Sida 1 av 1

Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: tisdag 07 januari 2020 20:20
av Enceladus
Mälartågen har nu rullat i flera veckor söder om stan. Tågen går mellan Stockholm och Eskilstuna, och i vissa fall längre västerut. Jag kan dock inte låta bli att notera frekvensen av målade tåg. För ett tag sedan var Stockholms pendeltåg särskilt utsatta, och nu har det tydligen blivit någon annans tur. Är det bara jag som tycker att just Mälartågen har varit särskilt utsatta under de senaste veckorna? Är det samma gäng som målar alla tåg i Mälardalen?

Här är en artikel om ämnet: Nya tågen vandaliserade: "Tråkigt beteende"

Kan detta vara orsaken till de inställda avgångarna på grund av "fordonsfel"?

Re: Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: tisdag 07 januari 2020 21:12
av daniel_s
Enligt min uppfattning skall "fordonsfel" användas endast när det finns ett konkret felaktigt fordon som kan kopplas till att den aktuella avgången är inställd. Om för många fordon är avställda så att vissa avgångar inte kan tursättas ska i stället rubriceringen "fordonsbrist" användas. Om man vet att orsaken är "skadegörelse" så kan man förstås använda den i stället.

Fast när jag tänker på saken så är det väl Trafikverkets och/eller SJ:s system det handlar om här, och då finns kanske inte alla dessa koder att välja mellan.

Re: Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: tisdag 07 januari 2020 22:25
av C12C3C3C12
Enceladus skrev:...Klipp
Här är en artikel om ämnet: Nya tågen vandaliserade: "Tråkigt beteende"...Klipp
Låst artikel :(

Re: Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: onsdag 08 januari 2020 20:20
av Hechtwagen
De ansvariga för dessa fordon och dess skötsel och uppställning har uppenbarligen inte förstått hur stort problem detta är och därför inte vidtagit åtgärder för att hindra detta.

Re: Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: fredag 10 januari 2020 13:11
av Enceladus
En fördel med de nya tågen är att det är ganska lätt att se deras beläggning - åtminstone om det finns fönster som inte är övermålade. Enligt mina observationer varierar beläggningen kraftigt mellan olika avgångar. Några avgångar har skaplig beläggning medan andra avgångar går nästan tomma. Även i rusningen förekommer avgångar som har usel beläggning, dock främst i motriktningen. Samtidigt kan beläggningen vara förvånansvärt hög på vissa avgångar på helger. Däremot har jag inte sett några överfulla tåg.

ER1 har 357 sittplatser (inklusive fällstolar), vilket faktiskt är fler än X60B som endast har 354 sittplatser. X60 har däremot 374 sittplatser, men storleksordningen är ändå densamma. De gamla regionaltågen spelar i en annan liga. Om regionaltågen ska vara attraktiva så måste turtätheten vara tillräckligt hög. I så fall blir det många lediga sittplatser med de nya tågen. Samtidigt är i princip alla pendeltåg på samma sträcka överfulla i rusningen. Är det inte ett gigantiskt slöseri på resurser att dessa tåg inte kan användas för lokala resor inom Stockholms län?

Re: Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: tisdag 21 januari 2020 16:56
av Enceladus
Nya tågplattformen i Kvicksund – 60 meter längre än tidigare
SVT Nyheter skrev:– Det skulle ju se jättedumt ut om ett tåg stannar och så kan man inte kliva ombord på det, säger Mattias Claesson.
Är det inte så i Märsta?

Re: Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: fredag 01 december 2023 20:14
av Enceladus
Övervåningen spärrad på Mälartågen
Järnvägar.nu skrev:Efter flera strömgenomslag i taket på de dubbeldäckare som Mälardalstrafik använder har övervåningen spärrats för resenärerna. Men Tåg i Bergslagen spärrar inte övervåningarna på sina dubbeldäckare.

[...]

För att minska trängseln kommer vissa tåg att förlängas. Resenärerna erbjuds att medfölja SL:s pendeltåg, bland annat på sträckan Uppsala–Stockholm

Men var tredje avgång på pendeltågslinjerna mellan Uppsala och Södertälje var dock inställd på fredagsmorgonen på grund av personalbrist.
SL:s pendeltåg blev förstås ingen räddare i nöden...

Re: Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: fredag 01 december 2023 21:51
av daniel_s
Enceladus skrev: tisdag 21 januari 2020 16:56 Nya tågplattformen i Kvicksund – 60 meter längre än tidigare
SVT Nyheter skrev:– Det skulle ju se jättedumt ut om ett tåg stannar och så kan man inte kliva ombord på det, säger Mattias Claesson.
Är det inte så i Märsta?
Javisst, just detta inträffade tidigare idag! ;-)

IMG_3178.jpeg
IMG_3178.jpeg (230.87 KiB) Visad 786 gånger

Re: Målartågen gör entré i Målardalen

Postat: fredag 08 december 2023 15:41
av Enceladus
Efter avspärrningarna: Mälartåg öppnar övervåningarna igen
SVT Nyheter skrev:Mälartåg öppnar övervåningarna på sina dubbeldäckare igen. Utredningen av det tekniska felet är klar och den visar att det inte finns några säkerhetsrisker med tågen.
Den schweiziska tågtillverkaren Stadler behöver alltså inte ställa sig i skamvrån.