GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av Enceladus »

Allt dyrare att göra rätt för sig i Göteborg
GP skrev:Den fördelningspolitiska dimensionen kan dock, åtminstone i teorin, skiljas från fripassagerarproblemet. Fuskåkandet i Göteborg beräknas kosta minst 100 miljoner kronor årligen. Enligt Västtrafik är det nästan tio gånger vanligare i staden än i övriga regionen (SVT 1/2 2019). Ett skäl till det är säkert att resandet ser annorlunda ut i en stad än på landsbygden – många korta resor istället för få långa. Men hur betalningen går till spelar roll. På en landsortsbuss måste alla passagerare passera föraren och visa upp sin biljett. Detsamma gäller faktiskt i Stockholms lokaltrafik. I Göteborg sker ingen sådan kontroll.
Ledaren handlar om kollektivtrafiken i Göteborg, men innehållet är egentligen allmängiltigt. Budskapet är att fuskåkandet ökar när det blir dyrare att göra rätt för sig, speciellt om det är lätt att planka. Påstigning genom alla dörrar nämns som en faktor som förenklar plankning.

Jag startar den här tråden med anledning av en kommentar i en annan tråd:
Lars_L skrev:Ledbussar är ju ganska bra - om nu bara Trafikförvaltningen som i Londons innerstad tillät påstigning genom bakdörrarna (se där något att lära).
Påstigning genom alla dörrar fungerar bevisligen i flera länder, men tydligen inte i Sverige. Varför?

Min teori är att människor är rationella varelser och om det lönar sig att planka så kommer vissa att planka. När förhållandet mellan tilläggsavgifter och ordinarie biljettpriser är lågt och det görs förhållandevis få kontroller så är det lönsamt att planka. Min slutsats är alltså att det antingen behövs betydligt fler kontroller eller betydligt högre tilläggsavgifter för att påstigning genom alla dörrar ska fungera i praktiken. I Sverige är väl gränsen för tilläggsavgifter 1 500 kronor, vilket är problematiskt när biljettpriserna blir allt högre. I London är ju gränsen 1 000 pund.

Ett annat alternativ är att erkänna att påstigning genom alla dörrar under nuvarande förhållanden innebär omfattande fuskåkande. Eftersom fördelarna är så stora kan det ändå vara värt priset, d.v.s. att införa nolltaxa på stadsbussar. Det är ju redan nollaxa på bussar för resenärer med barnvagn. Flera städer i världen, t.ex. Melbourne och Adelaide, har infört nolltaxa i stadstrafiken just eftersom alternativet inte skulle fungera.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
Påstigning genom alla dörrar fungerar bevisligen i flera länder, men tydligen inte i Sverige. Varför?

Min teori är att människor är rationella varelser och om det lönar sig att planka så kommer vissa att planka.
Kan det inte vara så att moralen är högre i "flera länder" än den är i Sverige?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av Odd »

Är det kanske så att det är antal kontrollpunkter som spelar roll? Ex, om man måste gå förbi föraren och blippa så blir det väldigt tydligt och synligt om man gör rätt för sig eller ej. Om det är självvisering och obefintliga kontroller så ser väl den rationella människan att det är fördelaktigt att planka. Om man i stället riskerar åtal vid tex tredje plankningen så kanske det å andra sidan ser helt annorlunda ut.
Genius on call
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av roggek »

Tyvärr är det samma människor som plankar i kollektivtrafiken, som uppbär runt 33 000 i bidrag varje månad utan att jobba...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Flera städer i världen, t.ex. Melbourne och Adelaide, har infört nolltaxa i stadstrafiken just eftersom alternativet inte skulle fungera.
Vad är det du menar inte skulle fungera?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av TKO »

roggek skrev:Tyvärr är det samma människor som plankar i kollektivtrafiken, som uppbär runt 33 000 i bidrag varje månad utan att jobba...
Finns det någon statistik som visar att det är just de grupper som debattartikeln tar upp som plankar mest?
Jag trodde att det fortfarande var de som bor längs Nockebybanan som var värst... och där torde gruppen "bidragsberoende invandrare" vara väldigt sällsynt!

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
roggek skrev:Tyvärr är det samma människor som plankar i kollektivtrafiken, som uppbär runt 33 000 i bidrag varje månad utan att jobba...
Finns det någon statistik som visar att det är just de grupper som debattartikeln tar upp som plankar mest?
Jag trodde att det fortfarande var de som bor längs Nockebybanan som var värst... och där torde gruppen "bidragsberoende invandrare" vara väldigt sällsynt!

undrar
Thomas K Ohlsson
Vad finns det för underlag till påståendet att de som bor längs Nockebybanan är de värsta plankarna? Det är visserligen sant att det är lätt att planka vide resa med Nockebybanan och fortsatt färd med T-banan. Svårare åt andra hållet.

