Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står stilla

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Spår 6
Inlägg: 98
Blev medlem: fredag 14 januari 2011 14:12
Ort: Stockholm

Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står stilla

Inlägg av Spår 6 »

La Suède är inte populärt i Frankrike i dessa dagar. I synnerhet gäller det det svenska pensionssystemet, som president Macron "inspirerats" av och nu ska påtvinga sina landsmän (om man frågar de fackligt engagerade) via landets regering.

Att kalla Frankrike för strejkernas epicentrum på jorden kanske är både orättvist och överdrivet, men man måste medge att franska strejker verkligen kan skapa konsekvenser. Landets huvudstad blir väldigt hårt drabbad när kollektivtrafikarbetarna lägger ned arbetet, och vad än spårvägsentusiaster har att säga om saken är tunga kollektivtrafiksystem som tunnelbanor och förortståg mycket viktiga för att transportera storstädernas arbetskraft och invånare fram och tillbaka. Av rapporteringen att döma har bara två métrolinjer fungerar bra i Paris medan fransmännen försöker trycka tillbaka Macrons & Édouard Phillippes tilltänkta reform, nämligen de två som saknar förare och körs automatiskt.

https://www.arbetsvarlden.se/stora-prot ... onsreform/

Presidenten och premiärministern verkar dock fortsätta att halsstarrigt trycka på för att göra om pensionssystemet (eller -systemen) trots det motstånd som faktiskt finns. Vissa eftergifter har dock regeringen gjort för att blidka medborgarna, men det verkar inte ha lett till avspänning. Bara en sådan sak som att "lok- och tunneltågförare kan gå i pension mellan 52 och 57 års ålder", som det står i artikeln, är värd att strejka för och de fackanslutna arbetarna verkar ha särskilt riktat in sig på just kollektivtrafiken. För den som själv har erfarenhet av att arbeta i kollektivtrafiken framstår möjligheten att utträda från arbetslivet vid den åldern som inte alls orimligt. Man kan föreställa sig att trycket på tåg, tunnelbanor, spårvägar och bussar i Frankrikes större städer är hejdundrande högt med eller utan strejk mest hela tiden. Och vem har egentligen ansvaret för vår välfärd när vi inte längre orkar att bidra till att samhället fungerar?

Staten? Marknaden med sina profitörer (minns Allra)? Någon annan? Vi själva?

De tilltänkta reformerna i Frankrike förefaller i en svensk kontext ändå väldigt modesta. Riktålder 64 år, va?

Kriser brukar dock ha en förmåga att driva utveckling, må den vara teknisk, konstnärlig eller intellektuell i allmänhet.

Automatisk kollektivtrafik med en (1) minut mellan fordonen på varje linje, överallt! Allt till alla!
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av X12 »

I Sveriges Radio sades det nyligen att Frankrike övervägt en pensionsmodell enligt det svenska systemet men sen avfärdat det efter att ha studerat det närmre i detalj. Men sen hänger begreppet "svenskt pensionssystem" ändå kvar i debatten i Frankrike efter att Macron nämnt det tidigare.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av Odd »

Italienska lösningar har också en tendens att få trafiken att stå stilla, så fenomenet är inte bara svenskt :-D
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av TKO »

Den nuvarande strejken i Frankrike verkar vara rätt heltäckande, annars brukar det vara så att det går rätt många tåg/bussar/spårvagnar även när det strejkas - eftersom organisationsgraden är så låg i landet. Och dessutom har man tre närmast jämbördiga fackliga centralorganisationer som inte alltid kommer överens.

I Tyskland däremot är det ordning och reda även när man strejkar. Då står alla tåg stilla!
Och tvärt emot vad många tror så är strejker inte ovanliga i Tyskland, speciellt inom transportsektorn. GDL brukar kalla sej "landets äldsta fackförbund" och har på senare år intag en rätt militant hållning gentemot alla liberaliseringsförsök, under 2014-15 strejkade man 7 gånger under 10 månader!

