Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av Odd »

I Aftonbladet kan man läsa en artikel om en skådespelare som hade fel biljett och hamnade i ett moment där det, trots att de teoretiska förutsättningarna fanns, inte gick att köpa en biljett.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -tagbraket

Vi är omgärdade av teknik och uppkopplade prylar. Förr kunde man köpa en biljett ombord, och det gick alldeles utmärkt utan att behöva ladda ner några j*#la appar, och var en bra lösning när inte allt gick helt enligt plan.

I dag går inte det. Du kan (oftast) inte köpa biljett ombord, du kan oftast inte betala med kontanter utan extrakostnader, och det är sällan som du kan köpa en biljett om du inte har en app, mobiltelefon och betal/kreditkort. Det finns visserligen undantag, men de är få. Detta trots att internetuppkoppling finns i stort sett överallt.

Vad har egentligen gått snett i samhället när sådant händer? Eller är det enbart företagens ansvar? Om ett företag har gott om kunder så har de ofta inte någon anledning att behöva locka till sig en svag kundgrupp eftersom man inte tjänar något på det. Eller är detta typiskt sådana saker som skall regleras av lagar, föreskrifter och regler?
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av daniel_s »

Det finns redan lagar, föreskrifter och regler om den här situationen. Man får inte bete sig hur som helst inom järnvägssystemet, eller för den delen mot servicesamhället i stort. Du kan åka ut från en restaurang också trots att du har "moraliskt rätt" i att ölen är för dyr och bartendern inte tillräckligt servicevillig. Har du väl börjat trappa upp det så har du inget där att göra längre.

Just den här situationen att man har råkat boka fel brukar gå att reda ut ombord, i alla fall om man sitter på ett SJ-tåg med en biljett till ett annat SJ-tåg. Det är lite dimmigt i artikeln i tidningen, men eftersom det gäller sträckan Stockholm-Malmö så GÅR det ju att blanda ihop operatörerna om man inte tänker sig för. Men även om det inte var så så får du hålla med om att faktaunderlaget är lite för bristfälligt för att man direkt ska kunna dra slutsatsen att killen måste ha betett sig som en helt fredlig medborgare som bara ville åka till sin mamma.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av Odd »

Därför kommenterar jag egentligen inte fallet i sig, utan scenariot i allmänhet.
Och enligt gällande lagar, regler och föreskrifter är det säkert rätt att låta polisen ta hand om resenärer som gjort fel, men frågan är om det borde vara så. Är det så vi vill ha det i samhället?
Det kanske är så att marginaliserade grupper, som i högre grad drabbas av moderniseringsfenomenen, skall utestängas om de inte är tillräckligt lönsamma för samhället i stort. Det bästa kanske är om de helt enkelt emigrerar, slutar skaffa barn eller gör något annat som gör att de inte längre behöver använda komponenter i samhället? En del kan säkert anpassa sig, som mannen i artikeln, om han bara hade betalat kontrollavgiften, hoppat av, skaffat en ny biljett och tagit nästa tåg. Men det finns de som inte ens klarar av att hantera en PIN-kod utan att bli förvirrade!
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Därför kommenterar jag egentligen inte fallet i sig, utan scenariot i allmänhet.
Och enligt gällande lagar, regler och föreskrifter är det säkert rätt att låta polisen ta hand om resenärer som gjort fel, men frågan är om det borde vara så. Är det så vi vill ha det i samhället?
Startar du en tråd för att ifrågasätta om Sverige har rimliga lagar? Det är väl fullständigt uppenbart att resenärer som vägrar att kliva av ett tåg som de inte har rätt att åka med, eller som stör ordningen och äventyrar säkerheten t ex genom att uppträda hotfullt och respektlöst mot tågpersonalen, riskerar att få träffa polisen. Det tror jag att de flesta tycker är bra.

Det här handlar inte om biljettsystem överhuvudtaget, det handlar om en arg kille som försöker få revansch i Aftonbladet för sin brustna stolthet!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av LÅ1 »

Frågan är också om misstanken om att han var narkotikapåverkad var välgrundad, eller bara ett sätt att ge honom ett litet straff i form av förnedrande förhör och provtagning.

För en känd person, även om han är okänd för mig, så är det nog smart att gå till media själv innan någon annan kontaktar en skvaller journalist.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av Odd »

Ärendet i Aftonbladet är bara triggern till att jag skrev inlägget. Själva poängen är det jag skriver i övrigt, inklusive rubrik, att jag anser att nuvarande system inte fungerar och det har inget med artikeln att göra.

Det skulle lika gärna vara tant Agda som fått hjälp av sitt barnbarn för att köpa tågbiljetten men som har gått på fel tåg och kanske blir avkastad på en station som inte har en bemannad biljettlucka. Om Agda har otur så kan ju konduktören kanske misstolka Agdas fysiska egenskaper som att hon är berusad, ett fenomen som det finns flera fall dokumenterade om där framför allt funktionshindrade har blivit nekade pga misstänkt påverkan.
Eller en minderårig som ännu inte förstått hur det fungerar. Kanske en turist eller besökande från annat land!

Situationen kvarstår, missar du en sådan trivial sak som att ta miste på datum eller på avgång så kan du hamna i en situation som inte är bra för någon part pga att systemet är trasigt! Guilty by default är något som tidigare förknippats med mindre nogräknade stater. Kanske börjar Sverige bli en sådan....
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av daniel_s »

För mig är det jävligt enkelt: Om du inte klarar av att kommunicera med biljettgranskaren utan att det blir ordningsstörande dålig stämning så får du inte vara kvar på tåget!

Denna diskussion har ingenting med biljettsystem överhuvudtaget att göra, det är en fråga om samhällets allmänna ordningsregler.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev:För mig är det jävligt enkelt: Om du inte klarar av att kommunicera med biljettgranskaren utan att det blir ordningsstörande dålig stämning så får du inte vara kvar på tåget!

Denna diskussion har ingenting med biljettsystem överhuvudtaget att göra, det är en fråga om samhällets allmänna ordningsregler.
Det stämmer i och för sig, men ursprungsinlägget handlade om problemet med havererade biljettsystem.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Det stämmer i och för sig, men ursprungsinlägget handlade om problemet med havererade biljettsystem.
Ja, men vi kan väl ha den diskussionen utan världens sämsta exempel! :D

Visst finns det ett flertal nackdelar med de "betalningslösningar" som idag gäller. Man kan ifrågasätta hur otillgänglig samhället ska tillåta att kollektivtrafiken blir för den som inte vill inordna sig i ett privat betalsystem. När det gäller den kommersiella tågtrafiken, liksom merparten av det privata näringslivet är det dock svårt att göra någonting åt det.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev:För mig är det jävligt enkelt: Om du inte klarar av att kommunicera med biljettgranskaren utan att det blir ordningsstörande dålig stämning så får du inte vara kvar på tåget!
Ja, för det är ju alltid resenärens fel om sådana situationer uppstår. Tågvärden är ofelbar.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av 1 »

Fridens Liljor Daniel;

Du har absolut rätt när Du skriver:

daniel_s skrev:För mig är det jävligt enkelt: Om du inte klarar av att kommunicera med biljettgranskaren utan att det blir ordningsstörande dålig stämning så får du inte vara kvar på tåget!

Denna diskussion har ingenting med biljettsystem överhuvudtaget att göra, det är en fråga om samhällets allmänna ordningsregler.
Men dra ett djupt andetag och studera vad vännen Odd egentligen framför - att vi med rask takt är på väg in i ett samhälle där ytterst dagliga rutiner kräver att alla medborgare är "uppkopplade" och har resurser samt utan problem kan hantera den digitala tekniken kompletterat med att städse kunna ladda ner mångfalden "appar", vilket tydligen snart krävs om man så bara skall gå på muggen!

Som snart 80-årig kärring är jag uppvuxen i en miljö där "kommunikation" var att ständigt ha två tio-öringar i pluskan för att få kontakt med omvärlden via en s.k. "telefonautomat".

Jodå, jag är stolt innehavare av en "mobil telefon" vilken giver mig möjlighet att nå kontakt - och om jag orkar trycka upp till fyra gånger på en tangent få fram bokstäver, kan jag ävenledes tillverka ett s.k. sms (lite gulligt är den automatiska röst som läser upp inkommande sms :) ).

Men jag är inte ensam i min situation. Faktum är att det bland officiella institutioner bekymrat konstaterats att det skapas att nytt "utanförskap" där en åldersgrupp på nära 10 % av befolkningen, vilka psykiskt och fysiskt fortfarande är i fullt sving - men av olika anledningar icke är digitalt uppgraderade, har stora problem med just rutinärenden.

Egentligen pekar bara Odd på ett intressant fenomen - en "icke-fråga" som Forums eminenta problemlösare inte behöver finna en lösning på;

- Den aktuella gruppen decimeras genom "naturlig avgång" tämligen snabbt och effektivt (även om jag härom veckan fascinerat läste en artikel i husorganet Dagens Industri om "digitala begravningar". Men självklart erfordrades det nedladdning av en "app"!). Ibland undrar jag om mina barnbarnsbarn föds kompletta med erforderliga mikrochips

- Och förr eller senare kommer den 100-åriga EMP från en soleruption att återställa ordningen när bara en fet sedelbunt är en förutsättning för ovan nämnda rutiner.

Skrockar förnöjt / Tante Lena

C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av C12C3C3C12 »

Eftersom det tjatas mycket om Ostkustbanan i andra trådar kan jag bara nämna att norr om Uppsala har SJ tagit bort bemanningen på alla stationer även stora stationer som Gävle samt Sundsvall, finns dock biljettautomater som tant Agda har att slåss med eller att be något snällt barnbarn köpa biljetten på nätet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av LÅ1 »

Det finns väl bara två stationer där SJ har manuell försäljning av biljetter i egen regi.

Om man fortfarande kan köpa SJ-biljetter i Pressbyrån vet jag inte. Men jag tvivlar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av Joakim W »

LÅ1 skrev:Det finns väl bara två stationer där SJ har manuell försäljning av biljetter i egen regi.

Om man fortfarande kan köpa SJ-biljetter i Pressbyrån vet jag inte. Men jag tvivlar.
Det ska fortfarande gå att köpa tågbiljetter hos SJ på Pressbyrån.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av Odd »

Ett litet sidospår är vad som sker när privata företag skall tillhandahålla tjänster som är nödvändiga, direkt eller indirekt, för att ett normal liv skall vara möjligt.

Exempelvis telekommarknaden. Det finns en hel uppsjö med operatörer som erbjuder tjänster allt från kontaktkort som kostar från en hundralapp om året till abonnemang som är i stort sett obegränsade. I stort sett alla behöver en mobiltelefon, särskilt i dessa tider när det fasta telenätet nedmonteras och ip-telefonin är beroende av att det finns ström hos slutkunden. Här fungerar marknaden på det hela rätt bra, det är enkelt att byta operatör och man har väl i stort sett hittat en bra reglering som fungerar. Enskilda operatörer kan enkelt stänga ute kostsamma, olönsamma och besvärliga kundgrupper då det finns ett stort utbud av andra operatörer som dessa kunder är välkomna att använda.

Men, om du skall resa någonstans? Tja, du måste ha ett betalkort och/eller en app. Skall du hyra bil behövs ett kort. Skall du tanka så går det fortfarande att betala kontant på en del ställen, men oftast är det kort eller en app som gäller. Det finns naturligtvis undantag, men jag tar två operatörer här som exempel. SJ kan du betala med faktura (med därtillkommande kreditupplysningar och avgifter), kort eller direkt med Swish. Men du kan inte använda kontanter utan att det kostar extra. MTR express är ännu värre, de kräver att du använder Klarna för att man skall kunna köpa en resa. Klarna är ett företag vars affärsmodell bygger på att skuldsatta kunder är lönsamma kunder och att ju mer information om en "kund" man kan samla in, desto bättre. Det är därför som Klarna inte accepterar Prepaid-kort då de helt enkelt inte går att knyta till en kund. Bussbolagen varierar. Även Nettbuss kräver tex att du använder Klarna och du kan därför inte betala kontant. Flixbus/Swebus express däremot går alldeles utmärkt att betala kontakt direkt till föraren.

Här behöver uppenbarligen marknaden justeras och regleras så att även människor som inte passar in i normen kan använda sig av normalt tillgängliga tjänster.

Tyvärr verkar debatten i allmänhet gå mot att marginaliserade grupper inte skall få ta del av vårt samhälle, vilket jag tycker är väldigt tråkigt. De är ju trots allt ändå individer som ingår i samma samhällskontrakt som vi alla föds in i.
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av C12C3C3C12 »

Joakim W skrev:
LÅ1 skrev:Det finns väl bara två stationer där SJ har manuell försäljning av biljetter i egen regi.

Om man fortfarande kan köpa SJ-biljetter i Pressbyrån vet jag inte. Men jag tvivlar.
Det ska fortfarande gå att köpa tågbiljetter hos SJ på Pressbyrån.
I min stad - Hudiksvall - finns inte Pressbyrån...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:...
SJ kan du betala med faktura (med därtillkommande kreditupplysningar och avgifter), kort eller direkt med Swish. Men du kan inte använda kontanter utan att det kostar extra. MTR express är ännu värre, de kräver att du använder Klarna för att man skall kunna köpa en resa. Klarna är ett företag vars affärsmodell bygger på att skuldsatta kunder är lönsamma kunder och att ju mer information om en "kund" man kan samla in, desto bättre. Det är därför som Klarna inte accepterar Prepaid-kort då de helt enkelt inte går att knyta till en kund. Bussbolagen varierar. Även Nettbuss kräver tex att du använder Klarna och du kan därför inte betala kontant. Flixbus/Swebus express däremot går alldeles utmärkt att betala kontakt direkt till föraren.

Här behöver uppenbarligen marknaden justeras och regleras så att även människor som inte passar in i normen kan använda sig av normalt tillgängliga tjänster.

Tyvärr verkar debatten i allmänhet gå mot att marginaliserade grupper inte skall få ta del av vårt samhälle, vilket jag tycker är väldigt tråkigt. De är ju trots allt ändå individer som ingår i samma samhällskontrakt som vi alla föds in i.
Kostar väl inget extra att betala SJ-biljett mot faktura. Och kreditupplysningen syns inte för andra som tar kreditupplysning, påstår det anlitade kreditupplysningsbolaget. SJ använder sig väl inte av Klarna. I alla fall gjorde det inte det när jag betalade mot faktura senast. Har övergått till att betala SJ-resor via Visa eller Mastercard.

Det är oroande att alla de trandaktioner msan gör lagrad på olika ställen, utan att man har koll på det. Därför använder jag kontanter så mycket som möjligt. Tyvärr är det få som reagerar på detta. Många använder registreras sig i kundklubbar så att till exempel Clas Ohlson kan ha mer koll på kundens köp än kunden själv.

Debatten om det kontantlösa samhällets avigsidor handlar nästan uteslutande om de som inte kan betala digitalt. Nästan aldrig om de som vill betala med kontanter av andra skäl. T.ex. integritetskäl.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:I Aftonbladet kan man läsa en artikel om en skådespelare som hade fel biljett och hamnade i ett moment där det, trots att de teoretiska förutsättningarna fanns, inte gick att köpa en biljett.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -tagbraket

Vi är omgärdade av teknik och uppkopplade prylar. Förr kunde man köpa en biljett ombord, och det gick alldeles utmärkt utan att behöva ladda ner några j*#la appar, och var en bra lösning när inte allt gick helt enligt plan.

I dag går inte det. Du kan (oftast) inte köpa biljett ombord, du kan oftast inte betala med kontanter utan extrakostnader, och det är sällan som du kan köpa en biljett om du inte har en app, mobiltelefon och betal/kreditkort. Det finns visserligen undantag, men de är få. Detta trots att internetuppkoppling finns i stort sett överallt.

Vad har egentligen gått snett i samhället när sådant händer? Eller är det enbart företagens ansvar? Om ett företag har gott om kunder så har de ofta inte någon anledning att behöva locka till sig en svag kundgrupp eftersom man inte tjänar något på det. Eller är detta typiskt sådana saker som skall regleras av lagar, föreskrifter och regler?

Enkelt! Han hade köpt en icke ombokningsbar biljett till en annan avgång! Hade han betett sig smidigt så hade han kunnat betala en avgift på 1200 kr och åkte med tåget han nu försökte åka med. Arga kattor får rivet skinn.

Vid faktiska haverier av SJABs biljettsystem får generellt de som inte kunnat köpa biljett åka med gratis.
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av mamma Ulla »

daniel_s skrev:Visst finns det ett flertal nackdelar med de "betalningslösningar" som idag gäller. Man kan ifrågasätta hur otillgänglig samhället ska tillåta att kollektivtrafiken blir för den som inte vill inordna sig i ett privat betalsystem. När det gäller den kommersiella tågtrafiken, liksom merparten av det privata näringslivet är det dock svårt att göra någonting åt det.
Om man åker med privatkapitalistiskutsugartågbolaget Tågab, så kan man köpa sin biljett ombord av en allmänt glad värmlänning. Och naturligtvis kan man betala med kontanter. Även kaffe och tilltugg går utmärkt att betala med sekinerna man har i fickan.
We Are Really Worried About You
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Sekundäreffekter av ett havererat biljettsystem

Inlägg av 20581000184197 »

Jag håller helt med trådstartaren. j***a apphysterin går mig på nerverna. Snart ska man väl ladda ner en app för vartenda företag och varenda myndighet man ska interagera med. Man kommer att bli VÄLDIGT handikappad vid batteristrul, teknikstrul eller försvunnen mobiltelefon, om hela ens liv ska vara inbyggt i telefonen. Se gärna mer om detta i min tråd om Östgötatrafikens nya biljettsystem i forumdelen Övrigt om Lokaltrafik. Bedöm och tyck till.
Skriv svar