Nu ska jag vädra mina fördomar!!
Allt tyder på att det är människor i utsatta områden som plankar mest. Åtminstone räknat i antal plank-resor. Dessutom är det av vissa orsaker inte lämpligt, eller kanske helt förbjudet, att ha biljettkontroll vid utgången på vissa T-banestationer. (Läs Rinkeby!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Flera städer i världen, t.ex. Melbourne och Adelaide, har infört nolltaxa i stadstrafiken just eftersom alternativet inte skulle fungera.
Vad är det du menar inte skulle fungera?
Det skulle inte fungera att ta betalt för resor i stadstrafiken och samtidigt behålla trafikens funktion (restid och marknadsandel). Minskningen i intäkter är inte särskilt stor eftersom de flesta även reser utanför gratiszonen. Däremot kan lösningen bidra till ökad segregation, vilket förstås är en stor nackdel.

A-Train AB bedriver faktiskt avgiftsfri lokaltrafik i Arlanda. Företaget anser tydligen att det inte är värt besväret att ta betalt för de resorna.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av Harald »

Jag ska inte blanda mig i diskussionen om vilka som plankar mest, för det har jag ingen information om. Däremot så tycker jag påståendet i GP-artikeln om att plankningen kostar 100 miljoner är diskutabel. Såvitt jag förstår är det inte kostnaden man anger, utan den uteblivna intäkten. Men då förutsätter man ju att de som plankar skulle åka även om de vore tvungna att betala och det är inte så säkert. Om inte gratisresandet är så omfattande att det påverkar utsättningen så kostar det i stort sett ingenting, och om det påverkar utsättningen så är kostnaden vad den extra trafiken kostar, inte den uteblivna intäkten.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Jag ska inte blanda mig i diskussionen om vilka som plankar mest, för det har jag ingen information om. Däremot så tycker jag påståendet i GP-artikeln om att plankningen kostar 100 miljoner är diskutabel. Såvitt jag förstår är det inte kostnaden man anger, utan den uteblivna intäkten. Men då förutsätter man ju att de som plankar skulle åka även om de vore tvungna att betala och det är inte så säkert. Om inte gratisresandet är så omfattande att det påverkar utsättningen så kostar det i stort sett ingenting, och om det påverkar utsättningen så är kostnaden vad den extra trafiken kostar, inte den uteblivna intäkten.
Resonemanget är logiskt. Men om man är fördomsfull skulle man kunna tänka som så att de som förstör och svinar ner i tåg och bussar är just de som inte betalar för sin resa.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev:Jag ska inte blanda mig i diskussionen om vilka som plankar mest, för det har jag ingen information om. Däremot så tycker jag påståendet i GP-artikeln om att plankningen kostar 100 miljoner är diskutabel. Såvitt jag förstår är det inte kostnaden man anger, utan den uteblivna intäkten. Men då förutsätter man ju att de som plankar skulle åka även om de vore tvungna att betala och det är inte så säkert. Om inte gratisresandet är så omfattande att det påverkar utsättningen så kostar det i stort sett ingenting, och om det påverkar utsättningen så är kostnaden vad den extra trafiken kostar, inte den uteblivna intäkten.
Det är en intressant frågeställning. Nu plankar jag inte själv, men jag skulle kunna tänka mig att det är enklast att planka på avgångar med hög beläggning. Jag misstänker också att det inte plankas lika mycket i rusningen. I så fall behöver den extra trafiken inte kosta så mycket.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
kildor skrev:
Enceladus skrev:Flera städer i världen, t.ex. Melbourne och Adelaide, har infört nolltaxa i stadstrafiken just eftersom alternativet inte skulle fungera.
Vad är det du menar inte skulle fungera?
Det skulle inte fungera att ta betalt för resor i stadstrafiken och samtidigt behålla trafikens funktion (restid och marknadsandel).
Gratiszonen för spårvagnar i Melbournes centrala delar infördes 2015. Vad var det som inte fungerade innan dess menar du?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
roggek skrev:Tyvärr är det samma människor som plankar i kollektivtrafiken, som uppbär runt 33 000 i bidrag varje månad utan att jobba...
Finns det någon statistik som visar att det är just de grupper som debattartikeln tar upp som plankar mest?
Jag trodde att det fortfarande var de som bor längs Nockebybanan som var värst... och där torde gruppen "bidragsberoende invandrare" vara väldigt sällsynt!

undrar
Thomas K Ohlsson
Vad finns det för underlag till påståendet att de som bor längs Nockebybanan är de värsta plankarna? Det är visserligen sant att det är lätt att planka vide resa med Nockebybanan och fortsatt färd med T-banan. Svårare åt andra hållet.