/TKO

PS: Forumet verkat inte klara "umlauttecken" i länkar men det orkar jag inte rätta till just nu...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av BSB101 »

Om man vill fortsätta att gå i pension vid 52 års ålder med rätt till statlig pension finns det två vägar. Dra ner på annan välfärd eller höja skatterna. Vilket alternativ förespråkar personerna som strejkar?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Om man vill fortsätta att gå i pension vid 52 års ålder med rätt till statlig pension finns det två vägar. Dra ner på annan välfärd eller höja skatterna. Vilket alternativ förespråkar personerna som strejkar?
Du känner kanske inte så många som är anställda i offentligfinansierad sektor? Det är nog en grupp som är generellt positiv till höga skatter, även om det naturligtvis är ännu bättre om de huvudsakligen drabbar folk med höga inkomster och/eller den privata sektorn.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Om man vill fortsätta att gå i pension vid 52 års ålder med rätt till statlig pension finns det två vägar. Dra ner på annan välfärd eller höja skatterna. Vilket alternativ förespråkar personerna som strejkar?
Du känner kanske inte så många som är anställda i offentligfinansierad sektor? Det är nog en grupp som är generellt positiv till höga skatter, även om det naturligtvis är ännu bättre om de huvudsakligen drabbar folk med höga inkomster och/eller den privata sektorn.
Skulle nog säga att min bekantskapskrets är rätt jämt sprid mellan privata och offentliga sektorn, speciellt om man ser till vem som betalar i slutändan. Att vem som betalar lönen (direkt eller indirekt) skulle ha en koppling till ens inställning till nivån på skatter har jag dock inte sett. Men du kanske har siffror på detta? Nu avviker vi dock från min fråga hur personerna som strejkar tänker att pension från 52-års ålder ska betalas?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Att vem som betalar lönen (direkt eller indirekt) skulle ha en koppling till ens inställning till nivån på skatter har jag dock inte sett. Men du kanske har siffror på detta? Nu avviker vi dock från min fråga hur personerna som strejkar tänker att pension från 52-års ålder ska betalas?
För det första är det väl inte säkert att de tänker så logiskt överhuvudtaget. Det finns inget krav på att ha ett budgetförslag för det man strejkar för.

För min egen del anser jag dock att det vore fullt logiskt om de ansåg att folk i andra branscher borde betala det.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Att vem som betalar lönen (direkt eller indirekt) skulle ha en koppling till ens inställning till nivån på skatter har jag dock inte sett. Men du kanske har siffror på detta? Nu avviker vi dock från min fråga hur personerna som strejkar tänker att pension från 52-års ålder ska betalas?
För det första är det väl inte säkert att de tänker så logiskt överhuvudtaget. Det finns inget krav på att ha ett budgetförslag för det man strejkar för.

För min egen del anser jag dock att det vore fullt logiskt om de ansåg att folk i andra branscher borde betala det.
Vem förutom du har nämnt budgetförslag? I detta fall är källorna pengarna kan komma ifrån begränsat så det är rätt naturligt att man har en idé varifrån man tänker att pengarna ska komma.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av daniel_s »

Vad är det då, om inte ett budgetförslag på övergripande nivå? Ditt sätt att tänka är din egen begränsning; nu frågar du hur andra tänker, och jag meddelar att de möjligtvis inte tänker efter alls och att de inte heller är skyldiga att göra det!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Vad är det då, om inte ett budgetförslag på övergripande nivå? Ditt sätt att tänka är din egen begränsning; nu frågar du hur andra tänker, och jag meddelar att de möjligtvis inte tänker efter alls och att de inte heller är skyldiga att göra det!
Det är alltid lätt att kräva saker men om man vill framstå som det minsta trovärdig är det bra om man har ett förslag till alternativ. I detta fall är det i princip två alternativ man har - högre skatter eller neddragen välfärd. Om man inte kan tala om vilket alternativ man förespråkar kanske man ska stänga matintaget och återgå till arbetet.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Det är alltid lätt att kräva saker men om man vill framstå som det minsta trovärdig är det bra om man har ett förslag till alternativ. I detta fall är det i princip två alternativ man har - högre skatter eller neddragen välfärd. Om man inte kan tala om vilket alternativ man förespråkar kanske man ska stänga matintaget och återgå till arbetet.
Jag tycker att du ska ta med dig en megafon och åka ned till Frankrike och berätta detta för de strejkande vid nästa lämpliga tillfälle. (På franska, naturligtvis!)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av kildor »

