HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
DN skriver idag om att en ny järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan börja byggas om några år och vara klar runt år 2035.
https://www.dn.se/ekonomi/ny-fast-forbi ... nart-klar/
Tillsammans med Fehmarn-Bält-tunneln mellan Tyskland och Danmark så kommer restiden med tåg mellan Göteborg och Hamburg att kortas med 2 och en halv timma. Mellan Stockholm och Hamburg kommer nog förbindelsen inte att kapa någon tid i sig.
Jag skulle gärna vilja se en snabbtågförbindelse mellan Stockholm och Hamburg och mellan Göteborg och Hamburg, till en början med via Fehmarn-Bält-förbindelsen. Antal avgångar behöver ju inte vara särskilt många varje dag men det skulle kunna utgöra ett startskott för direkttåg. Vad skulle en rimlig restid vara på sträckan?
https://www.dn.se/ekonomi/ny-fast-forbi ... nart-klar/
Tillsammans med Fehmarn-Bält-tunneln mellan Tyskland och Danmark så kommer restiden med tåg mellan Göteborg och Hamburg att kortas med 2 och en halv timma. Mellan Stockholm och Hamburg kommer nog förbindelsen inte att kapa någon tid i sig.
Jag skulle gärna vilja se en snabbtågförbindelse mellan Stockholm och Hamburg och mellan Göteborg och Hamburg, till en början med via Fehmarn-Bält-förbindelsen. Antal avgångar behöver ju inte vara särskilt många varje dag men det skulle kunna utgöra ett startskott för direkttåg. Vad skulle en rimlig restid vara på sträckan?
Genius on call
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Det väcker många blandade tankar.
DN-rubriken säger "Ny fast förbindelse över Öresund". Men egentligen handlar det om nya fasta förbindelser under Öresund. En tågförbindelse i norr och en vägförbindelse en bit söder ut. Småsaker, ja visst, men ändå. Vad betyder det för byggandet? De två förbindelserna blir då oberoende av varandra, om jag förstår rätt. Fast kanske inte ekonomiskt om det är samma konsortium som bygger och driver dem.
Hur ser berggrunden ut vid Helsingborg? Landborgen, som stupet ner mot Öresund kallas, ligger ju en bit från dagens strand och hamn. Men hur djupt ner finns det fast berg som det går att bygga en bergtunnel genom?
En bit norr om Helsingborg fanns förr en parkeringsplats som hette Öresundsbron. Tror knappast den finns kvar med det namnet i dag.
Kommer man att ha ett litet tåg med restaurangvagn med "rättigheter" som pendlar mellan städerna så folk kan "tura" även i framtiden?
Färjorna över sundet är ju så förknippade med Helsingborg (och Helsingör?) så att om de försvinner så förlorar staden lite av sin själ, skulle nog många säga.
DN-rubriken säger "Ny fast förbindelse över Öresund". Men egentligen handlar det om nya fasta förbindelser under Öresund. En tågförbindelse i norr och en vägförbindelse en bit söder ut. Småsaker, ja visst, men ändå. Vad betyder det för byggandet? De två förbindelserna blir då oberoende av varandra, om jag förstår rätt. Fast kanske inte ekonomiskt om det är samma konsortium som bygger och driver dem.
Hur ser berggrunden ut vid Helsingborg? Landborgen, som stupet ner mot Öresund kallas, ligger ju en bit från dagens strand och hamn. Men hur djupt ner finns det fast berg som det går att bygga en bergtunnel genom?
En bit norr om Helsingborg fanns förr en parkeringsplats som hette Öresundsbron. Tror knappast den finns kvar med det namnet i dag.
Kommer man att ha ett litet tåg med restaurangvagn med "rättigheter" som pendlar mellan städerna så folk kan "tura" även i framtiden?
Färjorna över sundet är ju så förknippade med Helsingborg (och Helsingör?) så att om de försvinner så förlorar staden lite av sin själ, skulle nog många säga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Såväl min papperstidning som min webläsare säger under Öresund.LÅ1 skrev:Det väcker många blandade tankar.
DN-rubriken säger "Ny fast förbindelse över Öresund". Men egentligen handlar det om nya fasta förbindelser under Öresund. En tågförbindelse i norr och en vägförbindelse en bit söder ut. Småsaker, ja visst, men ändå. Vad betyder det för byggandet? De två förbindelserna blir då oberoende av varandra, om jag förstår rätt. Fast kanske inte ekonomiskt om det är samma konsortium som bygger och driver dem.
Hur ser berggrunden ut vid Helsingborg? Landborgen, som stupet ner mot Öresund kallas, ligger ju en bit från dagens strand och hamn. Men hur djupt ner finns det fast berg som det går att bygga en bergtunnel genom?