Nu ska jag vädra mina fördomar!!
Allt tyder på att det är människor i utsatta områden som plankar mest. Åtminstone räknat i antal plank-resor. Dessutom är det av vissa orsaker inte lämpligt, eller kanske helt förbjudet, att ha biljettkontroll vid utgången på vissa T-banestationer. (Läs Rinkeby!)
Vill man hindra boende i Rinkeby från att planka är det bättre att ha ingångskontroller! Ett tips bara...
(Och varför skulle det vara "förbjudet" med utgångskontroller i Rinkeby? För att Joakim Lamotte påstår det?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av TKO »

kildor skrev:
Enceladus skrev: Det skulle inte fungera att ta betalt för resor i stadstrafiken och samtidigt behålla trafikens funktion (restid och marknadsandel).
Gratiszonen för spårvagnar i Melbournes centrala delar infördes 2015. Vad var det som inte fungerade innan dess menar du?
Gratisåkning i storstäders centrala delar - som inte är ovanligt i USA och Kanada, "zero free zone" - har främst införts för att förmå bilister att parkera en bit från stadskärnan och sedan åka kollektivt. Ofta har detta sammanfallit med att gatuparkering försvårats eller förbjudits inom denna zon. Gratiszonen är oftast så liten att alla utom feta/lata bilister inte har något problem att promenera de sträckor det handlar om...


Du har just läst ännu ett avsnitt av
"Thomas K Ohlsson förklarar hur det ligger till"
Fortsättning följer med största sannolikhet!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
roggek skrev:Tyvärr är det samma människor som plankar i kollektivtrafiken, som uppbär runt 33 000 i bidrag varje månad utan att jobba...
Finns det någon statistik som visar att det är just de grupper som debattartikeln tar upp som plankar mest?
Jag trodde att det fortfarande var de som bor längs Nockebybanan som var värst... och där torde gruppen "bidragsberoende invandrare" vara väldigt sällsynt!

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:
LÅ1 skrev: Vad finns det för underlag till påståendet att de som bor längs Nockebybanan är de värsta plankarna? Det är visserligen sant att det är lätt att planka vide resa med Nockebybanan och fortsatt färd med T-banan. Svårare åt andra hållet.

Nu ska jag vädra mina fördomar!!
Allt tyder på att det är människor i utsatta områden som plankar mest. Åtminstone räknat i antal plank-resor. Dessutom är det av vissa orsaker inte lämpligt, eller kanske helt förbjudet, att ha biljettkontroll vid utgången på vissa T-banestationer. (Läs Rinkeby!)
Vill man hindra boende i Rinkeby från att planka är det bättre att ha ingångskontroller! Ett tips bara...
(Och varför skulle det vara "förbjudet" med utgångskontroller i Rinkeby? För att Joakim Lamotte påstår det?)

/TKO
Det blev ju ett väldigt väsen när man hade kontroller i T-banestationen i Rinkeby för en del år sedan. Att ha kontroller där var ju detsamma som att peka ut Rinkebyborna som större fuskåkare än andra. Polisen får ju inte leta efter person er som uppehåller sig illegalt i landet genom att kontrollera personer som inte ser svenska ut. Och om polisen efterlyser en brottsling så stryker vissa media informationen om hudfärg om den är annat än nordeuropeisk.

Jag tror att det skulle vara minst lika provocerande med en rad kontrollanter på insidan av spärrarna som kontrollerar inpasseringen.

Joakim Lamotte har jag bara hört talas om, förutom att han hördes lite i radion efter någon incident i Trollhättan nyligen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av Hechtwagen »

De fattiga som det enligt vänstern är synd om har ju de billigaste resorna för de betalar ju i princip bara biljettpriset medans de med höga löner får betala lika mycket till ,minst, genom skattsedeln.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: GP om fripassagerare: Allt dyrare att göra rätt för sig

Inlägg av Hechtwagen »

TKO skrev:
TKO skrev:
roggek skrev:Tyvärr är det samma människor som plankar i kollektivtrafiken, som uppbär runt 33 000 i bidrag varje månad utan att jobba...
Finns det någon statistik som visar att det är just de grupper som debattartikeln tar upp som plankar mest?
Jag trodde att det fortfarande var de som bor längs Nockebybanan som var värst... och där torde gruppen "bidragsberoende invandrare" vara väldigt sällsynt!

undrar
Thomas K Ohlsson
Vad finns det för underlag till påståendet att de som bor längs Nockebybanan är de värsta plankarna? Det är visserligen sant att det är lätt att planka vide resa med Nockebybanan och fortsatt färd med T-banan. Svårare åt andra hållet.

Nu ska jag vädra mina fördomar!!
Allt tyder på att det är människor i utsatta områden som plankar mest. Åtminstone räknat i antal plank-resor. Dessutom är det av vissa orsaker inte lämpligt, eller kanske helt förbjudet, att ha biljettkontroll vid utgången på vissa T-banestationer. (Läs Rinkeby!)
Vill man hindra boende i Rinkeby från att planka är det bättre att ha ingångskontroller! Ett tips bara...
(Och varför skulle det vara "förbjudet" med utgångskontroller i Rinkeby? För att Joakim Lamotte påstår det?)

/TKO[/quote]

Det jan tex vara förbjudet med utgångskontroller för att skyddsombuden eller arbetsmiljöverket eller motsvarande skyddsstoppat detta pga arbetsmiljöriskerna.

Säker fel termer mm men du förstår åndå.
Skriv svar