Målartågen gör entré i Målardalen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Målartågen gör entré i Målardalen
Mälartågen har nu rullat i flera veckor söder om stan. Tågen går mellan Stockholm och Eskilstuna, och i vissa fall längre västerut. Jag kan dock inte låta bli att notera frekvensen av målade tåg. För ett tag sedan var Stockholms pendeltåg särskilt utsatta, och nu har det tydligen blivit någon annans tur. Är det bara jag som tycker att just Mälartågen har varit särskilt utsatta under de senaste veckorna? Är det samma gäng som målar alla tåg i Mälardalen?
Här är en artikel om ämnet: Nya tågen vandaliserade: "Tråkigt beteende"
Kan detta vara orsaken till de inställda avgångarna på grund av "fordonsfel"?
Här är en artikel om ämnet: Nya tågen vandaliserade: "Tråkigt beteende"
Kan detta vara orsaken till de inställda avgångarna på grund av "fordonsfel"?
Re: Målartågen gör entré i Målardalen
Enligt min uppfattning skall "fordonsfel" användas endast när det finns ett konkret felaktigt fordon som kan kopplas till att den aktuella avgången är inställd. Om för många fordon är avställda så att vissa avgångar inte kan tursättas ska i stället rubriceringen "fordonsbrist" användas. Om man vet att orsaken är "skadegörelse" så kan man förstås använda den i stället.
Fast när jag tänker på saken så är det väl Trafikverkets och/eller SJ:s system det handlar om här, och då finns kanske inte alla dessa koder att välja mellan.
Fast när jag tänker på saken så är det väl Trafikverkets och/eller SJ:s system det handlar om här, och då finns kanske inte alla dessa koder att välja mellan.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Målartågen gör entré i Målardalen
Låst artikelEnceladus skrev:...Klipp
Här är en artikel om ämnet: Nya tågen vandaliserade: "Tråkigt beteende"...Klipp
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Målartågen gör entré i Målardalen
De ansvariga för dessa fordon och dess skötsel och uppställning har uppenbarligen inte förstått hur stort problem detta är och därför inte vidtagit åtgärder för att hindra detta.
Re: Målartågen gör entré i Målardalen
En fördel med de nya tågen är att det är ganska lätt att se deras beläggning - åtminstone om det finns fönster som inte är övermålade. Enligt mina observationer varierar beläggningen kraftigt mellan olika avgångar. Några avgångar har skaplig beläggning medan andra avgångar går nästan tomma. Även i rusningen förekommer avgångar som har usel beläggning, dock främst i motriktningen. Samtidigt kan beläggningen vara förvånansvärt hög på vissa avgångar på helger. Däremot har jag inte sett några överfulla tåg.
ER1 har 357 sittplatser (inklusive fällstolar), vilket faktiskt är fler än X60B som endast har 354 sittplatser. X60 har däremot 374 sittplatser, men storleksordningen är ändå densamma. De gamla regionaltågen spelar i en annan liga. Om regionaltågen ska vara attraktiva så måste turtätheten vara tillräckligt hög. I så fall blir det många lediga sittplatser med de nya tågen. Samtidigt är i princip alla pendeltåg på samma sträcka överfulla i rusningen. Är det inte ett gigantiskt slöseri på resurser att dessa tåg inte kan användas för lokala resor inom Stockholms län?
ER1 har 357 sittplatser (inklusive fällstolar), vilket faktiskt är fler än X60B som endast har 354 sittplatser. X60 har däremot 374 sittplatser, men storleksordningen är ändå densamma. De gamla regionaltågen spelar i en annan liga. Om regionaltågen ska vara attraktiva så måste turtätheten vara tillräckligt hög. I så fall blir det många lediga sittplatser med de nya tågen. Samtidigt är i princip alla pendeltåg på samma sträcka överfulla i rusningen. Är det inte ett gigantiskt slöseri på resurser att dessa tåg inte kan användas för lokala resor inom Stockholms län?
Re: Målartågen gör entré i Målardalen
Nya tågplattformen i Kvicksund – 60 meter längre än tidigare
Är det inte så i Märsta?SVT Nyheter skrev:– Det skulle ju se jättedumt ut om ett tåg stannar och så kan man inte kliva ombord på det, säger Mattias Claesson.
Re: Målartågen gör entré i Målardalen
Övervåningen spärrad på Mälartågen
SL:s pendeltåg blev förstås ingen räddare i nöden...Järnvägar.nu skrev:Efter flera strömgenomslag i taket på de dubbeldäckare som Mälardalstrafik använder har övervåningen spärrats för resenärerna. Men Tåg i Bergslagen spärrar inte övervåningarna på sina dubbeldäckare.
[...]
För att minska trängseln kommer vissa tåg att förlängas. Resenärerna erbjuds att medfölja SL:s pendeltåg, bland annat på sträckan Uppsala–Stockholm
Men var tredje avgång på pendeltågslinjerna mellan Uppsala och Södertälje var dock inställd på fredagsmorgonen på grund av personalbrist.
Re: Målartågen gör entré i Målardalen
Javisst, just detta inträffade tidigare idag!Enceladus skrev: ↑tisdag 21 januari 2020 16:56 Nya tågplattformen i Kvicksund – 60 meter längre än tidigare
Är det inte så i Märsta?SVT Nyheter skrev:– Det skulle ju se jättedumt ut om ett tåg stannar och så kan man inte kliva ombord på det, säger Mattias Claesson.
Re: Målartågen gör entré i Målardalen
Efter avspärrningarna: Mälartåg öppnar övervåningarna igen
Den schweiziska tågtillverkaren Stadler behöver alltså inte ställa sig i skamvrån.SVT Nyheter skrev:Mälartåg öppnar övervåningarna på sina dubbeldäckare igen. Utredningen av det tekniska felet är klar och den visar att det inte finns några säkerhetsrisker med tågen.