Det är klart att vissa grupper blir upprörda när spelreglerna ändras mitt i livet. Har man tagit ett jobb som är lite tuffare och lägre betalt än andra alternativ som funnits i syfte att kunna få en tidig pension så blir man naturligtvis förbannad om detta ändras. Det ligger inte nödvändigtvis i de drabbades ansvar att fundera över hur detta ska lösas. Men fransmännen i stort gör nog klokt i att allvarligt fundera på de här frågorna. Frankrike har högst skattetryck av alla OECD-länder och har samtidigt ett budgetunderskott som ligger bland de högsta i EU. Macron inser lyckligtvis att något behöver göras och att det inte finns någon enkel lösning - och det vore bra om fler i Frankrike delade den insikten.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Det är alltid lätt att kräva saker men om man vill framstå som det minsta trovärdig är det bra om man har ett förslag till alternativ. I detta fall är det i princip två alternativ man har - högre skatter eller neddragen välfärd. Om man inte kan tala om vilket alternativ man förespråkar kanske man ska stänga matintaget och återgå till arbetet.
Jag tycker att du ska ta med dig en megafon och åka ned till Frankrike och berätta detta för de strejkande vid nästa lämpliga tillfälle. (På franska, naturligtvis!)
Då min franska är lite ringrostig så avstår jag. Dock anser jag fortfarande att man bör kunna tala om hur det man kräver ska betalas.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Spår 6 skrev: Marknaden med sina profitörer (minns Allra)?
Min bäste hr. trådinledare. Alexander Ernstberger och hans underhuggare i Allra är oförvitliga gossar. Det har Stockholms Tingsrätt slagit fast! Det är helt i sin ordning att konstruera finansiella instrument, vars värde ingen kan bedöma, och omsätta dem med provisioner uppgående till 40% av omsättningsvärdet. Visserligen har åklagaren överklagat domen till Svea Hovrätt, men Ernstberger och hans advokatanhang verkar segervissa:
https://www.expressen.se/dinapengar/pen ... nstberger/
och mycket talar för att de har rätt. Det är praktiskt taget omöjligt att få någon dömd för ekonomisk brottslighet i Sverige idag. Alltid lika marknadsliberala Svenska Dagbladet har hoppat på tåget och i sin näringslivsbilaga publicerat en intervju med sagde Ernstberger, som uttrycker sig som "Ekobrottsmyndigheten har tappat fotfästet". Eller som Mats Qviberg, en annan stor-****are en gång har formulerat det "Ekobrottsmyndigheten har dålig hit rate".

Skulle inte förvåna mig om Ernstberger/Allra till slut kräver Pensionsmyndigheten på skadestånd också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Svenska lösningar innebär att kollektivtrafiken står sti

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En liten utvikning till (milt uttryckt) från trådens ämne: Tack och lov strimlade Svea Hovrätt tingsrättens friande dom i Allra-målet
https://www.domstol.se/svea-hovratt/nyh ... llramalet/
https://www.smaspararguiden.se/blogg/al ... aklagaren/

Det hade varit förödande om ett så avancerat brottsupplägg hade fått passera som oförvitligt. Efter tingsrättens frikännande hävdes dessutom kvarstaden på de tillgångar som kunnat betala det nu utdömda skadeståndet, så att personerna ifråga kunde stoppa undan dem på (för dem) lämpligt sätt. Eftersom hovrätten dessutom beviljade häktning först när domen avkunnades har de dömda haft tid på sig att sätta sig i säkerhet. 190 miljoner och en Porsche 911 kan man komma långt med: https://www.expressen.se/dinapengar/kon ... e-nervost/

Två misstänkta personer till i härvan verkar ha klarat sig undan:
https://www.expressen.se/dinapengar/pen ... rofilerna/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar