta fick mina tankar att glida in på ett område, vilket blivit mycket populärt både i Youtube-klipp och mer traditionell bokutgivning; Reportage från obsoleta industrianläggningar, öde shoppingcenter och andra tidigare publika platser som verkar ha övergetts av levande människor.
Näst intill lite ruggigt, är att vi även i Sverige inte behöver åka långt, för att uppleva totalt öde platser, där imposanta byggnader och rester av infrastruktur påminner om problematiken kring ”Låt hela Sverige leva”!
Ungefär samtidigt som Harald var i Chamonix och litet besviken tittade på en röd flagga, som signalerade att den aktuella bansträckan var avstängd för underhåll – vilket självklart i sig är positivt – stod jag själv en stund i vördnad inför anblicken av Hultsfreds ytterst pampiga stationsbyggnad. Idag totalt öde, faktum är att det inte gick att upptäcka en enda mänsklig varelse; men en gång i tiden en gigantisk knut för normal- och smalspår med linjer till Linköping, Eksjö/Nässjö, Västervik, Åseda/Växjö, Berga/Oskarshamn och Kalmar m.fl. destinationer.
Fråga vem som helst om orten – det enda svaret Du kommer att få är den numera havererade ”Hultfredsfestivalen” …. !
En bit därifrån, lättade min känsla av att ha drabbats av ”Robinson Crusoe”-syndromet när jag vid ett minnemonument över flydda tider, fann några innevånare samt ett par ankommande med bil som efter att ha slickat i sig sina glassar, snabbt därefter försvann! Efter järnvägstrafikens kollaps, hakade kommunen på Statens löften med från början generösa ekonomiska bidrag, att fylla tomma bostadshus med invandrare.
För att öka lockelsen och komma i attraktionsnivå med Södertälje och andra populära orter enligt den s.k. EBO-lagen satsade Hultsfreds kommun på att skapa ett storstadsliknande kollektivtrafiksystem, där man flyttade ner rälsbusstrafiken under jord; Hälsar / Globetrotter Lena – Eder utsända rapportör från Verkligheten Vilken ständigt fascineras av nämnda ”Verklighet” vilken verkar orkestreras av programmet ”Sanning och Konsekvens”.
Den s.k. ”huvudfåran” i dagens politiska debatt är ”Miljön” och hur vi skall anpassa vårt liv och verksamhet möjliggörandes ett liv och verksamhet även kommande tider.
Självklart skall vi inte flyga och bilar, både för person- och godstransporter, skall givetvis ersättas med järnvägstrafik. Helst med ”höghastighetsbanor” till ofattbara investeringskostnader, för att pendlare mellan storstäder skall komma fram någon halvtimme snabbare.
Samtidigt pågår i skymundan en kontinuerlig nermontering av "trafiksvaga och alltså icke lönsamma" befintliga spårsystem.
Ni kan ju gissa var jag befinner mig. Men mitt tåg var ”sista tåget ut”, från denna knutpunkt mellan smal- och normalspår. Dagen efter anlände schaktmaskiner och utplånade raskt stationen och hela spårsystemet – inkl. den normalspåriga sträckan som för inte så länge sedan uppgraderats med sprillans nytt ATC-system.
Det gives stunder där jag inför stundande 80-årsdag, med en viss förtröstan emotser ”passage av yttersta växeln”. Jag inser att jag inte längre hänger med. Men det var ju kul så länge det varade.
Det har nu förflutit tre månader sedan vännen Harald erbjöd några smaskiga bilder från Chamonix.
Detta fick mina tankar att glida in på ett område, vilket blivit mycket populärt både i Youtube-klipp och mer traditionell bokutgivning; Reportage från obsoleta industrianläggningar, öde shoppingcenter och andra tidigare publika platser som verkar ha övergetts av levande människor.
Näst intill lite ruggigt, är att vi även i Sverige inte behöver åka långt, för att uppleva totalt öde platser, där imposanta byggnader och rester av infrastruktur påminner om problematiken kring ”Låt hela Sverige leva”!
Ungefär samtidigt som Harald var i Chamonix och litet besviken tittade på en röd flagga, som signalerade att den aktuella bansträckan var avstängd för underhåll – vilket självklart i sig är positivt – stod jag själv en stund i vördnad inför anblicken av Hultsfreds ytterst pampiga stationsbyggnad. Idag totalt öde, faktum är att det inte gick att upptäcka en enda mänsklig varelse; men en gång i tiden en gigantisk knut för normal- och smalspår med linjer till Linköping, Eksjö/Nässjö, Västervik, Åseda/Växjö, Berga/Oskarshamn och Kalmar m.fl. destinationer.
Fråga vem som helst om orten – det enda svaret Du kommer att få är den numera havererade ”Hultfredsfestivalen” …. !