En bit norr om Helsingborg fanns förr en parkeringsplats som hette Öresundsbron. Tror knappast den finns kvar med det namnet i dag.
Kommer man att ha ett litet tåg med restaurangvagn med "rättigheter" som pendlar mellan städerna så folk kan "tura" även i framtiden?
Färjorna över sundet är ju så förknippade med Helsingborg (och Helsingör?) så att om de försvinner så förlorar staden lite av sin själ, skulle nog många säga.
Och med tanke på alla utredningar som gjorts torde (berg)grunden vara väl undersökt. Framgår också av artikeln att landborgsstigningen är ett av problemen som utredningen (åter) ska belysa.
Och, nej, det är ett bra tag sedan parkeringsplatsen vid Tinkarpsbackens krön skyltades Öresundsbron. Och det är länge sedan man insåg hur stora problemen är med bropelare i sundets smalaste del.
I artikeln talas om en ny, underjordisk, station i Helsingör. Hoppas det inte innebär att den gamla, fina, byggnaden försvinner. Men kanske den blir av de fula, men praktiska, gångbroarna till färjorna.
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Rubriken som jag citerade (med Ctrl-c och Ctrl-v) säger fortfarande över! Men nu är artikeln låst, vilket den inte var för några timmar sedan.Klas Mårtensson skrev:Såväl min papperstidning som min webläsare säger under Öresund.LÅ1 skrev:Det väcker många blandade tankar.
DN-rubriken säger "Ny fast förbindelse över Öresund". Men egentligen handlar det om nya fasta förbindelser under Öresund. En tågförbindelse i norr och en vägförbindelse en bit söder ut. Småsaker, ja visst, men ändå. Vad betyder det för byggandet? De två förbindelserna blir då oberoende av varandra, om jag förstår rätt. Fast kanske inte ekonomiskt om det är samma konsortium som bygger och driver dem.
Hur ser berggrunden ut vid Helsingborg? Landborgen, som stupet ner mot Öresund kallas, ligger ju en bit från dagens strand och hamn. Men hur djupt ner finns det fast berg som det går att bygga en bergtunnel genom?
En bit norr om Helsingborg fanns förr en parkeringsplats som hette Öresundsbron. Tror knappast den finns kvar med det namnet i dag.
Kommer man att ha ett litet tåg med restaurangvagn med "rättigheter" som pendlar mellan städerna så folk kan "tura" även i framtiden?
Färjorna över sundet är ju så förknippade med Helsingborg (och Helsingör?) så att om de försvinner så förlorar staden lite av sin själ, skulle nog många säga.
Och med tanke på alla utredningar som gjorts torde (berg)grunden vara väl undersökt. Framgår också av artikeln att landborgsstigningen är ett av problemen som utredningen (åter) ska belysa.
Och, nej, det är ett bra tag sedan parkeringsplatsen vid Tinkarpsbackens krön skyltades Öresundsbron. Och det är länge sedan man insåg hur stora problemen är med bropelare i sundets smalaste del.
I artikeln talas om en ny, underjordisk, station i Helsingör. Hoppas det inte innebär att den gamla, fina, byggnaden försvinner. Men kanske den blir av de fula, men praktiska, gångbroarna till färjorna.
Jag tror säkert att berggrunden är väl undersökt. Min fundering handlade snarare om hur djupt ner det är till berget nedanför landborgen.
Jag antar, utan att veta, att en ny och snabb tågförbindelse mellan Helsingör och Köpenhamn kommer att gå längre väster ut än järnvägen där Öresundstågen går. För det är väl inte så att det är tänkt att Öresundstågen, som ju är ett slags lokaltåg mellan Köpenhamn och Helsingör, ska fortsätta till Helsingborg?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Jag tror att Helsingborg förlorar rätt lite. Men Helsingör är nog starkt beroende av svenskar som kommer och bunkrar, och sedan äter och handlar annat. Det blev en nedgång i handeln när Öresundsförbindelsen byggdes mellan Malmö och Köpenhamn, och efter några års återhämtning så kommer den nog dala rejält om det blir tågförbindelse som bara kör förbi Helsingör. Men det är min teori, och jag har ingen statistik som visar på detta.LÅ1 skrev:Det väcker många blandade tankar.
DN-rubriken säger "Ny fast förbindelse över Öresund". Men egentligen handlar det om nya fasta förbindelser under Öresund. En tågförbindelse i norr och en vägförbindelse en bit söder ut. Småsaker, ja visst, men ändå. Vad betyder det för byggandet? De två förbindelserna blir då oberoende av varandra, om jag förstår rätt. Fast kanske inte ekonomiskt om det är samma konsortium som bygger och driver dem.
Hur ser berggrunden ut vid Helsingborg? Landborgen, som stupet ner mot Öresund kallas, ligger ju en bit från dagens strand och hamn. Men hur djupt ner finns det fast berg som det går att bygga en bergtunnel genom?
En bit norr om Helsingborg fanns förr en parkeringsplats som hette Öresundsbron. Tror knappast den finns kvar med det namnet i dag.
Kommer man att ha ett litet tåg med restaurangvagn med "rättigheter" som pendlar mellan städerna så folk kan "tura" även i framtiden?
Färjorna över sundet är ju så förknippade med Helsingborg (och Helsingör?) så att om de försvinner så förlorar staden lite av sin själ, skulle nog många säga.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Mycket av den handeln har försvunnit med den svaga(re) svenska kronan. Stengade har mer och mer fått karaktären av allmäneuropeisk affärsgata med de vanliga kedjebutikerna. De som inriktade sig på svenska kunder är, i stort sett, försvunna.Kantorn skrev:Jag tror att Helsingborg förlorar rätt lite. Men Helsingör är nog starkt beroende av svenskar som kommer och bunkrar, och sedan äter och handlar annat. Det blev en nedgång i handeln när Öresundsförbindelsen byggdes mellan Malmö och Köpenhamn, och efter några års återhämtning så kommer den nog dala rejält om det blir tågförbindelse som bara kör förbi Helsingör. Men det är min teori, och jag har ingen statistik som visar på detta.LÅ1 skrev:Det väcker många blandade tankar.
DN-rubriken säger "Ny fast förbindelse över Öresund". Men egentligen handlar det om nya fasta förbindelser under Öresund. En tågförbindelse i norr och en vägförbindelse en bit söder ut. Småsaker, ja visst, men ändå. Vad betyder det för byggandet? De två förbindelserna blir då oberoende av varandra, om jag förstår rätt. Fast kanske inte ekonomiskt om det är samma konsortium som bygger och driver dem.
Hur ser berggrunden ut vid Helsingborg? Landborgen, som stupet ner mot Öresund kallas, ligger ju en bit från dagens strand och hamn. Men hur djupt ner finns det fast berg som det går att bygga en bergtunnel genom?
En bit norr om Helsingborg fanns förr en parkeringsplats som hette Öresundsbron. Tror knappast den finns kvar med det namnet i dag.
Kommer man att ha ett litet tåg med restaurangvagn med "rättigheter" som pendlar mellan städerna så folk kan "tura" även i framtiden?
Färjorna över sundet är ju så förknippade med Helsingborg (och Helsingör?) så att om de försvinner så förlorar staden lite av sin själ, skulle nog många säga.
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Det är sant. Men det finns fortfarande många svenskar som åker till Helsingör och handlar. Jag tror dessa snarare fortsätter till Köpenhamn om färjan läggs ner.Klas Mårtensson skrev:Mycket av den handeln har försvunnit med den svaga(re) svenska kronan. Stengade har mer och mer fått karaktären av allmäneuropeisk affärsgata med de vanliga kedjebutikerna. De som inriktade sig på svenska kunder är, i stort sett, försvunna.Kantorn skrev:Jag tror att Helsingborg förlorar rätt lite. Men Helsingör är nog starkt beroende av svenskar som kommer och bunkrar, och sedan äter och handlar annat. Det blev en nedgång i handeln när Öresundsförbindelsen byggdes mellan Malmö och Köpenhamn, och efter några års återhämtning så kommer den nog dala rejält om det blir tågförbindelse som bara kör förbi Helsingör. Men det är min teori, och jag har ingen statistik som visar på detta.LÅ1 skrev:Det väcker många blandade tankar.
DN-rubriken säger "Ny fast förbindelse över Öresund". Men egentligen handlar det om nya fasta förbindelser under Öresund. En tågförbindelse i norr och en vägförbindelse en bit söder ut. Småsaker, ja visst, men ändå. Vad betyder det för byggandet? De två förbindelserna blir då oberoende av varandra, om jag förstår rätt. Fast kanske inte ekonomiskt om det är samma konsortium som bygger och driver dem.
Hur ser berggrunden ut vid Helsingborg? Landborgen, som stupet ner mot Öresund kallas, ligger ju en bit från dagens strand och hamn. Men hur djupt ner finns det fast berg som det går att bygga en bergtunnel genom?
En bit norr om Helsingborg fanns förr en parkeringsplats som hette Öresundsbron. Tror knappast den finns kvar med det namnet i dag.
Kommer man att ha ett litet tåg med restaurangvagn med "rättigheter" som pendlar mellan städerna så folk kan "tura" även i framtiden?
Färjorna över sundet är ju så förknippade med Helsingborg (och Helsingör?) så att om de försvinner så förlorar staden lite av sin själ, skulle nog många säga.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Rykterna går att först godstrafiken sedan persontrafiken har upphört över Fugleflugtslinjen har upphört, det blir att åka över Stora Bält istället. Orsak: Förberedelser på den danska sidan för Fehmarn Bält-förbindelsen, mera info på https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8db ... Puttgarden. Några av er missade gravölet?Odd skrev:DN skriver idag om att en ny järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan börja byggas om några år och vara klar runt år 2035.
https://www.dn.se/ekonomi/ny-fast-forbi ... nart-klar/
Tillsammans med Fehmarn-Bält-tunneln mellan Tyskland och Danmark så kommer restiden med tåg mellan Göteborg och Hamburg att kortas med 2 och en halv timma. Mellan Stockholm och Hamburg kommer nog förbindelsen inte att kapa någon tid i sig.
Jag skulle gärna vilja se en snabbtågförbindelse mellan Stockholm och Hamburg och mellan Göteborg och Hamburg, till en början med via Fehmarn-Bält-förbindelsen. Antal avgångar behöver ju inte vara särskilt många varje dag men det skulle kunna utgöra ett startskott för direkttåg. Vad skulle en rimlig restid vara på sträckan?
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Det är inte bara rykten. "Sista tåget har gått för Rödbyfärjorna".C12C3C3C12 skrev:Rykterna går att först godstrafiken sedan persontrafiken har upphört över Fugleflugtslinjen har upphört, det blir att åka över Stora Bält istället. Orsak: Förberedelser på den danska sidan för Fehmarn Bält-förbindelsen, mera info på https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8db ... Puttgarden. Några av er missade gravölet?Odd skrev:DN skriver idag om att en ny järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan börja byggas om några år och vara klar runt år 2035.
https://www.dn.se/ekonomi/ny-fast-forbi ... nart-klar/
Tillsammans med Fehmarn-Bält-tunneln mellan Tyskland och Danmark så kommer restiden med tåg mellan Göteborg och Hamburg att kortas med 2 och en halv timma. Mellan Stockholm och Hamburg kommer nog förbindelsen inte att kapa någon tid i sig.
Jag skulle gärna vilja se en snabbtågförbindelse mellan Stockholm och Hamburg och mellan Göteborg och Hamburg, till en början med via Fehmarn-Bält-förbindelsen. Antal avgångar behöver ju inte vara särskilt många varje dag men det skulle kunna utgöra ett startskott för direkttåg. Vad skulle en rimlig restid vara på sträckan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Jag åker hellre sovvagn Stockholm - Hamburg än snabbtåg! Det är en lång resa även om den går ett par timmar fortare! Åkte på 9:54 för några år sedan, antalet resenärer som reste hela sträckan var försumbart.Odd skrev:DN skriver idag om att en ny järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan börja byggas om några år och vara klar runt år 2035.
https://www.dn.se/ekonomi/ny-fast-forbi ... nart-klar/
Tillsammans med Fehmarn-Bält-tunneln mellan Tyskland och Danmark så kommer restiden med tåg mellan Göteborg och Hamburg att kortas med 2 och en halv timma. Mellan Stockholm och Hamburg kommer nog förbindelsen inte att kapa någon tid i sig.
Jag skulle gärna vilja se en snabbtågförbindelse mellan Stockholm och Hamburg och mellan Göteborg och Hamburg, till en början med via Fehmarn-Bält-förbindelsen. Antal avgångar behöver ju inte vara särskilt många varje dag men det skulle kunna utgöra ett startskott för direkttåg. Vad skulle en rimlig restid vara på sträckan?
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Att så få åker hela sträckan beror ju delvis på att det svårförståeligt, svårbokat och svåråkt för den som inte har specialkunskaper, något som antagligen skulle bli bättre av ett direkttåg, men det mesta kan lösas utan ett direkttåg. Nattåg bör ju också finnas, men passar inte alla både vad gäller ressätt och tid på dagen.Hechtwagen skrev: Jag åker hellre sovvagn Stockholm - Hamburg än snabbtåg! Det är en lång resa även om den går ett par timmar fortare! Åkte på 9:54 för några år sedan, antalet resenärer som reste hela sträckan var försumbart.
Re: HH-förbindelsen börjar röra på sig, Klar 2035?
Men en sådan kommer knappast gå via kystbanen som till väldigt stora drag är en pendlarbana med väldigt korta stationsavstånd och mycket tät trafik. Det skulle krävas en utbyggnad till 4-spår norr om Klampenborg och 6 söder om för att få ihop något fungerande där.Odd skrev: Jag skulle gärna vilja se en snabbtågförbindelse mellan Stockholm och Hamburg och mellan Göteborg och Hamburg, till en början med via Fehmarn-Bält-förbindelsen. Antal avgångar behöver ju inte vara särskilt många varje dag men det skulle kunna utgöra ett startskott för direkttåg. Vad skulle en rimlig restid vara på sträckan?
/T
Med reservation för tyckfel.