Sida 1 av 1

Linje 23 mot Norsborg

Postat: måndag 14 oktober 2002 21:58
av Per
Varför linjenummer 23 och inte 13???
Högtrafikslinje, men då är det väl en annan sträckning??

Re: Linje 23 mot Norsborg

Postat: måndag 14 oktober 2002 22:49
av Bussmicke
Per skrev:Varför linjenummer 23 och inte 13???
Högtrafikslinje, men då är det väl en annan sträckning??
Det är nog tåg som utgår från Mörby och går till Norsborg, för att sedan rulla som 13.

Postat: måndag 14 oktober 2002 23:17
av AeroSol
Hur är det då med Linje 26 Mörby centrum - Liljeholmen?
Har åkt med den ett otal gånger på kvällen från Universitetet till T-centralen. Den finns inte med i några tidtabeller, inte ens i T-banans jubileumsbok (s 156). Skickade ett mail till SL-forum, där de hänvisade till boken. :?: :?: :?:

Postat: tisdag 15 oktober 2002 0:42
av Bussmicke
AeroSol skrev:Hur är det då med Linje 26 Mörby centrum - Liljeholmen?
Har åkt med den ett otal gånger på kvällen från Universitetet till T-centralen. Den finns inte med i några tidtabeller, inte ens i T-banans jubileumsbok (s 156). Skickade ett mail till SL-forum, där de hänvisade till boken. :?: :?: :?:
När åkte du?

Postat: tisdag 15 oktober 2002 1:38
av AeroSol
Kan inte säga exakt när jag åkte. Reflekterade inte över linjenumret tills för ett år sedan, bara att en del tåg går till Liljeholmen vid 18-20 tiden.
Jag får väl ta med kameran nån gång för att bevisa... Då kan jag plåta spökplattformerna på station Universitetet o. Tekniska högskolan så ni får se dem också!

Postat: tisdag 15 oktober 2002 2:05
av Bussmicke
AeroSol skrev: Jag får väl ta med kameran nån gång för att bevisa... Då kan jag plåta spökplattformerna på station Universitetet o. Tekniska högskolan så ni får se dem också!
Jag väntar med spänning för å se dem, vilka skulle det vara?

Postat: tisdag 15 oktober 2002 2:13
av Bussmicke
Kan tillägga att 26 gick till Ropsten ett kort tag pga. T-avstänging.

Postat: tisdag 15 oktober 2002 20:21
av Bobjörk
Bussmicke skrev: Jag väntar med spänning för å se dem, vilka skulle det vara?
Han menar nog den delen av plattformen som är inne i tunneln. Dessa båda plattformar är gjorda för 10 vagnar från början, men sen är dom avkortade, med hjälp av en vägg...

Postat: tisdag 15 oktober 2002 20:35
av Jörgen_G
Men - hur skulle Teknis vara avkortad? Den stationen har uppgångar i båda ändar?

För övrigt kan jag intyga att linje 16 dyker upp på plattformsskyltarna på T-Röd emellanåt de senaste två åren (den period jag kan uttala mig om eftersom det är då jag åkt T-Röd hyfsat regelbundet). Jag har inte uppfattat någon regelbundenhet eller mönster i skyltningen. Linje 26 kan jag inte minnas att jag sett.

mvh/ Jörgen G

PS
Jag hade en digitalbild på skylt med linje 16 vid Liljeholmen i min digatalkamera, men jag raderade den för att jag trodde att den var helt ointressant. Men sedan dess har jag lärt mig att för herrarna på detta och liknande forum är alla bilder intressanta på något sätt. Ska aldrig göra så igen - lovar! /DS

Postat: tisdag 15 oktober 2002 20:47
av Jan Bengtsson
AeroSol skrev:Hur är det då med Linje 26 Mörby centrum - Liljeholmen?
Har åkt med den ett otal gånger på kvällen från Universitetet till T-centralen. Den finns inte med i några tidtabeller, inte ens i T-banans jubileumsbok (s 156). Skickade ett mail till SL-forum, där de hänvisade till boken. :?: :?: :?:
Någon gång kring slutet av 80-talet förändrades trafikeringen och linjenumreringen på tub 2. Man frångick då den tidigare principen att högtrafiklinjerna hade linjenummer i 20-serien.

Istället sattes nummer på ändstationerna enligt följande:
1 Ropsten
2 Mörby C (och Tekniska Högskolan)
3 Norsborg (och Alby)
4 Fruängen (och Telefonplan)
5 Sätra

Linjenumret bildades av det lägsta numret som ges av ändstationernas siffror enligt ovan. D v s tåg från Norsborg till Mörby C blev linje 23.

Ett helt logiskt system som man lyckades följa konsekvent i flera år.

Linje 26 kom senare mer eller mindre inofficiellt att användas periodvis för tåg på sträckan Liljeholmen - Mörby C och 6 i linjenumret avsåg att visa att den ena ändstationen var Liljeholmen (eller i vissa fall Zinkensdamm).

Principen lever delvis kvar, mest därför att 'så har det alltid varit' och inte så mycket för att någon minns hur man tänkte för så långt som 10-15 år tillbaka i tiden.

Postat: måndag 13 januari 2003 18:23
av M224
2 st turer/dag går mellan TEH-NOR som linje nr 23, sedan går dom över till linje 24 igen.

Postat: måndag 13 januari 2003 20:26
av Ulf
..fast så kommer det ofta både 13 och 23:or i rusningen när man står och häckar vid Universitetet..

Ibland kan det komma 13E också.. och 24(E) har ibland gått till både Sätra och Axelsberg.. Senst i förrgår..

Finns det alls några regler för hur detta fungerar, eller ska vi skylla på förarna?

Postat: måndag 13 januari 2003 22:18
av Bobjörk
Jörgen Gustavsson skrev:Men - hur skulle Teknis vara avkortad? Den stationen har uppgångar i båda ändar?
Om du tänker vissa stationer som har sin uppgång lite innan plattformen så skulle teknis sett ut...