En bit därifrån, lättade min känsla av att ha drabbats av ”Robinson Crusoe”-syndromet när jag vid ett minnemonument över flydda tider, fann några innevånare samt ett par ankommande med bil som efter att ha slickat i sig sina glassar, snabbt därefter försvann! Efter järnvägstrafikens kollaps, hakade kommunen på Statens löften med från början generösa ekonomiska bidrag, att fylla tomma bostadshus med invandrare.
För att öka lockelsen och komma i attraktionsnivå med Södertälje och andra populära orter enligt den s.k. EBO-lagen satsade Hultsfreds kommun på att skapa ett storstadsliknande kollektivtrafiksystem, där man flyttade ner rälsbusstrafiken under jord; Hälsar / Globetrotter Lena – Eder utsända rapportör från Verkligheten Vilken ständigt fascineras av nämnda ”Verklighet” vilken verkar orkestreras av programmet ”Sanning och Konsekvens”.
Den s.k. ”huvudfåran” i dagens politiska debatt är ”Miljön” och hur vi skall anpassa vårt liv och verksamhet möjliggörandes ett liv och verksamhet även kommande tider.
Självklart skall vi inte flyga och bilar, både för person- och godstransporter, skall givetvis ersättas med järnvägstrafik. Helst med ”höghastighetsbanor” till ofattbara investeringskostnader, för att pendlare mellan storstäder skall komma fram någon halvtimme snabbare.
Samtidigt pågår i skymundan en kontinuerlig nermontering av "trafiksvaga och alltså icke lönsamma" befintliga spårsystem.
Ni kan ju gissa var jag befinner mig. Men mitt tåg var ”sista tåget ut”, från denna knutpunkt mellan smal- och normalspår. Dagen efter anlände schaktmaskiner och utplånade raskt stationen och hela spårsystemet – inkl. den normalspåriga sträckan som för inte så länge sedan uppgraderats med sprillans nytt ATC-system.
Det gives stunder där jag inför stundande 80-årsdag, med en viss förtröstan emotser ”passage av yttersta växeln”. Jag inser att jag inte längre hänger med. Men det var ju kul så länge det varade.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Har det nånsin funnits det då?Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Nej tacka vet jag Norra Djurgårdsstaden! Där går ju allt som på räls - speciellt rälsläggningen...Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Ja. Den som inte sovit sej igenom historielektionerna ställer inte så dumma frågor!daniel_s skrev:Har det nånsin funnits det då?Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Hur menar du nu? ”Framtiden” är inte en 50-årsperiod eller så. Att utsikterna för den närmaste 50-årsperioden är sämre nu än på t ex 30-talet (om de nu ens är det) betyder inte att hålorna i Bergslagen hade en bättre framtid då.TKO skrev:Ja. Den som inte sovit sej igenom historielektionerna ställer inte så dumma frågor!daniel_s skrev:Har det nånsin funnits det då?Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
/TKO
Jag har inte alls sovit mig igenom historielektionerna (de var mitt på dagen både i grundskolan och 1:an på gymnasiet) men jag medger att jag kan ha varit någon annanstans rent fysiskt!
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Borde det inte vara R för Rälsbuss på skylten?
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Nej, för rälsbussar är inget att satsa på. Tunnelbana är däremot väldigt påsatsningsvärt, och därför det givna marknadsföringsuttrycket för alla former av spårtrafik (utom möjligen i Göteborg).stockholm79 skrev:Borde det inte vara R för Rälsbuss på skylten?
/or
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Ja när gruvorna etablerades och många många decennier framåt så var det finfina framtidsutsikter för Bergslagen som dessutom infriades.daniel_s skrev:Har det nånsin funnits det då?Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Det är över en månad kvar till 1/4!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Det är bara en tidsfråga innan man börjar sätta upp T-skyltar längs A-bana... Trafikslagets beteckning är helt klart det allra viktigaste numera, viktigare än såväl ändamål som rimlighet.daniel_s skrev:Nej, för rälsbussar är inget att satsa på. Tunnelbana är däremot väldigt påsatsningsvärt, och därför det givna marknadsföringsuttrycket för alla former av spårtrafik (utom möjligen i Göteborg).stockholm79 skrev:Borde det inte vara R för Rälsbuss på skylten?
/or
Men man har ju lagt ner många av de tunnelbanelinjer med dess karaktäristiska dieseldrivna orange-crämfärgade tunnelvagnar som en gång i tiden susade omkring på Sveriges tunnelbanesträckor.
Genius on call
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Tja, det var ju länge sedan man såg de kapacitetsstarka rödfärgade T-banetågen muntert och tryggt dragna av dieselelektriska lok! Samtidigt får jag väl ge en eloge till Regionens siffernissars propåer, vilka törhända påverkade av på detta forum verksamma influensers förslag att dra Roslagens smalspår genom stadens centrum och till allehanda destinationer söderöver, att om man ytterligare smalnar av mellanrummet mellan skenorna, blir tunneldragningarna väsentligt mycket mer attraktiva för Regionens ansträngda finanser.Odd skrev: Men man har ju lagt ner många av de tunnelbanelinjer med dess karaktäristiska dieseldrivna orange-crämfärgade tunnelvagnar som en gång i tiden susade omkring på Sveriges tunnelbanesträckor.
Målar man dessutom vagnparken enhetligt gul, sparas en hel del kostnader! Trevlig helg önskar som vanligt / Tant Lena
Ps: Jomenvisst är det långt till den 1 april. Å andra sidan är det nu i skrivandets stund en liten bonusdag; "Skottdagen" vilket kan vara värt att fira med lite galanteri.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3022
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Jag tycker man skall införa "Diggabilitetsskatt" i efterskott!! på utfärder som man idag inte kan få uppleva. Den med gula vagnar missade jag för att jag då inte hade möjlighet att delta. När vi sen skulle försöka upprepa den hade Staden fått nya direktiv och släppte inte ner besöksgrupper.
Tror jag ska be programgruppen att ordna ett möte om den banan där alla som var med får möjlighet att visa upp bilder och filmer.
Stefan
Tror jag ska be programgruppen att ordna ett möte om den banan där alla som var med får möjlighet att visa upp bilder och filmer.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
För att spinna vidare på temat: "Men man har ju lagt ner många av de tunnelbanelinjer med dess karaktäristiska dieseldrivna orange-crème-färgade tunnelvagnar som en gång i tiden susade omkring på Sveriges tunnelbanesträckor" är det mer jag tror Du har missat; exempelvis T-banelinje nr 300 i Karlskrona: Hoglands Park - Örlogsvarvet.
Minnes / Lena
Här susar tåget med ett morrande från den raka Scanian D8 in i tunneln. Dock fick vi inte göra uppehåll vid den ytterst hemliga stationen vid den än mer hemliga stridsledningscentralen djupt nere i underjorden vilken påstods skulle kunna motstå en A-bomb. Troligtvis en jäkla tur att det aldrig testades .... ! Tryggt kommer linje 300 tur 17 ut i solskenet på andra sidan stadens centrum. Vår förhoppning vid planeringen var givetvis att kunna fortsätta på Örlogsvarvets omfattande spårsystem. Men även här var det hysch-hysch, varför passagerarutbyte fick ske utanför Centralvakten. Fantastiskt trevlig trafik med många totalknösade turer - men sorry: Ingen nattrafik!Stefan Widén skrev: Den med gula vagnar missade jag för att jag då inte hade möjlighet att delta. Stefan
Minnes / Lena
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Jo tunnelbanan går i nattrafik också! Undrar om jag inte har bild på det nånstans.
Som tillfällig lösning visar jag en bild som visar att Södertälje också har tunnelbana:
Som tillfällig lösning visar jag en bild som visar att Södertälje också har tunnelbana:
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Tack för bilderna från Karlskrona!
Men när det begav sig så var det väl spårvagnar som gick i tunneln till varvet? Inköpta begagnade från Göteborg, enligt vad jag hört.
Men när det begav sig så var det väl spårvagnar som gick i tunneln till varvet? Inköpta begagnade från Göteborg, enligt vad jag hört.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Någon spårvägstrafik i "tunneln" har aldrig förekommit. Mig veterligen fanns inte ens planer på detta. Dock gjorde man en utredning att förlänga innerstadslinjen med en utvikning ner till "Amiralitetsparken" vid "Örlogsvarvet". "För dyrt tyckte stämman"!LÅ1 skrev:Tack för bilderna från Karlskrona!
Men när det begav sig så var det väl spårvagnar som gick i tunneln till varvet? Inköpta begagnade från Göteborg, enligt vad jag hört.
Däremot hade tunneln under lång tid treskensspår; 1.435 resp. 1.067 mm.
Från start hade man 4 motorvagnar tillverkade år 1910. Uppkommen vagnbrist löste man genom att år 1920 på egen verkstad tillverka ytterligare en motorvagn; nr 5: Under "kriget" ökade trafiken och från Göteborg inköptes år 1942 GS28 samt år 1943 GS25. Bägge dessa vagnar var från början motorvagnar vilka ombyggts till släpvagnar. I köpen ingick viss elektrisk utrustning och saknade delar införskaffades från olika håll, varefter vagnarna återkonverterades till motorvagnar. Där har Du delvis anledningen till Din "hörsägen".
Därutöver fanns det 4 släpvagnar. Vagn 13 återfinnes under revision i Malmköping, där den inom en snar framtid förhoppningsvis torde vara "på rull"!
Hälsar / Lena
Re: Tant Lenas Tisdagsfundering
Tack! Då vet jag att det bara var två vagnar som hade ursprung i Göteborg.
Vilken trafik gick då i tunneln? Leveranser till varvet, kanske?
Hela Karlskrona har en spännande historia. (Likt många andra städer.)
Vilken trafik gick då i tunneln? Leveranser till varvet, kanske?
Hela Karlskrona har en spännande historia. (Likt många andra städer.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling